Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.





Voor dingen die dringend nodig zijn, is er bijzondere bijstand. Daar zitten wel strenge eisen aan. En is dus echt alleen voor dringende zaken.



Als ik jou zo lees weet ik niet of die dingen wel echt zo dringend zijn. Je kunt in 90% van de gevallen prima zonder auto mits je geen ziekte hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.Wat niet gaat, gaat niet. Of wou je een bank gaan overvallen?
Ga extra werken op je huidige werk of ziek een baantje erbij om meer geld en meer spaargeld te krijgen. Verkoop spullen op marktplaats. Maak dongen en verkoop ze.
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.

Welke redenen?

Een auto is luxe. Er zijn zoveel andere manieren van vervoer.
When they go low, we go high. (M.Obama)
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.

Dan moet je heel flink bezuinigingen op andere uitgaven. Want jij zit op ramkoers om in de schulden te raken. Je wil nu geld van anderen, terwijl je geen geld hebt om het te gaan terug betalen.

Hoe ga je straks je gemeentelijke heffingen betalen? En als je een nota voor je eigen risico krijgt? De jaarafrekening energie valt zometeen hoog uit, je moet betalen en je maandbedrag gaat omhoog? En je hebt net geld geleend voor de auto?



Dus nee, dit is een enkeltje schulden en achterstanden als je het zo inregelt.
Alle reacties Link kopieren
Het eerste dat er uit gaat als ik geld tekort kom is de auto.

Sowieso had ik hem al weggedaan als mijn ouders niet zo ver weg hadden gewoond.



Wat is de reden dat je hem écht niet weg kan doen?
Lid worden van de weggeefhoek in je woonplaats.

Schoonmaakhuisjes nemen.

Auto wegdoen.

Rijke partner zoeken.
Het gaat niet specifiek over mij want ik heb gelukkig mijn ouders in dit geval maar in het algemeen vroeg ik het me af want hoor van veel mensen die geen spaargeld hebben. Dan dacht ik wat als ik mijn ouders nu niet had die me konden helpen. Want niet iedereen heeft zulke ouders. En ik heb ook geen uitkering maar werkgever maar verdien gewoon niet genoeg om te kunnen sparen aangezien ik alleenstaand ben en alles alleen moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ga meer werken, of zoek er een baantje bij.

Niet gaan lenen in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.

Auto weg doen is altijd een optie.



Ik heb weinig geld en kan me geen auto veroorloven. En dat is soms best onhandig, maar nooit onoverkomelijk.

Gelukkig mag ik af en toe de auto van mijn buren lenen, maar toen die nog geen auto hadden kwam ik ook overal, alleen duurde het meestal langer.

Maar ik heb weinig geld omdat ik niet werk, dus ik heb toch alle tijd van de wereld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:56:

Het gaat niet specifiek over mij want ik heb gelukkig mijn ouders in dit geval maar in het algemeen vroeg ik het me af want hoor van veel mensen die geen spaargeld hebben. Dan dacht ik wat als ik mijn ouders nu niet had die me konden helpen. Want niet iedereen heeft zulke ouders. En ik heb ook geen uitkering maar werkgever maar verdien gewoon niet genoeg om te kunnen sparen aangezien ik alleenstaand ben en alles alleen moet betalen.



Huh?



Je kon geen goede redenen bedenken om je auto per se te moeten houden? Of hoopte je op een spontane gelddonatie ofzo?

Wat een raar topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 19 februari 2017 @ 10:53:

Het eerste dat er uit gaat als ik geld tekort kom is de auto.

Sowieso had ik hem al weggedaan als mijn ouders niet zo ver weg hadden gewoond.



Wat is de reden dat je hem écht niet weg kan doen?

Het tweede zou mijn Dolce Gusto of ander duur apparaat zijn.



Ex vragen om een lening is ook nog een optie misschien ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:56:

Het gaat niet specifiek over mij want ik heb gelukkig mijn ouders in dit geval maar in het algemeen vroeg ik het me af want hoor van veel mensen die geen spaargeld hebben. Dan dacht ik wat als ik mijn ouders nu niet had die me konden helpen. Want niet iedereen heeft zulke ouders. En ik heb ook geen uitkering maar werkgever maar verdien gewoon niet genoeg om te kunnen sparen aangezien ik alleenstaand ben en alles alleen moet betalen.

Als je bij je ouders aan moet kloppen, heb jij geen goede begroting. Dan heb je een overbesteding. Leef je op grotere voet dan je kunt.



Leer op eigen benen te staan, financieel onafhankelijk. Want dat ben je nu niet. En als deze inkomstenbron wegvalt, dan kukel je regelrecht de schulden in.
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.

Dan is het alleen maar nog belangrijker dat je een buffer opbouwt voor de kosten van een auto: onderhoud, wegenbelasting, onvoorziene reparaties.



Als je echt die auto nodig hebt en je nu te weinig inkomen hebt, dan zijn er maar weinig smaken:

- je uitgaven flink onder de loep nemen (ik lees dat je dolce gusto cupjes hebt, dan heb je ook zo'n apparaat gekocht, dat is niet verstandig als je op de centen moet letten)

- meer inkomen genereren (extra uren op je huidige werk, of een andere baan, of een extra baan erbij, of werk vinden in de buurt zodat je op de fiets kan)



Als je niet in staat bent om te werken, dan moet je echt eens overwegen om te verhuizen naar een stad. Daar is het openbaar vervoer wel goed geregeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 februari 2017 @ 10:58:

[...]



Het tweede zou mijn Dolce Gusto of ander duur apparaat zijn.



Ex vragen om een lening is ook nog een optie misschien ?O, absoluut!
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:56:

Het gaat niet specifiek over mij want ik heb gelukkig mijn ouders in dit geval maar in het algemeen vroeg ik het me af want hoor van veel mensen die geen spaargeld hebben. Dan dacht ik wat als ik mijn ouders nu niet had die me konden helpen. Want niet iedereen heeft zulke ouders. En ik heb ook geen uitkering maar werkgever maar verdien gewoon niet genoeg om te kunnen sparen aangezien ik alleenstaand ben en alles alleen moet betalen.





Dit is nog steeds een ramkoers om in de problemen te komen. Je ouders hebben niet het eeuwige leven. Wat ga je doen als ze wegvallen? Je kunt vandaag gezond zijn en over een half jaar er niet meer zijn.



Alleenstaand zijn zoveel mensen tegenwoordig, die hebben echt niet allemaal een stel rijke ouwelui.
Alle reacties Link kopieren
Auto weg doen kan best in de meeste gevallen , mijn man en ik zijn beiden opgegroeid zonder auto in het gezin en mijn schoonouders hebben nog steeds geen auto. Soms onhandig ja maar het kan best.
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:56:

Het gaat niet specifiek over mij want ik heb gelukkig mijn ouders in dit geval maar in het algemeen vroeg ik het me af want hoor van veel mensen die geen spaargeld hebben. Dan dacht ik wat als ik mijn ouders nu niet had die me konden helpen. Want niet iedereen heeft zulke ouders. En ik heb ook geen uitkering maar werkgever maar verdien gewoon niet genoeg om te kunnen sparen aangezien ik alleenstaand ben en alles alleen moet betalen.

Dit vind ik echt onzin.

Ik heb jaren een heel laag inkomen gehad en dat was dan ook het enige inkomen voor mij en een kind en altijd kunnen sparen.
quote:Doreia schreef op 19 februari 2017 @ 10:59:

[...]



Als je bij je ouders aan moet kloppen, heb jij geen goede begroting. Dan heb je een overbesteding. Leef je op grotere voet dan je kunt.



Leer op eigen benen te staan, financieel onafhankelijk. Want dat ben je nu niet. En als deze inkomstenbron wegvalt, dan kukel je regelrecht de schulden in.



Hier ben ik het mee eens. Je moet leven naar het inkomen wat je nu hebt, niet rekenen op iemand waar je wel bij kunt lenen.

Dus dat betekent dan jezelf een andere manier van leven aanleren en toch proberen iedere maand iets opzij te zetten voor onverwachte kosten.
quote:Phaedra__ schreef op 19 februari 2017 @ 11:02:

[...]



Dit vind ik echt onzin.

Ik heb jaren een heel laag inkomen gehad en dat was dan ook het enige inkomen voor mij en een kind en altijd kunnen sparen.



Dat is mooi. Maar ik kan me ook situaties voorstellen ( die van mij heel lang geleden) waarin sparen niet echt gaat. Dan ga je werken aan hoger inkomen en kijk je waar je kan besparen en dan komt dat als je niet ziek bent ook na een tijdje goed.



Maar ik had ook geen auto ofzo.



Ik snap nog steeds niet wat TO wil met dit topic.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 10:58:

[...]





Huh?



Je kon geen goede redenen bedenken om je auto per se te moeten houden? Of hoopte je op een spontane gelddonatie ofzo?

Wat een raar topic.



Hah nee die auto was gewoon een voorbeeld omdat ik me afvroeg hoe mensen die geen spaargeld hebben, extra kosten kunnen betalen, als ze van niemand anders kunnen lenen zoals ik wel kan.

Ben me er namelijk wel van bewust hoe gelukkig ik kan zijn dat mijn ouders mij veel betalen want zonder hen wist ik echt niet hoe ik het zou moeten regelen. Omdat ik het niet fijn vind om afhankelijk van mijn ouders te zijn vroeg ik me af hoe anderen dat zouden oplossen die echt van niemand het geld kunnen lenen of krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Meer werken, minder uitgeven. In geval van nood dingen verkopen. Ooit eens in februari de keus gemaakt om 1000,- rood te gaan staan. Vervolgens dat afbetaald met vakantiegeld in mei een dat jaar dus niet op vakantie gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de markt voor gebruikt ondergoed , vandaag de dag ?

Wat doet een pluk schaam- of okselhaar , is daar nog vraag naar ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Alle inkomsten en uitgaven op jaarbasis op een rijtje zetten en een financiële planning maken. Sparen hoort daar ook bij, dat is niet iets wat je alleen doet als je toevallig geld over houdt.
Alle reacties Link kopieren
De tering naar de nering zetten.

Extra werken (krantenwijk nemen of ergens gaan schoonmaken in de avonden) en verder je begroting aanpassen en zuiniger aandoen met boodschappen enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven