Geld & Recht alle pijlers

Groepswerker op mijn 38e

15-04-2017 09:31 53 berichten
Hoi hoi allemaal,



Op 1 mei begin ik met mijn nieuwe baan als groepswerker in de jeugdzorg. Super veel zin in! Ik kom uit de psychiatrie waar ik veelal ambulant heb gewerkt. Ik miste het groepswerk en ook de jeugd dus vandaar deze overstap. Nu is mij verteld dat er veelal jonge mensen groepswerk doen en/of op een dergelijke functie solliciteren. Weten jullie waar al die veertigers in zorgland dan blijven? Waarom zijn het veelal twintigers die zo'n functie willen? Ben gewoon nieuwsgierig.



Groetjes
Omdat die dan juist ambulant gaan werken. Of op kantoor eindigen.
Weet je ook waarom?
Geen aansluiting meer bij de doelgroep
Hoe bedoel je dat gizzmo?
Dan zou ouderenzorg ook niet passen toch?
het echte jongerenwerk is niet vergelijkbaar met de ouderenzorg
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 15 april 2017 @ 09:37:

het echte jongerenwerk is niet vergelijkbaar met de ouderenzorgMaar je hoeft niet haast net zo jong of oud te zijn om affiniteit met een doelgroep te hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Haha nee dat begrijp ik. Maar om goede begeleiding te kunnen bieden hoef je niet mee te bingo'en of te gamen. De client kunnen ondersteunen en versterken in wat ze doen is toch juist belangrijk
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel op groep beginnen om ervaring op te doen en dan later ambulant gaan werken. Is toch andere verantwoordelijkheid enzo.
Ja precies Bianca, die affiniteit! Ik snap niet waarom er dan zo weinig veertigers zijn die reageren. De doelgroep is zo leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 15 april 2017 @ 09:34:

Geen aansluiting meer bij de doelgroepNaarnate ze ouder worden kiezen ze vaak voor een wat minder - lichamelijk - zware baan . ( minder/ geen onregelmatig werk ) en hebben ze zo lang op de werkvloer gestaan dat ze zich in staat voelen of toe zijn aan een andere functie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat had ik ook bedacht Yinthe maar dat klopt niet. Juist de doelgroep die niet thuis woont is veel meer kwetsbaar. Verantwoordelijkheid van iemand van 50 in thuissituatie die je eens in de week ziet of iemand van 12 op een groep is juist heel anders
De "ouderen" wellicht al jong begonnen als groepswerker (is toch vaak de eerste opstap in een werkend leven) en groeien dan door of gaan een andere tak van de hulpverlening beoefenen? Als wij sollicitaties hebben uitstaan reageren er ook alleen jonkies. Het is niet echt een baan waar je op solliciteert als je al 20 jaar in het vak werkt denk ik.
Dat is wel zo Bianca. Misschien ook wel die onregelmatigheid wat mensen niet meer fijn vinden. Ik vind het heerlijk om op een dinsdag of woensdag vrij te zijn en een zondagavond te werken bijvoorbeeld
Dat kan, er komen genoeg vacatures voorbij van bijvoorbeeld Veilig Thuis. Dan bestaat het werk meer uit kantoordiensten en verslagen schrijven. Snap wel dat die banen "hoger" zijn. En ik heb ook ruim de papieren en ervaring daarvoor maar toch. Misschien maak ik rare keuzes
Alle reacties Link kopieren
Mijn collega's kwamen voor de rust naar de volwassenen (gesloten) psychiatrie.



1 keer werd een zwangere bij ons gedetacheerd. Bij de jeugd was niet verantwoord meer vanwege alle vechtpartijen. Bij ons kwam ze haar zwangerschap uitzitten. Ze vond het net vakantie, zo rustig.



Als je wel eens meerdere ex-jeugdwerkers bij elkaar had, werden de littekens tevoorschijn gehaald en wilde verhalen verteld.



Ik wil je niet afschrikken. Ik denk dat het goed is dat niet alleen twintigers daar werken, maar wat ik gehoord heb is alles een stuk heftiger. De emoties, de groepsdynamiek, de agressie.



Ik hoop dat het iets voor je is.
En de onregelmatigheid zal ook een rol spelen idd. Daar ben je op een gegeven moment wel klaar mee als je een gezinsleven hebt ofzo.



Ik vind 40+ juist wel prettig om erbij te hebben! Veel ervaring is altijd mooi en het gaat om de kwaliteit van de zorg dus mij maakt het niet uit hoe oud je dan bent
quote:Dropdrop schreef op 15 april 2017 @ 09:49:

Mijn collega's kwamen voor de rust naar de volwassenen (gesloten) psychiatrie.



1 keer werd een zwangere bij ons gedetacheerd. Bij de jeugd was niet verantwoord meer vanwege alle vechtpartijen. Bij ons kwam ze haar zwangerschap uitzitten. Ze vond het net vakantie, zo rustig.



Als je wel eens meerdere ex-jeugdwerkers bij elkaar had, werden de littekens tevoorschijn gehaald en wilde verhalen verteld.



Ik wil je niet afschrikken. Ik denk dat het goed is dat niet alleen twintigers daar werken, maar wat ik gehoord heb is alles een stuk heftiger. De emoties, de groepsdynamiek, de agressie.



Ik hoop dat het iets voor je is.Ik werk op een hoog beveiligde afdeling voor volwassnene (forensische psychiatrie) en hier is het ook niet rustig en kan het er behoorlijk heftig aan toe gaan. Zwangere groepswerkers mogen hier ook niet op de groep werken. Denk dat het vooral afhankelijk is van de setting waarin je zit.
Klopt dropdrop, heb ook jarenlang psychiatrie dubbele diagnose groep gewerkt. Ook veel agressie wel. Het is ook een stuk heftiger. Ik hoop het ook dat het mij bevalt. Anders zoek ik weer verder
Ja psychiatrie kan er ook wat van
Alle reacties Link kopieren
quote:alouette schreef op 15 april 2017 @ 09:46:

Dat is wel zo Bianca. Misschien ook wel die onregelmatigheid wat mensen niet meer fijn vinden. Ik vind het heerlijk om op een dinsdag of woensdag vrij te zijn en een zondagavond te werken bijvoorbeeldEn dat geldt voor veel eind 30 en 40ers niet. Meeste hebben op die leeftijd een gezin met kinderen thuis.
Ze zien mij ook wel graag komen, dat was goed te merken in het gesprek. Leuke reactie coco
Wij hebben geen kinderen. Dat zal het dan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit thuis .



Ik kom er ( voor mijn gevoel ) ook nog maar moeilijk tussen omdat de verhouding werkzoekenden - werkgelegenheid in spw/sph behoorlijk scheef is en de voorkeur uitgaat naar een 20 jarige,met hbo+ en 6 jaar ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven