Geld & Recht alle pijlers

Gewetensvraag

30-03-2017 17:43 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een gewetensprobleempje...

Iemand die ik vaag ken is een aantal maanden geleden in het buitenland gaan wonen. Manlief heeft daar inmiddels ook werk gevonden. Zij is een aantal maanden geleden ontslagen, en zit nu thuis met behoud van salaris. So far, so good.

Maar nu hoorde ik van de week dat zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders als woonadres om nog een aantal jaar ww te kunnen vangen, en hier heb ik toch wel grote moeite mee. Moet ik dit aangeven als fraude, of ben ik dan een enorme NSB'er?

Wat is jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 20:28:

[...]



Ja sommige zijn hier roomser dan de paus.



Tsja, ik ben ambtenaar en ik krijg een vorstelijk salaris voor de hele dag niets doen en ik draag niets bij aan de economie en dat wordt netjes opgehoest door de wel hardwerkende burger. Ik ben echt niet zo'n moraalridder dat ik nu ontslag neem. En hoewel het allemaal helemaal rechtmatig is, vind ik gevoelsmatig wel dat ik de laatste die iets moet vinden van wat andere mensen doen wat enigszins de regels overtreden is.



We hebben straffen voor het plegen van fraude. Als we het vervolgens nauwelijks voor elkaar krijgen om fraudeurs op te pakken dan moet er eens naar het opsporingsbeleid gekeken worden.
quote:tvandattum schreef op 30 maart 2017 @ 20:35:

[...]





Nou. Eigenlijk lees ik hier dat de meesten zelf willens en wetens ook gefraudeerd hebben en het daarom van een ander ook prima vinden.Tsja. Ik kan me daar weinig bij voorstellen. Het is maar een forum, maar je moet me maar geloven dat je ze weinig braver treft dan ik. Alsnog was mijn eerste reactie ook "nee, man, niet melden." Dat vond ik bijzonder, zo'n primaire reactie, dus ik vroeg me af waarom ik dat zo dacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 30 maart 2017 @ 20:35:

[...]



Dus je bent een Moeder Theresa als je je gewoon aan de wet houdt? Bijzondere kijk op de wereld heb jij. En de rest van de tokkies hier die het normaal vinden om te stelen en te frauderen.



Nee hoor, dat ben je, omdat je dan wel een heel zeldzame uitzondering vormt.



Ik heb verder geen oordeel over het wel of niet volgen van de wet. In veel gevallen zie ik de zin van wetgeving al niet eens in, laat staan dat je die dan wel of niet moet volgen.
Ik huur nooit iemand zwart in. Zo goedkoop zijn beunen ook niet meer tegenwoordig. Ik doe óf aan uitruil (er zijn wat zaken die mijn man en ik kunnen die veel andere mensen niet kunnen) met gesloten portemonnee of aan wit.

Maar een werkster voor 3 uur per week kun je gewoon zo betalen. Hij/zij moet wel de inkomsten opgeven. Jij bent alleen fout bezig als je weet dat de werkster geen werkvergunning heeft. Zo heb ik het althans begrepen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebruna schreef op 30 maart 2017 @ 20:36:

[...]





Zouden er werkelijk mensen zijn die bewuste uitkeringsfraude durven te vergelijken met een keer parkeren zonder geld in de automaat gegooid te hebben, of als niet-ondernemer iets kopen bij de Makro?

Onthutsend.Geen idee, maar fraude is fraude. En wanneer mensen op basis van hun eigen moraal daar gradaties aan gaan geven, dan kan ik er niets mee, want dat is een discussie zonder einde en daar wordt de sfeer meestal niet beter van.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwjagersma schreef op 30 maart 2017 @ 20:42:

Ik huur nooit iemand zwart in. Zo goedkoop zijn beunen ook niet meer tegenwoordig. Ik doe óf aan uitruil (er zijn wat zaken die mijn man en ik kunnen die veel andere mensen niet kunnen) met gesloten portemonnee of aan wit.

Maar een werkster voor 3 uur per week kun je gewoon zo betalen. Hij/zij moet wel de inkomsten opgeven. Jij bent alleen fout bezig als je weet dat de werkster geen werkvergunning heeft. Zo heb ik het althans begrepen.Dan heb je in ieder geval gemoedsrust lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassa_82 schreef op 30 maart 2017 @ 20:35:

Waarom letten mensen zo op elkaar? Niet mee bemoeien!Mensen letten onder andere op elkaar omdat het geld voor alle voorzieningen ook "bij elkaar" wordt opgehaald.
quote:tvandattum schreef op 30 maart 2017 @ 20:37:

[...]





Ik wil niet 'alle moslims' het land uit hebben. Dan zou ik vrienden verliezen.

Maar ik heb wel een hekel aan fraude, omdat ons sociale stelsel gebaseerd is op solidariteit die zo onderuit gehaald wordt. En ja, dat vind ik erg. Blame me. Blijkbaar ben je al een racist als je fraude verwerpelijk vindt. Die is nieuw voor mij.Lees nu nog eens wat ik wel schreef...
quote:karin12345 schreef op 30 maart 2017 @ 20:38:

[...]



Ook lullig voor die moeder, die het minimum verdient en minder krijgt dan de bijklussende bijstandsmoeder.Ook weer waar!
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 20:41:

[...]

Nee hoor, dat ben je, omdat je dan wel een heel zeldzame uitzondering vormt. Dat ligt dan vermoedelijk aan de kringen waar jij je in ophoudt, want voor het gros van de Nederlanders geldt dat uitkeringsfraude niet wordt geaccepteerd.
Een schilder die ontslagen is en niet aan werk kan komen maar toch in het zwart wat klust die zou ik nooit aan geven hoor. Hij wilt ook het beste voor zijn gezin. tja, het mag niet maar ik zou in zijn plaats hetzelfde doen.Iemand dan verklikken, wat heb je eraan. Dan gun je een ander het licht in zijn ogen niet onder het mom van ???? Dan ben je toch een slecht mens als je iemand verlinkt.
Maar je bent er al uit toch fietsertje?

Wat dat betreft is zo'n topic toch wel helpend.

Je merkt vanzelf van welke antwoorden je haren in je nek rechtop gaan staan.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 20:49:

Een schilder die ontslagen is en niet aan werk kan komen maar toch in het zwart wat klust die zou ik nooit aan geven hoor. Hij wilt ook het beste voor zijn gezin. tja, het mag niet maar ik zou in zijn plaats hetzelfde doen.Iemand dan verklikken, wat heb je eraan. Dan gun je een ander het licht in zijn ogen niet onder het mom van ???? Dan ben je toch een slecht mens als je iemand verlinkt.Je bent een slecht mens als jij je maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt, zoals bijv netjes belasting afdragen over je inkomsten zodat mensen die het echt nodig hebben wel een uitkering kunnen ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er melding voor doen, want ik erger me helemaal dood aan mensen die misbruik maken van het systeem. Ik vind het prima om veel belasting te betalen, maar niet zodat anderen lekker op hun luie ass kunnen blijven zitten. Bah.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 20:49:

Een schilder die ontslagen is en niet aan werk kan komen maar toch in het zwart wat klust die zou ik nooit aan geven hoor. Hij wilt ook het beste voor zijn gezin. tja, het mag niet maar ik zou in zijn plaats hetzelfde doen.Iemand dan verklikken, wat heb je eraan. Dan gun je een ander het licht in zijn ogen niet onder het mom van ???? Dan ben je toch een slecht mens als je iemand verlinkt.

Dat is wel iets anders dan drie jaar lang een extra inkomen en dat wordt dan ook nog buiten de EU opgesoupeerd begrijp ik?

Die schilder geeft het hier weer uit bij de supermarkt.

En zo kun je door en door filosoferen.



Ik zou het waarschijnlijk ook melden, de situatie van TO. Niet van harte, dat niet.

En jij zou op je achterste benen staan als het hier een Marokkaan betrof.

Is misschien trouwens ook wel zo.

Moet de helft hier de mening gaan herzien.
Goh wat hebben we hier veel opsporingsambtenaren en politie agenten. En dat op basis van google, zou je daar niet, ik zeg maar iets geks, een opleiding voor moeten volgen en een eed voor ethisch handelen voor moeten afleggen en dat soort dingen?

Als ik zin had gehad in dat beroep was ik dat wel gaan doen, lekker op straat speuren en in mijn vriendenkring alert zijn op dit soort misstanden.

Tot die tijd oordeel ik niet.

En de reden waarom ik nu zo vreselijk braaf ben is omdat ik me dat nu kan veroorloven. Heerlijk gewoon eerlijk je leven kunnen leiden. Zit weinig loyaliteit bij naar wat voor instantie of overheid dan ook.
Ik zou me hier dus totaal niet mee bemoeien. Als iemands zus mij dit zou vertellen zou ik reageren met "ach ja".
[quote]-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:52:

[...]





Je bent een slecht mens als jij je maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt, zoals bijv netjes belasting afdragen over je inkomsten zodat mensen die het echt nodig hebben wel een uitkering kunnen ontvangen.[/quot



Oeh echt slecht.

Elkaar voor dit soort dingen uitmaken voor kleingeld terwijl er op andere niveaus veel meer gestolen wordt, lekker slim.
quote:vrouwjagersma schreef op 30 maart 2017 @ 20:38:

[...]





Tsja. Ik kan me daar weinig bij voorstellen. Het is maar een forum, maar je moet me maar geloven dat je ze weinig braver treft dan ik. Alsnog was mijn eerste reactie ook "nee, man, niet melden." Dat vond ik bijzonder, zo'n primaire reactie, dus ik vroeg me af waarom ik dat zo dacht.

Bij mij precies hetzelfde!

We associeren het met klikken en dat is fout.

Wordt er al van jongs af aan ingeprent.
Fraude is fraude. En fraude is fraude. Dus fraude is fraude. En waneer de betreffende persoon niet fraudeert, is er niets aan de hand. Gewoon aangeven dus, TO.
[quote]-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:52:

[...]





Je bent een slecht mens als jij je maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt, zoals bijv netjes belasting afdragen over je inkomsten zodat mensen die het echt nodig hebben wel een uitkering kunnen ontvangen.[/quoteIk heb het niet over mezelf.

Ik heb het niet over mezelf. Ik betaal belasting over het geld wat ik heb.
quote:Het-groepje schreef op 30 maart 2017 @ 20:57:

[quote]-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:52:

[...]





Je bent een slecht mens als jij je maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt, zoals bijv netjes belasting afdragen over je inkomsten zodat mensen die het echt nodig hebben wel een uitkering kunnen ontvangen.[/quot



Oeh echt slecht.

Elkaar voor dit soort dingen uitmaken voor kleingeld terwijl er op andere niveaus veel meer gestolen wordt, lekker slim.Ah. De 'ja maar hullie-' argumentatie. Altijd een hele sterke.
En dat bedoelde ik dus met verloedering. Het gewoon normaal vinden dat " klein geld" gestolen wordt. Dat is niet normaal
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:52:

[...]





Je bent een slecht mens als jij je maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt, zoals bijv netjes belasting afdragen over je inkomsten zodat mensen die het echt nodig hebben wel een uitkering kunnen ontvangen.Ik heb het niet over mezelf. Ik betaal gewoon belasting over mijn vermogen.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 20:58:

[quote]-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:52:

[...]

Ik heb het niet over mezelf.

Ik heb het niet over mezelf. Ik betaal belasting over het geld wat ik heb.Goh, ik meen toch dat je net nog ergens schreef dat je zwart werkte als kapster.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven