Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
Dat de kloof tussen arm en rijk groter wordt ligt niet aan het feit dat de armen armer worden maar rijk steeds rijker. Het percentage rijk is ook kleiner dat het percentage "arm".



Net als vroeger heb je nu ook nog steeds een grote groep die school niet belangrijk vindt, hele leven in de bijstand hangt, of weinig werkt. Die bejaarden heb het ook nu een stuk zwaarder en zo zal het ook gaan met de jongeren die dit gedrag hebben. Je bouwt geen befrijfspensioen op, geen koopwoning, geen spaargeld, kortom, AOW is dan heel krap.



Ik denk dat we wel fair moeten zijn en er een enorme groep is die eigenlijk gewend is dat de staat al hun tekorten aanvult. De groep die echt niet anders kan is daarvan de dupe.
quote:Geronimo2 schreef op 24 februari 2017 @ 11:37:

Dat de kloof tussen arm en rijk groter wordt ligt niet aan het feit dat de armen armer worden maar rijk steeds rijker. Het percentage rijk is ook kleiner dat het percentage "arm".



Net als vroeger heb je nu ook nog steeds een grote groep die school niet belangrijk vindt, hele leven in de bijstand hangt, of weinig werkt. Die bejaarden heb het ook nu een stuk zwaarder en zo zal het ook gaan met de jongeren die dit gedrag hebben. Je bouwt geen befrijfspensioen op, geen koopwoning, geen spaargeld, kortom, AOW is dan heel krap.



Ik denk dat we wel fair moeten zijn en er een enorme groep is die eigenlijk gewend is dat de staat al hun tekorten aanvult. De groep die echt niet anders kan is daarvan de dupe.



Mee eens. Bovendien vind ik dat jongeren er nu echt op gewezen moeten worden dat zij zelf voor hun pensioen zullen moeten sparen en er niet van uit moeten gaan dat dat allemaal wel geregeld zal worden.

Ik hamer er bij mijn kinderen ook op, want zij zullen nog veel langer door moeten werken.

Een campagne om hier aandacht aan te geven, zou ik niet verkeerd vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 24 februari 2017 @ 11:14:

[...]





Dat stukje van die studieschulden herken ik wel. Veel kinderen die tegelijk met mijn kinderen studeerden, leenden, niet omdat ze dat nodig hadden maar om wat extra's te kunnen doen.

Nu zitten ze met enorme schulden, kunnen niet aan een huurwoning komen en krijgen een lagere hypotheek.

Ja sorry, maar je hebt er wel lekker van geleefd tijdens je studie. En dan nu klagen dat je zo weinig te besteden hebt?Mee eens hoor! Net als het feit dat er bijvoorbeeld voor de aankoop van een auto een lening wordt afgesloten. Zo ben ik ook opgegroeid. Dat was de normaalste zaak van de wereld. Maar ik ben van mening dat als je iets wilt er eerst voor moet sparen en het dan pas kopen. Niet andersom. Heel veel mensen zitten nu met de gebakken peren omdat ze jaren zo hebben geleefd en nu met hoge schulden zitten. Hetzelfde met die aflossingsvrije hypotheken. Heel fijn die lage maandlasten en hoge hypotheekrente aftrek wat fiscaal voordelig is, maar na 30 jaar zit je nog steeds met een schuld die wel moet worden afbetaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 24 februari 2017 @ 10:17:

[...]





Eind jaren 70 was de gemiddelde huizenprijs 200.000 gulden. Met een gemiddeld salaris van 15.000 kon je dat ook niet met één salaris betalen.Halverwege de jaren tachtig kochten wij een hoekwoning voor nog geen 150000 gulden. Op 1 salaris (en dat was een leuk salaris, maar ook niet superhoog of zo). 10 jaar later verkochten wij hem voor 225000 gulden!
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 24 februari 2017 @ 11:14:

[...]





Dat stukje van die studieschulden herken ik wel. Veel kinderen die tegelijk met mijn kinderen studeerden, leenden, niet omdat ze dat nodig hadden maar om wat extra's te kunnen doen.

Nu zitten ze met enorme schulden, kunnen niet aan een huurwoning komen en krijgen een lagere hypotheek.

Ja sorry, maar je hebt er wel lekker van geleefd tijdens je studie. En dan nu klagen dat je zo weinig te besteden hebt?



Vind ik ook, maar:

Ik ben 9 jaar geleden afgestudeerd. Wij werden door de uni enorm gestimuleerd om te lenen bij IBG en zo min mogelijk te werken en dus op studie te richten. Mij werd letterlijk verteld dat het terugbetalen van de studieschuld iets was dat je toch niet merkte en dus geen probleem was. Ik heb geleend, maar vooral noodzakelijk en altijd zo min mogelijk. Maar je kunt het vind ik dus niet iedereen volledig aanrekenen. Veel docenten bij ons waren voor lenen en tegen bijbanen.
quote:MarieAristocat schreef op 24 februari 2017 @ 12:49:

[...]

Vind ik ook, maar:

Ik ben 9 jaar geleden afgestudeerd. Wij werden door de uni enorm gestimuleerd om te lenen bij IBG en zo min mogelijk te werken en dus op studie te richten. Mij werd letterlijk verteld dat het terugbetalen van de studieschuld iets was dat je toch niet merkte en dus geen probleem was. Ik heb geleend, maar vooral noodzakelijk en altijd zo min mogelijk. Maar je kunt het vind ik dus niet iedereen volledig aanrekenen. Veel docenten bij ons waren voor lenen en tegen bijbanen.

Je hebt toch ook nog je eigen gezonde verstand? Elke adviseur adviseert met zijn eigen pet op natuurlijk.



De bank adviseerde ons ook een aflossingsvrije hypotheek. Dat is vooral beter voor de bank die verdient vooral aan de rente namelijk. Zo blij dat we op de helft wel meteen aflosten. Mijn huis heeft nooit onder water gestaan mede dank zij mijn eigen gezonde verstand.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk heb je ook je eigen gezonde verstand. Maar als er scriptie besprekingen worden gepland en je krijgt elke keer een preek omdat je vanwege bijbaan niet elke minuut beschikbaar bent dan ga je snel overstag hoor! Je wilt toch ook een goede beoordeling krijgen..

Ik ben blijven werken maar een hoop niet, en eerlijk gezegd begrijp ik dat wel!
quote:nerdopviva schreef op 24 februari 2017 @ 06:36:

[...]





Je kunt niet verschillende leeftijdsgroepen met elkaar vergelijken. Je moet de jongeren van nu vergelijken met de jongeren van 40 jaar geleden. Hebben de jongeren van nu het dan echt slechter?Precies! Zo moeilijk lezen is dat toch niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lacuba schreef op 24 februari 2017 @ 13:30:

[...]





Precies! Zo moeilijk lezen is dat toch niet?Lees eerst even mijn antwoorden dan. En die zin waar ik op doelde, daar was werkelijk geen doorkomen aan.
Vivamien, bedoel je wat Lacuba gister (om 21:48) zei/schreef? Daar kwam ik ook niet helemaal uit, dus je bent niet de enige.
Alle reacties Link kopieren
Die ja



" En de jongeren van nu zijn waarschijnlijk niet alleen rijker dan ooit (niet rijker dan de ouderen van nu) en later waarschijnlijk ook de oudere generatie die rijker dan ooit is. Dus dan weer rijker dan de ouderen van nu. "
De jongeren nu zijn waarschijnlijk rijker dan de jongeren in eerdere generaties waren.



En als later de jongeren van nu oud zijn, zijn zij als ouderen waarschijnlijk ook rijker dan alle oudere generaties voor hen. Dus ook rijker dan de ouderen van nu.



Aldus Lacuba.
quote:vivamien schreef op 24 februari 2017 @ 13:56:

Die ja



" En de jongeren van nu zijn waarschijnlijk niet alleen rijker dan ooit (niet rijker dan de ouderen van nu) en later waarschijnlijk ook de oudere generatie die rijker dan ooit is. Dus dan weer rijker dan de ouderen van nu. "Wat snap je daar niet aan dan? Je kunt het met haar stelling eens zijn of niet, maar taalkundig klopt die zin gewoon.
Lacuba bedoelt volgens mij te zeggen dat de jongeren nu rijker zijn dan de jongeren toen. Als je dat doortrekt wordt deze generatie "later" ook rijker dan de ouderen van nu.
quote:Tr0tter schreef op 24 februari 2017 @ 14:11:

[...]



Wat snap je daar niet aan dan? Je kunt het met haar stelling eens zijn of niet, maar taalkundig klopt die zin gewoon.Eens. Taalkundig gezien is het "heldere taal"
vind ik ook
Als ik naar mijn man en mij kijk klopt dit ook. Wij zijn zeker rijker als onze ouders toendertijd. Nu werken we ook wel met 2 maar dan nog....



Of dat beeld over 30 jaar ook zo is, is natuurlijk nog afwachten. Voor diegenen die nu verstandige keuzes maken en tijdig met "later " bezig zijn komt dat denk ik wel goed. Maar er is ook een grote groep met hele hoge hypotheken, twee auto's, drang naar allemaal nieuwe spullen en die geen planning heeft wat "later" betreft. Hie zij er tegen die tijd voorstaan is afwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 24 februari 2017 @ 14:11:

[...]



Wat snap je daar niet aan dan? Je kunt het met haar stelling eens zijn of niet, maar taalkundig klopt die zin gewoon.Ik snapte later wel wat ze bedoelde, maar die zin was voor mij abracadabra. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen, dan. Maakt ook verder niet uit, ik had al lang toegelicht dat ik het ook had over jongeren nu en jongeren toen. En nogmaals, ik zeg niet dat jongeren het nu persé slechter hebben, ik betwiste de redenatie dat iedere generatie het steeds beter heeft. Ik ben van mening dat die stijgende lijn, generaties lang, inmiddels behoorlijk stagneert.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 24 februari 2017 @ 10:44:

[...]



Omdat het over bevolkingsgroepen/generaties gaat en niet over jouw kennissen.Kattekop! Dat snap ik ook nog wel met mijn verstand van middelbare leeftijd. Ik merk weinig van "rijke ouderen" met huizen die 4x zo waard zijn als de koopprijs. Die groep is m.i. kleiner dan de postster denkt.
quote:Tr0tter schreef op 24 februari 2017 @ 14:11:

[...]



Wat snap je daar niet aan dan? Je kunt het met haar stelling eens zijn of niet, maar taalkundig klopt die zin gewoon.Dat mag ook wel voor een Neerlandica
quote:amarna schreef op 24 februari 2017 @ 15:50:

[...]

Kattekop! Dat snap ik ook nog wel met mijn verstand van middelbare leeftijd. Ik merk weinig van "rijke ouderen" met huizen die 4x zo waard zijn als de koopprijs. Die groep is m.i. kleiner dan de postster denkt.Laat maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 24 februari 2017 @ 15:50:

[...]



Kattekop! Dat snap ik ook nog wel met mijn verstand van middelbare leeftijd. Ik merk weinig van "rijke ouderen" met huizen die 4x zo waard zijn als de koopprijs. Die groep is m.i. kleiner dan de postster denkt.Alle ouderen die een huis hebben gekocht in de jaren 70/80 zitten in zo'n situatie. En sommigen die het later hebben gekocht ook nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 24 februari 2017 @ 18:27:

[...]

Alle ouderen die een huis hebben gekocht in de jaren 70/80 zitten in zo'n situatie. En sommigen die het later hebben gekocht ook nog.



Maar dan nog...

stel dat iemand in de jaren '80 een huis kocht voor 140.000 gulden (omgerekend ruim 60.000 euro)

en nu, anno 2017, kan men dat huis verkopen voor 260.000,- euro

als we de rente die zij betaald hebben en het onderhoud even niet mee rekenen, dan kun je daar naar kijken alsof die mensen in de loop der jaren 200.000,- euro "winst" gemaakt hebben.



Maar als zij ergens anders gaan wonen, dan kost dat huis waar zij naar toe verhuizen toch ook gewoon weer 260.000,- euro?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebruna schreef op 24 februari 2017 @ 19:00:

[...]





Maar dan nog...

stel dat iemand in de jaren '80 een huis kocht voor 140.000 gulden (omgerekend ruim 60.000 euro)

en nu, anno 2017, kan men dat huis verkopen voor 260.000,- euro

als we de rente die zij betaald hebben en het onderhoud even niet mee rekenen, dan kun je daar naar kijken alsof die mensen in de loop der jaren 200.000,- euro "winst" gemaakt hebben.



Maar als zij ergens anders gaan wonen, dan kost dat huis waar zij naar toe verhuizen toch ook gewoon weer 260.000,- euro?Dat klopt wel, maar je kunt bijvoorbeeld ook je huis verkopen (kleiner gaan wonen of gaan huren) en er wat mee doen. Gebruiken om eerder te stoppen met werken, reizen, aan je kinderen schenken, ik noem maar wat.
Alle reacties Link kopieren
We zijn in NL enorm verwend met al die toeslagen. Ik kan echt moeilijk begrijpen dat er dan zoveel geklaagd wordt, 9 vd 10x heeft het te maken met verkeerde prioriteiten. Ik ben ook echt vanvan mening dat er geen armoede is in NL. Die krottenwijken in Afrika wat ik heb gezien,, dat is pas armoede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven