Geld & Recht alle pijlers

Geld uitlenen, tips?

23-04-2012 11:42 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend wil een investering doen voor zijn bedrijfje en komt 700 euro spaargeld tekort. Ik heb spaargeld (voor afbetalen van mijn studieschuld) en heb aangeboden dat hij het mag lenen. Hij heeft een prima salaris bij zijn vaste baan en kan het dus makkelijk binnen 2/3 maanden terugbetalen.



Nu heb ik voor de zekerheid een schuldbekentenis opgesteld (van internet geplukt en ingevuld) en die laat ik hem tekenen zodra ik het aan hem overmaak. Volgens internet is het rechtsgeldig als beide partijen tekenen. We hebben nu al ruim een jaar een relatie maar het lijkt me toch verstandig deze maatregel te nemen.



Moet ik verder nog ergens rekening mee houden? Als ik die schuldbekentenis heb met voorwaarden erin dan moet hij het gewoon terugbetalen toch, of zitten er addertjes onder het gras?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ja, hij zou het dan terug moeten betalen. En als hij dat niet doet, dan zou je een gerechtelijke procedure moeten opstarten.



Heb je er een termijn in gezet wanneer het terugbetaald moet worden?



En slim van je dat je, ondanks dat je een relatie hebt, dit wel even op papier zet. Als hij het makkelijk binnen korte termijn terug kan betalen, zal hij dat ook geen probleem vinden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat veel van wat er op het internet wordt verkondigd complete onzin is? Als dit geld bestemd is voor jouw studie zou ik het officieël vast laten leggen dat je hem dit leent en wanneer je het terugkrijgt. Of hij moet gewoon een lening afsluiten ergens anders.
Wat doe je als hij met allerlei smoesjes aankomt? Ik zou het niet doen als ik jou was.
Lijkt me idd. verstandig. Volgens mij zit je met het ondertekenen van die schuldbekentenis wel goed zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 23 april 2012 @ 11:43:

Ja, hij zou het dan terug moeten betalen. En als hij dat niet doet, dan zou je een gerechtelijke procedure moeten opstarten.



Heb je er een termijn in gezet wanneer het terugbetaald moet worden?



Ja, die zit erin. Heb het op een half jaar gezet, dan hoeft hij niet failliet te gaan als het niet in 3 maanden lukt (en ik heb het toch nog eventjes niet nodig).



Moet ik niet iets van rente berekenen omdat het anders als gift wordt gezien? En stel dat ik die procedure moet starten (wat ik niet verwacht), moet dat dan via een advocaat of moet ik dan aangifte doen? Ik heb een rechtsbijstandsverzekering maar weet niet precies wat die allemaal dekt.
Kijk dan ook even wat het je zou kosten wanneer hij het geld niet terug zou betalen. Want een advocaat en een procedure kost ook geld en het gaat 'maar' om ¤700,-
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet betaald moet je een incassobureau inschakelen. Meestal kost dat jou niets. Mocht hij dan nog niet betalen dan kan het uiteindelijk een gerechtelijke procedure worden. Dat kost jou wel geld.



Ik vraag mij alleen af EUR 700,00 te kort voor een investering in zijn bedrijf en een goed inkomen hebben. Hoe komt het dat hij dit niet eerder bij elkaar gespaard heeft? Of waarom kan hij dan nog niet 2 maanden wachten? Als ondernemer maak je reserveringen om te kunnen investeren. Op zich geen relevante vragen, maar ik vroeg het mij gewoon af.
Alle reacties Link kopieren
En vergeet de rente niet.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Hmm, slim dat je het iig op papier hebt gezet. Heb je het van een betrouwbare site af?
Alle reacties Link kopieren
Rekening mee houden dat hij toch niet terugbetaalt.

Kun je het geld dan missen?

Hoe gaat hij met zijn geld om in het algemeen? Prive dus, Daaraan kun je ook al wel herkennen hoe veilig het is te lenen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dahlia, is een logische vraag hoor! Is een beetje samenloop van omstandigheden. Hij onderneemt nog maar net en het gaat om een 2e hands productiemiddel dat hij kon overnemen, want ze zijn best prijzig. Maar er waren meer kapers op de kust en deze kans doet zich niet snel voor, dus daarom moet het allemaal nu. Hij had er al veel voor gespaard namelijk, maar net niet genoeg dus.



Eindeloos, wat is slim om te doen met de rente? Van mij hoeft hij, als hij op tijd aflost, geen rente te betalen. Maar kan ik dat zomaar weglaten of wordt dat wettelijk dan gezien als gift?
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemenhoning91 schreef op 23 april 2012 @ 11:53:

Hmm, slim dat je het iig op papier hebt gezet. Heb je het van een betrouwbare site af?Van deze site: www.nooitmeerrood.nl/downloads/akte.doc



Is dat degelijk genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat hij je die ¤ 700 in 2/3 maanden terug kan betalen. Waarom spaart hij dan nog niet even 2/3 maanden, zodat hij het gewoon van zijn eigen geld kan betalen? Komen er geen relatieproblemen van ook.
Alle reacties Link kopieren
mosterd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd zo raar dat je alles met je vriend deelt, maar als het om geld gaat er opeens contracten moeten worden opgesteld.

Het is je partner, die vertrouw je toch.
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je lezen over schenkingen en tot welk bedrag dat mag zonder rente te heffen.



Belastingdienst - Schenken
Alle reacties Link kopieren
En die investering kan echt geen drie maanden wachten?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Merelin schreef op 23 april 2012 @ 12:00:

Ik vind het altijd zo raar dat je alles met je vriend deelt, maar als het om geld gaat er opeens contracten moeten worden opgesteld.

Het is je partner, die vertrouw je toch.



Tuurlijk, maar ik heb genoeg om me heen gezien hoe dat mis kan gaan. De meest stabiele relaties kunnen uitgaan en dan heb je niks op papier. Ik zie het meer andersom: je leent een groot bedrag van iemand die je liefhebt, je wilt niet dat diegene (zelfs niet door jouzelf later) benadeeld wordt.



Gelukkig is hij zelf ook erg happig om die akte te tekenen, hij vindt het al rot genoeg dat hij gebruik maakt van mijn spaargeld.
quote:Merelin schreef op 23 april 2012 @ 12:00:

Ik vind het altijd zo raar dat je alles met je vriend deelt, maar als het om geld gaat er opeens contracten moeten worden opgesteld.

Het is je partner, die vertrouw je toch.Dat jij diegene vertrouwt, betekent niet dat dat in de praktijk ook altijd zo uitpakt. Ze zal de eerste niet zijn waar bij vriend er met de centen vandoor gaat. Dan kan je het van tevoren maar beter goed regelen dan achteraf beteuterd achterblijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merelin schreef op 23 april 2012 @ 12:00:

Ik vind het altijd zo raar dat je alles met je vriend deelt, maar als het om geld gaat er opeens contracten moeten worden opgesteld.

Het is je partner, die vertrouw je toch.

Juist dan is het belangrijk om contracten af te sluiten. Om gedoe in je relatie te voorkomen. Dingen kunnen maar duidelijk zijn.



Ik heb ooit eens een flink bedrag geleend van iemand binnen mijn familie (gezin). Rente betaald en via contract afgelost. Heel erg prettig juist. Duidelijkheid naar iedereen. Het was geen liefdadidheid maar een zakelijke transactie.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivakeesje schreef op 23 april 2012 @ 11:55:

[...]



Eindeloos, wat is slim om te doen met de rente? Van mij hoeft hij, als hij op tijd aflost, geen rente te betalen. Maar kan ik dat zomaar weglaten of wordt dat wettelijk dan gezien als gift?

Ik zou de wettelijke rente er in opnemen.



Als hij gewoon keurig betaalt hoef je dat niet in rekening te brengen.

In het geval dat hij onverhoopt niet kan of wil betalen. Is het handig dat het geleende bedrag kan oplopen door de rente. Anders blijft er een nominaal bedrag staan van ¤ 700,- en dan boeit het voor hem niet dat hij pas in St. Juttemis met geld over de brug komt.



Kunnen zijn ouders borg staan voor het bedrag? Dat geeft je meer mogelijkheden om achter je geld aan te gaan mocht dat nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 23 april 2012 @ 12:03:

[...]





Dat jij diegene vertrouwt, betekent niet dat dat in de praktijk ook altijd zo uitpakt. Ze zal de eerste niet zijn waar bij vriend er met de centen vandoor gaat. Dan kan je het van tevoren maar beter goed regelen dan achteraf beteuterd achterblijven.Precies. Lees dit forum er maar eens op na
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 23 april 2012 @ 12:02:

En die investering kan echt geen drie maanden wachten?Le-zen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies het zelfde gedaan voor een vriendin, met schuldverklaring en handtekening, alleen een bedrag van 1200 euro.

Ze betaalde gewoon niet. Altijd was er wel een smoesje, geflitst, hoge tandartsrekening, iets vergeten, medicijnen werden niet vergoed, sterfgeval oudtante... Na twee jaar zeuren ben ik naar een advocaat gegaan, die een procedure heeft opgestart. Ik heb de rechtszaak gewonnen. Kosten advocaat en uitspraak tot betaling: 720 euro. Ik heb dus een uitspraak dat ze moet betalen. Ze betaalt nog steeds niet. Ik ben nu 1900 euro kwijt en ze zegt dat ze niets heeft. Er is al beslag gelegd op haar spullen door een deurwaarder voor iets anders. Haar auto staat op naam van haar vriend. Ik ben mijn geld kwijt.

Uiteraard vertrouw jij je vriend, maar ik kende haar al vier jaar. Ik besef me wel dat iedereen anders is, en ik zou het als je het geld kunt missen als het nooit meer terugkomt en je je vriend wilt helpen, zelf waarschijnlijk wel doen. Ik vind het zo erg om door deze ervaring niemand meer te durven vertrouwen dat ik blijf hopen op beter weten, wil niet dat zij mijn leven zo negatief beinvloedt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven