Geld & Recht alle pijlers

geen spaargeld, omgeving ook niet. ..

14-10-2013 22:34 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje ongerust. ...nou eigenlijk best wel erg. Wij hebben geen spaargeld, nooit gehad ook. Dit heb ik qua opvoeding nooit meegekregen. Inmiddels ben ik 31 jaar, 7 jaar getrouwd en 2 kinderen waarvan de jongste over een maand naar school gaat. Ik werk zelf parttime en mijn man fulltime. Beide goede banen maar wel in de zorg. Dit is niet heel goed betaalt werk maar wel voldoende om goed van te leven.

Maar nu mijn ongeruste gevoel, we hebben geen spaargeld, kunnen soms wel 100 euro sparen en doen dit ook wel maar storten het ook weer weer terug bij onverwachte extra's.

Nu is het zo dat mijn moeder, broers, schoonouders en vrienden allemaal geen spaargeld hebben.

Op het forum zie ik juist voornamelijk mensen met met geld. Terwijl ik wel uit een ' prima welvarend milieu' kom. Zijn er misschien meer mensen die ook geen spaargeld hebben maar wel een goede baan etc?

Begrijp me goed, ik voel me niet arm maar ik denk dat ik wel lekkerder slaap met meer financiële ruimte.
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
quote:femke_leest schreef op 15 oktober 2013 @ 16:23:

[...]





Ah, ok, bedoel je het zo! Dat kan natuurlijk ook het geval zijn. Ik verdien in mijn eentje (part time) nauwelijks meer dan bijstand en kom daar makkelijk van rond, dus in mijn geval zou ik daardoor dit huis niet uit gaan, maar het kan inderdaad zo zijn! Dus voor mij is dit reden om niet te kopen.Ja zo bedoelde ik het (dank Trotter). Ja, je kunt je tegenwoordig heel goed verzekeren tegen inkomensverlies, net als overlijden, en de premies vallen mij eerlijk gezegd mee. Als je er meer over wilt weten, kun je altijd eens een gesprek aan gaan met een hypotheekadviseur. Dit is trouwens wel een heel mooi moment om te kopen, hoor. De huizenprijzen zijn historisch laag en de rente is heel goed te doen. Het moet wel heel raar zijn als je nu meer betaalt voor een (gelijkwaardig) koophuis (dat gelijk een spaarpot is voor later) dan voor huren. Nogmaals: als ik mijn huidige huis nu moest huren, was ik meer dan het viervoudige kwijt!
Alle reacties Link kopieren
quote:malube schreef op 16 oktober 2013 @ 11:58:

Nou, sorry, maar ¤150.000 spaargeld hebben en dan geen bijzonder salaris? En een gezin? Wat is voor jou de definitie van geen bijzonder salaris? Heb zo'n vermoeden dat mijn definitie een stuk lager ligt.





Nou denk dat we samen op 2 keer modaal zitten, dat kan ik toch niet heel bijzonder noemen als je met z'n 2-en werkt en richting de 40 gaat. Ik ken mensen die behoorlijk meer verdienen dan wij.



En die 150K hebben we niet in een paar maanden gespaard natuurlijk, daar zijn we 20 jaar geleden al mee begonnen. Heb vrij lang thuis gewoond en dan gaat het lekker vlot. Spaar nu gemiddeld 500 euro in de maand excl. zaken als vakantiegeld, 13e maand etc. Verder ontvang je met zo'n bedrag ook snel een een paar duizend euro aan rente. Samen zit je dan al snel op 10 tot 12.000 euro per jaar. Sparen is bij ons een "maandelijks ritueel", automatisme. Verder heb ik bijv. geen behoefte aan dure auto's etc. Rijden momenteel een compacte auto welke we al 11 jaar hebben, het is het een of het ander. Hetzelfde voor vakanties, zijn elk jaar een week of 5 van huis maar vliegen dan ook niet de hele wereld rond. Lekker met onze vouwwagen door Europa en dit hoeft echt niet veel te kosten.



Alles hangt samen met je persoonlijke voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Er zit wel een verschil tussen lenen en geen spaargeld hebben.

Wij hebben ook alleen de hypotheek en lenen geen geld om dingen te kunnen kopen.

We houden maandelijks best wat over en zijn sowieso niet echt materialistisch ingesteld, wij zijn meer van de ervaringen dan van de spullen .

En als we wel wat willen (zoals laatst een andere motor) dan zetten we wel even een paar maanden wat geld opzij. Maar als we geen concreet spaardoel hebben op dat moment dan hebben we ook geen spaargeld achter de hand.



ieder moet doen wat voor hem/haar goed voelt en wat bij de situatie past.

Nogmaals wij hebben geen kinderen en hebben het goed met zijn 2e. Als de wasmachine kapot gaat dan kopen we van het maandelijkse geld een nieuwe. Verder hebben wij eigenlijk wat ons hartje begeert dus hebben geen spaardoelen voor ogen.

maar kiezen er dus voor om in het hier en nu volop te genieten van ons leven (wat anders is dan geld uitgeven wat je niet hebt).

Verder hebben we onze verzekeringen goed geregeld voor overlijden, ziekte, en werkeloosheid, dus daar hoeven we niet van wakker te liggen.





quote:sandt schreef op 16 oktober 2013 @ 07:05:

Maar bickerlady wat doe je dan met die 800 euro als de wasmachine niet stuk gaat? Hier zou het dan overblijven en horen bij de algemene reserves, je kunt zo'n bedrag toch niet verbrassen aan kleding en uitgaan, elke maand opnieuw?



Ja eigenlijk wel . we gaan over het algemeen 1x per maand op stedentrip (4 of 5 sterren hotel) en houden erg van concerten, bioscoop, theater bezoek, uit eten gaan etc. dus dan gaat het geld wel op hoor.

het is niet zo dat het op moet maar we hebben vaak zoveel leuke dingen die we willen doen dat het vanzelf wel opgaat .

Maar we hebben wel zoiets als we komend jaar weer een loonsverhoging krijgen dan gaan we op vrijwillige basis (als er aan het eind van de maand wat overblijft) ook wel wat geld aflossen in de hypotheek.

maar dat doen we eigenlijk ook met het idee dat we dan als we 50 zijn een hypotheek vrij huis hebben en dan nog meer geld overhouden om leuke dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik verdienen ook redelijk goed. Niet bijzonder, maar zeker niet slecht. Om heel eerlijk te zijn, zijn er maanden geweest waarin we niet opgelet hebben...dan geven we onze salarissen gewoon uit. We sparen wel maandelijks een vast bedrag. Dit is ook een post die ik tot onze vaste lasten reken.



Afgelopen maanden heb ik onze inkomsten en uitgaven goed bijgehouden in Excel. En tot mijn grote schrik gaat er inderdaad heel erg veel geld naar...ja waar gaat het eigenlijk naar toe? Naar weinig bijzonders. Kleine uitgaven die gepind worden, maar al die kleine beetjes liepen op tot een erg groot bedrag.



In september hebben we goed opgelet en zijn we volgens budgetten gaan leven. X bedrag mag uitgegeven worden aan boodschappen en X bedrag wordt gespaard. Het werkte voor ons...we konden in september aanzienlijk meer geld sparen.



In plaats van maandelijks een vast bedrag te gaan sparen, spaar ik nu wekelijks een bedrag. Uiteindelijk sparen we nu het dubbele bedrag t.o.v. de maanden hiervoor. Uiteraard besef ik me ook dat wij het geluk hebben dit te kunnen.



Zo spaar ik ook ieder briefje van vijf wat ik mijn portemonnee krijg. Een briefje van vijf wordt niet uitgegeven, maar gaat in een spaarpot Dit kan natuurlijk ook met kleingeld. Je kunt iedere euro opzij leggen, of alle muntjes van vijftig cent.



Onze zoon krijgt iedere week het kleingeld wat ik nog in mijn portemonnee heb zitten (met uitzondering van de twee euro munten), in een jaar tijd heb ik ruim 150 euro voor hem kunnen sparen, naast het vaste maandelijkse bedrag wat we voor hem sparen.



Ook ik heb de smaak van het sparen te pakken. We hebben een kleine spaarrekening. Geen tienduizenden euro's, maar we kunnen morgen een andere auto kopen en als de wasmachine het begeeft dan kunnen we die ook nog aanschaffen. En op de manier waarop we afgelopen maand hebben geleefd, hopen we de komende maanden dus een stuk meer te kunnen gaan sparen.
quote:malube schreef op 16 oktober 2013 @ 11:58:

Nou, sorry, maar ¤150.000 spaargeld hebben en dan geen bijzonder salaris? Het kan echt hoor. Mijn man en ik verdienen samen minder dan 2x modaal (hij iets minder dan modaal, ik iets meer) en we hebben (samen en allebei apart) behoorlijk wat spaargeld. Dat loopt nu eerder in de tienduizenden dan in de tonnen, maar ik heb dit jaar wel mijn hypotheek volledig afgelost, dus ik heb in de loop der jaren ook wel een behoorlijk bedrag bij elkaar weten te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Wat sparen jullie allemaal veel zeg! Ik woon samen en verdien zo een 1.700 EUR netto. Daar gaat dan nog 875 EUR aan vaste lasten (huur, GWL, verzekeringen, boodschappen) vanaf. Eigenlijk heb ik niet echt een idee waar de rest van mijn geld heen gaat.. Zou best per maand 200 EUR kunnen sparen. Ik heb wel spaargeld maar dat slinkt op het moment heel erg omdat ik in het buitenland woon en dus vliegtickets moet kopen als mijn familie of die van mijn vriend wil bezoeken.

Daardoor tikt het niet echt lekker aan.



Moet er wel bij zeggen dat ik spullen voor mijn hobbies of een nieuwe telefoon gewoon van mijn lopende rekening betaald. Op een of andere manier is die dus ook leeg aan het eind van de maand...
Alle reacties Link kopieren
Maar 200 euro per maand kunnen sparen is toch een mooi bedrag?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Toevallig ben ik net met dit onderwerp bezig. Kom uit een relatie met een man met een gat in zijn hand en ben zelf ook te makkelijk geweest (als in veel voor hem betalen). Ik ben behoorlijk door mijn spaargeld heen en de winst van mijn vorige koophuis is verdampt door het met verlies verkopen van ons gezamenlijke koophuis. Moet trouwens zeggen dat ik daar geen seconde van wakker heb gelegen, ben allang blij dat ik er schuldenvrij vanaf ben gekomen!



Maar goed, sparen, ja, ik doe het wel, maar altijd een beetje 'erbíj', nooit zo over de toekomst nagedacht, ben al blij met 4000 euro spaargeld. Nu voor het eerst voel ik dat ik het anders wil. Ik heb een kind en wil een mooi buffer opbouwen. Gelukkig woon ik het komende half jaar door omstandigheden gratis en heb ik een prima baan, dus ga er tegenaan. Ben ook al aan het spieken bij de bespaartopics, heb er zin in! Moet wel zeggen dat ik verbaasd ben dat zoveel mensen zo fanatiek sparen, ik heb me er gewoon nooit zo in verdiept. Leef een beetje bij de dag geloof ik.. Maar nu ben ik eind 30 en moet het roer maar eens om! :-)
Alle reacties Link kopieren
wow bikerlady ik wil best met je ruilen.

Alleen wil ik dan wel mijn kind houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 16 oktober 2013 @ 21:32:

wow bikerlady ik wil best met je ruilen.

Alleen wil ik dan wel mijn kind houden.



haha thnx, maar de reden dat wij zo kunnen leven is ook dat we geen kinderen hebben.

Als we wel kinderen zouden hebben, hadden we sowieso minder te besteden en dan hadden we wel een concreet spaardoel en zouden we inderdaad een buffer aanleggen.

Nu zijn we maar met zijn 2e en als een van ons zijn baan kwijt raakt kunnen we makkelijk met minder geld en bovendien keren de gesloten verzekeringen dan ook uit dus zo zwaar zou het niet zijn.

maar als we kinderen zouden hebben zouden we toch nog wat meer zekerheid willen inbouwen en zouden we willen sparen voor toekomstige kosten van de kinderen (studie,rijbewijs etc.)
Alle reacties Link kopieren
quote:lori90 schreef op 16 oktober 2013 @ 14:39:

Wat sparen jullie allemaal veel zeg! Ik woon samen en verdien zo een 1.700 EUR netto. Daar gaat dan nog 875 EUR aan vaste lasten (huur, GWL, verzekeringen, boodschappen) vanaf. Eigenlijk heb ik niet echt een idee waar de rest van mijn geld heen gaat.. Zou best per maand 200 EUR kunnen sparen. Ik heb wel spaargeld maar dat slinkt op het moment heel erg omdat ik in het buitenland woon en dus vliegtickets moet kopen als mijn familie of die van mijn vriend wil bezoeken.

Daardoor tikt het niet echt lekker aan.



Moet er wel bij zeggen dat ik spullen voor mijn hobbies of een nieuwe telefoon gewoon van mijn lopende rekening betaald. Op een of andere manier is die dus ook leeg aan het eind van de maand...Gewoon automatisch opzetten dat zodra je salaris er is er 200 euro naar de spaar gaat. Is de beste manier. En het dan volhouden. Bij mij kwam de motivatie toen ik ooit gewoon mijn 13e maand meteen wegzette. Was een goede start voor de spaar, ipv 300 euro om mee te starten.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 17 oktober 2013 @ 08:01:

Gewoon automatisch opzetten dat zodra je salaris er is er 200 euro naar de spaar gaat. Is de beste manier. En het dan volhouden. Toen ik nog erg weinig verdiende spaarde ik ook al maandelijks een vast bedrag, al was het maar 25 of 50 gulden (destijds). En het was dan echt een sport om maandelijks nog iets over te houden zodat ik dat ook weer naar mijn spaarrekening kon doorsluizen. Het gaf gewoon een kick om het saldo van mijn spaarrekening te zien groeien.
Hoeveel was jouw hypotheek Trotter? Het lijkt mij wel heerlijk om dat afgelost te hebben. Nu hebben we ¤80.000 afgelost. Dat vind ik al een lekker idee. Dat kon alleen omdat we de eerste jaren fulltime werkte en geen kinderen hadden. Nu gaat het iets minder snel.



Hier ook altijd gespaard. Vanaf mijn allereerste bijbaantje. Ik hoop dat mijn kinderen ook bij te brengen. Maar vooralsnog brandt het geld in hun handen.
Ik denk dat wij hier een van de weinige zijn die geen spaarrekening hebben. Trouwens die hebben wij ook nooit gehad, wel hebben we altijd een buffer staan op de lopende rekening, wasmachine of een goedkope 2e hands auto kunnen we zonder problemen kopen.



We werken beide fulltime, tenminste als mijn man een baan heeft, hij heeft de afgelopen 20 jaar pas 2 maal een jaar contract gehad. Echter heeft hij minus een maand gemiddeld per jaar altijd werk, zelfs in deze tijd van crisis wordt hij volop gebeld voor werk. We verdienen dan beide meer dan modaal, 2 kinderen, een koophuis een paard en nog wat kattenbeesten rondlopen. We komen prima uit, hebben buiten de hypotheek geen schulden. De jaarlijkse teruggaaf gebruiken we voor onderhoud van het huis. Van het vakantiegeld genieten we volop in de zomer.
anoniem_166980 wijzigde dit bericht op 17-10-2013 10:45
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Sorrel, prima toch? Doen waar jullie je goed bij voelen!

Wij hebben bv geen koophuis. Dat hebben we goed beredeneerd. Ik zal bv nooit zelfstandig meer kunnen wonen. De 65 halen is ook een vraagteken, enz. Nu wonen we zo dat ik toch wat uit mijn dag kan halen. We sparen wel. Reden daarvoor is oa dat als mijn vriend zijn baan kwijt is, we niet in de problemen komen. Wij krijgen veel opmerkingen over het huren. Uhm...mogen we dat ajb zelf beslissen?
Alle reacties Link kopieren
Ik had wel een buffer maar die is nagenoeg op door baanverlies, woning etc...



Zodra ik de kans krijg ga ik zeker weer sparen. Momenteel kom ik altijd net uit maar hopelijk komt daar zeer binnenkort verandering in.



Spaargeld is nu een stuk belangrijker dan eerst. Heb nu een koopwoning en je gezondheid is ook niet vanzelfsprekend. Als je dan ineens achteruit gaat in inkomen vind ik het wel een lekker idee dat je weer even vooruit kan en je geen zorgen hoeft te maken over hoe of wat.
quote:bubbelwijn schreef op 17 oktober 2013 @ 10:26:

Hoeveel was jouw hypotheek Trotter?

(niet quoten a.u.b.)

Ik kocht een huis van x euro. Ik begon al met heel veel eigen inleg (x), omdat ik mijn helft van mijn vorige huis aan mijn ex had verkocht. Ik hoefde dus nog maar x te lenen (aflossingsvrij). Daarvan heb ik de afgelopen jaren jaarlijks 10% (x euro) afgelost. Ik hoefde maandelijks natuurlijk maar heel weinig rente te betalen, dus ik kon flink veel sparen.

Begin dit jaar stond er nog x open. Dat heb ik in 1 keer afgelost door al mijn spaarpotjes (levensloop, spaarloon, premiesparen, gewoon spaargeld, uitbetaalde vakantiedagen, winstdeling, etc. etc. etc) bij elkaar te leggen. Ik betaalde geloof ik 1.500 euro boete omdat ik alles in eens afloste, maar dat had ik er dik voor over. Het is inderdaad heerlijk om die molensteen niet meer om mijn nek te voelen. En het scheelt maandelijks toch weer zoveel honderd euro, waardoor ik nu alleen maar nog harder kan sparen!
anoniem_155012 wijzigde dit bericht op 17-10-2013 20:43
Reden: privacy
% gewijzigd
Qua hypotheekbedrag zitten we nagenoeg hetzelfde Trotter. Alleen heb jij je eerste huis in een goede tijd gekocht en verkocht denk ik. En dat hebben wij niet.

Wij proberen per jaar ongeveer hetzelfde af te lossen als jij hebt gedaan de afgelopen jaren. We doen er alleen dus wat langer over omdat we niet dat startbedrag hebben wat jij wel had.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hoger hypotheekbedrag 3ton waarvan de helft aflossingsvrij en de ander helft spaarhyp.

Dit is ons eerste huis en proberen per jaar 10% af te lossen.

Echter schijnt het financieel niet verstandig te zijn om af te lossen op spaarhyp. Dus we kunnen in totaal de helft aflossen en hiermee onze maandpremie verlagen.
Bij ons slaat de crisis keihard in. 2 kids, 2 huizen en baan verloren.

Wij mogen blij zijn dat we ons hoofd boven water kunnen houden. Natuurlijk willen we sparen, maar het KAN momenteel niet... Boehoe. Toch doorgaan met leven!
quote:Reine schreef op 17 oktober 2013 @ 20:47:

Echter schijnt het financieel niet verstandig te zijn om af te lossen op spaarhyp. Dus we kunnen in totaal de helft aflossen en hiermee onze maandpremie verlagen.Kun je niet extra inleggen op het spaardeel? Volgens mij was dat mogelijk als de hoogste inleg niet meer dan x keer de laagste was (tien keer of zo?), maar het zou ook een gevalletje klok-klepel kunnen zijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nog wel een keer uitvoerig met mijn financieel adviseur praten. het zou echt mooi zijn als we geen hypotheeklasten meer hebben. Maar onze hypmaandlasten met de helft verminderen is ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn geld altijd uit met het idee: was het mijn energie waard om er in te steken? Wil ik wel een auto als dat betekent dat ik er een jarenlang een dag in de week voor moet werken? Wil ik werkelijk werken voor een TV waar je van afstompt en waar je een paar uur in de maand voor moet werken? Of ga ik liever met vrienden uit eten?

Met deze mindset heb ik mijn huis met een 1,5x modaal salaris in 7 jaar afbetaald. Zonder dat ik de consumptie die ik overal om mij heen zie, mis.

Ik kan nu rondkomen van 500/maand (ben fotograaf en reisleider) en heb ik enkele jaren geleden mijn fulltime baan opgezegd. Met een kamer in de verhuur aan een student, gaat alles wat ik verdien "netto" in de "fun"-spaarpot.

Met dit geld ga ik jaarlijks 3-6 maanden reizen.

Spaarzaam met je geld omgaan kan iedereen. Iedereen met een "modaal"-salaris kan 50% van zijn salaris sparen want iedereen kon als student ook redelijk rond komen. Het is maar net wat je behoeften zijn.



Zoals iemand eerder al aangaf: spaargeld maakt je vrij. Ik heb 2x mijn baan opgezegd (een fuck you..), omdat het kon. Ik ben onafhankelijk en wil dat ook blijven. Als ik een jaar werk, kan ik 2 jaren hiervan leven. Op mijn 55ste werk ik echt niet meer. Succes!
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
quote:neave schreef op 15 oktober 2013 @ 08:32:

Wij hebben ook weinig tot geen spaargeld. Dom? Ik weet het niet. We kunnen iedere maand goed rondkomen, als mijn wasmachine kapot gaat kan ik zo een nieuwe kopen. Het probleem komt pas als alles ineens kapot gaat.

Dus als een van jullie werkloos wordt? Dan kan je niet meer rondkomen. Ik noem dat niet slim. En je maakt je afhankelijk van de grillen van je baas.quote:

Moet ik er wel bijzeggen dat we in het verleden financieel misschien onverstandige dingen gedaan hebben, dat eindelijk afbetaald hebben en ik toen ernstig ziek -en dus geen inkomen- werd.



En nu, nu geef ik liever iedere cent uit dan dat ik het oppot: over een paar jaar ben ik er niet meer!

Je bent al ver in de 70 en met pensioen? Dan heb je gelijk.

Oppotten klinkt wel erg negatief. Met geld maak je geld.
Life is fun. Live it.
Helemaal mee eens, met geld maak je geld. En het is maar net waar je prioriteiten liggen.



Nog zoiets, als je rentevastperiode van je hypotheek afloopt, krijg je een nieuw aanbod van je verstrekker en dat aanbod ligt vaak en paar tienden hoger dan de markt doet. Staat je huis echter onder water, of is je inkomen niet meer toereikend volgens de nieuwste hypotheeknormen, dan kun je met een bestaande hypotheek ook niet meer oversluiten. Geen vrijheid dus om over te stappen en hogere maandlasten.



EDIT:voor mensen die wel aflossen, kijk in je polis wanneer je qua rente omlaag zou kunnen. Vaak is dat 2 tienden bij 100, 85 of 75% EW maar daar komt een bank over het algemeen niet zelf mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven