Geld & Recht alle pijlers

Gewetensvraag

30-03-2017 17:43 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een gewetensprobleempje...

Iemand die ik vaag ken is een aantal maanden geleden in het buitenland gaan wonen. Manlief heeft daar inmiddels ook werk gevonden. Zij is een aantal maanden geleden ontslagen, en zit nu thuis met behoud van salaris. So far, so good.

Maar nu hoorde ik van de week dat zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders als woonadres om nog een aantal jaar ww te kunnen vangen, en hier heb ik toch wel grote moeite mee. Moet ik dit aangeven als fraude, of ben ik dan een enorme NSB'er?

Wat is jullie mening hierover?
of je WW krijgt hangt niet af van met wie je samenwoont
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 30 maart 2017 @ 17:45:

of je WW krijgt hangt niet af van met wie je samenwoontNee, maar je moet wel in NL wonen. En dat doet ze niet.
Waarschijnlijk bedoelt To dat ze alleen als ze in NL woont recht op WW heeft. Ik weet niet of dat zo is trouwens. Moeilijke vraag. Ik houd zelf niet zo van misbruik maken van het systeem, maar verklikken is ook weer zoiets...
Alle reacties Link kopieren
Slim van haar! Zou ik ook zo doen.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet dan toch sowieso solliciteren enzo?
quote:S-Meds schreef op 30 maart 2017 @ 17:45:

of je WW krijgt hangt niet af van met wie je samenwoont

Ik denk dat TO bedoelt, dat de vage kennis nu in het buitenland woont.



Maar mag je niet verhuizen en je WW-uitkering meenemen naar een ander land?

Als je je daar inschrijft voor werk?
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 17:47:

[...]



Nee, maar je moet wel in NL wonen. En dat doet ze niet.

waarom niet? Ze zit thuis met behoud van salaris zeg je waar komt die UWV aan bod dan?

waar bemoei jij je eigenlijk mee?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zeker ben je van die inschrijving bij haar ouders vanwege de ww? hear say is niet zo sterk...
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 30 maart 2017 @ 17:49:

Ze moet dan toch sowieso solliciteren enzo?Ja, maar dat gaat tegenwoordig digitaal, en in de ww hoef je ook maar 4 sollicitaties in de maand te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er wat van vinden, maar geen actie ondernemen.
Niet mee bemoeien. Het is jouw zaak niet en je weet niet alle details.



En afgezien daarvan: ik zou het zelf niet zo doen omdat ik dat niet vind kunnen. Maar ik vind het minstens zo kwalijk om te gaan "klikken". Waarom zou je dat eigenlijk doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 30 maart 2017 @ 17:51:

Hoe zeker ben je van die inschrijving bij haar ouders vanwege de ww? hear say is niet zo sterk...Ik hoorde het van haar zus.
quote:S-Meds schreef op 30 maart 2017 @ 17:51:

[...]



waarom niet? Ze zit thuis met behoud van salaris zeg je waar komt die UWV aan bod dan?

waar bemoei jij je eigenlijk mee?

Het is "van horen zeggen".

Vaak klopt de informatie voor geen meter.

Roddel en achterklap.
Ja dat mag, als t maar een EU land is.

Dus ze hoeft zich helemaal niet bij haar ouders in te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine_j schreef op 30 maart 2017 @ 17:52:

Niet mee bemoeien. Het is jouw zaak niet en je weet niet alle details.



En afgezien daarvan: ik zou het zelf niet zo doen omdat ik dat niet vind kunnen. Maar ik vind het minstens zo kwalijk om te gaan "klikken". Waarom zou je dat eigenlijk doen?Juist omdat als iedereen dit soort dingen gaat flikken de belastingdruk voor de rest omhoog gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 30 maart 2017 @ 17:54:

Ja dat mag, als t maar een EU land is.

Dus ze hoeft zich helemaal niet bij haar ouders in te schrijven.het is geen eu land
Alle reacties Link kopieren
Ja een NSB streek idd
je titel klopt niet, je hebt geen gewetensprobleem. Je bent gewoon bemoeizuchtig
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 17:54:

[...]



Juist omdat als iedereen dit soort dingen gaat flikken de belastingdruk voor de rest omhoog gaat.



Ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die dit zo aanpakken (even daargelaten dat we nog niet weten of het écht waar is) dus denk dat de belastingdruk wel meevalt.

Daarbij: blijf jij zelf altijd 100% binnen de lijntjes? Denk dat er ook maar weinig mensen zijn die dat doen, dus lekker laten gaan en niet druk over maken. Kost meer negatieve energie dan dat het uiteindelijk iets oplevert.
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 17:54:

[...]



het is geen eu land

Dan zeg je het toch lekker?

De meeste informatie die de sociale dienst en het UWV krijgen over misbruik komt van "verontruste burgers".
Waar bemoei jij je mee.
quote:S-Meds schreef op 30 maart 2017 @ 17:56:

je titel klopt niet, je hebt geen gewetensprobleem. Je bent gewoon bemoeizuchtig



Dit.

Zoek een leven.
Heb je de rest van je leven wel een "geheim".

Lijkt mij persoonlijk niet lekker voelen.
Ik zou het alleen een gewetensprobleem vinden als je er zelf door in de problemen kunt komen. Dat jij dus een strafbaar feit pleegt als je het niet vertelt.



Nu is het gewoon bemoeizucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven