Geld & Recht alle pijlers

Het grote overstappen zorgverzekering topic

18-11-2014 11:18 559 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier staan alle premies: http://www.zorgwijzer.nl/zorgpremie



Ga jij (weer) overstappen?
flashy wijzigde dit bericht op 24-11-2015 11:01
Reden: Update
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor mij heeft het geen zin om het eigen risico te verhogen.

Ik ben het bedrag altijd kwijt en verwacht het komende jaar ook weer onderzoeken en ziekenhuisbezoek.

Maar als je gezond bent is het wel lonend denk ik, mits je het risico ook kan dragen het wel op tafel te moeten gooien als je onverhoopt toch hoge kosten moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Als je dat slim aanpakt valt het wel mee.

Maar als je standaard al op 375 eigen risico zit ben je natuurlijk gek om het er dan te verhogen. Dan weet je dat die kosten er aan gaan komen.



Voor het eerst er op max gegooid en vind het best wel spannend, al is het verschil uiteindelijk 'maar' 250 euro
Alle reacties Link kopieren
@bieb, je zegt dat je "dat" kunt ondervangen door ieder jaar over te stappen. Is dat echt waar? Niet dat je nu echt rijk wordt door een bijdrage van 100 voor een bril of lenzen, maar het scheelt toch.

Stel: mijn dochter heeft een beugel gehad. Ze heeft de beugel er voortijdig uit laten halen maar ze zou er spijt van krijgen. Stel ik zou overstappen naar een andere verzekering zou ik daar dan zeg maar overnieuw beginnen? Mijn huidige verzekering gaat niet meer beralen dan het maximum te vvergoeden bedrag. Logisch! En dit is echt een voorbeeld, niet iets wat van toepassing is.
bartjes wijzigde dit bericht op 19-11-2014 21:38
Reden: typefout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik nijg ook naar eigen risico verhogen. Wij hebben eigenlijk al jaren nagenoeg geen kosten. (klopt af). Maar h er t voelt een beetje als "de goden verzoeken"
Alle reacties Link kopieren
quote:bartjes schreef op 19 november 2014 @ 21:41:

Ik nijg ook naar eigen risico verhogen. Wij hebben eigenlijk al jaren nagenoeg geen kosten. (klopt af). Maar h er t voelt een beetje als "de goden verzoeken"Misschien wel typisch nederlands. We zijn niet voor niets zo n oververzekerd volkje.
quote:broodtrommel schreef op 19 november 2014 @ 22:04:

[...]





Misschien wel typisch nederlands. We zijn niet voor niets zo n oververzekerd volkje.Dat is zo. Maar als er iets mis gaat en je moet betalen, dan ben je zwaar de klos. De prijzen zijn buiten proportioneel. Voorbeeld: Ik lever vriend af bij huisartsenpost 's avonds laat, omdat hij het vreselijk benauwd kreeg en men geen ambulance wilde sturen. Daar aangekomen, schrokken ze toch wel van de staat waarin hij verkeerde en besloot men dat hij naar de EHBO moest op het zelfde terrein. Met de ambulance, wel te verstaan, want het weer was buiten erg slecht. Een ritje van nog geen 300 meter. Kosten: 300 euro. Kregen we vergoed natuurlijk, maar het geeft aan dat het allemaal nergens meer op slaat. Als je niet goed verzekerd bent, heb je echt een probleem als er iets mis gaat..
quote:bartjes schreef op 19 november 2014 @ 21:37:

@bieb, je zegt dat je "dat" kunt ondervangen door ieder jaar over te stappen. Is dat echt waar? Niet dat je nu echt rijk wordt door een bijdrage van 100 voor een bril of lenzen, maar het scheelt toch.

Stel: mijn dochter heeft een beugel gehad. Ze heeft de beugel er voortijdig uit laten halen maar ze zou er spijt van krijgen. Stel ik zou overstappen naar een andere verzekering zou ik daar dan zeg maar overnieuw beginnen? Mijn huidige verzekering gaat niet meer beralen dan het maximum te vvergoeden bedrag. Logisch! En dit is echt een voorbeeld, niet iets wat van toepassing is.



Yep. Dat kan.

Verzekeraar A kan niet zien dat jij het jaar ervoor een vergoeding van verzkeraar B hebt gehad voor hetzelfde.

Aanvullende pakketten zijn per verzekering en niet overdraagbaar.
quote:bartjes schreef op 19 november 2014 @ 21:41:

Ik nijg ook naar eigen risico verhogen. Wij hebben eigenlijk al jaren nagenoeg geen kosten. (klopt af). Maar h er t voelt een beetje als "de goden verzoeken"



Je "moet" het ook alleen doen als je het kunt betalen als het misgaat hé.

Ik zou wel enorm balen maar er geen boterham minder om eten.
quote:bartjes schreef op 19 november 2014 @ 21:37:

@bieb, je zegt dat je "dat" kunt ondervangen door ieder jaar over te stappen. Is dat echt waar? Niet dat je nu echt rijk wordt door een bijdrage van 100 voor een bril of lenzen, maar het scheelt toch.

Stel: mijn dochter heeft een beugel gehad. Ze heeft de beugel er voortijdig uit laten halen maar ze zou er spijt van krijgen. Stel ik zou overstappen naar een andere verzekering zou ik daar dan zeg maar overnieuw beginnen? Mijn huidige verzekering gaat niet meer beralen dan het maximum te vvergoeden bedrag. Logisch! En dit is echt een voorbeeld, niet iets wat van toepassing is.Ja hoor, dat kan, verzekeringen weten niet van elkaar wat er is vergoed. Je sluit gewoon een nieuwe overeenkomst en dan gelden de regels voor die overeenkomst. Je moet met tandheelkunde alleen kijken naar selectie al dan niet. Maar elk jaar overstappen kan makkelijk en het is eerder misplaatst loyaliteit en gemakzucht dat mensen het niet doen. Het kan wel. Er is weinig vrije markt werking maar aanvullende pakketten elk jaar wisselen (en met mee nemen van basisverzekering dan) kan verzekeraars ook wel eens pushen meer opties op te nemen en minder premie te vragen dan als iedereen braaf blijft zitten.
quote:bartjes schreef op 19 november 2014 @ 21:41:

Ik nijg ook naar eigen risico verhogen. Wij hebben eigenlijk al jaren nagenoeg geen kosten. (klopt af). Maar h er t voelt een beetje als "de goden verzoeken"

ja je hebt idd pech als je een ongeluk krijgt...ik verhoog het eigen risico ook naar maximum, eigenlijk te gek voor woorden dat dit zo wordt verplicht (van uit de overheid!), een eigen risico voor zorg, maar goed.



Als er ergens geen eigen risico op zou moeten zitten is het wel het ziekenhuis. Als men nu een soort van boete geeft voor aanstellers die elke scheet na laten kijken door een neuroloog of zo, ok, maar bij ongelukken en kanker enz...dat vind ik behoorlijk misplaatst. En toch gebeurt het...
Alle reacties Link kopieren
Ja precies. Dat moet wel lukken. Als je uitgaat van 375 standaard en verhoogt naar 875 en het scheelt je ¤20 in de maand dan kost het je per saldo het verschil. Rekenen lukt niet zo snel maar ik gok op ¤250/300. (per persoon)Alleen zuur als je dat direct in januari moet ophoesten. Ik gok er op dat het in ons geval voor 1 persoon zou zijn. Niet direct man en ik tegelijkertijd. Dan heb je nog geen buffer opgebouwd. Ik vind het sowieso lastig. Alleen met een computer red ik het niet. Ik heb er echt wel pen en papier bij nodig. Want makkelijk vergelijken is het allemaal niet. Ja, de basis is makkelijk vergelijken met de link van Flashy. Maar dan de rest nog.
quote:bartjes schreef op 19 november 2014 @ 22:26:

Ja precies. Dat moet wel lukken. Als je uitgaat van 375 standaard en verhoogt naar 875 en het scheelt je ¤20 in de maand dan kost het je per saldo het verschil. Rekenen lukt niet zo snel maar ik gok op ¤250/300. (per persoon)Alleen zuur als je dat direct in januari moet ophoesten. Ik gok er op dat het in ons geval voor 1 persoon zou zijn. Niet direct man en ik tegelijkertijd. Dan heb je nog geen buffer opgebouwd. Ik vind het sowieso lastig. Alleen met een computer red ik het niet. Ik heb er echt wel pen en papier bij nodig. Want makkelijk vergelijken is het allemaal niet. Ja, de basis is makkelijk vergelijken met de link van Flashy. Maar dan de rest nog.



Dat kun je toch doen met een vergelijkingssite?

Er zijn er meerdere (hoyhoy, independer)



Van te voren bedenken wat jij belangrijk vindt bv buitenlanddekking, hoeveel keren fysio, alternatief belangrijk enz.

Dat voer je in en dan krijg je een aantal opties.
Alle reacties Link kopieren
Oh, echt waar? Ik dacht altijd dat ik redelijk met google overweg kon. Maar blijkbaar toch niet. Bedankt voor de tip Bieb! Ga morgen maar weer eens verder zoeken. Nu keek ik per verzekering en dan moest ik het traject in van afsluiten en dan aangeven wat ik wil en wat niet. En dan uiteindelijk zag ik de maandpremie. Lekker dom. Goed om te weten dat dat anders kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 19 november 2014 @ 21:23:

Als je dat slim aanpakt valt het wel mee.

Maar als je standaard al op 375 eigen risico zit ben je natuurlijk gek om het er dan te verhogen. Dan weet je dat die kosten er aan gaan komen.



Voor het eerst er op max gegooid en vind het best wel spannend, al is het verschil uiteindelijk 'maar' 250 euro



Dat laatste is natuurlijk ook waar. Als je het op de langere termijn ziet, en je doet dit ieder jaar denk ik wel dat je veel geld kan besparen.

Mochtenje een keer ene jaartje de boot in gaan, dan heb je nog steeds een goed deal gemaakt met andere voordelige jaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:bartjes schreef op 19 november 2014 @ 22:37:

Oh, echt waar? Ik dacht altijd dat ik redelijk met google overweg kon. Maar blijkbaar toch niet. Bedankt voor de tip Bieb! Ga morgen maar weer eens verder zoeken. Nu keek ik per verzekering en dan moest ik het traject in van afsluiten en dan aangeven wat ik wil en wat niet. En dan uiteindelijk zag ik de maandpremie. Lekker dom. Goed om te weten dat dat anders kan.

Ik ben bang dat jouw (tijdrovende) manier van vergelijken de enige betrouwbare is. In de NRC van vandaag werd nog expliciet gewaarschuwd dat geen van die vergelijkingssites betrouwbaar is. Zelfs die van de Consumentenbond niet. Allemaal hebben ze er een belang bij om bepaalde polissen wat enthousiaster aan te prijzen dan andere. Bijvoorbeeld omdat ze commissie kunnen krijgen.



Het is te schandalig voor woorden, maar het is niet anders.



Ik ben er ook nog niet uit. Heb er de balen van. Vind DSW wel aardig klinken, maar dat is vooral omdat er een fragment uit Zembla op de homepage staat waarin de directeur tekeer gaat tegen risicoselectie. Dat spreekt me aan, want ik ben voor het solidariteitsbeginsel en tegen medische selectie aan de poort. Nou, ik denk nog even door.
Als je blijft zitten is het wel de moeite waard om te checken of jouw (vaste) zorgverleners in 2015 ook nog gecontracteerd zijn. Dat is niet vanzelfsprekend.
Alle reacties Link kopieren
He, dat is nou weer jammer groenteboerin. Dan ga ik daar toch maar mee door. Dit topic helpt sowieso al omdat je de voordelen van anderen leest en ook de verzekeringen waar ze negatief over zijn. Mss eerst eens een lijstje makeb met de verzekeringen die hier genoemd worden. Met de bijbehorende voor en nadelen. Scheelt vast ook weer een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het toch wel lastig hoor.

Ik ben chronisch ziek en op het moment zit ik ook nog eens door andere klachten in een onderzoekstraject, geen idee wat daar uit komt. Maar ik zie in ider geval komend jaar niet met veel vertrouwen tegemoet wat betreft zorgkosten die ik nodig zou kunnen hebben.

Ik vind het dus belangrijk dat naast de maandelijkse lasten drukken het ook wel fijn dat ik zorg kan afnemen zonder hoge kosten.

Beetje dubbel dus want de kosten voor de zorgpremie drukken ook te zwaar op mijn inkomsten en ik krijg geen zorgtoeslag i.v.m toeslagpartner.



Wat tandartsverzekering betreft, ik vind ze eigenlijk overal behoorlijk duur voor wat je er voor kan claimen.

Maak je weinig kosten, dan betaal je je onnodig blauw. Krijg je fikse kosten, dan dekt dat uiteindelijk bij lange na niet.



Ik neig toch eerder naar een spaarpotje op gaan bouwen voor tandartskosten, en een lage verzekering kiezen voor de standaard kleine dingetjes.

Dat bespaard al snel zo'n 300 per jaar aan premie.

Als ik dit spaar, heb ik na iets meer dan 4 jaar hetzelfde potje als wat de meeste verzekeringen dekken in de hoogste tandartsverzekering.



Hmm.. Ik weet niet wat wijsheid is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bieb2.0 schreef op 19 november 2014 @ 22:30:

[...]





Dat kun je toch doen met een vergelijkingssite?

Er zijn er meerdere (hoyhoy, independer)



Van te voren bedenken wat jij belangrijk vindt bv buitenlanddekking, hoeveel keren fysio, alternatief belangrijk enz.

Dat voer je in en dan krijg je een aantal opties.



Nee, ik vind vergelijken via die sites helemaal niet makkelijk. Want er zijn een boel verzekeringen die niet meegenomen worden in de vergelijkingen. Neem bijvoorbeeld de collectiviteitskortingen, die worden lang niet allemaal meegenomen.



Zo ben ik een aantal jaar verzekerd geweest bij CZ via United Consumers en nu dus verzekerd via ING en dat zijn enorme kortingen die niet terugkomen in de vergelijkingen. Niet elke vorm van korting of collectiviteit staat erin. Sterker nog, de verzekering die ik nu heb bij VGZ was op de website van vgz zelfs heel moeilijk te vinden, want staat niet in het opsommingsriedeltje van de verzekeringen die ze aanbieden. Heb er echt voor moeten bellen met hun klantenservice.
quote:bartjes schreef op 19 november 2014 @ 22:26:

Ja precies. Dat moet wel lukken. Als je uitgaat van 375 standaard en verhoogt naar 875 en het scheelt je ¤20 in de maand dan kost het je per saldo het verschil. Rekenen lukt niet zo snel maar ik gok op ¤250/300. (per persoon)Alleen zuur als je dat direct in januari moet ophoesten. Ik gok er op dat het in ons geval voor 1 persoon zou zijn. Niet direct man en ik tegelijkertijd. Dan heb je nog geen buffer opgebouwd. Ik vind het sowieso lastig. Alleen met een computer red ik het niet. Ik heb er echt wel pen en papier bij nodig. Want makkelijk vergelijken is het allemaal niet. Ja, de basis is makkelijk vergelijken met de link van Flashy. Maar dan de rest nog.



Hier hebben wij al 2 jaar het eigen risico vrijwillig verhoogd. Ik heb totaal dit jaar 40.00 aan zorgkosten gehad, vorig jaar niets. Per saldo dus al 24x 20 euro (de korting) aan premie verdiend. Voor het geval dat hebben we de buffer ervoor als het nodig zou zijn.

Dit jaar gaat hij er vanwege te verwachte kosten weer uit, dus gaat de premie weer omhoog :P
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 19 november 2014 @ 19:49:

[...]





Ziggo zit er momenteel onder upc dus het loont om rond te shoppen.







Even snel off topic: als je in 'Ziggo-gebied' woont kun je geen UPC afnemen en vice versa.





Ik weet nog niet wat ik ga doen met de zorgverzekering. Al wat dingetjes met elkaar vergeleken maar ik kom er vooralsnog niet uit. Mijn huidige verzekering VGZ via ING-collectief wordt volgend jaar bijna 11 euro duurder. Toch een behoorlijk bedrag. Wat ik sowieso nodig heb valt bij hen onder Beweegzorg (net zoals fysiotherapie); alle andere verzekeraars scharen het onder alternatieve geneeswijzen. Dit jaar wil ik eigenlijk proberen of fysiotherapie beter helpt voor een deel van m'n klachten, maar dan wel als back-up dat ik nog terug kan gaan naar m'n huidige zorgverlener als fysio toch ook niet afdoende helpt. Ik moet dus een ruime dekking voor fysio en alternatief hebben. Tandartsverzekering kan bij mij de laatste jaren en naar verwachting ook in 2015 niet uit, dus die laat ik weer achterwege. M'n huidige medicatie is gelukkig niet zo duur dus tenzij dat toevallig vergoed wordt vanuit de aanvullende verzekering van m'n keuze, betaal ik 't wel gewoon zelf.



Nog maar even de hoogte van de zorg- en huurtoeslag 205 afwachten, dan heb ik een beter inzicht in hoever ik m'n budget voor de zorgpremie precies kan uitrekken. Het wordt in ieder geval niet makkelijk om volgend jaar nog een goede en toch betaalbare dekking te krijgen. Ik overweeg voor het eerst serieus om een gokje te wagen met het eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel over de tandartsverzekering. Ik ga hooguit 1 a 2 x pj.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 20 november 2014 @ 12:24:

Ik twijfel over de tandartsverzekering. Ik ga hooguit 1 a 2 x pj.





En moet de tandarts dan veel aan je gebit doen? Als het alleen ter controle is met eventueel een beperkte of gemiddelde reiniging zal de premie van de verzekering hoger zijn dan het totaal aan kosten. Op onderstaande site kun je de maximale tarieven bekijken die tandartsen mogen vragen voor de verschillende behandelingen:



http://vergelijkmondzorg. ... 15/#tandartstarieven-2015



Zo zit je bijv. met twee maal per jaar een controle en gemiddelde reiniging op nog geen 95 euro per jaar, terwijl je voor een goedkope tandartsverzekering al gauw 100-150 euro premie betaalt . Dan kun je dus beter niet verzekeren.
Alle reacties Link kopieren
Iemand een idee hoe het zit met het volgende:



Een zorgverzekering vergoedt een bril voor 150 euro eens per 3 jaar.

Jaar 1: bij deze verzekering een bril vergoed gekregen voor 150 euro

Jaar 2: overgestapt naar andere verzekering.

Jaar 3: wordt komend jaar. Dan wil ik weer terug naar de eerste verzekering. Begin je dan weer op 0 en krijg ik weer die 150 euro vergoed of kijken ze naar de afgelopen 3 jaar?
Alle reacties Link kopieren
Maar even gebeld naar die verzekering dan weet ik het ook zeker;

Er wordt dus ook gekeken naar voorgaande jaren ook al zit er een onderbreking in van een andere zorgverzekeraar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven