Geld & Recht alle pijlers

gestort geldbedrag terugboeken, kan dat?

07-01-2009 10:50 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, ik heb een snel vraagje...

Ik heb een geldbedrag over gemaakt op een verkeerd rekeningnummer (STOM!!!)

Kan ik dat bedrag op de 1 of andere manier terughalen, dus de storting ongedaan maken??



Dank u
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat gaat niet.



Even achterhalen van wie het rekening nummer is (indien mogelijk) en vragen of ze het terug storten.



Anders moet je met de bank bellen en gaan hun die procedure voor je starten maar dat duurt heeeeel erg lang.
Zou gewoon meteen je bank bellen en hen het probleem voor leggen, misschien kunnen zij het dan nog voor je ongedaan maken.

Succes
Alle reacties Link kopieren
quote:xjetjex schreef op 07 januari 2009 @ 10:55:

Zou gewoon meteen je bank bellen en hen het probleem voor leggen, misschien kunnen zij het dan nog voor je ongedaan maken.

Succes



Dat gaat zo maar niet.

Ik heb het ook wel eens gehad.

De bank zoekt dan uit bij wie het geld per ongeluk op de rekening is beland en zal vragen of het geld teruggeboekt mag worden. Meestal zal dat wel lukken. Mocht je echter geld hebben overgeboekt naar een of andere bijstandstokkie dan heb je pech.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb he took een keer gehad met mijn hypotheek...... lekker lullig grooot bedrag, gelukkig kwam het binnen op een rekening van de fietsenboer kwam ik na onderzoek achter, die het direct weer terugstorte anders had ik er maanden op kunnen wachten volgens de bank.
Check. Dat is heel erg kut, zo ben ik onlangs het geld voor mijn wintersport (E 1.100,-) kwijtgeraakt.



Je kunt wel een terugboeking eisen indien je een tikfout hebt gemaakt. Rekeningnummer en naam begunstigde komen dan namelijk niet overeen, en de bank had dit dan bij je moeten verifieren.

Als je het geld naar "H. Jansen" met rekening 12345 overboekt en rekening 12345 is van dhr. Smit zal de bank moeten constateren dat de boeking onjuist is. Ziet de bank dit over het hoofd, dan is dat hún slordigheid, en zullen ze dit graag voor je herstellen.



Als je het gewoon naar de verkeerde persoon hebt overgemaakt en de rekening/naam combinatie klopt ben je afhankelijk van zijn/haar medewerking.

De zorgvuldigheid van de bank zit namelijk verwerkt in je telebankiersoftware die je vraagt de boeking nogmaals te controleren voor definitieve verzending. Als jij dit bevestigt mogen ze aannemen dat jij bewust het betreffende bedrag naar de betreffende persoon overmaakt.



In mijn geval had ik het per ongeluk naar een bestaande rekening geboekt die van mijn ex-huisgenoot is en die nog in mijn telebankierprogramma stond. Met deze gast ben ik al jaren gebrouilleerd, dus hij wilde niet meewerken en houdt dus mijn geld. Zeeer frustrerend, maar juridisch niet aan te vechten. Mij bank is -zonder resultaat- nog wel zo vriendelijk geweest mijn oud-huisgenoot aan te schrijven met het verzoek ethisch te handelen. Verplichten kunnen ze dat nooit.
Alle reacties Link kopieren
Lullig zeg Costello!
Alle reacties Link kopieren
Dit kun je toch gewoon laten storneren? Tenminste dat dacht ik altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ehh, ja dat kan maar jij bedoelt een automatische incasso, die kan je laten terugboeken.
Google levert op:



Antwoord op vraag: Wat is storneren?

Storneren is het terugboeken van een onterecht geïncasseerd bedrag. Dit dient binnen 30 dagen te gebeuren, nadat het bedrag is geïncasseerd.



Het storneren van een eenmalige overboeking die u zelf heeft gedaan is overigens niet mogelijk.
Ja klopt. Is extreem lullig, heb die wintersport dus 2x moeten betalen. Juridisch is de boel niet aan te vechten, en ben zelf ook geen vechtersbaas, maar ooit komt mijn payback-time.



Voorlopig echter heb ik hem lekker gesponsord, en dan is het erg moeilijk om hem niet op zijn bakkes te slaan als je hem tegenkomt, maar dat is nou eenmaal niet mijn stijl.



Ik bedenk nog wel wat. Mag ook over 10 jaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
@Costello, je kunt toch ook namen/adressen uit je telebankieren verwijderen, zodat een dergelijke fout niet (meer) voorkomt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Damn, balen zeg! Wat zul je je dan machteloos voelen.

Om deze reden heb ik dus alleen bedrijven in mijn bankiermapje staan en geen particulieren. Normale bedrijven storten het doorgaans wel terug.



Storneren kan idd alleen als het een automatische incasso betreft.
Alle reacties Link kopieren
He shit, dan ga ik de bank maar bellen. Even kijken hoe of wat. Bedankt in ieder geval.



Inderdaad erg lullig costello...

Bij mij gaat het om een niet al te hoog bedrag gelukkig, maar toch is het vervelend!!
quote:himalaya schreef op 07 januari 2009 @ 11:13:

@Costello, je kunt toch ook namen/adressen uit je telebankieren verwijderen, zodat een dergelijke fout niet (meer) voorkomt?Ja. Dat zou inderdaad verstandig zijn geweest. Achteraf bezien.
Juridisch sta je wel degelijk in je recht als je je geld terug eist. Alleen, de procedure om je gelijk te krijgen zal wat duurder zijn dan het bedrag dat je kwijt bent. Maar een onverschuldigde betaling moet gewoon terug gestort worden. Met wettelijke rente!
Alle reacties Link kopieren
Rider heeft gelijk. Van de site van DAS rechtsbijstand:



Internetbankieren, fout gemaakt



Fout gemaakt bij internetbankieren



Gemak dient de mens. Zo ook bij het betalen van rekeningen. Tegenwoordig hoeven we niet meer naar de bank of postkantoor voor overschrijvingen, maar kunnen we vanuit onze luie stoel via internet onze rekeningen betalen. Wim Liesker ontdekte echter dat een typefoutje in zijn online-betalingen grote gevolgen kan hebben. Hij deed al geruime tijd alle betalingen via de computer. Op een gegeven ontdekte Wim dat hij bij het overschrijven een verkeerd rekeningnummer had ingetypt, met als gevolg dat het geld bij de verkeerde persoon terecht was gekomen. Wim ging er vanuit dat het probleem zo opgelost zou worden en dat de bank zonder problemen het geld naar zijn rekening zou terugstorten, maar dat gebeurde niet. In hun ogen was er namelijk niets verkeerd gegaan met de overschrijving. Is de bank verplicht om te controleren of de naam en het rekeningnummer met elkaar corresponderen?

Feit: Nee, de bank is niet verplicht om namen en rekeningnummers te controleren. Het is aan de consument zelf om alles naar behoren in te vullen. En als de consument een fout gemaakt heeft, mag de bank het geld niet zomaar terugvorderen. Juridisch gezien is het namelijk zo dat de betalingsopdracht correct is uitgevoerd.



Wim Liesker staat er dus alleen voor. Wat kan hij doen om zijn geld toch terug te krijgen?



Feit: De bank kan de desbetreffende persoon aanschrijven het geld op Wims rekening terug te storten. Als daar niet op gereageerd wordt, mag de bank de adresgegevens van de rekeninghouder waar het geld ten oprechte naartoe is gegaan ter beschikking stellen. Wim Liesker kan hem/ haar dan aanschrijven en dat geld op grond van onverschuldigde betaling terugvorderen. Onverschuldigde betaling is het zonder rechtsgrond verrichten van een betaling. Er kunnen ook nog wettelijke rente en incassokosten gevorderd worden als niet binnen de gestelde termijn wordt betaald. Wim heeft dus wel wat rechten, maar moet er zelf wel moeite voor doen om zijn recht te halen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt wel aan de bank die je hebt. Ik heb het een keer gehad, ben naar mijn bankkantoor gegaan en die hebben het geld wel degelijk terug gehaald. Ze kunnen dat namelijk wél. Bij de fortis zit er geen controleding in de onlinebanking procedure die de gegevens van de ontvanger checkt. Omdat in dit geval naam en nummer niet matchte, heeft men het ter pelke teruggehaald.
En dan nu de praktijk:



- De rabobank heeft mij in meerdere gesprekken aangegeven niets te kunnen doen omdat de combinatie naamr/rekening bestaand was. Anders zou de bank namelijk zelf voldoende grond hebben het geld van de ontvanger terug te eisen. Nu ligt deze ondankbare taak bij mij.



Een vordering van de bank heeft doorgaans meer effect dan een vordering van mij. Daarbij heeft een bank haar eigen advocaten in dienst om dit te regelen, waar ik er een in zou moeten huren. Dit maakt de situatie een stuk minder aantrekkelijk.



Voorts:

- De ontvanger (zelf juridisch onderlegd) heeft aangegeven het ontvangen bedrag te beschouwen als aflossing van een onderhandse contante lening van E 500,- en als vergoeding van de door hem geleden schade na de opzegging van mijn huur. Dat deze lening nooit bestaan heeft en hij nooit schade heeft geleden is nu mijn woord tegen het zijne. Wil ik e.e.a. juridisch uitvechten dan zal eerst dit moeten worden uitgevochten en aangetoond. Ik zou dit kunnen doen, want de bewijslast ligt bij hem, en hij kan dit natuurlijk niet aantonen, maar het is wel een truc waarmee hij de procedure lange tijd en vele honderden euro's rekt.

Pas daarna komt de boeking zelf aan bod.



Wat mijn oud-huisgenoot dus gedaan heeft is het dusdanig opzettelijk compliceren van de situatie door er twee andere fictieve kwesties aan verbinden, opdat het onevenredig veel tijd en geld zal kosten om dit juridisch uit te spinnen.



Kortom; gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Costello schreef op 07 januari 2009 @ 11:50:

En dan nu de praktijk:



- De rabobank heeft mij in meerdere gesprekken aangegeven niets te kunnen doen omdat de combinatie naamr/rekening bestaand was. Anders zou de bank namelijk zelf voldoende grond hebben het geld van de ontvanger terug te eisen. Nu ligt deze ondankbare taak bij mij.



Een vordering van de bank heeft doorgaans meer effect dan een vordering van mij. Daarbij heeft een bank haar eigen advocaten in dienst om dit te regelen, waar ik er een in zou moeten huren. Dit maakt de situatie een stuk minder aantrekkelijk.



Voorts:

- De ontvanger (zelf juridisch onderlegd) heeft aangegeven het ontvangen bedrag te beschouwen als aflossing van een onderhandse contante lening van E 500,- en als vergoeding van de door hem geleden schade na de opzegging van mijn huur. Dat deze lening nooit bestaan heeft en hij nooit schade heeft geleden is nu mijn woord tegen het zijne. Wil ik e.e.a. juridisch uitvechten dan zal eerst dit moeten worden uitgevochten en aangetoond. Ik zou dit kunnen doen, want de bewijslast ligt bij hem, en hij kan dit natuurlijk niet aantonen, maar het is wel een truc waarmee hij de procedure lange tijd en vele honderden euro's rekt.

Pas daarna komt de boeking zelf aan bod.



Wat mijn oud-huisgenoot dus gedaan heeft is het dusdanig opzettelijk compliceren van de situatie door er twee andere fictieve kwesties aan verbinden, opdat het onevenredig veel tijd en geld zal kosten om dit juridisch uit te spinnen.



Kortom; gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.





Wat een enorme lul zeg!
getver Costello...



Ik zou in staat zijn zijn hele straat op de hoogte te stellen van dit feit. dan weten ze meteen wat een fijne vent hun buurman is .



Serieus, weet je wie zijn ouders zijn, kun je hun niet verzoeken hun zoon tot rede te brengen of zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit helaas ook gehad.

Ik woonde samen en elke maand werd er via periodieke overboeking 300 euro overgemaakt aan mijn ex voor de huur.

Toen we uit elkaar waren is er op de een of andere manier iets misgegaan met het uitschrijven van die overboeking waardoor er 1 keer toch 300 euro naar hem overgeboekt was.

Mijn ex en ik zijn op een niet zo leuke manier uit elkaar gegaan en hij was dus echt niet van plan dat geld terug te storten.

Na lang proberen ook met rechtshulp is dat geld nooit teruggekomen
Alle reacties Link kopieren
Shit, dat is minder.

Ik zou toch de bank bellen of er naartoe gaan. Wie weet hoe coulant ze zijn.

En anders de officiele procedure maar. Dat de bank eerst vraagt of de begunstigde het geld terug wil geven.

Ik heb het ooit gehad van de andere kant. Iemand had een bedrag overgemaakt op mijn rekening terwijl ik diegene niet kende of iets aan had verkocht. Dus dat heb ik teruggestort.

Maar ik kan me zomaar voorstellen dat er ook mensen zijn die dat niet doen.
Alle reacties Link kopieren
hoe zit het dan met die fouten die door de belastingdienst weleens gemaakt worden?



Dat iemand in eens 1000000 euro rijker is?

Dat gebeurt toch ook wel eens?



Goed dat ik het weet
quote:Costello schreef op 07 januari 2009 @ 11:50:

En dan nu de praktijk:



[...]



Kortom; gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen.Ja, dat zei ik he. Consumenten procederen zo weinig, niet omdat ze weinig rechten hebben, maar omdat de kosten zo hoog zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven