Geld & Recht alle pijlers

Gemeenschap van goederen

20-01-2017 20:36 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner verkocht een huis voor ons huwelijk. Met o.a. dat geld kochten wij (tijdens ons huwelijk) een nieuw huis. Nu gaan we na meer dan 2 decennia scheiden. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Toch wil mijn partner de inleg van het geld voor de aanschaf van ons huis loskoppelen van het 'getrouwd zijn in gemeenschap van goederen'.

Ik ben geneigd hier enigszins in mee te gaan. Maar doe ik daar goed aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of dat überhaupt kan met terugwerkende kracht.



Verder zou ik, als ik jou was, eerst willen weten wat dat betekent voor jou.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik vind het wel eerlijk omdat er buiten te houden, maar gemeenschap van goederen is gemeenschap van goederen. Dus als je dwars gast liggen sta jij in je recht denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Gemeenschap van goederen wil zeggen allebei de helft.



Ik vind het wel zo netjes als je zijn "start" kapitaal van hem laat en dat niet mee deelt in de verdeling. Wettelijk gezien hoeft het niet. Aan jou dus de keus hoe "netjes" je wilt zijn.
Het was toch zijn geld dat in het huis is gestopt? Geld dat nog niet van jullie gezamenlijk was?

Wel zo netjes om daarmee akkoord te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk doe je er geen goed aan voor jezelf om, als het überhaupt al kan, jezelf een ton of meer door de neus te laten boren.
Alle reacties Link kopieren
Heeft jullie gezamenlijke woning overwaarde of onderwaarde?



Blijft 1 van jullie in het huis wonen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, we zullen het huis moeten verkopen. We kunnen elkaar niet uitkopen.

De woning staat niet onder water.
Heb jij meer voor de kinderen en het huishouden gezorgd? Heb je daarvoor minder gewerkt en minder pensioen opgebouwd? Zo ja, reken eens uit wat dat jou financieel gescheeld heeft. Bereken ook wat voor extra promotie en carriere je ex heeft kunnen maken omdat jij meer voor het thuisfront hebt gezorgd. Verreken dat eens met het bedrag van dat huis. Misschien moet hij jou dan wel meer betalen.
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor een bedrag gaat het? Wil hij puur zijn 'inleg' terug, of meer?
Alle reacties Link kopieren
Helder Elske! Is dat gebruikelijk?
Alle reacties Link kopieren
Zou dit goed laten uitzoeken voor je er in mee gaat. Heel nobel en sociaal maar hoe verhoud dit zich met jouw financiële situatie na de scheiding. En om hoeveel geld praten we. En wat heeft die inleg gedaan in relatie tot jullie huis, waar je wel aan mee hebt betaald.



Hij had hier twintig jaar geleden over na moeten denken, vind het wel beetje lafjes nu opeens hier op terug te komen. Je hebt uiteraard lief en leed gedeeld twintig jaar lang en twintig jaar geleden was het geen punt toen jullie huwde in gemeenschap van goederen. Dan moet hij er mijn inziens nu ook geen punt van maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geneigd hier enigszins in mee te gaan. Maar doe ik daar goed aan?





Nee, gewoon nee
Vind je me niks? Bell 0800-kiss-my-ass
Alle reacties Link kopieren
Zodra je trouwt in gemeenschap van goederen is wettelijk gezin alles gezamenlijk bezit of schuld en wordt het 50/50 verdeeld. Dan hadden jullie onder voorwaarden moeten trouwen en op papier moeten vastleggen wat zijn deel was. Dus in feite heeft hij geen rechten. Het is maar net in hoeverre jullie er samen uitkomen bij de verdeling. Aan de andere kant als er een schuld zou zijn zal hij vast niet zeggen ik betaal wel mijn deel ook al is die meer dan 50%......Hopelijk komen jullie er zonder teveel geruzie uit.
Alle reacties Link kopieren
Helder Gordijn, thanks
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, dat geld is voor de helft van jou. Dat is wat gemeenschap van goederen is. Alleen zogenoemde verknochte zaken vallen buiten de gemeenschap. Daarbij moet je denken aan bijv. invaliditeitsuitkering of smartengeldvergoeding. Dit geld van het huis is dat niet.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Er is geen zijn inleg, het geld was ook 100% van jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht ook wel dat we er uit komen, Iselin. Maar het heeft wat tijd en aandacht nodig.
Na meer dan twintig jaar vind ik het een rare eis en onredelijk. Als je maar twee jaar getrouwd was geweest was het wellicht anders geweest (moreel dan, juridisch blijft het ieder de helft).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het onredelijk. Je hebt gekozen voor een regeling: alles wat van mij is is van jou. En daar komt hij nu, na 20 jaar, op terug.

Dat gaat uitlopen op een gereken wat ieder in de loop der jaren heeft ingebracht. En dat was nu juist niet de bedoeling van gemeenschap van goederen. Helaas voor hem, hij heeft het geld toentertijd bewust met je gedeeld, gegeven dus, en kan dat niet nu terug gaan vragen. Net zoals jij je inspanningen en inbreng niet gaat terugvragen.
Alle reacties Link kopieren
Tja doe je daar goed aan... financieel natuurlijk niet. Karma technisch vind ik van wel. Stel je voor dat jij vooraf een spaarrekening had met 70.000 euro en die spaarrekening is er nu nog. Dan zou jij het vast ook netjes vinden als je die gewoon mag houden. Dus netjes ja, normaal nee. Want normaal is dat je elkaar het licht in de ogen niet gunt. Het is maar hoe je uit elkaar wilt gaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien voor de helderheid (Zencacher is blijkbaar een gender neutrale naam) ik ben de echtgenoot en mijn partner de echtgenote. Zij wilt het huwelijk beëindigen. We hebben inderdaad kinderen en zij is gestopt met werken na de geboorte van onze eerste (wat wij beiden prettig vonden). Zij werkt weer sinds twee jaar (parttime). Verandert dat iets voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:YoYobje schreef op 20 januari 2017 @ 21:00:

Tja doe je daar goed aan... financieel natuurlijk niet. Karma technisch vind ik van wel. Stel je voor dat jij vooraf een spaarrekening had met 70.000 euro en die spaarrekening is er nu nog. Dan zou jij het vast ook netjes vinden als je die gewoon mag houden. Dus netjes ja, normaal nee. Want normaal is dat je elkaar het licht in de ogen niet gunt. Het is maar hoe je uit elkaar wilt gaan.Het is juist niet netjes om terug te komen op een afspraak.
Nee. In gemeenschap van goederen betekent lekker eerlijk delen. Had ze maar huwelijkse voorwaarden moeten voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:01:

Misschien voor de helderheid (Zencacher is blijkbaar een gender neutrale naam) ik ben de echtgenoot en mijn partner de echtgenote. Zij wilt het huwelijk beëindigen. We hebben inderdaad kinderen en zij is gestopt met werken na de geboorte van onze eerste (wat wij beiden prettig vonden). Zij werkt weer sinds twee jaar (parttime). Verandert dat iets voor jullie?Nee
Winter is coming...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven