Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
In een hoekje huilen en op m'n fiets naar het werk gaan!
Alle reacties Link kopieren
Het doen met wat je hebt. En dat betekent dan geen auto meer bijvoorbeeld. De vaste kosten van de auto kun je dan proberen op te sparen voor andere onvoorziene kosten.



Als je maar net rond komt is lenen geen goede optie. Want waar wil je die lening dan van betalen? Beter neem je je uitgavenpatroon onder de loep of ga je meer werken.
Alle reacties Link kopieren
Geen auto aanschaffen en in het vervolg zorgen voor een buffertje.



Nu acuut zou je kunnen kijken voor bijzondere bijstand maar dat is uiteraard niet voor een auto.
De auto wegdoen en met het OV gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens bedenken wat ik van waarde heb en hoe ik dat het beste kan verkopen. Ik zou ook heel hard verzinnen hoe ik nog kon bezuinigen en hoe er nog meer geld binnen kan komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Tja, balen, accepteren en toewerken naar een betere financiële situatie.



Evt iets verkopen of extra bijklussen om aan geld te komen. Zo heb ik eens in nood mijn spiegelreflexcamera met dure lenzen verkocht. Vind ik nog steeds jammer, maar ik had toen geen andere optie.
Alle reacties Link kopieren
Wachten tot ik het bedrag bij elkaar gespaard heb, en daarna zorgen dat ik een minimale buffer zou gaan opbouwen.
Van de verzekering-benzine-onderhoud en wegenbelasting die je uitspaart elke maand, kom je vaak al een end qua OV kosten. En als je reiskostenvergoeding krijgt is het helemaal goedkoper om met het OV te gaan.
Wachten op het vakantiegeld.
Alle reacties Link kopieren
Oh en hoe goede vriendin je van mij ook was. Je kreeg sowieso geen geld om te lenen. Dus dat is niet 'hoe andere mensen het doen'.
Alle reacties Link kopieren
Mijn sieraden (trouwring) verkopen en de auto de deur uit doen. Met ov naar werk gaan en proberen vergoeding reisabonnement te krijgen bij werkgever.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Roeien met de riemen die je hebt.

Geen auto is niet ondoenlijk.

Noodzakelijke dingen als bv wasmachine kan je voor weinig of niks opscharrelen,al is het een barrel.en dan sparen. Om te beginnen door te bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
Als je maar net rond kan komen is een auto een veel te duur bezit, dus die kan weg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
De auto past duidelijk niet in je begroting als je niet kunt sparen voor onderhoudskosten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een werkgever of een uitkering ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Auto wegdoen en zorgen dat je vanaf nu een buffer op gaat bouwen voor het geval er iets stuk gaat wat wel per direct vervangen moet worden zoals bv een wasmachine



En leven zonder auto is geen ramp, ik heb namelijk ook geen auto en kom toch overal waar ik zijn moet.
Ademhalen, wat punten en komma's gebruiken. Wat een lange zin!



Even serieus: kijk naar alternatieven. Het hebben van een auto is duur en je hebt geen geld. Is fietsen, een brommer, de bus, carpoolen een optie, van iemand die op reis is auto lenen ofzo? Is een heel goedkope auto van 500 euro nog een optie? Is ander werk dichtbij huis een optie?



En hoe doen anderen dat: ik heb spaargeld waarmee ik reparaties maar ook een nieuwe tweedehands van een paar duizend euro van kan kopen. Je krijgt van de sloop voor je auto ook vaak nog een paar honderd euro., dus dat is al een begin. Die paar duizend euro is mijn zekerheid waarmee ik altijd een acuut probleem mee op kan lossen. Je moet dit wel opbouwen en het alleen bij nood gebruiken en weer aanvullen. Ook al spaar je maar tien euro per maand, dat is al snel genoeg voor een derdehands wasmachine of brommer. Maar vraag je vooral af of die uitgave echt nodig is en of je het probleem niet anders op kan lossen dan direct een nieuwe kopen.
Alle reacties Link kopieren
Geld lenen bij je werkgever, hoe werkt dat?



In de wet is vastgelegd dat werkgevers hun werknemers mogen helpen door het verstrekken van een lening. Deze lening mag niet renteloos zijn, maar de berekende rente ligt wel stukken lager dan het geldende tarief bij banken en creditcardmaatschappijen. In 2012 lag het rentepercentage op 2,85%, behoorlijk gunstig dus. Werkgevers mogen hier echter wel van afwijken en voor zichzelf een hogere rente bedingen, maar dit moet dan van te voren worden afgesproken. De terugbetaling geschiedt meestal “automatisch”, in die zin dat het af te lossen maandbedrag wordt ingehouden op het loon. Een lening via de werkgever is dan ook voor beide partijen een betrouwbare oplossing.



Renteloos lenen bij uitzondering



Een renteloze lening verstrekken mag als werkgever ook, maar alleen onder bepaalde condities: de lening moet worden gebruikt voor de aankoop, het onderhoud of de verbetering van de eigen woning van de werknemer. Het feit dat de lening hiertoe wordt gebruikt, moet je schriftelijk vastleggen, anders loop je het risico de fiscus op je dak te krijgen. Ook moet je kopieën van betalingsbewijzen kunnen overleggen, mocht hierom gevraagd worden
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je geen spaargeld hebt en maar net rond kunt komen, kun je je geen auto veroorloven. Heel simpel!
Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou werken om aan geld te komen.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
https://www.hr-kiosk.nl/h ... elasting/personeelslening
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.



Waarom zou dat geen optie zijn? Ben je gehandicapt en past je rolstoel niet in de bus of trein?



Echt als je het niet kan betalen, dan kan je het niet betalen.

Welke andere dingen bedoel je? Want een 2e hands koelkast kan je vaak 2e hands voor een paar tientjes kopen bij een kringloop. En heb je geen extra vaste lasten aan zitten elke maand.
Waar gaat het nou precies om?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven