Geld & Recht alle pijlers

Geld uitlenen, tips?

23-04-2012 11:42 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend wil een investering doen voor zijn bedrijfje en komt 700 euro spaargeld tekort. Ik heb spaargeld (voor afbetalen van mijn studieschuld) en heb aangeboden dat hij het mag lenen. Hij heeft een prima salaris bij zijn vaste baan en kan het dus makkelijk binnen 2/3 maanden terugbetalen.



Nu heb ik voor de zekerheid een schuldbekentenis opgesteld (van internet geplukt en ingevuld) en die laat ik hem tekenen zodra ik het aan hem overmaak. Volgens internet is het rechtsgeldig als beide partijen tekenen. We hebben nu al ruim een jaar een relatie maar het lijkt me toch verstandig deze maatregel te nemen.



Moet ik verder nog ergens rekening mee houden? Als ik die schuldbekentenis heb met voorwaarden erin dan moet hij het gewoon terugbetalen toch, of zitten er addertjes onder het gras?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudzuid schreef op 23 april 2012 @ 12:03:

[...]



Ik zou de wettelijke rente er in opnemen.



Als hij gewoon netjes betaald hoef je dat niet in rekening te brengen.

In het geval dat hij onverhoopt niet kan of wil betalen. Is het handig dat het geleende bedrag kan oplopen door de rente. Anders blijft er een nominaal bedrag staan van ¤ 700,- en dan boeit het voor hem niet dat hij pas in St. Juttemis met geld over de brug komt.



Kunnen zijn ouders borg staan voor het bedrag? Dat geeft je meer mogelijkheden om achter je geld aan te gaan mocht dat nodig zijn.Hmm, zo had ik het niet bekeken! Ik neem wel een clausule op dat hij rente gaat betalen zodra hij na die 6 maanden nog niet heeft afgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:margot73 schreef op 23 april 2012 @ 12:05:

Ik heb precies het zelfde gedaan voor een vriendin, met schuldverklaring en handtekening, alleen een bedrag van 1200 euro.

Ze betaalde gewoon niet. Altijd was er wel een smoesje, geflitst, hoge tandartsrekening, iets vergeten, medicijnen werden niet vergoed, sterfgeval oudtante... Na twee jaar zeuren ben ik naar een advocaat gegaan, die een procedure heeft opgestart. Ik heb de rechtszaak gewonnen. Kosten advocaat en uitspraak tot betaling: 720 euro. Ik heb dus een uitspraak dat ze moet betalen. Ze betaalt nog steeds niet. Ik ben nu 1900 euro kwijt en ze zegt dat ze niets heeft. Er is al beslag gelegd op haar huis door een deurwaarder voor iets anders. Haar auto staat op naam van haar vriend. Ik ben mijn geld kwijt.

Uiteraard vertrouw jij je vriend, maar ik kende haar al vier jaar. Ik besef me wel dat iedereen anders is, en ik zou het als je het geld kunt missen als het nooit meer terugkomt en je je vriend wilt helpen, zelf waarschijnlijk wel doen. Ik vind het zo erg om door deze ervaring niemand meer te durven vertrouwen dat ik blijf hopen op beter weten, wil niet dat zij mijn leven zo negatief beinvloedt.



Jemig wat een rottig verhaal! En dat door iemand die je al 4 jaar kent, da's wel heel bar en boos.



Ik houd er rekening mee dat dat kan gebeuren, en in dat geval zou ik het kunnen missen (tja, dan zou ik 700 meer studieschuld moeten aflossen, maar ik zou mijn rekeningen nog kunnen betalen). Zou ik natuurlijk goed ziek van zijn, maar ik acht die kans vrij klein. Er is in elk geval genoeg om beslag op te leggen bij hem :-)



Ik hoop dat jij ook niet diep in de problemen bent geraakt hierdoor...
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 23 april 2012 @ 11:50:

Als hij niet betaald moet je een incassobureau inschakelen. Meestal kost dat jou niets. Mocht hij dan nog niet betalen dan kan het uiteindelijk een gerechtelijke procedure worden. Dat kost jou wel geld.



Ik vraag mij alleen af EUR 700,00 te kort voor een investering in zijn bedrijf en een goed inkomen hebben. Hoe komt het dat hij dit niet eerder bij elkaar gespaard heeft? Of waarom kan hij dan nog niet 2 maanden wachten? Als ondernemer maak je reserveringen om te kunnen investeren. Op zich geen relevante vragen, maar ik vroeg het mij gewoon af.



Dat is helaas niet waar. Je hebt 'no cure no pay' incassobureaus, die aanmaningen sturen als iemand niet wil betalen. De aanmaningen staan op officieel briefpapier van het bureau, maar verder is er geen enkel verschil met de aanmaningen die jij zelf kunt versturen. Betaalt je vriend dan het incassobureau, dan betaalt hij administratiekosten en dat is de winst voor het bureau.

Maarrr... waarom zou je vriend wel een incassobureau betalen na aanmaningen, en jou niet als je hebt aangemaand?



Betaalt vriend niet, dan moet er een procedure worden opgestart. Dat kost geld, want je moet rechtbankkosten betalen. Minimaal 110 euro, zoiets. Dat is een best bedrag op een schuld van 700 euro.



Ik heb geleerd: met vrienden moet je wandelen, niet handelen. Geld uitlenen aan familie en vrienden alleen doen als jij dat bedrag makkelijk kunt missen en het dus geen ramp is als ze onverhoopt niet terugbetalen. Dat is bij jou niet het geval: het is bedoeld om je studieschuld terug te betalen. Als je vriend maar 700 euro tekort komt voor zijn eigen bedrijf, kan hij dat makkelijk bij de bank halen. Zo hou je de verhoudingen zuiver.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:vivakeesje schreef op 23 april 2012 @ 11:56:

[...]





Van deze site: www.nooitmeerrood.nl/downloads/akte.doc



Is dat degelijk genoeg?Ik hoop dat het degelijk genoeg is, ik heb er echt geen verstand van... Iemand met iets meer kennis van het wereldje?
Alle reacties Link kopieren
slim van je to.

ik heb een vriendin van mij ooit een flink geldbedrag geleend, kwam ik wel rood door te staan op 1 van mijn rekeningen.

in die tijd lag ik ook in scheiding, vergat het hele gebeuren, ze betaalde ook niks terug.

op een gegeven moment belt de bank me dat ik die rekening aan moet zuiveren. gedaan, vriendin gebelt, na veel gezeur loste ze uiteindelijk 100 euro pm af.



na een jaar of 2 ik naar de bank voor een hypotheek, kom ik erachter dat ik een dikke vette a notering achter mijn naam heb staan vanwege dat bedrag!

veel gedoe geweest, uiteindelijk had ik gewoon rente moeten vragen over dat bedrag.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Het verhaal van Margot73 hoor ik vaker. Mensen lenen in goed vertrouwen geld uit en kunnen dan naar hun centjes fluiten.



Bovendien, zoals Dahlia schrijft: als je vriend zo goed in de slappe was zit, en voldoende spulletjes heeft die je kunt vorderen zoals jij in je reactie op Margot73 schrijft, waarom komt hij dan 700 euro tekort? Misschien kan hij beter twee maanden doorsparen voor zijn nieuwe bedrijf, meteen beginnen met een schuld is geen lekkere start. Betekent het dat hij geen buffertje heeft? Lijkt misschien niet relevant, maar kan betekenen dat hij bij de eerste de beste tegenslag jou niet kan terugbetalen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je hem iets in onderpand vragen na drie maanden niet betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 23 april 2012 @ 12:18:

Het verhaal van Margot73 hoor ik vaker. Mensen lenen in goed vertrouwen geld uit en kunnen dan naar hun centjes fluiten.



Bovendien, zoals Dahlia schrijft: als je vriend zo goed in de slappe was zit, en voldoende spulletjes heeft die je kunt vorderen zoals jij in je reactie op Margot73 schrijft, waarom komt hij dan 700 euro tekort? Misschien kan hij beter twee maanden doorsparen voor zijn nieuwe bedrijf, meteen beginnen met een schuld is geen lekkere start. Betekent het dat hij geen buffertje heeft? Lijkt misschien niet relevant, maar kan betekenen dat hij bij de eerste de beste tegenslag jou niet kan terugbetalen.



Heb ik verteld:



quote:vivakeesje schreef op 23 april 2012 @ 11:55:

Dahlia, is een logische vraag hoor! Is een beetje samenloop van omstandigheden. Hij onderneemt nog maar net en het gaat om een 2e hands productiemiddel dat hij kon overnemen, want ze zijn best prijzig. Maar er waren meer kapers op de kust en deze kans doet zich niet snel voor, dus daarom moet het allemaal nu. Hij had er al veel voor gespaard namelijk, maar net niet genoeg dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivakeesje schreef op 23 april 2012 @ 11:55:

Dahlia, is een logische vraag hoor! Is een beetje samenloop van omstandigheden. Hij onderneemt nog maar net en het gaat om een 2e hands productiemiddel dat hij kon overnemen, want ze zijn best prijzig. Maar er waren meer kapers op de kust en deze kans doet zich niet snel voor, dus daarom moet het allemaal nu. Hij had er al veel voor gespaard namelijk, maar net niet genoeg dus.



Eindeloos, wat is slim om te doen met de rente? Van mij hoeft hij, als hij op tijd aflost, geen rente te betalen. Maar kan ik dat zomaar weglaten of wordt dat wettelijk dan gezien als gift?



Ik zou het wel doen.

Spreek, b.v. 3% af, en laat vriend, dit ook netjes storten.

Dan ben je ingedekt.

(is geloof ik ook verplicht, anders zou het een gift zijn inderdaad).



Veel succes gewenst. ( het komt vast goed)
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Dank!

Forum gaat zo snel he, dan zit je een reactie te tikken en huppekee, alweer een pagina vol met reacties!



Veel wijsheid met je beslissing.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Tjee wat een reacties trouwens hier,

Komop dames, het gaat over 700 euro, niet over 70.000 !
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
als je iets in het bedrijf ziet kan je je natuurlijk ook inkopen met die 700.

een soort aandeel.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Als hij de rest al gespaard heeft, dan zal het wel goed zitten, het zou wat andrers zijn als hij zelf niets achter de hand had.

succes me tde investering
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Even zonder de vorige reacties te hebben gelezen dus misschien mosterd:



1. Als hij het makkelijk binnen 2 a 3 maanden kan terugbateln,w aarom wacht hij dan niet 2 a 3 maanden met die investering?

2. Alle schuldbekentenissen en rechtsgeldigheid ten spijt: als je vriend om wat voor reden dan ook zijn afbetalingsverplichtingen aan jou niet nakomt wordt het voor jou een hele toer om je geld terug te krijgen - een hele onaangename toer.
anoniem_23476 wijzigde dit bericht op 23-04-2012 12:44
Reden: inderdaad mosterd ;-)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 23 april 2012 @ 12:30:

Tjee wat een reacties trouwens hier,

Komop dames, het gaat over 700 euro, niet over 70.000 !Pardon? Voor veel mensen hier is dat meer dan de helft van een maandsalaris en meer dan een maand stufi!
Alle reacties Link kopieren
Makreel, je zegt toch eigenlijk hetzelfde als ik, alleen dan uitgebreider.
Alle reacties Link kopieren
is deze investering ook nog belastingaftrekbaar?
wij slapen nooit.
quote:Eindeloos schreef op 23 april 2012 @ 12:30:

Tjee wat een reacties trouwens hier,

Komop dames, het gaat over 700 euro, niet over 70.000 !Ik weet niet hoor, maar ik schud niet zomaar even 700 euro uit mijn mouw. Dat is 3/4 maandeloon voor mij! Dat zou ik wel goed dichttimmeren ja. Jij hebt dus blijkbaar geld over?
quote:margot73 schreef op 23 april 2012 @ 12:39:

[...]





Pardon? Voor veel mensen hier is dat meer dan de helft van een maandsalaris en meer dan een maand stufi!Maar daar maar bijna 3 maanden stufie van
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het voor sommige mensen een groot bedrag, echter ik zou het aan mijn vriend zo uitlenen, zonder al die poespas.

Je moet toch wel vertrouwen in elkaar hebben.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 23 april 2012 @ 12:39:



2. Alle schuldbekentenissen en rechtsgeldigheid ten spijt: als je vriend om wat voor reden dan ook zijn afbetalingsverplichtingen aan jou niet nakomt wordt het voor jou een hele toer om je geld terug te krijgen - een hele onaangename toer.Daarom zou ik ook alleen geld lenen aan vrienden als ik ermee zou kunnen leven dat ze het niet terug betalen. Oftewel: ik zou het zelf zien als een gift, zeg maar. En hoe hoog dat bedrag kan zijn, ligt aan de vriend, aan waar het aan besteed wordt en mijn financiële situatie. Maar klinkt dit geval of 700,- de relatie en financiële situatie te boven gaat. Zou het dus niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er m.i. wel aan hoe lang je al samen bent, maar als ik het geld had, zou mijn partner zo het geld mogen hebben (en andersom ook), en zou het niet in mij opkomen om het te lenen.
Alle reacties Link kopieren
Als het maar om 700 euro gaat, hoe kan het dat jouw vriend zo'n bedrag niet gewoon al op z'n spaarrekening heeft staan? Staat ie nu er financieel zo slecht voor dat ie niet even 700 euro kan pinnen?

Kan hij het niet lenen bij zijn ouders bijvoorbeeld?



Heb ook een schuldbekentenis laten maken, wel bij een notaris. Kost aardig wat, maar het ging hier ook om een totaalbedrag van 10.000 euro. Aangezien de lener niet zo goed terugbetaald als ik graag wil ben ik hier een beetje sceptisch over, maar dat komt door mijn persoonlijke ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Of kan hij de aankoop in termijnen betalen? Dat hij een gedeelte nu betaald en die 700 euro tekort over 2 maanden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 23 april 2012 @ 12:45:

Natuurlijk is het voor sommige mensen een groot bedrag, echter ik zou het aan mijn vriend zo uitlenen, zonder al die poespas.

Je moet toch wel vertrouwen in elkaar hebben.



Mja, zo zie ik het ook. Het is niet belangrijk of het voor sommigen een erg groot bedrag is, het gaat er om of het voor de TO een enorm bedrag is of niet. Zo ja, dan zou ik het echt niet uitlenen en kan hij even naar de bank (dit valt zelfs nog binnen de rood staan limiet en als het over 2 maanden weg is, is die rente ook niet onoverkomelijk).



Zo nee, dan zou ik het hem ook gewoon uitlenen zonder overdreven maatregelen. Even op papier zetten zoals je al deed, dat lijkt me prima, en je mag toch echt je partner dan wel vertrouwen dat hij het ook terug betaalt. Er gaan inderdaad horror verhalen rond, zo ook in dit topic, maar de meeste levenspartners zijn gelukkig wel te vertrouwen en zullen het wel terugbetalen. Als je daar van tevoren al aan zou twijfelen, moet je het dus niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven