Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het absoluut niet raar om met ouders over financiële zaken te praten. Ik denk ook best dat er veel ouderen zijn die helemaal niet op de hoogte zijn van alle mogelijkheden en ook problemen die er kunnen ontstaan. En toch vind ik het best moeilijk om er zelf over te beginnen.
quote:mary57 schreef op 25 februari 2017 @ 11:34:

Daar komt het dan wel op neer Sarcasme is aan jou niet echt besteed, geloof ik.
quote:Tr0tter schreef op 25 februari 2017 @ 11:38:

[...]



Sarcasme is aan jou niet echt besteed, geloof ik.En humor dan weer niet aan jou
Ik vind het ook niet raar om met je ouders over financiële zaken te spreken. Zij weten ongeveer wat ik verdien en heb aan vermogen, en ik weet het van hen. Als je al niet met je ouders over dat soort zaken kunt praten, met wie dan wel?
quote:mary57 schreef op 25 februari 2017 @ 11:38:

En humor dan weer niet aan jouO, het was een grapje? Misschien moet je dat er de volgende keer even bij zeggen, dan zal ik lachen.
quote:vivamien schreef op 25 februari 2017 @ 10:09:

[...]



O, is dat verboden, hier? Trouwens, zo heel extreem is het niet, hoor. Ik ken er genoeg.Wat een agressiviteit! Reageer ik in ieder geval niet op.
Oh wij hebben het daar ook gewoon over hoor met de kinderen. Niks geheim aan onze financiële situatie.

Ze weten wat onze inkomsten zijn en wat er op de spaarrekening staat en wat de hypotheek is. Dus als zij me zouden vragen wat onze plannen zijn dan voel ik me daar absoluut niet door aangevallen of vind ik dat ongepast.
Mijn vader is doof, ondanks een gehoorapparaat, en bovendien erg eigenwijs. Met hem praten over de financiën is 7 keer dezelfde zin herhalen, dus we hebben het op gegeven voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 25 februari 2017 @ 11:38:

Sarcasme is aan jou niet echt besteed, geloof ik.Was meer ironie want ik wil echt geen sneer uitdelen.

Ik vind het wel verbazingwekkend dat geld zo'n taboe is voor veel mensen. Als er nou iets is dat je met mensen die je vertrouwt kunt bespreken en van elkaar kunt leren is iets belangrijks als je financiën.



Wat Vivamien ook zei is bijvoorbeeld dat niet iedereen op de hoogte is van de laatste fiscale mogelijkheden. Daarbij is het vaak één van de twee in een huishouden die over het geld gaat en de ander al geen 40 jaar meer op een bankrekening heeft gekeken of iets met de belastingdienst gedaan heeft. Als dan juist die overblijft na een overlijden zonder goede overdracht heb je het niet goed gedaan. En ik zeg daarbij helemaal niet dat diegene achterlijk is, maar omgaan met (veel) geld is voor veel mensen best een dingetje. Dat dat in veel families een taboe is zegt volgens mij ook wat over hoe diep dan de rest van de gesprekken gaan of ga ik nou te ver?
quote:mary57 schreef op 25 februari 2017 @ 11:28:

[...]





Dan ga je er waarschijnlijk van uit dat ouders geestelijk niet in staat zijn om dat zelf te regelen. Ik vind het echt van de gekke dat je je ouders hierop aanspreekt als ze zelf nog bij hun volle verstand zijn.

Ook best zielig dat je over geld wel met je ouders kunt praten en verder niet.

Huh? Waar baseer je dat laatste op?



Ik vind het heel verstandig om met je ouders over geld te praten. En dan niet met de intentie om het aan ze te vragen. Ik lees nergens dat zij het met die intentie doet. Wel om te horen hoe ze zich redden en wat ze willen dat er met hun geld gebeurd, na hun overlijden, ze te laten inzien dat ze het niet voor ons hoeven op te potten (ik hoop dat wij allemaal allang 50+ tegen de tijd dat mijn ouders sterven, en dat we prima rondkomen, en een erfenis gedeeld door zes nadat er met de fiscus is afgerekend zal niet zo heel erg het verschil maken voor ieder kind apart). Laat ze lekker ermee doen wat ze willen, ze hebben er vroeger hard genoeg voor gewerkt en veel niet kunnen doen.



Ik vind het heel verdrietig als je niet met je ouders over geld kunt praten. Waarom is over geld praten zo'n taboe hier in Nederland? Weten je ouders jouw inkomen? Bij benadering hoeveel spaargeld je hebt en hoe groot ongeveer je hypotheek is? Ik ben heel blij dat ik het daar ook over kan hebben met mijn ouders, dat we elkaar over en weer kunnen adviseren.
Oh er was nog een pagina, sorry voor de eventuele mosterd
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 25 februari 2017 @ 11:30:

[...]

Ja, mijn ouders zijn achterlijk en als we het over de euro's gehad hebben, gaan we weer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 19 februari 2017 @ 10:42:

Als je maar net rond kan komen is een auto een veel te duur bezit, dus die kan weg.



Precies. Auto de deur uit en als je afgelegen woont kijken of een brommetje een optie is. En verder aan je conditie werken door lekker te gaan fietsen. Sla je twee vliegen in 1 klap: je wordt er ook nog eens fit van, dus sportschool abo heb je dan ook niet nodig.



En als je snel geld nodig hebt, kijken wat te verkopen is. Soms leveren spullen nog een aantal tientjes op. En kijk wat er nog meer in je leven is wat je niet per se nodig hebt of waar je een goedkoper alternatief voor kunt vinden. Heb je te dure abonnementen, bel je veel en heb je hoge kosten? Bekijk je verzekeringen, kijk of je kunt besparen op stoken of korter onder de douche.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kumiko schreef op 25 februari 2017 @ 11:03:

Aan schenkingen doet hij ook niet, het is een echte Dagobert Hij schenkt dus straks aan de fiscus en een echte Dagobert zou dat nooit doen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lacuba schreef op 25 februari 2017 @ 11:43:

[...]

Wat een agressiviteit! Reageer ik in ieder geval niet op.Agressief ?
Alle reacties Link kopieren
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:56:

Het gaat niet specifiek over mij want ik heb gelukkig mijn ouders in dit geval maar in het algemeen vroeg ik het me af want hoor van veel mensen die geen spaargeld hebben. Dan dacht ik wat als ik mijn ouders nu niet had die me konden helpen. Want niet iedereen heeft zulke ouders. En ik heb ook geen uitkering maar werkgever maar verdien gewoon niet genoeg om te kunnen sparen aangezien ik alleenstaand ben en alles alleen moet betalen.Maar waarom kom je niet rond dan? Dat vind ik een veel interessantere vraag. Want ook singles overal ter wereld komen rond. Dan woon je mogelijk te duur. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als single heb je natuurlijk ook geen (duur) huis nodig waar een gezin in kan wonen. Werk je full time? Dan zou je genoeg moeten verdienen om van rond te komen. Misschien heb je nog recht op aanvullingen. Huurtoeslag, zorgtoeslag. Vrijstelling van gemeentelijke lasten als je onder een bepaald bedrag zit. Waarom heb je je ouders nodig om bij te springen?
quote:vivamien schreef op 25 februari 2017 @ 12:00:

[...]



Agressief ?



Zeker! Komt zeker van al die klagende mensen in je omgeving!



"Is dat hier verboden soms!!!!!!"



Brrrrrr. Agressief dus!
quote:Marana_ schreef op 25 februari 2017 @ 11:45:

[...]

Huh? Waar baseer je dat laatste op?



Ik vind het heel verstandig om met je ouders over geld te praten. En dan niet met de intentie om het aan ze te vragen. Ik lees nergens dat zij het met die intentie doet. Wel om te horen hoe ze zich redden en wat ze willen dat er met hun geld gebeurd, na hun overlijden, ze te laten inzien dat ze het niet voor ons hoeven op te potten (ik hoop dat wij allemaal allang 50+ tegen de tijd dat mijn ouders sterven, en dat we prima rondkomen, en een erfenis gedeeld door zes nadat er met de fiscus is afgerekend zal niet zo heel erg het verschil maken voor ieder kind apart). Laat ze lekker ermee doen wat ze willen, ze hebben er vroeger hard genoeg voor gewerkt en veel niet kunnen doen.



Ik vind het heel verdrietig als je niet met je ouders over geld kunt praten. Waarom is over geld praten zo'n taboe hier in Nederland? Weten je ouders jouw inkomen? Bij benadering hoeveel spaargeld je hebt en hoe groot ongeveer je hypotheek is? Ik ben heel blij dat ik het daar ook over kan hebben met mijn ouders, dat we elkaar over en weer kunnen adviseren.Heel verstandig om er met je ouders over te praten. Kennisje van mij heeft schulden geërfd. Dacht altijd dat ouders er prima bij zaten, kreeg een paar keer een forse schenking, maar dat was van geleend geld. Erfenis ongezien aanvaard. Jeetje wat een ellende.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 25 februari 2017 @ 12:01:

misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:56:

Dan dacht ik wat als ik mijn ouders nu niet had die me konden helpen. (..) En ik heb ook geen uitkering maar werkgever maar verdien gewoon niet genoeg om te kunnen sparen aangezien ik alleenstaand ben en alles alleen moet betalen.



Maar waarom kom je niet rond dan? Dat vind ik een veel interessantere vraag. Want ook singles overal ter wereld komen rond. Dan woon je mogelijk te duur. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als single heb je natuurlijk ook geen (duur) huis nodig waar een gezin in kan wonen. Werk je full time? Dan zou je genoeg moeten verdienen om van rond te komen. Misschien heb je nog recht op aanvullingen. Huurtoeslag, zorgtoeslag. Vrijstelling van gemeentelijke lasten als je onder een bepaald bedrag zit. Waarom heb je je ouders nodig om bij te springen?Misstwix zegt dat ze niet alleen niet kan sparen maar ook haar ouders nodig heeft, dus om rond te komen.

Stel dat je een minimumloon hebt en een sociale huurwoning hebt, dan krijg je toeslagen voor je huur- en zorgkosten en betaal je relatief weinig belasting. Genoeg om als alleenstaande van te kunnen leven, dat wil zeggen: Eten, drinken, kleren, inrichting van je huis, verzekeringen en vakantie. Verdien je meer, dan hou je waarschijnlijk niet veel meer over omdat de fiscus je dan alles weer afneemt maar dat is een ander topic.



Een auto kost gewoon veel geld en is niet voor iedereen weggelegd. Kijk even op https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

Als je niet veel rijdt en genoegen neemt met een Ieniemienie autootje ben je toch al snel 255 euro per maand kwijt. Een fiets of naar het werk met de bus (dat de werkgever voor een groot deel vergoedt) is een goedkopere optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lacuba schreef op 25 februari 2017 @ 12:02:

[...]





Zeker! Komt zeker van al die klagende mensen in je omgeving!



"Is dat hier verboden soms!!!!!!"



Brrrrrr. Agressief dus!Nou ja, jij komt lekker sympathiek over in ieder geval.
Kunnen we het een beetje gezellig houden? Volgens mij is niemand hier agressief.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 25 februari 2017 @ 11:28:

Ik vind het echt van de gekke dat je je ouders hierop aanspreekt als ze zelf nog bij hun volle verstand zijn.Moet ik wachten tot ze niet meer bij hun volle verstand zijn? Wordt een fijn gesprek dan.
quote:vivamien schreef op 25 februari 2017 @ 12:16:

[...]



Nou ja, jij komt lekker sympathiek over in ieder geval.Fijn!
quote:Kumiko schreef op 25 februari 2017 @ 12:20:

Kunnen we het een beetje gezellig houden? Volgens mij is niemand hier agressief.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 25 februari 2017 @ 07:56:

[...]



Armoede is natuurlijk altijd relatief. Armoede in Afrika kun je niet vergelijken met armoede in Europa. Armoede van nu kun je niet vergelijken met armoede in de middeleeuwen.

Overal is zoiets als een bestaansminimum en zit je daar onder dan leef je in armoede.



Ik ben het deels met je eens. Wat versta je onder bestaansminimum? De eerste levensbehoeften zijn een dak boven je hoofd,elektra gas en water en, eten.

Als je het mij vraagt is een tv,internet,auto en dingen zoals cola en roken bijv geen eerste levenslevens behoefte. Pas als je die levensbehoeftes niet kan betalen vind ik het pas armoede. Er zullen altijd uitzonderingen zijn natuurlijk, maar met bijstand,zorg en huurtoeslag waarbij je al gauw 1300 euro krijgt, dat vind ik echt geen armoede. In heel veel landen krijg je gewoon niks.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat we zo'n goed sociaal stelsel hebben, maar armoede is er gewoon amper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven