Geld & Recht alle pijlers

Geen vast contract en hypotheek

20-01-2017 13:49 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Ik heb dus geen vast contract, maar wel genoeg geld om een hypotheek af te sluiten. Maar nu denk ik dus kan ik dan ook een hoge hypotheek krijgen of kan dit niet doordat ik niet een vast contract heb. Moet ik dan eerst wachten tot ik een vast contract krijg of hoeft dit niet? Ik heb namelijk een huis gezien van rond de 200.000 en denk dat dit door mijn vermogen moet lukken. Maar ik heb geen vaste werkdagen en weet niet of een bank het wel toestaat om mij een hypotheek te geven van rond de 2 ton. Weet iemand hoe dit zit?
Alle reacties Link kopieren
Ga een gesprek aan met een hypotheek adviseur.



Je kunt op je werk wel vragen om een intentieverklaring (als ze dat nog doen) of vraag de adviseur wat wel voldoende is.
Tjah, tjah, tjah...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dan een werkgeversverklaring en een intentieverklaring nodig van je werkgever om een hypotheek te kunnen krijgen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:louti schreef op 20 januari 2017 @ 13:50:

Je hebt dan een werkgeversverklaring en een intentieverklaring nodig van je werkgever om een hypotheek te kunnen krijgen.Nou dat weet ik niet... TO zegt dat ze vermogen heeft. Dus wellicht is de hypotheek laag genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Oke, maar wordt de hoogte van de hypotheek ook minder doordat ik geen vast contract heb? Of blijft dit even hoog door de werkgeversverklaring?
Alle reacties Link kopieren
Als je een huis hebt gezien van 2 ton, trek je daar je vermogen van af dat je in het huis wilt steken en voor het bedrag wat je overhoudt moet je een hypotheek afsluiten. Of je een hypotheek kunt krijgen zonder vast contract, ligt aan de voorwaarden van de hypotheekverstrekker (bv een bank). Dit weet je pas als je een gesprek hebt gehad met een hypotheekadviseur. Die kan al je vragen hierover beantwoorden.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 20 januari 2017 @ 13:55:

[...]



Nou dat weet ik niet... TO zegt dat ze vermogen heeft. Dus wellicht is de hypotheek laag genoeg.Kun je dat gewoon ergens berekenen? Want ik wil kijken of ik zo'n hoge hypotheek kan afsluiten zonder vast contract
Alle reacties Link kopieren
Mijn maximale hypotheek was lager omdat ik geen vast contract had. Ik kreeg geen intentieverklaring van mijn werkgever, wel een werkgeversverklaring. Geen idee in hoeverre dat een rol heeft gespeeld.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:La-Ja1982 schreef op 20 januari 2017 @ 13:57:

[...]





Kun je dat gewoon ergens berekenen? Want ik wil kijken of ik zo'n hoge hypotheek kan afsluiten zonder vast contractWat kost het huis en wat is je eigen vermogen....
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 20 januari 2017 @ 13:58:

[...]



Wat kost het huis en wat is je eigen vermogen....Het huis is rond de 2.3 ton en mijn eigen vermogen zit rond de 90.000
quote:La-Ja1982 schreef op 20 januari 2017 @ 13:56:

Oke, maar wordt de hoogte van de hypotheek ook minder doordat ik geen vast contract heb? Of blijft dit even hoog door de werkgeversverklaring?



Intentieverklaring helpt. Wergeversverklaring is alleen een bericht dat jij daar werkt. Doet verder weinig aan de hoogte van de hypotheek.



Verder is er geen eenduidig antwoord, alleen je hypotheek verstrekker weet het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 20 januari 2017 @ 13:58:

Mijn maximale hypotheek was lager omdat ik geen vast contract had. Ik kreeg geen intentieverklaring van mijn werkgever, wel een werkgeversverklaring. Geen idee in hoeverre dat een rol heeft gespeeld.Zo'n intentieverklaring is heel belangrijk, anders zullen ze je geen hypotheek geven. Voor het geval dat je de verklaring niet krijgt zal je maximale hypotheek ook lager zijn zoals gioia82 vertelde... Ik heb het ooit uitgerekend op twee verschillende sites (voor de betrouwbaarheid): https://www.hypotheker.nl ... nen/hoeveel-kan-ik-lenen/ en https://www.ikbenfrits.nl/maximale-hypotheek-berekenen/ .
Een vast contract hoeft niet persé. Ze kunnen ook kijken naar je inkomen van de afgelopen 3 jaar en de hypotheek daarop baseren. Dan heb je geen intentieverklaring nodig.
Denk je dat je contract wel verlengd wordt? En als het niet verlengd wordt, heb je dan snel een andere baan met hetzelfde inkomen? Zijn er genoeg vacatures in jouw regio? Geen risico dat je op termijn moet verhuizen voor je werk?

Mooi vermogen bij elkaar gespaard, goed gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Als je de afgelopen 3 jaar hebt gewerkt kijken ze naar het gemiddelde van wat je d en afgelopen 3 jaar hebt verdiend en baseren daar de hypotheek op. Je mag dan het afgelopen ja as r niet minder henbben verdiend dan dat gemiddelde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 20 januari 2017 @ 14:12:

Denk je dat je contract wel verlengd wordt? En als het niet verlengd wordt, heb je dan snel een andere baan met hetzelfde inkomen? Zijn er genoeg vacatures in jouw regio? Geen risico dat je op termijn moet verhuizen voor je werk?

Mooi vermogen bij elkaar gespaard, goed gedaan!Ik neem aan dat ik binnen nu en 5 jaar wel een vast contract aangeboden krijg, maar dit is natuurlijk nooit zeker. Het bedrijf waar ik voor werk is gelukkig alleen in de hoofdstad, kdus verhuizen lijkt me geen optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:GenevieveBerk schreef op 20 januari 2017 @ 14:08:

[...]





Zo'n intentieverklaring is heel belangrijk, anders zullen ze je geen hypotheek geven. Voor het geval dat je de verklaring niet krijgt zal je maximale hypotheek ook lager zijn zoals gioia82 vertelde... Ik heb het ooit uitgerekend op twee verschillende sites (voor de betrouwbaarheid): https://www.hypotheker.nl ... nen/hoeveel-kan-ik-lenen/ en https://www.ikbenfrits.nl/maximale-hypotheek-berekenen/ .Ik ga dit wel even proberen en anders maak ik een afspraak, maar wil natuurlijk niet voor advies betalen als ik toch geen hypotheek van die hoogte kan krijgen. Dus ik ga hier zeker even naar kijken, want dat heb ik meer duidelijkheid en geen onnodige kosten (:
Alle reacties Link kopieren
Een eerste adviesgesprek is (meestal?) gratis.
Alle reacties Link kopieren
Hier op 2 inkomens (beide uitzendkrachten met tijdelijke contracten) wel een hypotheek kunnen krijgen. Een werkgeversverklaring was wel nodig, een intentieverklaring niet. Ze keken naar ons inkomen over de afgelopen 3 jaar.

Bij de hypotheker hebben we destijds een gratis adviesgesprek hierover gehad.
Eerste adviesgesprek is overal gratis. En zeer aan te raden, dan weet je in welke prijsklasse je kunt zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 20 januari 2017 @ 14:30:

Eerste adviesgesprek is overal gratis. En zeer aan te raden, dan weet je in welke prijsklasse je kunt zoeken.Ooooh, super! Dan ga ik zeker een adviesgesprek doen, want als ik niet hoef te betalen is dat echt fijn natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Drackie schreef op 20 januari 2017 @ 14:25:

Een eerste adviesgesprek is (meestal?) gratis.

En vraag daar anders naar, want er zijn er zeker die een gratis orienterend gesprek voeren. Je kunt dan aangeven dat je wilt weten tot hoever je kunt gaan qua hypotheek.



Als je een huis koopt voor 230.000 euro en er hoeft verder niets aan te gebeuren qua verbouwen ben je al gauw 60-70.000 minder hypotheek nodig met jou vermogen. Je bent sowieso een deel kwijt voor kosten koper en je moet natuurlijk een buffer houden. Hoe meer je aan het huis moet verbouwen om het bewoonbaar te maken hoe meer je van je eigen geld nodig bent en je dus meer hypotheek nodig bent. Geld wat je in de verbouwing steekt vertaalt zich ook niet 1 op 1 in een hogere woningwaarde



Er zijn zeker mogelijkheden, maar om het voor jou situatie goed te kunnen bepalen moet je dus echt een persoonlijk gesprek aan gaan met een adviseur.
Als je zelf behoorlijk wat vermogen inlegt loopt de bank minder risico en zijn ze soms ook wat flexibeler.



Je huis is 2.3 ton plus kosten e.d. erbij dus met jouw vermogen zal je nog een hypotheek rond de 160.000 nodig hebben. Of dat mogelijk is kun je redelijk goed zelf berekenen lijkt me. Je hebt een inkomen rond de 40.000 euro nodig. Als je geen intentie verklaring kunt krijgen dan moet dat je gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is zelfs aan te raden bij meerdere partijen een gratis adviesgesprek te doen. Wij kregen bij de een gouden bergen voorgespiegeld waarvan we zelf al wisten dat ze onrealistisch waren gezien alle haken en ogen. Bij de ander kregen we een realistisch plaatje te zien. Met die laatste zijn we dus in zee gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt van meerdere dingen af. Ik raad je aan om een orientatie te doen bij een onafhankelijke adviseur. Die vergelijkt namelijk meerdere verstrekkers in 1 keer. Ik heb net mijn hypotheek rond maar ik heb wel een vast contract.

Het hypotheekbedrag verschilt heel erg. Tussen banken en andere hypotheekverstekkers zat er een verschil van wel 30.000. Ligt namelijk ook aan het rentepercentage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven