Geld & Recht alle pijlers

Goede voornemen: sparen

22-12-2016 10:02 97 berichten
.
anoniem_197631 wijzigde dit bericht op 02-01-2018 21:44
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zoals eerder vermeld door iemand hier... je leeft niet als een student met een auto, verre reis, 'duur/vaak' uit eten, 70 euro aan cadeaus en maandelijks een hoog budget voor drogist en kleding.



Daar is overal op te besparen maar de vraag is natuurlijk of jij het dit waard vind.



Wat is je spaardoel?
quote:RegalPrinces schreef op 22 december 2016 @ 10:25:

Wat mij betreft zou je kunnen besparen op:

- uit eten gaan

- kleding

- drogist

- benzine óf de NS



Waarom:

- Waarom zo vaak uit eten gaan? Gewoon thuis gaan eten, zelf koken.

- Waarom elke maand kleding kopen? Doe eens een tijdje met wat je nu hebt, kan best!

- Drogist kun je ook minderen. Eens wat minder vaak opmaken of cremetjes gebruiken.

- Waarom én benzine én NS-kosten? Schrap er eentje.



En 1300,- netto voor 24 uur werken? Wtf deed ik verkeerd?!



Zojuist met mezelf afgesproken: t/m 1 maart koop ik geen kleding meer. Ik heb meer dan genoeg en eigenlijk slaat het nergens op om zoveel kleding te kopen elke maand.



Drogist ga ik beter bijhouden. Heb echt geen flauw idee wat ik daar elke maand koop.



Toch maar eens bonnetjes bewaren.
Ik zie vaak dat er zo verbaasd wordt gereageerd als je als student zijnde een auto hebt. Ik kocht op m'n 19e m'n eerste autootje, studeerde toen ook. Maar ik woon dan ook op een dorp, overal minstens 10 km vandaan, ov slecht geregeld, etc. Ik was helemaal in de gloria met m'n autootje, die vrijheid, heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 22 december 2016 @ 10:12:

Je bent student, maar zo leef je niet zo te horen.

Als je je eigen lijstje terugleest, zie je vast dat je kosten hebt die niet gewoon zijn voor een student.

Wat doet een student bijvoorbeeld met een auto?Zo, niets meer aan toe te voegen.
quote:Europe86 schreef op 22 december 2016 @ 10:26:

zoals eerder vermeld door iemand hier... je leeft niet als een student met een auto, verre reis, 'duur/vaak' uit eten, 70 euro aan cadeaus en maandelijks een hoog budget voor drogist en kleding.



Daar is overal op te besparen maar de vraag is natuurlijk of jij het dit waard vind.



Wat is je spaardoel?Spaardoel is de inrichting van een nieuw (huur) appartement. Nog niks op het oog, komend jaar blijf ik nog lekker op kamers. Daarnaast financieel onafhankelijk worden van mijn ouders en op eigen benen kunnen staan als ik afgestudeerd ben.
Alle reacties Link kopieren
85 euro aan benzine. Waarom zoveel kwijt aan benzine?
Toen ik nog op mezelf woonde deed ik altijd 50 euro per week voor boodschappen. Dit ging eigenlijk nooit op, en wat ik over had deed ik in een spaarpotje in huis. Als dat eenmaal een aardig bedrag was, kocht ik daar kleding van, of ging ik naar de kapper, of lekker uit eten. Op die manier kan je aardig wat sparen, zeker als je ook nog apart spaart (dus een vaste last van je sparen maken).



En elke keer als je wat pint, schrijf het thuis op een briefje. Dan heb je meer overzicht, in plaats van nu waarbij je geen idee hebt waaraan het is uitgegeven.
Overigens vind ik een auto hebben als student zijnde helemaal niet zo heel gek hoor. Ik ken meerdere mensen met auto, al dan niet ondersteund door de ouders. Vooral voor mensen die niet in de stad waar ze studeren zelf wonen is een auto vaak een heel stuk prettiger dan het ov. Of het scheelt juist om weer een keer op bezoek te kunnen bij je ouders . Ik zou zeker vaker langs gaan als ik een auto had omdat het met het ov zo lang duurt dat het gewoon geen doen is om "even" op bezoek te gaan.
quote:Apezuurtje schreef op 22 december 2016 @ 10:28:

Ik zie vaak dat er zo verbaasd wordt gereageerd als je als student zijnde een auto hebt. Ik kocht op m'n 19e m'n eerste autootje, studeerde toen ook. Maar ik woon dan ook op een dorp, overal minstens 10 km vandaan, ov slecht geregeld, etc. Ik was helemaal in de gloria met m'n autootje, die vrijheid, heerlijk.Ik snap wel wat mensen zeggen. Enige wat ik er aan uit moet geven is de benzine. En in mijn hoofd was dat dus altijd 'een zo goed als gratis auto'. Maar die gratis auto blijkt me toch 80 euro per maand te kosten. Enige is dat ik geen OV meer krijg, en dus net zo goedkoop naar mijn studie rij als dan ik een trein zou pakken.
Alle reacties Link kopieren
Ga nu alvast je vaste lasten bereken naar de nieuwe situatie als je een duurder appartement gaat huren.
quote:7102 schreef op 22 december 2016 @ 10:30:

85 euro aan benzine. Waarom zoveel kwijt aan benzine?Op en neer naar studie. Helaas geen OV meer. Woon-werk verkeer heb ik dan weer geen kosten aan, aangezien dit op de fiets kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 10:31:

[...]





Ik snap wel wat mensen zeggen. Enige wat ik er aan uit moet geven is de benzine. En in mijn hoofd was dat dus altijd 'een zo goed als gratis auto'. Maar die gratis auto blijkt me toch 80 euro per maand te kosten. Enige is dat ik geen OV meer krijg, en dus net zo goedkoop naar mijn studie rij als dan ik een trein zou pakken.Ook met apk en onderhoud er bij?
Alle reacties Link kopieren
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 10:29:

[...]





Spaardoel is de inrichting van een nieuw (huur) appartement. Nog niks op het oog, komend jaar blijf ik nog lekker op kamers. Daarnaast financieel onafhankelijk worden van mijn ouders en op eigen benen kunnen staan als ik afgestudeerd ben.Hoeveel denk je dat een eigen appartement kost? Heb je nu al spaargeld? Ik denk dat je er wel op achteruit gaat als je straks werkt en in je eigen huis woont.
quote:7102 schreef op 22 december 2016 @ 10:32:

Ga nu alvast je vaste lasten bereken naar de nieuwe situatie als je een duurder appartement gaat huren.Goed idee! Ga ik doen
quote:montblanc schreef op 22 december 2016 @ 10:33:

[...]





Hoeveel denk je dat een eigen appartement kost? Heb je nu al spaargeld? Ik denk dat je er wel op achteruit gaat als je straks werkt en in je eigen huis woont.Spaargeld nu is helaas niet noemenswaardig. Des te meer reden om nu iets aan mijn uitgaven te doen.
Verder gewoon echt nu heel goed gaan bijhouden waar je geld dan naartoe gaat. Als je naar de afgelopen maand kijkt op je afschriften, dan kun je toch wel inschatten waar al het geld naartoe ging? Dan zie je toch waar je bijvoorbeeld gepind heb?
Alle reacties Link kopieren
Deze post komt misschien wat gemeen over, maar het is meer bedoeld als inzicht:

Wat voor leven hebben je ouders eigenlijk? Gaan die ook twee keer per maand uit eten en laten ze dan nog een keer wat bezorgen? Koop je moeder elk cremepje wat ze leuk vindt en koop je vader om het jaar een nieuwe auto? Ik denk dat je ik me schuldig zou voelen als mijn ouders 200 euro per maand aan mij uitgeven terwijl ik (mogelijk) nog luxer leef dan zij. Gaat je zorgtoeslag wel naar hun?
Alle reacties Link kopieren
Rekenen ook bij de nieuwe situatie gas licht water etc er bij, ik denk dat het flink schrikken gaat worden,
Alle reacties Link kopieren
Hoe langer ik erover nadenk hoe bizarrer ik je uitgavepatroon eigenlijk vind. Maar wel goed van je dat je er iets aan wil doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:gpdmoh schreef op 22 december 2016 @ 10:29:

[...]

Spaardoel is de inrichting van een nieuw (huur) appartement. Nog niks op het oog, komend jaar blijf ik nog lekker op kamers. Daarnaast financieel onafhankelijk worden van mijn ouders en op eigen benen kunnen staan als ik afgestudeerd ben.Als je wat minder kleding en onzin-met-een-verlengsnoer zou kopen, niet iedere maand naar de kapper en zo vaak uit eten zou gaan, zou je nu al een heel stuk richting financiële zelfstandigheid zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Concreet wat ik nu ga doen:

- Geen kleding t/m maart 2017. Daarna alleen wat nodig is.

- Bonnetjes bewaren van drogist. Bekijken waar mijn geld aan op gaat en waarom dit zo'n grote post is.

- Uiteten en boodschappen maximaal 150 euro aan uitgeven. Benieuwd of dit lukt.

- Totaal gepind geld ga ik bijhouden waar het aan op gaat.

- Na mijn vakantie wordt spaarpost vakantie a 350.00 omgezet in een vast spaarbedrag per maand, naar een andere bank, zodat ik daar niet direct bij kan.



Daarnaast ga ik een berekening maken voor de toekomst.
Draai het eens om.



Ik heb alle inkomsten en uitgaven overzichtelijk. Aan het eind van mijn vaste lasten streep blijft een bedrag over. Hiervan spaar ik aan het begin van de maand een vast bedrag en wat over blijft is voor alle persoonlijke uitgaven. Even een fictief bedrag. Stel ik spaar 250 en hou 250 pm over voor mezelf elke maand. Daar betaal ik dan alles van zoals kapper, cadeaus, drogist, uiteten etc. Omdat het een vast omlijnd bedrag is, geef ik veel minder uit. Er zit een limiet aan.
quote:montblanc schreef op 22 december 2016 @ 10:37:

Hoe langer ik erover nadenk hoe bizarrer ik je uitgavepatroon eigenlijk vind. Maar wel goed van je dat je er iets aan wil doen!Work in process
Alle reacties Link kopieren
Schrijf alles op met wat je uitgeeft, hou een kasboekje in een schriftje of online.
Ik hield een tijd een kasboek bij via internet. Heb met mezelf afgesproken geen contant geld meer op te nemen. Je kunt tegenwoordig overal pinnen en ik geef cash te makkelijl uit. Vervolgens geen flauw idee waar het aan is opgegaan.

Daarnaast maak ik zodra mijn salaris is gestort een bedrag over zodat ik dat niet uit kan geven. Ook ga ik minder vaak uit eten, daar zou je zeker op kunnen besparen. Bedenk bij alle dingen "heb ik dit echt nodig of wil ik het gewoon hebben". Het bedrag wat je uitspaart door t niet te kopen kun je op je spaarrekening zetten. Kun je het ook niet aan iets anders uitgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven