Geld & Recht alle pijlers

Gemeenschap van goederen

20-01-2017 20:36 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner verkocht een huis voor ons huwelijk. Met o.a. dat geld kochten wij (tijdens ons huwelijk) een nieuw huis. Nu gaan we na meer dan 2 decennia scheiden. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Toch wil mijn partner de inleg van het geld voor de aanschaf van ons huis loskoppelen van het 'getrouwd zijn in gemeenschap van goederen'.

Ik ben geneigd hier enigszins in mee te gaan. Maar doe ik daar goed aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:01:

Misschien voor de helderheid (Zencacher is blijkbaar een gender neutrale naam) ik ben de echtgenoot en mijn partner de echtgenote. Zij wilt het huwelijk beëindigen. We hebben inderdaad kinderen en zij is gestopt met werken na de geboorte van onze eerste (wat wij beiden prettig vonden). Zij werkt weer sinds twee jaar (parttime). Verandert dat iets voor jullie?Nee, het geld was voor 100% van jullie allebei. Raar dat een van de twee nu aanspraak denkt te maken op meer dan de helft.
quote:MinkeDeWit schreef op 20 januari 2017 @ 20:56:

Na meer dan twintig jaar vind ik het een rare eis en onredelijk. Als je maar twee jaar getrouwd was geweest was het wellicht anders geweest (moreel dan, juridisch blijft het ieder de helft).Helemaal mee eens. Ik zou gewoon voor 50/50 gaan, en al helemaal na twintig jaar huwelijk. Wat een lul om dat zelfs maar voor te stellen. Weet hij wel wat gemeenschap van goederen inhoudt?
Alle reacties Link kopieren
quote:FunnyFace8 schreef op 20 januari 2017 @ 21:05:

[...]





Helemaal mee eens. Ik zou gewoon voor 50/50 gaan, en al helemaal na twintig jaar huwelijk. Wat een lul om dat zelfs maar voor te stellen. Weet hij wel wat gemeenschap van goederen inhoudt?Zij
Winter is coming...
Gemeenschap van goederen is gewoon ieder de helft. De helft van de bezittingen en de helft van de schulden.

Had ze toendertijd beter moeten nadenken. Ik bracht ook 15.000 euro in en mn man niks, bovendien had ik al een complete woninginrichting. Als we nu zouden scheiden is dat pech voor mij, de helft gaat naar hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:01:

Misschien voor de helderheid (Zencacher is blijkbaar een gender neutrale naam) ik ben de echtgenoot en mijn partner de echtgenote. Zij wilt het huwelijk beëindigen. We hebben inderdaad kinderen en zij is gestopt met werken na de geboorte van onze eerste (wat wij beiden prettig vonden). Zij werkt weer sinds twee jaar (parttime). Verandert dat iets voor jullie?Voor mij wel. Jullie hebben (neem ik aan) samen besloten om kinderen te krijgen en ook samen besloten dat zij stopte met werken. Daardoor heeft zij nauwelijks pensioen straks en dat zal ze toch op de één of andere manier moeten zien op te vangen. Juridisch gezien heeft ze echter geen kans en hoe netjes je wilt zijn hangt ook een beetje af van de reden waarom je uit elkaar gaat. Als zij al een nieuwe lover op de stoep heeft staan zou ze de boom in kunnen. Als jij vreemd bent gegaan is het toch ook weer anders.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
En de suggestie van Elke: "Heb jij meer voor de kinderen en het huishouden gezorgd? Heb je daarvoor minder gewerkt en minder pensioen opgebouwd? Zo ja, reken eens uit wat dat jou financieel gescheeld heeft. Bereken ook wat voor extra promotie en carriere je ex heeft kunnen maken omdat jij meer voor het thuisfront hebt gezorgd. Verreken dat eens met het bedrag van dat huis."?



Zij heeft inderdaad meer voor de kinderen en het huishouden gezorgd, minder gewerkt, minder pensioen opgebouwd......mogelijke promotie en carrière kan ik moeilijk inschatten....
Alle reacties Link kopieren
Nee Ceylon: "Als zij al een nieuwe lover op de stoep heeft staan zou ze de boom in kunnen. Als jij vreemd bent gegaan is het toch ook weer anders. ---- Hier is geen sprake van.
Alle reacties Link kopieren
Je vraag staat op geld en recht. Wettelijk gezien heb je recht op de helft dat is zeker.

Het is zelfs, wat mij betreft, de vraag of dit wel mogelijk is. Mochten jullie dit beide willen doen zal ik daar wel navraag naar doen.



Gevoelsmatig? Tja dat vind ik wat anders. Om hoeveel geld gaat het? En hoe oud zijn jullie kinderen?

Als jullie kinderen nog jong zijn en door dit verhaal 2 verschillende nieuwe huizen eigen moeten gaan maken in al deze veranderingen zou ik er denk ik toch in mee gaan.

Red jij jezelf financieel als je mee zal gaan in het voorstel van je partner? Kun je dan ook nog leuke dingen doen met je kinderen?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:09:

En de suggestie van Elke: "Heb jij meer voor de kinderen en het huishouden gezorgd? Heb je daarvoor minder gewerkt en minder pensioen opgebouwd? Zo ja, reken eens uit wat dat jou financieel gescheeld heeft. Bereken ook wat voor extra promotie en carriere je ex heeft kunnen maken omdat jij meer voor het thuisfront hebt gezorgd. Verreken dat eens met het bedrag van dat huis."?



Zij heeft inderdaad meer voor de kinderen en het huishouden gezorgd, minder gewerkt, minder pensioen opgebouwd......mogelijke promotie en carrière kan ik moeilijk inschatten....

Ik vind wel dat je dit verschil qua economische positie mee moet nemen bij de scheiding. Omdat dit een gezamenlijke keus was en ter gunste van het gezin.



Dat staat verder los van dat ingebrachte bedrag in het huis. Het hele punt van GvG is dat je vermogen deelt.
Alle reacties Link kopieren
Prima vragen om mee te nemen, IBIopviva. Dank je!
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk zal jij ook partneralimentatie moeten betalen?
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:13:

Prima vragen om mee te nemen, IBIopviva. Dank je!Graag gedaan. Lastige situatie heel jammer dat jullie niet op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd dan was het tenminste gewoon duidelijk en zat je nu niet met dit dilemma.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:winterqueen schreef op 20 januari 2017 @ 21:17:

Waarschijnlijk zal jij ook partneralimentatie moeten betalen?Klopt! Dat vind ik geen probleem. Heb eerlijk gezegd nog geen goed beeld van het hele financiële plaatje. En natuurlijk zal er iets met het pensioen worden geregeld.
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:19:

[...]

Klopt! Dat vind ik geen probleem. Heb eerlijk gezegd nog geen goed beeld van het hele financiële plaatje. En natuurlijk zal er iets met het pensioen worden geregeld.



Ga dit eerst uitzoeken.

Maar eigenlijk vind ik dat jullie het 50/50 doen. Had ze eerder maar niet in gemeenschap van goederen moeten trouwen. Bovendien moet jij partneralimentatie betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lavendel_Madelief schreef op 20 januari 2017 @ 21:22:

[...]





Ga dit eerst uitzoeken.

Maar eigenlijk vind ik dat jullie het 50/50 doen. Had ze eerder maar niet in gemeenschap van goederen moeten trouwen. Bovendien moet jij partneralimentatie betalen.Dit. En er moet verevening van pensioenrechten plaatsvinden.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lavendel_Madelief schreef op 20 januari 2017 @ 21:22:

[...]





Ga dit eerst uitzoeken.

Maar eigenlijk vind ik dat jullie het 50/50 doen. Had ze eerder maar niet in gemeenschap van goederen moeten trouwen. Bovendien moet jij partneralimentatie betalen.



Zijn we inderdaad mee bezig.

In alle eerlijkheid is die vraag in het begin wel langs gekomen, maar ik voelde daar niet voor (vraag me niet waarom, waarschijnlijk een ego dingetje). En ik heb hier de afgelopen 20 jaar ook niets over gehoord, nooit over nagedacht...
Alle reacties Link kopieren
Partneralimentatie is toch afgeschaft?



Ik zou naar een goede advocaat gaan en mij laten adviseren wat de beste opties zijn. Ook voor de kinderen, zodat zij in ieder geval een huis hebben, eten etc.
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:19:

[...]

Klopt! Dat vind ik geen probleem. Heb eerlijk gezegd nog geen goed beeld van het hele financiële plaatje. En natuurlijk zal er iets met het pensioen worden geregeld.Ja, dat betaal je toch omdat zij thuis is gebleven met de kinderen? Dan vind ik dus echt niet dat jij die inleg hoeft terug te betalen. Ik heb echt geen verstand van hypotheken enzo, maar moet het huis verkocht worden? Kan die inleg niet op een rekening voor de kinderen gestort worden?
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:19:

[...]

Klopt! Dat vind ik geen probleem. Heb eerlijk gezegd nog geen goed beeld van het hele financiële plaatje. En natuurlijk zal er iets met het pensioen worden geregeld.



De gvg heeft voor jullie beiden voor en nadelen: Aan de ene kant het delen van het voor het huwelijk verkregen vermogen, aan de andere kant de partneralimentatie.



Ik zou dus niet met haar wens meegaan, zeker niet bij zo'n lang huwelijk. Als zij door een hoger inkomen de partneralimentatie had moeten betalen, had ik er wellicht iets anders in gestaan.



wellicht is het vermogen te gebruiken om de partneralimentatie af te kopen, dan zijn jullie op de kinderen na niet meer financieel gebonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 20 januari 2017 @ 21:26:

[...]

Kan die inleg niet op een rekening voor de kinderen gestort worden?Is een interessante!! In verband met studie e.d.
Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 20 januari 2017 @ 21:28:

[...]



wellicht is het vermogen te gebruiken om de partneralimentatie af te kopen, dan zijn jullie op de kinderen na niet meer financieel gebonden.Oké, het uitzoeken waard. Dank je!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, voor dit moment!!
Waarschijnlijk is dat bedrag al verrekend in de jaren dat jullie beiden full time werkten en jij misschien meer verdiende. Daarnaast is haar inleg al zo'n 50% minder waard omdat zij de inleg in guldens heeft gedaan. Als er dan nog 5 à 10.000 euro over is in jouw deel van de overwaarde, dan zou ik het betalen. Het voelt niet fair en dat is het eigenlijk ook niet, ze had er eigenlijk niet om moeten vragen en helemaal niet na 20 jaar. Aan de andere kant, als er iets van wrok bij haar leeft, dan geef je, door te betalen, geenstok om mee te slaan in de toekomst als het om belangrijkere onderwerpen gaat (de kinderen). Maar goed, ik ken jullie ins and outs niet, maar ik zou me niet richten op het wetstechnische maar of het voor jou iets toevoegt of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:zencacher schreef op 20 januari 2017 @ 21:09:

En de suggestie van Elke: "Heb jij meer voor de kinderen en het huishouden gezorgd? Heb je daarvoor minder gewerkt en minder pensioen opgebouwd? Zo ja, reken eens uit wat dat jou financieel gescheeld heeft. Bereken ook wat voor extra promotie en carriere je ex heeft kunnen maken omdat jij meer voor het thuisfront hebt gezorgd. Verreken dat eens met het bedrag van dat huis."?



Zij heeft inderdaad meer voor de kinderen en het huishouden gezorgd, minder gewerkt, minder pensioen opgebouwd......mogelijke promotie en carrière kan ik moeilijk inschatten....Maar reken er ook even op na of ze recht heeft op een deel van je pensioen, want dat zou best wel eens kunnen (x% gebaseerd op periode van jullie huwelijk) dit kost jou dan uiteraard ook geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven