Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
quote:Robinson schreef op 25 februari 2017 @ 04:09:

We zijn in NL enorm verwend met al die toeslagen. Ik kan echt moeilijk begrijpen dat er dan zoveel geklaagd wordt, 9 vd 10x heeft het te maken met verkeerde prioriteiten. Ik ben ook echt vanvan mening dat er geen armoede is in NL. Die krottenwijken in Afrika wat ik heb gezien,, dat is pas armoede.

Armoede is natuurlijk altijd relatief. Armoede in Afrika kun je niet vergelijken met armoede in Europa. Armoede van nu kun je niet vergelijken met armoede in de middeleeuwen.

Overal is zoiets als een bestaansminimum en zit je daar onder dan leef je in armoede.
quote:sssssst schreef op 25 februari 2017 @ 07:56:

Overal is zoiets als een bestaansminimum en zit je daar onder dan leef je in armoede.Maar een auto en vakanties zijn altijd en overal een vorm van luxe. Behalve bij TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 24 februari 2017 @ 10:42:

[...]



Waarom ken ik dan veel ouderen die amper rondkomen van aow en een klein pensioentje in een huurwoning?Typisch eigenlijk, die verkleinwoorden. Ik hoor mensen nooit praten over: ik heb maar een klein WIA-tje of een klein kindertoeslagje. Mijn tante is zo'n schoolvoorbeeld. Woonlasten 95 euro (!!) per maand, een inkomen (AOW plus pensioen) van zo'n 1700 euro netto in de maand. Zit 's avonds met een plaid om zodat ze amper hoeft te stoken (ligt trouwens al om 9 uur op bed), geen auto, eet amper (een aardappel, wat groente en 2 boterhammen per dag) en reken maar niet dat er wat lekkers op tafel komt daar want "dat zit er tegenwoordig niet meer aan". En maar klagen! Dat "wij ouderen, die Nederland hebben opgebouwd" nu maar moeten sappelen om rond te kunnen komen. Altijd gezeur over haar pensioentje (die dit jaar wéér niet geïndexeerd werd) en d'r kleine AOW-tje. Terwijl ik gewoon wéét dat ze het goed heeft, financieel. Dus ach, veeleisende jongeren? De oude garde kan er ook wat van, hoor
Ik ken wel ouderen die klagen over hun financiële situatie, maar zolang ze nog steeds een paar keer per jaar op vakantie kunnen zal dat wel meevallen. Laatst was er iemand in de familie (70+) die nu toch maar eens *vul noodzakelijke uitgave in die hij/zij al heel lang had uitgesteld* ging doen, want anders kwam de huurtoeslag in gevaar. Dat betekent dus dat hij/zij minstens zo'n 25K eigen vermogen heeft. En maar klagen, en maar de schijn ophouden dat hij/zij het zo slecht heeft.
Alle reacties Link kopieren
Precies! En ik denk dan; wat wil je nou met al dat geld? Dat gaat straks naar de belasting en de erfgenamen. Ga er, nou het nog kan, toch lekker van genieten! Ga op reis. Nodig ieder jaar de hele familie uit voor een feestje. Doe iets....
quote:vivamien schreef op 25 februari 2017 @ 08:57:

[...]



Typisch eigenlijk, die verkleinwoorden. Ik hoor mensen nooit praten over: ik heb maar een klein WIA-tje of een klein kindertoeslagje. Mijn tante is zo'n schoolvoorbeeld. Woonlasten 95 euro (!!) per maand, een inkomen (AOW plus pensioen) van zo'n 1700 euro netto in de maand. Zit 's avonds met een plaid om zodat ze amper hoeft te stoken (ligt trouwens al om 9 uur op bed), geen auto, eet amper (een aardappel, wat groente en 2 boterhammen per dag) en reken maar niet dat er wat lekkers op tafel komt daar want "dat zit er tegenwoordig niet meer aan". En maar klagen! Dat "wij ouderen, die Nederland hebben opgebouwd" nu maar moeten sappelen om rond te kunnen komen. Altijd gezeur over haar pensioentje (die dit jaar wéér niet geïndexeerd werd) en d'r kleine AOW-tje. Terwijl ik gewoon wéét dat ze het goed heeft, financieel. Dus ach, veeleisende jongeren? De oude garde kan er ook wat van, hoor Waarom altijd van die extreme voorbeelden?
quote:vivamien schreef op 25 februari 2017 @ 08:57:

[...]



Typisch eigenlijk, die verkleinwoorden. Ik hoor mensen nooit praten over: ik heb maar een klein WIA-tje of een klein kindertoeslagje. Mijn tante is zo'n schoolvoorbeeld. Woonlasten 95 euro (!!) per maand, een inkomen (AOW plus pensioen) van zo'n 1700 euro netto in de maand. Zit 's avonds met een plaid om zodat ze amper hoeft te stoken (ligt trouwens al om 9 uur op bed), geen auto, eet amper (een aardappel, wat groente en 2 boterhammen per dag) en reken maar niet dat er wat lekkers op tafel komt daar want "dat zit er tegenwoordig niet meer aan". En maar klagen! Dat "wij ouderen, die Nederland hebben opgebouwd" nu maar moeten sappelen om rond te kunnen komen. Altijd gezeur over haar pensioentje (die dit jaar wéér niet geïndexeerd werd) en d'r kleine AOW-tje. Terwijl ik gewoon wéét dat ze het goed heeft, financieel. Dus ach, veeleisende jongeren? De oude garde kan er ook wat van, hoor



Die oudere mensen ken ik ook hoor. En maar klagen over hun inkomen en als ik dan hoor wat ze per maand te besteden hebben......

Ik denk dat dat klagen onder oudere mensen aanstekelijk werkt, op verjaardagen hoor ik niets anders en ja, ze zijn het er allemaal mee eens hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 25 februari 2017 @ 09:53:

[...]





Die oudere mensen ken ik ook hoor. En maar klagen over hun inkomen en als ik dan hoor wat ze per maand te besteden hebben......

Ik denk dat dat klagen onder oudere mensen aanstekelijk werkt, op verjaardagen hoor ik niets anders en ja, ze zijn het er allemaal mee eens hoor.Klopt ja! Hier ook in mijn omgeving.,
Alle reacties Link kopieren
quote:Lacuba schreef op 25 februari 2017 @ 09:43:

[...]





Waarom altijd van die extreme voorbeelden?O, is dat verboden, hier? Trouwens, zo heel extreem is het niet, hoor. Ik ken er genoeg.
Zij die het het zwaarst hebben klagen over het algemeen het minst.



Mijn conclusie is dus vaak; zolang je nog klaagt valt het vast mee.
Mijn vader is ook zo'n voorbeeld.

Hij is 73, heeft een netto inkomen van €2400 (AOW+huurinkomsten) en heeft zelf woonlasten van hooguit €600 in de maand, in een afbetaald huis van 250k.

Maar genieten van het leven, hou maar.

Hij denkt dat hij nog steeds 18 is, en heeft wilde plannen voor de toekomst.....
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 25 februari 2017 @ 10:10:

Zij die het het zwaarst hebben klagen over het algemeen het minst. Ongefundeerd. Net zoals stellen dat in arme wijken het meest gedoneerd wordt. Gewoon niet waar.
quote:vivamien schreef op 25 februari 2017 @ 10:09:

[...]



O, is dat verboden, hier? Trouwens, zo heel extreem is het niet, hoor. Ik ken er genoeg.Dat moet je bij zo'n gesprek even zeggen: wat ben ik toch blij dat ik in Nederland woon, we hebben het hier zo goed! Dan valt gelijk het hele gesprek stil
Alle reacties Link kopieren
quote:Kumiko schreef op 25 februari 2017 @ 10:40:

Mijn vader is ook zo'n voorbeeld.

Hij is 73, heeft een netto inkomen van €2400 (AOW+huurinkomsten) en heeft zelf woonlasten van hooguit €600 in de maand, in een afbetaald huis van 250k.

Maar genieten van het leven, hou maar.

Hij denkt dat hij nog steeds 18 is, en heeft wilde plannen voor de toekomst..... Dat laatste is dan wel weer schattig

Hebben jullie het wel eens over zijn financiële toekomst? Wat wil hij met zijn geld/vermogen doen, wil hij alles opmaken of nog wat achterlaten voor zijn kinderen?
quote:aquariusje7700 schreef op 25 februari 2017 @ 10:54:

[...]

Dat laatste is dan wel weer schattig

Hebben jullie het wel eens over zijn financiële toekomst? Wat wil hij met zijn geld/vermogen doen, wil hij alles opmaken of nog wat achterlaten voor zijn kinderen?Jeetje, dat is echt onbeschoft om zoiets aan je ouders te vragen
quote:aquariusje7700 schreef op 25 februari 2017 @ 10:54:

[...]

Dat laatste is dan wel weer schattig

Hebben jullie het wel eens over zijn financiële toekomst? Wat wil hij met zijn geld/vermogen doen, wil hij alles opmaken of nog wat achterlaten voor zijn kinderen?

Mijn vader is best wel gierig, ondanks dat hij het goed heeft. Het probleem met mijn vader is dat hij denkt dat hij het eeuwige leven heeft, en alles blijft oppotten voor later....

Wij, de kinderen hebben het goed, en willen ook dat hij van het leven geniet, maar dat wilt hij ook niet. Hij vindt zelf dat hij genoeg van het leven geniet.



Aan schenkingen doet hij ook niet, het is een echte Dagobert
quote:mary57 schreef op 25 februari 2017 @ 10:58:

[...]





Jeetje, dat is echt onbeschoft om zoiets aan je ouders te vragen

Om deze reden vragen wij ook niks.

Wij hebben liever dat hij het nu uitgeeft aan zich zelf.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders werken al vanaf hun 45e niet meer en gaan elk jaar een half jaar op vakantie.

Door slimme onroerend goed aankopen/ hard werken zitten ze er warmpjes bij.

Ze helpen mij financieel, en ik vind dat geen probleem als ze zelf genoeg hebben.

Ouders van partner roepen altijd dat ze geen geld hebben om elke maand uit eten te kunnen, terwijl ze samen 3x modaal+ verdienen en vrijstaand wonen. Van hun hebben we nog nooit iets gekregen.( behalve af en toe voor verjaardag, maar niet altijd)

Ze gaan wel meerdere keren per jaar op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 25 februari 2017 @ 10:58:

Jeetje, dat is echt onbeschoft om zoiets aan je ouders te vragen Het er over hebben zei ik. En nee, met je vader over geld praten lijkt me geen taboe hoor, bij ons tenminste niet. Ik heb altijd van ze geleerd goed met mijn administratie om te gaan en ben altijd heel duidelijk dat ik absoluut niet op een erfenis zit te wachten. Ik hoop echt dat mijn ouders alles opmaken, want ik gun ze dat van harte en kan mijn jurk zelf wel ophouden. Geld is gewoon geld en daar spreken we open en bloot over onder elkaar. Daarbuiten houden we de kaken stijf op elkaar



Veel ouderen hebben een afbetaald huis en dus een behoorlijk vermogen en het is echt beter als je bij leven daar afspraken over maakt dan dat er na je dood misschien onduidelijkheid over ontstaat. Bijvoorbeeld over de nog levende ouder die in het huis wil blijven wonen, geen verstand van geld heeft, misschien medische of andere hulp nodig heeft en ook nog het kindsdeel moet afdragen. Dat soort zaken is echt heel goed om vooraf te bespreken.



Laat ik het wat sterker zeggen: Het is nogal dom omdat niet met elkaar te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 25 februari 2017 @ 10:46:

[...]

Ongefundeerd. Net zoals stellen dat in arme wijken het meest gedoneerd wordt. Gewoon niet waar.Ja, ongefundeerd misschien, ik kan het inderdaad ook niet bewijzen en toch merk ik het wel vaak, hoor. Mensen die hun laatste centen aan anderen geven en zij, die het financieel heel goed hebben en dan zo verschrikkelijk krenterig zijn. Maar ook bij lichamelijke klachten; van die mensen die altijd lopen te zuchten en te klagen bij iedere kuch of scheet die dwars zit tot mensen die écht heftige dingen mankeren en nooit één keer zeuren.
quote:aquariusje7700 schreef op 25 februari 2017 @ 11:18:

[...]

Het er over hebben zei ik. En nee, met je vader over geld praten lijkt me geen taboe hoor, bij ons tenminste niet. Ik heb altijd van ze geleerd goed met mijn administratie om te gaan en ben altijd heel duidelijk dat ik absoluut niet op een erfenis zit te wachten. Ik hoop echt dat mijn ouders alles opmaken, want ik gun ze dat van harte en kan mijn jurk zelf wel ophouden. Geld is gewoon geld en daar spreken we open en bloot over onder elkaar. Daarbuiten houden we de kaken stijf op elkaar



Veel ouderen hebben een afbetaald huis en dus een behoorlijk vermogen en het is echt beter als je bij leven daar afspraken over maakt dan dat er na je dood misschien onduidelijkheid over ontstaat. Bijvoorbeeld over de nog levende ouder die in het huis wil blijven wonen, geen verstand van geld heeft, misschien medische of andere hulp nodig heeft en ook nog het kindsdeel moet afdragen. Dat soort zaken is echt heel goed om vooraf te bespreken.



Laat ik het wat sterker zeggen: Het is nogal dom omdat niet met elkaar te bespreken.



Dan ga je er waarschijnlijk van uit dat ouders geestelijk niet in staat zijn om dat zelf te regelen. Ik vind het echt van de gekke dat je je ouders hierop aanspreekt als ze zelf nog bij hun volle verstand zijn.

Ook best zielig dat je over geld wel met je ouders kunt praten en verder niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 25 februari 2017 @ 11:28:

Dan ga je er waarschijnlijk van uit dat ouders geestelijk niet in staat zijn om dat zelf te regelen. Ik vind het echt van de gekke dat je je ouders hierop aanspreekt als ze zelf nog bij hun volle verstand zijn.

Ook best zielig dat je over geld wel met je ouders kunt praten en verder niet.Ja, mijn ouders zijn achterlijk en als we het over de euro's gehad hebben, gaan we weer.
quote:aquariusje7700 schreef op 25 februari 2017 @ 11:30:

[...]

Ja, mijn ouders zijn achterlijk en als we het over de euro's gehad hebben, gaan we weer.Daar komt het dan wel op neer
Wij hebben met onze ouders hier ook gesprekken over. Sterker nog mijn vader heeft de hele financiele planning van de komende jaren laten zien.



Dat je iets bespreekbaar maakt maakt iets nog niets onbeschoft.....
quote:Angel64 schreef op 25 februari 2017 @ 11:35:

Wij hebben met onze ouders hier ook gesprekken over. Sterker nog mijn vader heeft de hele financiele planning van de komende jaren laten zien.



Dat je iets bespreekbaar maakt maakt iets nog niets onbeschoft.....Vind jij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven