Geld & Recht alle pijlers

Gemeente stuurt aan op erkenning vader.

27-10-2014 14:25 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist een brief gekregen van de gemeente. Ik moet op het kantoor komen ivm erkenning van mijn kind door de vader.



Ik ben een vrouw van 33. Heb een kind van bijna 6. Ik heb de afgelopen 4 jaar gestudeerd. Studiefinanciering gekregen en hiervan rond kunnen komen. Een maand geleden ben ik geslaagd en ben nu druk aan het solliciteren. Geen ww opgebouwd en zodoende nu in de bijstand. Ik ben druk bezig om een baan te krijgen in mijn vakgebied. Ik hoop dat dit zo snel mogelijk kan. Ik heb vier maanden de tijd om in mijn vakgebied een baan te krijgen, daarna moet ik (en wil ik) verder kijken.



Nu dus net een maand bijstand.

En nu die brief. Waar ik van ben geschrokken. In de brief wordt met geen woord gerept over alimentatie. Enkel erkenning. "Er zal mogelijk een onderzoek gestart worden over de vader van kind"



Mijn kind is niet erkend. Ik ben zwanger geworden en heb bewust gekozen voor mijn kind. Heb afspraken gemaakt bij de abortus kliniek maar elke keer weer afgezegd. Ik kon het niet en wilde dit kind. Vader heeft het kind niet erkend. Ik heb dit niet gepusht want ik heb er voor gekozen, niet hij.

Twee jaar na geboorte kind en sporadische bezoeken van vader (geen ruzie overigens) nooit meer iets van hem vernomen. Hij is Amerikaan en ik vermoed dat hij terug is gegaan.



Nu begrijp ik dat de gemeente dit vraagt ivm alimentatie. Echter wordt er met geen woord over alimentatie gerept in de brief. Een begeidend schrijven vertelt mij wat ik mijn kind allemaal aandoe, van gemiste erfenissen tot het programma spoorloos. Dat is nog wat mij het meeste raakt. Noem het beestje bij de naam en zeg dat ik eventuele alimentatie moet aanvragen. (Als ik geen bijstand had gekregen zouden ze deze brief in belang van mijn kind niet gestuurd hebben.)



Mijn vraag nu: kan de gemeente zonder mijn toestemming een onderzoek starten om achter de identiteit van vader te komen?

Herkent iemand dit, hoe gaat het gesprek? Wat zijn mijn rechten/plichten.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 27 oktober 2014 @ 15:25:

[...]





Nee, het is niet voor het eerst in je leven. Je bent als bijna 30-jarige alleenstaande moeder met een kind van 2 jaar gaan leven van studiefinanciering en je hebt niet gewerkt naast je studie. .Ja daar heb je gelijk in.
quote:dubbeltje4 schreef op 27 oktober 2014 @ 15:41:

[...]



De rekening van je eigen keuzes bij een ander neerleggen, is ook zo netjes niet.

Als ze zelf financieel haar broek had opgehouden, was er geen overheid over gevallen.

Maar eerst 4 jaar lang studiefinanciering (hoezo eigen broek ophouden?) en dan bijstand, tsja dan eten moeder en zoon al jaren uit de staatsruif.Zit wat in. Ik neem dus aan dat de gemeente zoiets niet gestuurd zou hebben indien TO geen bijstand zou ontvangen? Niet iets voor de belastingen oid?
quote:vogelbekdiertje schreef op 27 oktober 2014 @ 14:32:

Dat is het nieuwe beleid voor de alleenstaande moeders. Ze doen dit vaak voor mensen die een beetje een dubbelrol spelen, vader die bijv stiekem geld toe stopt. Of dat ze expres het kind niet laten erkennen vanwege recht op een uitkering, maar nog wel veelvuldig contact hebben met de vader. Dit is niet van toepassing op jouw situatie dus het is niet anders dat je ze het allemaal gaat uitleggen.De gemeente hoopt inderdaad met die "gevoelsbrieven" deze mensen aan te sporen toch het kind te laten erkennen. De goeden moeten onder de kwaden lijden en daar heeft TO nu last van.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het behoorlijk asociaal van de gemeente een zou dan ook niet reageren, mits ze het aangetekend durven te versturen en zou meteen ook met stappen dreigen. Niet erkent, en redenen waarom etc gaat ze geen ene mallemoer aan.



Dat zijn nog altijd prive kwesties.
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Zijn de teksten 'wat ik mijn kind allemaal aandoe' en 'ontzeg' letterlijke citaten?

Of jouw weergave van jouw interpretatie?



Als dat letterlijke teksten zijn, vind ik dat te ver gaan.

Als het echter meer iets is als 'graag wijzen wij u hierbij op de voordelen van het laten erkennen van uw kind' of zelfs 'graag wijzen wij u op de mogelijke nadelen van het niet laten erkennen' zou ik dat, gezien de situatie, op zich wel verdedigbaar vinden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Het programma Spoorloos? Waar slaat dat nou weer op? Bemoeit de gemeente zich nu ook met de emotionele toestand van kinderen die geen contact hebben met één ouder?



Je kan de brief misschien eens doorsturen aan de Ombudsman en vragen of de gemeente het recht heeft om dit soort informatie te vragen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Er staat:

"u heeft een kind dat niet erkend is door de vader, dit heeft grote gevolgen voor het kind:"



en dan een opsomming wat kind nu niet krijgt waaronder een eventuele erfenis. De opsomming eindigt met het noemen van het pogramma spoorloos waaruit blijkt dat het ook emotioneel zwaar is.
anoniem_209820 wijzigde dit bericht op 27-10-2014 16:20
Reden: dubbel woord
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:haakje schreef op 27 oktober 2014 @ 14:40:

Sowieso niet de naam noemen van vader. Ergens logisch dat men dit wil inzetten (stel je voor dat vader gewoon onwillig is) maar wat een bemoeienis.Waarom niet? Als de gemeente bijstand wil verhalen, gaan ze dat toch lekker proberen?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat er een reality-tv-programma bestaat waarin gedramatiseerde verhalen van kinderen op zoek naar hun ouders worden uitgezonden, is een mooie wetenschappelijke onderbouwing van de emotionele nood van kinderen met één ouder. Jaja.



Duidelijk ontmoedigingsbeleid, maar ik vind dat de gemeente daarmee wel te ver gaat. Straks krijg je nog een waarschuwing als je je kind voor adoptie wilt opgeven, ze naar kostschool wilt sturen, naar Afghanistan wilt verhuizen, een scheiding aanvraagt en andere emotioneel beschadigende beslissingen wilt nemen
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelygeorge schreef op 27 oktober 2014 @ 16:14:

Er staat:

"u heeft een kind dat niet erkend is door de vader, dit heeft grote gevolgen voor kind het kind:"



en dan een opsomming wat kind nu niet krijgt waaronder een eventuele erfenis. De opsomming eindigt met het noemen van het pogramma spoorloos waaruit blijkt dat het ook emotioneel zwaar is.



Dat van die erfenis en andere concrete feitelijke zaken vind ik niet zo gek dat ze dat noemen.



Dat van spoorloos gaat wel ver.

Een zin als 'uit onderzoek is gebleken (mits dat ook feitelijk waar is natuurlijk) dat veel kinderen op latere leeftijd behoefte krijgen te weten wie hun andere biologische ouder is' zou ik acceptabeler vinden.



Ofwel: een neutraal geformuleerde opsomming van feiten kan in mijn optiek wel, een emotioneel gekleurde koude-grond-argumentatie niet.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:NYC schreef op 27 oktober 2014 @ 15:43:

[...]





Zit wat in. Ik neem dus aan dat de gemeente zoiets niet gestuurd zou hebben indien TO geen bijstand zou ontvangen? Niet iets voor de belastingen oid?Nee, dit gaat echt alleen om (verhaal van) bijstand. Als TO geen bijstandsuitkering zou ontvangen, zou de gemeente zich hier niet mee bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 27 oktober 2014 @ 16:21:

[...]





Dat van die erfenis en andere concrete feitelijke zaken vind ik niet zo gek dat ze dat noemen.



Dat van spoorloos gaat wel ver.

Een zin als 'uit onderzoek is gebleken (mits dat ook feitelijk waar is natuurlijk) dat veel kinderen op latere leeftijd behoefte krijgen te weten wie hun andere biologische ouder is' zou ik acceptabeler vinden.



Ofwel: een neutraal geformuleerde opsomming van feiten kan in mijn optiek wel, een emotioneel gekleurde koude-grond-argumentatie niet. dan nog niet, dan zouden ze dat aan alle eenoudergezinnen moeten melden, niet alleen aan degenen die een bijstandsuitkering ontvangen. Ik vind het echt te ver gaan zoals deze gemeente meent te moeten schrijven
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
De emotionele chantage gaat te ver..



Het lijkt heel nobel om een vader er in zo'n situatie buiten te houden, maar het komt er dan dus op neer dat de staat en de belastingbetaler dan voor het kind betaald.. in plaats van een volwassen man die gewoon verantwoordelijk is voor het verwekken van een kind..



En ja ook als je geen bijstand krijgt.. zijn er allerlei regelingen voor alleenstaande moeders waar de belastingbetaler aan meebetaald.



Het is toch bizar dat je bijstand zou moeten krijgen, terwijl dat misschien niet eens nodig is of een stuk lager bedrag is als vader alimentatie betaald?



Ik zou de gemeente alle informatie geven die je hebt over de vader.. en dan is het aan hen om het verder uit te zoeken.. maar dit saboteren, om de manier waarop ze het brengen, vind ik niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 27 oktober 2014 @ 15:41:

[...]



De rekening van je eigen keuzes bij een ander neerleggen, is ook zo netjes niet.

Als ze zelf financieel haar broek had opgehouden, was er geen overheid over gevallen.

Maar eerst 4 jaar lang studiefinanciering (hoezo eigen broek ophouden?) en dan bijstand, tsja dan eten moeder en zoon al jaren uit de staatsruif.Die studiefinanciering heeft er natuurlijk geen moer mee te maken dat ze alleenstaand moeder, of zelfs moeder is. Daar heeft gewoon iedere student recht op, dus ook zij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 27 oktober 2014 @ 17:15:

[...]



dan nog niet, dan zouden ze dat aan alle eenoudergezinnen moeten melden, niet alleen aan degenen die een bijstandsuitkering ontvangen. Ik vind het echt te ver gaan zoals deze gemeente meent te moeten schrijven Mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Radar ?
Niet geschoten is altijd mis
quote:Susan schreef op 27 oktober 2014 @ 17:28:

[...]





Die studiefinanciering heeft er natuurlijk geen moer mee te maken dat ze alleenstaand moeder, of zelfs moeder is. Daar heeft gewoon iedere student recht op, dus ook zij.



+1

en dat bedrag is nu ook weer niet zo hoog dat je er fatsoenlijk van kunt leven dus ga er eigenlijk vanuit dat moeder ook nog wel wat gewerkt heeft in die tijd?
Alle reacties Link kopieren
Tsja, als je in de bijstand zit krijg je inmenging in je privacy. Heb ook wel gehoord dat ze er bij een vrouw die een relatie kreeg er na een paar maanden op aandrongen dat zij zou gaan samenwonen. En zo zijn er ook onverwachte huisbezoeken waarbij tandenborstels worden geteld. Bankafschriften moeten overlegd worden, uitgaven verantwoord etc.



Kun je ook zeggen dan de gemeente er niets mee te maken heeft, maar het gaat om een vangnet voorziening waar je een beroep op doet. Daar zitten consequenties aan.



Als je je geld verdient met werken, moet je daar ook opofferingen voor doen (werk is nogal een inbreuk op je vrije tijd nml.)



Ik vind een verwijzing naar Spoorloos ook een beetje simpel, maar ik denk dat dat wel de taal is waarbij je de meeste mensen in de bijstand kunt bereiken.



En ik denk ook nog dat het in het grootste deel van de gevallen in het voordeel is van een kind om erkend te worden door zijn vader/verwekker.
Wat een debielen daar zeg. Ik snap dat als de vader in beeld is dat ze dan de alimentatie in korting brengen, maar die begeleidende brief is way to much.

Ga gewoon naar die afspraak en zeg dat de vader onbekend is. Zorg dat het geen discussie wordt, op elke vraag herhaal je dat. Simpel, maar heel effectief. Sterkte.
quote:lonelygeorge schreef op 27 oktober 2014 @ 15:42:

[...]

Ja daar heb je gelijk in.



Ik vind het top dat je het gewoon toegeeft.



Ik heb beroepshalve te maken met de overheid en ik herinnerde me eerder vandaag dat er Kamervragen over dit onderwerp zijn gesteld. Ik heb de brief hierover gevonden van de staatssecretaris van het ministerie van Veiligheid en Justitie en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze brief is naar de Tweede Kamer gestuurd op 25 september 2013, dus niet zo erg lang geleden.



Interessante info in de brief, vooral de antwoorden op vraag 5 en vraag 6. Ik heb die twee vragen en antwoorden hieronder voor je gekopieerd, omdat ik denk dat je er wel wat aan hebt om het te weten:



5. Is de moeder verplicht mee te werken aan het achterhalen van de biologische vader?



Antwoord 5

In de WWB staat de eigen verantwoordelijkheid van de burger centraal als het gaat om het voorzien in het eigen bestaan. Als dat echt niet lukt, bestaat er pas recht op bijstand van overheidswege. Tegenover dit recht staan ook verplichtingen waaraan moet worden voldaan. De gemeente heeft de mogelijkheid verplichtingen op te leggen die strekken tot vermindering of beëindiging van de bijstand. Zo kan de gemeente van de moeder verlangen dat zij, voor zover bekend, inlichtingen verstrekt over de identiteit van de biologische vader. Ook kan de gemeente verlangen dat zij zich, voor zover nodig, bereid verklaart tot medewerking aan een onderzoek ter vaststelling van het vaderschap. Een onderhoudsbijdrage van de verwekker heeft namelijk invloed op de hoogte van en het recht op uitkering van de moeder. Als de verwekker de onderhoudsverplichtingen jegens zijn kind niet of niet behoorlijk nakomt, kan de gemeente de kosten van bijstand op hem verhalen tot de grens van de onderhoudsplicht als bedoeld in boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Hiermee wordt voorkomen dat private lasten op publieke middelen worden afgewenteld.



6. Wat zijn de consequenties voor de uitkeringsgerechtigheid van de moeder indien zij weigert mee te werken aan het achterhalen en eventueel gerechtelijk vaststellen van de biologische vader van het niet-erkende kind?



Antwoord 6

Als de moeder weigert de vraag te beantwoorden of zij bekend is met de identiteit van de verwekker van het niet-erkende kind of, als zij wel bekend is met die identiteit, geen medewerking verleent aan het onderzoek ter vaststelling van zijn vaderschap, kan het recht op bijstand op grond van artikel 54, eerste lid, WWB gedurende een periode van 8 weken worden opgeschort. Het college is daarbij verplicht om de moeder in het opschortingsbesluit uit te nodigen het verzuim binnen een nader door het college te bepalen termijn te herstellen. Als de moeder het verzuim niet herstelt binnen de daarvoor gestelde termijn, kan het college na het verstrijken van deze termijn het besluit tot toekenning van bijstand intrekken met ingang van de eerste dag waarover het recht op bijstand is opgeschort.



Je kunt de volledige brief vinden via www.overheid.nl
Alle reacties Link kopieren
quote:nola schreef op 27 oktober 2014 @ 16:02:

ik vind het behoorlijk asociaal van de gemeente een zou dan ook niet reageren, mits ze het aangetekend durven te versturen en zou meteen ook met stappen dreigen. Niet erkent, en redenen waarom etc gaat ze geen ene mallemoer aan.



Dat zijn nog altijd prive kwesties.Dat gaat ze toevallig wél een mallemoer aan. Voor het recht op bijstand is het relevant. Dat het privé informatie is doet daar niets aan af. Als de vader een bijdrage kan leven voor zijn kind dan kan dat verrekent worden met de bijstand. Scheelt de belastingbetaler weer geld.
Alle reacties Link kopieren
Prada; zeggen dat de vader onbekend is lijkt me niet zo slim. Iedereen weet wie de vader van haar kind is. Oké... op een uitzondering na (zie de wie is de vader topics) dus daar prikken ze snel doorheen.

Eerlijkheid duurt het langst.
Pfoe, nooit gerealiseerd dat je als bijstandsgerechtigde zo te maken krijgt met het verantwoorden van je keuzes. Begrijp het op zich wel (vanuit oogpunt belastingbelater) maar toch, vind het ook wel heftig die inmenging in privézaken.



Dat ze het 'mislopen van een erfenis' noemen vind ik trouwens raar. De kans is toch immers ook aannemelijk dat pa voornamelijk schulden heeft.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel milna

Al word ik er niet vrolijker van. Uiteraard zal ik zeggen hoe de vader heet. Maar zijn naam is als De Vries in Nederland. Geen beginnen aan.

Ik hoop binnen nu en 3 maanden aan de bak te kunnen. Hoeveel alimentatie zal er dan in mindering kunnen worden gebracht? 200 per maand? Keer 3? Dus daarvoor moet ons hele leven omgegooid worden. Moet een vreemde die bijna nooit hier is geweest en al 4 jaar totaal niet geïnteresseerd is in kind weer in ons leven komen? Niet dat ik het hem verwijt of er onder gebukt ga. Ik ben gelukkig.



En wat als ze hem traceren. Heeft hij dan ineens recht op een bezoekregeling? Moet ik kind dan die kant op sturen?



Hij weet waar wij wonen. Als hij wilde had hij allang contact kunnen hebben.

Nee als het zo moet mogen ze me het alimentatie bedrag korten. Dan maar liever op een houtje bijten die paar maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelygeorge schreef op 27 oktober 2014 @ 20:18:

Niet dat ik het hem verwijt of er onder gebukt ga. Ik ben gelukkig.



Overigens, als toevoeging, de reden dat ik hier in ik-vorm schrijf is omdat ik mij bewust ben van het feit dat nu nog niet gezegd kan worden hoe kind hier uitkomt. Tot nu toe lijkt er geen vuiltje aan de lucht en is het een vrolijk en open kind. Ik doe er niet moeilijk over en ik beantwoord vragen naar waarheid minus negatieve dingen (die er eigenlijk niet eens zijn). Kind doet er naar mijn idee ook niet moeilijk over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven