Geld & Recht alle pijlers

Goeie goeie doelen

28-01-2015 14:56 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geld over. Klinkt raar, maar is echt zo. Ik heb voldoende inkomen en voldoende spaargeld en nu heb ik nog extra geld. Ik denk dat daar betere bestemmingen voor zijn dan mijn spaarrekening. Ik heb al een beetje zitten zoeken naar waar het heen kan, maar ik ben benieuwd naar ervaringen met bijvoorbeeld kleinschalige initiatieven. Wie weet heb je zelf een stichting opgezet of ergens vrijwilligerswerk gedaan? Of ken je een initiatief (in binnen- of buitenland) dat echt goed werk doet en om donaties zit te springen? Ik hoor het graag.

Al dan niet grappig bedoelde opmerkingen als 'geef het maar aan mij' mogen natuurlijk ook, maar ik denk zelf meer aan initiatieven dan aan particulieren.
Ikea.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 28 januari 2015 @ 15:00:

Ikea.



.



Als ik geld over had bracht ik het ook daarheen. Ben toe aan een nieuwe keuken. Eentje zonder ribbelblad.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Stichting Rusland Kinderhulp.

http://www.ruslandkinderhulp.nl/



Of heel kleinschalig, maar dringend nodig: Norma Miedema.

http://normasuniversum.nl/wordpress/?page_id=3732
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Ik lieg niet, echt niet:

http://mentalfloss.com/article/18575/ik ... st-charity

Mede mogelijk gemaakt door Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Op je spaarrekening laten staan, je weet nooit wanneer je het opeens nodig hebt.

Zelf doneer ik structureel aan het plaatselijke dierenasiel en sponsor ik eenmalig een loopfestijn waar de opbrengst naar KIKA gaat. En ik ga kijken of ik het babyhuis nabij mijn woonplaats kan helpen met wat goederen.



Echt, laat het gewoon staan en wie weet tegen welk goed doel je opeens tegen aan loopt waar je je goed bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
Wie weet vind je het fijn om een relatief kleine stichting zoals Educaided te ondersteunen; dan heb je kans dat je vrij concreet ziet waar het geld naartoe gaat. Zelf vind ik het mooi om te doneren aan een doel dat zich richt op lokale projecten voor ontwikkeling en onderwijs; zo kun je mensen ondersteunen zichzelf te redden in plaats van dat je 'alleen maar' geld weggeeft.
De plaatselijke voedselbank? Stichting Leergeld?
Alle reacties Link kopieren
Ken je niet iemand, die het echt nodig heeft (zie ook dit topic:1000 euro in je brievenbus...)

Voor je je geld weggeeft aan doel, kijk even wat de directeur verdient: http://www.vfi.nl/website ... -goede-doelenorganisaties
Van de week zag ik een special over Bjorn die aan de zeldzame ziekte Progeria lijdt. Hij houdt een inzamelingsactie om zijn droom te verwezenlijken. Klik.
Ik vind dit een toffe organisatie: http://niketan.nl/ (heeft overigens niks met Nike te maken, hoor!) Zij helpen mensen met een beperking in Bangladesh. Die mensen worden zelfstandiger en gelukkiger en tegelijk helpt de organisatie ook om het taboe wat weg te nemen.



Daarnaast vind ik www.kiva.org een leuke. Een soort crowdfundingsite, maar je krijgt je geld in de meeste gevallen weer terug, waarop je het opnieuw kunt uitlenen aan iemand.
Alle reacties Link kopieren
Ha, dank voor de suggesties al!

Ikea toch maar niet .

En ja, lilalinda, die overbetaalde directeurs wil ik graag niet sponsoren... Dat topic kende ik niet, ga het zo eens lezen! Wel een heel grappig en bijzonder gegeven ja.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het om eenmalig 100 euro (noem maar wat) of hou je structureel elke maand over? Gewoon nieuwsgierig .



Ik zou kijken of je er iemand in je naaste omgeving mee kunt helpen door kleding of boodschappen te kopen. En anders een leuke stichting in jouw gemeente die bepaalde materialen zoekt en die dan cadeau geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 28 januari 2015 @ 15:13:

Ken je niet iemand, die het echt nodig heeft (zie ook dit topic:1000 euro in je brievenbus...)

Voor je je geld weggeeft aan doel, kijk even wat de directeur verdient: http://www.vfi.nl/website ... -goede-doelenorganisatiesJa precies, die directeuren hebben al genoeg. Vandaar dat ik liever in cadeaus zou sponsoren aan plaatselijke stichtingen. Bijvoorbeeld lesmateriaal voor de taalmaatjes of bepaalde etensbakken ofzo voor het dierenasiel. Zoiets bedoel ik.
Wat een mooie gedachte...



Wellicht zijn er mensen in je woonplaats die bezig zijn met mooie projecten.



Nare van dit soort dingen is dat het een hoog bedelgehalte kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat een heerlijk probleem!

Ik droom even weg!



Ik zou het aan KiKa doneren...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor iets plaatselijks gaan. Een mooi initiatief dat geen subsidie krijgt van de overheid.

Het mooie aan kleine plaatselijke goede doelen is dat je kan zien wat er met je geld gebeurd.



Ik denk dan aan dingen zoals hier genoemd is: ernstig zieke een fantastische dag bezorgen, dingen voor het asiel, plaatselijke voedselbank enz..
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Mama Cash?
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 28 januari 2015 @ 15:23:

Gaat het om eenmalig 100 euro (noem maar wat) of hou je structureel elke maand over? Gewoon nieuwsgierig .



Ik zou kijken of je er iemand in je naaste omgeving mee kunt helpen door kleding of boodschappen te kopen. En anders een leuke stichting in jouw gemeente die bepaalde materialen zoekt en die dan cadeau geven.Nee, het is niet structureel. Ik heb nu gewoon even meer dan nodig. Dat wil ik over een paar goede doelen verdelen. Mensen in mijn omgeving helpen is natuurlijk heel direct, maar het heeft ook iets ongemakkelijks. Zo'n anonieme envelop uit het topic waar lilalinda het over had is dan ook nog wel een mooi idee.
Ik heb wel eens zwangere dakloze meisjes geholpen. Misschien is dat iets voor je?



Bijvoorbeeld via

http://zwerfnet.nl/over-zwerfnet/
Of zoek gewoon een leuk crowdfunding initiatief, er zijn er zat.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwe schreef op 28 januari 2015 @ 15:40:

[...]



Nee, het is niet structureel. Ik heb nu gewoon even meer dan nodig. Dat wil ik over een paar goede doelen verdelen. Mensen in mijn omgeving helpen is natuurlijk heel direct, maar het heeft ook iets ongemakkelijks. Zo'n anonieme envelop uit het topic waar lilalinda het over had is dan ook nog wel een mooi idee.



Als je een plaatselijk project steunt of bv een asiel is dat toch niet ongemakkelijk?

Ik zou in jou geval het knaagdierenasiel hier steunen. Omdat ik weet dat ze het erg goed kunnen gebruiken, mijn eigen konijnen komen er ook weg. Het is een doel dat dicht bij mij staat.



Heb jij niet zoiets?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
http://www.villajoep.nl/



Ik ben al jaren donateur omdat mijn nichtje aan deze kloteziekte is overleden.
Alle reacties Link kopieren
De stichting 'kinderen van Bali' is kleinschalig en doet echt goede dingen!

Ze steunden eerst een weeshuis, maar daar bleek veel geld te verdwijnen, ook merkten ze dat oudere kinderen op straat werden gezet.

Vervolgens hebben ze zelf iets opgezet waar de kinderen die op straat kwamen te staan terecht konden.

Ze hebben een huis gehuurd en een begeleidster aan genomen, en zorgen nu voor ca. 6 jongeren.

Ze krijgen de kans om te studeren en te werken, zodat ze een stabiel leven op kunnen bouwen.

Ik heb zelf een stichting gehad voor weeskinderen op Bali en toen ik er mee stopte hebben we al het geld wat nog in 'kas' zat gedoneerd aan hen zodat ze 1 jaar huur konden betalen.

Ze hebben het telkens weer moeilijk om alles rond te breien, dus kunnen alle hulp gebruiken!

Voor meer info: www.kinderenvanbali.nl



P.S.: welk doel je ook kiest, ik vind het super van je!
My way or the highway!
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor al jullie suggesties!

@ Ikeaverslaafde: ik las toch wel wat dubieuze dingen over Kiva op wikipedia (15 miljoen inkomsten en 12 miljoen kosten, dus 'maar' 3 miljoen uitgeleend als microkrediet, maar ook over de rentes die partnerorganisaties rekenen). Heb jij daar meer info over misschien? Op zich vind ik microkrediet heel sympathiek, maar met giga-rentes kan het ook tegen mensen werken.



Verder check ik al jullie ideeën uitgebreid, en er zitten zeker heel goede doelen bij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven