Geld & Recht alle pijlers

Goede voornemen: sparen

22-12-2016 10:02 97 berichten
.
anoniem_197631 wijzigde dit bericht op 02-01-2018 21:44
99.84% gewijzigd
Kostenpost vakantie is nu hoog aangezien ik een verre reis ga maken begin volgende maand. Na volgende maand zal ik dus 350.00 'overhouden'. Ik ben dus alleen bang dat ik het dan wel weer ergens anders opeet. Tips zijn welkom
Waar gaat het geld aan pinnen aan op? Ik vind 140 euro per maand aan uiteten echt veel, je gewone boodschappen dan weer weinig.



Geef je gemiddeld 350 per maand uit aan vakantie en dus 4200 per jaar of hoe moet ik dit zien? Dat is echt heel veel.



Tegelijk dus
Alle reacties Link kopieren
waarom zo veel uit eten?

waarom heb je een auto?
Beste tip om te sparen ooit: Zorg voor een vaste overschrijving naar je spaarrekening aan het begin van de maand. M.a.w. spaar van wat er binnenkomt, niet van wat er overblijft!
Alle reacties Link kopieren
Uit eten 140 daar kun je makkelijk op besparen
Ik volg mee..

Ben een zeer slechte spaarster.

Geld vliegt er altijd uit en weet niet waaraan.

Ik heb dat voornemen dus ook.

Ik raad je aan om niet meer voor 140 euro pm uit eten te gaan.
Spreekt wel een beetje voor zich denk ik.

70 euro aam cadeaus vind ik veel.

140 euro aan uit eten (zeker voor een student) ook.

106 euro aan kleding zou ook veel minder kunnen.

Boodschappen zijn heel netjes, maar 50 euro drogist vind ik dan weer veel.



Je hebt een auto begrijp ik? Je ouders betalen de verzekering, maar hoe zit het met de belasting, sparen voor onderhoud en afschrijving?

En ja, die kosten voor vakantie zijn enorm hoog uiteraard, maar dat heb je uitgelegd.
Ik vind je variabele lasten best wel hoog. Ik heb zelf iets hogere pinuitgaves, maar mijn pinuitgaves zijn alles wat jij daaronder nog apart beschrijft. Dus ik geef per maand dan 150 - 200 uit aan de kapper, uit eten of eten bestellen, kleding, drogist, vakanties of uitjes en cadeautjes. In totaal zit jij op meer dan 500 euro als ik de vakantie even niet meereken! Wat valt er onder alleen die pinuitgaven?



En heb je geen verdere studiekosten die je hoeft te betalen, of valt dat onder de pinuitgaven? Dus pennen, collegeblokken, boeken etc.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt en een hoop benzine en OV? Krijg je geen OV jaarkaart?

Uit eten is heel hoog. Zou ook bijhouden waar het geld heengaat van pinnen en drogist
Alle reacties Link kopieren
Wat koop je elke maand voor 50 euro bij de drogist?

Waarom ga je elke maand naar de kapper (ik ga elke 7 of 8 weken)?

En elke maand 70 euro aan cadeaus?!



Ik zou het anders aanpakken. Bedenk hoeveel je wil sparen, en ga vervolgens van de rest je ding doen. Is het op, dan is het op. Dan koop je vanzelf minder dure cadeaus en ga je een keer minder uit eten.
Je bent student, maar zo leef je niet zo te horen.

Als je je eigen lijstje terugleest, zie je vast dat je kosten hebt die niet gewoon zijn voor een student.

Wat doet een student bijvoorbeeld met een auto?
Ik zie een hoop waarop je kan besparen als je het echt wil.



Heb je een overvolle kledingkast? Dan kan je proberen een paar maanden geen kleding te kopen en daarna alleen te kopen als je echt iets nodig hebt.



Uiteten kan ook minder. Heb je een auto nodig of vind je het wel makkelijk? Drogist kan misschien ook wat minder, ben je erg merkvast?



Maar de vraag is natuurlijk wil je ook echt inleveren op deze punten? Als je straks klaar bent met studeren en meer kan werken, dan zou je makkelijk rond moeten komen met dit uitgavenpatroon.
Wat ik zelf vanaf heden ga doen is potjes maken.

Potje boodschappengeld 100 euro per week (gezin met 2 kleine kinderen)

Potje benzinegeld 100 euro per maand

En potje overig (kleding etc) 100 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
Zie sparen als vaste last. Maak een automatische overboeking naar een spaarrekening waar je het niet gelijk af kunt halen. Bij voorkeur bij een andere bank, dan staat het niet gelijk op je betaalrekening als je het overboekt.



Specifeer je uitgaves eens meer. Heb je geen verzekeringen, gas/water/licht, gemeentelijke belastingen, autokosten e.d.. Een kasboek maken waarin je echt elke uitgave vermeld lijkt mij een eerste stap.
quote:sinnombre schreef op 22 december 2016 @ 10:12:

Je bent student, maar zo leef je niet zo te horen.

Als je je eigen lijstje terugleest, zie je vast dat je kosten hebt die niet gewoon zijn voor een student.

Wat doet een student bijvoorbeeld met een auto?Ook nog handig om te vermelden. Ik krijg geen OV chip kaart meer, en reis 40 km enkele reis naar de universiteit. Soms ga ik met het OV. Qua kosten maakt dat niks uit. Helaas geen studiegenoten die ik ken waar ik de autorit mee kan delen.
quote:gelderka schreef op 22 december 2016 @ 10:17:

Als 'pinnen' geen boodschappen zijn, geef je 140 uit aan uit eten en 110 aan normale boodschappen.

Daar is wel wat te besparen denk ik.

Kook eens voor twee dagen.



En 140 'uit eten' is wel veel geld. Vind ik. Neem je vaak mensen mee uit eten en betaal jij dan? Hoe komt dat bedrag zo hoog?



Ik heb geen idee hoe het bedrag zo hoog komt. Ik heb alle uiteet uitgaven van de afgelopen 2 jaar gedeeld door 24 maanden en kwam uit op dit bedrag.

Wat is een redelijk bedrag aan uiteten? Dat in mijn achterhoofd houdende gaat drukken op deze last vast beter..
quote:Dahlia74 schreef op 22 december 2016 @ 10:16:

Zie sparen als vaste last. Maak een automatische overboeking naar een spaarrekening waar je het niet gelijk af kunt halen. Bij voorkeur bij een andere bank, dan staat het niet gelijk op je betaalrekening als je het overboekt.



Specifeer je uitgaves eens meer. Heb je geen verzekeringen, gas/water/licht, gemeentelijke belastingen, autokosten e.d.. Een kasboek maken waarin je echt elke uitgave vermeld lijkt mij een eerste stap.



Ik heb behalve mijn reisverzekeringen, geen verzekeringen waar ik zelf voor hoef te betalen. Erg luxe, maar mijn ouders betalen dit voor me. Gas/water en licht zitten inbegrepen in mijn kamer huur. (Auto)belastingen worden ook door mijn ouders betaald, evenals de onkosten aan de auto.



Geen idee waar mijn geld aan pinnen aan op gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 10:19:

[...]





Ik heb geen idee hoe het bedrag zo hoog komt. Ik heb alle uiteet uitgaven van de afgelopen 2 jaar gedeeld door 24 maanden en kwam uit op dit bedrag.

Wat is een redelijk bedrag aan uiteten? Dat in mijn achterhoofd houdende gaat drukken op deze last vast beter..Je kunt voor 60 euro ruim voor 1 persoon uit eten. Jij gaat dus eigenlijk 2 keer per maand uit eten.
Ik bestel misschien 2 keer per maand eten, en ga hoogstens 1 keer per maand uit eten. Meestal niet in combinatie met elkaar, maar laten we dat voor de berekening eens aannemen . Uit eten gaan kost me €30-€40. Eten bestellen kost dan €15, keer 2. Dan zit je op €60-€70 euro. Ik leef dan wel echt als student, dus als ik uit eten ga dan ga ik naar een goedkoop restaurant.
quote:Teemo schreef op 22 december 2016 @ 10:12:

Ik zie een hoop waarop je kan besparen als je het echt wil.



Heb je een overvolle kledingkast? Dan kan je proberen een paar maanden geen kleding te kopen en daarna alleen te kopen als je echt iets nodig hebt.



Uiteten kan ook minder. Heb je een auto nodig of vind je het wel makkelijk? Drogist kan misschien ook wat minder, ben je erg merkvast?



Maar de vraag is natuurlijk wil je ook echt inleveren op deze punten? Als je straks klaar bent met studeren en meer kan werken, dan zou je makkelijk rond moeten komen met dit uitgavenpatroon.Ik wil echt inleveren op deze punten. Vind dat mijn variabele lasten bizar zijn, en niet horen bij het leven wat ik 'hoor te hebben' als student.
Ik denk dat ik een vast bedrag per maand ga pinnen voor uiteten + boodschappen. Op is op. Kan iemand me hierin adviseren wat een normaal bedrag dan is?
Wat mij betreft zou je kunnen besparen op:

- uit eten gaan

- kleding

- drogist

- benzine óf de NS



Waarom:

- Waarom zo vaak uit eten gaan? Gewoon thuis gaan eten, zelf koken.

- Waarom elke maand kleding kopen? Doe eens een tijdje met wat je nu hebt, kan best!

- Drogist kun je ook minderen. Eens wat minder vaak opmaken of cremetjes gebruiken.

- Waarom én benzine én NS-kosten? Schrap er eentje.



En 1300,- netto voor 24 uur werken? Wtf deed ik verkeerd?!
Alle reacties Link kopieren
O, ik zie dat ik daarover heb gelezen in de openingspost.



Wees kritisch naar jezelf en ga bonnetjes verzamelen en schrijf deze in je kasboek. Kun je eenvoudig maken in excel. Maar schrijf dan ook elke uitgave op, dus ook dat de kantinekosten, de gadget van de Action e.d.. Echt elke cent. En vraag je ook af of hetgeen je gekocht hebt ook echt nodig hebt of dat het ergens in de kast verdwijnt. Je krijgt dan inzicht en zult zien dat er genoeg over blijft om te sparen.
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 10:23:

Ik denk dat ik een vast bedrag per maand ga pinnen voor uiteten + boodschappen. Op is op. Kan iemand me hierin adviseren wat een normaal bedrag dan is?Hangt er een beetje vanaf met hoeveel mensen je woont, hoeveel je samen eet en dergelijke? Ik woon samen met één huisgenoot, wij eten eigenlijk vrijwel altijd samen. Hebben per week als budget €80 en dat hebben we bewust ruim ingeschat. We doen dit contant in een pot, betalen er eigenlijk alles van. Wat we over hebben gebruiken we om uit eten te gaan en om te sparen voor mogelijke gezamenlijke grote uitgaves zoals witgoed of iets dergelijks. Ik denk dat we gemiddeld per week zo'n €15-€20 over hebben. Als ik alleen zou zijn zou ik waarschijnlijk in plaats van €40 per week wel naar €50 gaan, maar dan zou ik het wel echt prima redden. Wel heb ik nog een kat erbij die ook mee eet .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven