Geld & Recht alle pijlers

Gewetensvraag

30-03-2017 17:43 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een gewetensprobleempje...

Iemand die ik vaag ken is een aantal maanden geleden in het buitenland gaan wonen. Manlief heeft daar inmiddels ook werk gevonden. Zij is een aantal maanden geleden ontslagen, en zit nu thuis met behoud van salaris. So far, so good.

Maar nu hoorde ik van de week dat zij zich ingeschreven heeft bij haar ouders als woonadres om nog een aantal jaar ww te kunnen vangen, en hier heb ik toch wel grote moeite mee. Moet ik dit aangeven als fraude, of ben ik dan een enorme NSB'er?

Wat is jullie mening hierover?
Misschien wordt inkomen ipv vermogen genoemd
quote:Het-groepje schreef op 30 maart 2017 @ 20:57:

[quote]-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 20:52:

[...]





Je bent een slecht mens als jij je maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt, zoals bijv netjes belasting afdragen over je inkomsten zodat mensen die het echt nodig hebben wel een uitkering kunnen ontvangen.[/quot



Oeh echt slecht.

Elkaar voor dit soort dingen uitmaken voor kleingeld terwijl er op andere niveaus veel meer gestolen wordt, lekker slim.Wat een onzin, ofdat ik vind dat de bankdirecteuren vrijuit moeten gaan, absoluut niet het geval. Als ik die aan zou kunnen geven stond ik pas echt vooraan.
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 maart 2017 @ 21:00:

[...]





Goh, ik meen toch dat je net nog ergens schreef dat je zwart werkte als kapster.Ja toen was ik 20 dus ja dat heb ik gedaan en ik ben nu 51 en werk al 24 jaar niet meer.
quote:spell68 schreef op 30 maart 2017 @ 20:25:

[...]





Nog nooit bij makro iets gekocht, terwijl je particulier was? Nog nooit een pool of een werkster ingehuurd waar je geen belasting over betaald hebt? Nog nooit een kwartiertje geparkeerd, zonder geld in de parkeerautomaat gegooid te hebben? Nog nooit iets in het buitenland gekocht en toen bleek dat er geen inklaringskosten en invoerrechten over berekend waren dat niet gemeld?



Zo niet, dan hebben we hier een onvervalste Moeder Theresa.Dat is geen compliment hoor.
quote:Amand_ schreef op 30 maart 2017 @ 20:59:

[...]



Ah. De 'ja maar hullie-' argumentatie. Altijd een hele sterke.





Ik heb het woord hullie niet genoemd. Ik vind het alleen bijzonder dat we over mensen die we amper kennen en zonder enige juridische kennis zo hard oordelen en ze onevenredig grote problemen willen bezorgen.

Daar zijn mensen voor opgeleid die daar een eed voor afgelegd hebben maar wij kunnen dat blijkbaar zo ook.

Terwijl we het grote stelen als een feit zien en de desbetreffende bedrijven nog steeds klandizie hebben en we daar juichend ons geld naartoe brengen.
quote:Hetvrijewoord schreef op 30 maart 2017 @ 21:04:

[...]





Dat is geen compliment hoor. Nou dat was een dame met enge trekjes!
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het gaat melden!



Bloedhekel aan mensen die willens en wetens teren op de zak van de staat terwijl ze daar geen recht op hebben. Het is gewoon fraude, het is diefstal, bah. En ze doen mensen tekort die daar wel degelijk recht op hebben. En nog een heleboel andere mensen, want dat belastinggeld kan ook in heel veel andere dingen worden gestoken hoor!



En dan zijn de mensen die het melden verklikkers. Stel dat iedereen dat zou doen zeg, dan blijft er niks van NL over. Daarnaast vind ik dat zulke mensen gewoon moeten worden aangepakt. Ze moeten niet denken dat alles zomaar makkelijk kan.



Maakt niks uit dat je geen bewijs hebt, dat hoeft ook niet. Je hebt een vermoeden, dus je meldt het. En heeft ze wel recht op WW dan zal ze dat ook heus wel behouden.
quote:Hetvrijewoord schreef op 30 maart 2017 @ 21:04:

[...]





Dat is geen compliment hoor. Nee we hebben het over de doorsnee Nederlander.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik begrijp na dit topic wel waarom zoveel tokkielui met van alles wegkomen... Sjongejonge zeg. Melden natuurlijk, ander gaat ons prachtige systeem naar de knoppen.



Heb zelf ook wel eens iemand 'verklikt', al was dat ook met een persoonlijke reden. Tuig vind ik het, en dat mag je best aanpakken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
quote:fietsertje schreef op 30 maart 2017 @ 18:44:

Ik snap ineens ook hoe al die weedplantages hier pas gevonden worden als er sneeuw valt. Iedereen houdt z'n bek omdat je anders een bemoeial bent.



Eerst maar even off-topic: Wietplantages worden hier gevonden door de energieleverancier; die kijkt naar het verbruik per woning is dat opvallend hoog = controle. Dus je hoeft niets te zeggen, komt vanzelf goed.

Woon zelf in een huis met een enorme zolder: hoevaak ik in het begin mensen over de vloer heb gehad van de woningbouw die 'iets' moesten bekijken wat op zolder zat pff.... Jaja ik was behoorlijk verdacht om de een of andere reden. Zo'n type die best wel eens zou kunnen blowen zullen ze gedacht hebben

Was meteen afgelopen toen er dus de mogelijkheid kwam om het energieverbruik per woning/blok huizen te bekijken.



Overigens zou ik iemand die een plantage op zolder of in de berging zou hebben mét constructie om stroom af te tappen meteen aangeven omdat er af en toe doden vallen omdat zo'n huis in de fik vliegt door kortsluiting.

En niet te vergeten enorme lekkages als je een grote plantage hebt en de plantjes water geeft als kweker d.m.v. een sprinkler installatie. Alles kan kapot; kan je je hele huis laten drogen, alles moet er dan uit en dan ook echt alles, nieuwe vloerbedekking, behangen verven noem maar op.



Klein probleempje: anoniem melden is niet zo anoniem als veel mensen denken, vaak krijgen de kwekers in kwestie uiteindelijk te horen wie ze erbij gelapt hebben en soms moet je dat (denk aan echt grote kwekerijen, gaan miljoenen p.j. in om vergis je niet) met je leven bekopen of wordt je als melder een rolstoel ingemept.

Hebbie dan je zin? Ik wacht als ik nieuwe buren in mijn wijkje zie (overal grote zolders) en er is opvallend veel gesleep m.n. 's nachts met jerrycans, zakken met 'iets' erin rustig af tot ze vanzelf gepakt worden.



Meestal is het voor de 1e oogst al raak door dat meldsysteem van de energieleverancier. Is dat bij jullie niet?

13 jaar geleden vlogen ze hier ook vaak over de stad heel laag met helicopters met warmtedetectors.



Dus melden zou ik alleen doen als ik zelf direct gevaar loop en het melden zelf dan nog door een vriend van een vriend van mijn zoon laten doen uit een woonplaats aan de andere kant van het land..



Vroeg het me gewoon af, so 2000 dat smeltende sneeuw op de daken loeren



On topic: Vraag me ook af of het illegaal is om ww te vangen ook al woon je elders; je mag eigen geld hebben of krijgen. Al win je een miljoen, je ww-uitkering loopt gewoon door. Net zoals miljonairs ook gewoon AOW krijgen.. Dus zolang ze solliciteert mag ze -bij mijn weten, weet het niet zeker- best naar een ander land zolang ze maar solliciteert.



Een bijstandsuitkering is wat anders, dan mag je inderdaad geen geld of goederen hebben of maar een heel klein beetje en moet je iedere cent die binnenkomt opgeven. Maar met WW ligt dit toch anders... nou ja als je het meldt en het mag gewoon wat ze doet is er ook niets aan de hand.



Ik vind het overigens ook foute boel, misbruik maken van bijstand als je het eigenlijk niet nodig hebt
quote:Het-groepje schreef op 30 maart 2017 @ 21:05:

[...]





Ik heb het woord hullie niet genoemd. Ik vind het alleen bijzonder dat we over mensen die we amper kennen en zonder enige juridische kennis zo hard oordelen en ze onevenredig grote problemen willen bezorgen.

Daar zijn mensen voor opgeleid die daar een eed voor afgelegd hebben maar wij kunnen dat blijkbaar zo ook.

Terwijl we het grote stelen als een feit zien en de desbetreffende bedrijven nog steeds klandizie hebben en we daar juichend ons geld naartoe brengen.Ja dat zeg ik; de 'ja maar hullie'-argumentatie. Ik begreep 'em de eerste keer al hoor. Je hoeft 'em voor mij niet verder toe te lichten.
Alle reacties Link kopieren
Omdat anderen meer geld uit de gezamenlijke kassa jatten moet dat kleine beetje maar kunnen? Zo raakt vanzelf het einde zoek natuurlijk.



En instanties kunnen wat hulp bij opsporing van fraude goed gebruiken. Ze hebben geen ogen in het achterhoofd, staan niet op iedere straathoek te posten. Tips worden nagetrokken en is het onterecht, is er niks aan de hand.



Hennepkwekerijen in woningen worden bijvoorbeeld juist vooral door tips van omwonenden ontdekt. Gelukkig maar. Scheelt nogal wat woningbranden. Dan maar een verrader, ik heb een paar maanden geleden de buurman ook gemeld met zijn kwekerij. Kan ik jùist weer slapen 's nachts.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Ja als zr naast mij een hennep kwekerij hebben dan zou ik dat ook aan geven voor onze veiligheid maar daar gaat eigenlijk dit topic niet over.
Oh ja MMA is echt anoniem hoor
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen niet per woning het elektraverbruik meten. Ja, als je het na de meter pakt. Maar dat doen de kwekers niet, die tappen voor de meter af. En dan zien de energiebedrijven alleen een hoger verbruik binnen een bepaald gebied. Er is dan dus meer nodig aan aanwijzingen dan alleen stroomverbruik.



Zijn er hier in de stad met de sneeuwval van begin dit jaar toch meerderen nog gepakt. Viel ook wel heel erg op.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 21:24:

Ja als zr naast mij een hennep kwekerij hebben dan zou ik dat ook aan geven voor onze veiligheid maar daar gaat eigenlijk dit topic niet over.Inmiddels gaat het topic daar wel ook over
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 21:24:

Ja als zr naast mij een hennep kwekerij hebben dan zou ik dat ook aan geven voor onze veiligheid maar daar gaat eigenlijk dit topic niet over.



En dan ben je geen klikspaan? Omdat je dan een concreter risico loopt? Maar als iemand uit het gezamenlijke spaarvarken jat, voel je dat niet zo snel is het niet erg.

De generatie na jou gaat het alleen wel voelen.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Op zich ben ik het er wel mee eens dat fraude gemeld zou moeten worden maar in dit geval van to zou ik het bij de "boodschapper" neerleggen. Dus als een zus van iemand komt klagen: "mijn zus is naar her buitenland vertrokken maar ze heeft zich gewoon bij onze ouders ingeschreven om haar ww te behouden, die kleine fraudeur!" dan zou ik bij de boodschapper neerleggen: "Dan meld je dat bij het uvw (of waar je ook zijn moet)"
quote:OliviaMoore schreef op 30 maart 2017 @ 21:26:

[...]





En dan ben je geen klikspaan? Omdat je dan een concreter risico loopt? Maar als iemand uit het gezamenlijke spaarvarken jat, voel je dat niet zo snel is het niet erg.

De generatie na jou gaat het alleen wel voelen.



Ach welnee.

Door politieke keuzes (bezuinigingen) zijn de regels anders geworden en men maakt je wijs dat dat is vanwege onbeheersbare kosten. Je bent sneller en eerder in overtreding.

Ik persoonlijk trap daar niet in.

Mijn moeder kreeg vroeger notabene het advies van de toenmalige soos om te stoppen met werken als alleenstaande moeder. En ook de tip om lekker een paar honderd euro zwart bij te werken, kon ze nog eens wat leuks voor de kinderen kopen.
Ik vind dit echt appels met peren vergelijken. En als je het echt wilt weten. Ik wens alle mensen het beste toe doie wat bij verdienen als het eigenlijk niet mag.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 19:50:

[...]



Wel bij de les blijven. Ik heb het niet over vernielen en mishandelen of misbruiken. Niet overdrijven. Maar ik heb wel een gruwelijke hekel aan klikken. Net zoals er mensen zijn die iemand aan gaan geven die een centje bij verdient in het zwart. Ik geloof niet in karma maar mensen die een ander verklikken wens ik ook niet het beste toe.



Maar Blondie, mensen die in de bijstand zitten en er 'een centje bijverdienen, zwart' kunnen zo riant leven met 1 dagje werken p.w. Krijgen ook allerlei toeslagen die bedoeld zijn voor de allerarmsten, bepaalde belastingen hoeven ze niet te betalen dus het gaat om wel meer dan 'een centje' als iemand zwart schoonmaakwerk doet b.v. dat kan aardig oplopen per maand.

Is dat eerlijk t.g.o. iemand die niet in STAAT is om er een beetje bij te beunen omdat hij of zij écht helemaal 100% afhankelijk is van die uitkering? Nee hè, niet echt.. echt niet
quote:Bestaardigopzich schreef op 30 maart 2017 @ 21:34:

[...]





Maar Blondie, mensen die in de bijstand zitten en er 'een centje bijverdienen, zwart' kunnen zo riant leven met 1 dagje werken p.w. Krijgen ook allerlei toeslagen die bedoeld zijn voor de allerarmsten, bepaalde belastingen hoeven ze niet te betalen dus het gaat om wel meer dan 'een centje' als iemand zwart schoonmaakwerk doet b.v. dat kan aardig oplopen per maand.

Is dat eerlijk t.g.o. iemand die niet in STAAT is om er een beetje bij te beunen omdat hij of zij écht helemaal 100% afhankelijk is van die uitkering? Nee hè, niet echt.. echt niet Tja., jammer maar dat een ander dat wel doet heeft hij of zij groot gelijk in vind ik. In het leven moet je de kansen nemen die je krijgt.
quote:Het-groepje schreef op 30 maart 2017 @ 21:32:

[...]





Ach welnee.

Door politieke keuzes (bezuinigingen) zijn de regels anders geworden en men maakt je wijs dat dat is vanwege onbeheersbare kosten. Je bent sneller en eerder in overtreding.

Ik persoonlijk trap daar niet in.

Mijn moeder kreeg vroeger notabene het advies van de toenmalige soos om te stoppen met werken als alleenstaande moeder. En ook de tip om lekker een paar honderd euro zwart bij te werken, kon ze nog eens wat leuks voor de kinderen kopen.

Uh ja.. Dat voelen wij nu dus.

Zo heb ik een chronische ziekte maar omdat de werkgevers vroeger de WAO als vangnet gebruikten ligt er voor mij straks gewoon bijstand in het verschiet. Echt wel dat die mentaliteit gevolgen heeft.
quote:Blondie456 schreef op 30 maart 2017 @ 21:37:

[...]

Tja., jammer maar dat een ander dat wel doet heeft hij of zij groot gelijk in vind ik. In het leven moet je de kansen nemen die je krijgt.

Precies.

Dus als ze jouw huis leeg komen halen niet komen piepen hier hoor.
@ blondie

Ik vind dit echt zo niet ontwikkeld klinken, komt ook laag opgeleid op mij over. Jij zegt het tenminste nog hardop, maar er zijn er zat die dit ook vinden maar niet zeggen. En daar zitten wij met onze peperdure universitaire opleidingen, meer dan fulltime werkweken dan voor te betalen in de hoogste schaal. Ik zeg het niet snel maar ik walg echt van mensen met denkbeelden zoals jij. Dit is wat er mis is in deze samenleving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven