Geld & Recht alle pijlers

Hoe gezamenlijke huishouding bewijzen?

28-05-2016 11:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
0
ben je fiscaal partner?
Alle reacties Link kopieren
En wat zei de woningbouw toen je die vraag aan hen stelde?
Trouwen
Alle reacties Link kopieren
Noop, wij zijn geen fiscale partners! Woningbouw ga ik maandag bellen :):) Ben gewoon benieuwd hoe anderen dit doen/hebben gedaan!
Wat voor documenten dan? Is een gemeentelijke inschrijving niet voldoende?
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan de wbv wat zij willen zien.



voorbeeld 1



voorbeeld 2



Etc
Je bent zelf een theepot
Misschien kun je hier wat inspiratie uithalen om de gezamenlijke huishouding aan te tonen:



https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gezamen ... uishouding



Ik denk aan foto's van de slaapkamer (en eventuele andere slaapkamers), de gezamenlijke kledingkast, misschien hebben jullie samen vakanties geboekt en heb je daar nog bewijs van (boekingsinfo), enz?
Alle reacties Link kopieren
Op de site staat:



*Naam en geboortedatum medehuurder.

*Relatie hoofdhuurder-medehuurder.

*Kopie van een recent 'historisch' adresuittreksel van uzelf en uw samenwoonpartner. Dit zijn uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA) met een overzicht van alle adressen waar u en uw partner hebben gewoond. Voor Amsterdam: zie www.amsterdam.nl/burgerzaken/aktes-uittreksels.

*Kopie van een geldig legitimatiebewijs van u allebei.

*Bewijs dat u een gemeenschappelijk huishouden hebt.



Dus ik vraag me vooral af hoe we dit laatste kunnen bewijzen zonder gezamenlijke rekening/verzekeringen. Maar misschien idd met foto's van het huis, waaruit blijkt dat we echt samenwonen. Het is trouwens een 2-kamer appartement dus er is maar 1 slaapkamer. Zou ook al voldoende 'bewijs' moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd dat je dat moet bewijzen. Ik heb nog nooit anders gehoord dan dat je je inschrijft bij de gemeente en bij de woningbouw en dat is het.
Alle reacties Link kopieren
Dan open je een e/o rekening
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Sja, in principe zou de jarenlange inschrijving op dit adres al voldoende moeten zijn. Maar ze vragen dus specifiek om bewijs..
Alle reacties Link kopieren
Bij onze woningcorporatie is de regel dat je na twee jaar wonen op het adres bij geschreven kan worden als medehuurder. Hiervoor hoeven wij alleen een uittreksel van het GBA aan te leveren. Wellicht gaat zoiets voor jullie ook op?
Alle reacties Link kopieren
Dat zie ik niet op de site staan van de woningbouw helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:newyorkert schreef op 28 mei 2016 @ 11:34:

Dat zie ik niet op de site staan van de woningbouw helaas.Dan bel je ze as maandag ff op of je stuurt een mailtje
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
U kunt sowieso schriftelijk verzoeken als medebewoner te worden gezien. Omdat u meer dan 2 jaar samenwoont, zal de woningbouwvereniging u als medebewoner moeten kwalificeren/

Gaat de verhuurder niet binnen 3 maanden schriftelijk akkoord met het verzoek om medehuurderschap, dan kunt u de hulp van de rechter inroepen. De rechter kan uw verzoek slechts om 3 redenen afwijzen:



* Uw huisgenoot woont nog geen 2 jaar met u samen.

* De financiële situatie van de huisgenoot is niet toereikend om de huur te kunnen betalen.

* Het verzoek wordt gedaan om iemand heel snel de positie van huurder te geven, waarmee misbruik van de regeling wordt gemaakt.



https://www.rijksoverheid ... g-en-antwoord/medehuurder
Waarom is de inschrijving bij de gemeente op dit adres niet genoeg bewijs? Ik zou dat eerst eens vragen aan de woningbouwvereniging.

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat jij jouw helft van de huur altijd contant betaald, is een automatische maandelijkse overschrijving niet veel praktischer?
Alle reacties Link kopieren
En waarom wil je het nu ineens geregeld hebben? Is het de bedoeling dat hij gaat verhuizen en jij in het huis achterblijft? Zo klinkt het namelijk wel een beetje; al jaren samenwonen maar nooit iets regelen en er valt zelfs niet te bewijzen dat jij al jarenlang meebetaalt aan de huur.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is niet de bedoeling (hopelijk haha). We willen dit gewoon graag goed regelen!
Oh er is geen haast dus. Dan vanaf nu jouw deel van de huur gaan overmaken of een en/of-rekening openen, en dan over een poosje daarmee bewijzen dat jullie een gezamenlijke huishouding voeren.
Vind het ook nogal omslachtig dat jij iedere maand jouw huurdeel contant betaald, waarom niet een e/o rekening waarop je dit stort? Misschien een idee om dit vanaf nu zo te regelen?
Alle reacties Link kopieren
Als je je samen op één adres hebt ingeschreven is het toch meestal andersom? Dat je moet bewijzen dat je géén hh samen voert.

Lijkt me dus sterk dat je dat echt met bewijs moet staven. Inschrijving zou echt voldoende moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Gek genoeg hebben wij een brief van de woningbouw ontvangen waarin ze ons verzoek om mij medehuurder te laten worden, nu afwijzen. Ze willen nl bewijzen, zoals een gezamenlijke rekening, gezamenlijke verzekering of samenlevingscontract (of iets in die richting). Wij hebben al jarenlang een relatie en ik woon ook gewoon al jarenlang op het adres met hem. Wij hebben echter een aparte administratie en kunnen dus de gevraagde bewijsstukken niet leveren. Ik denk dat er heel veel stellen zijn die een aparte administratie voeren, lijkt me ook niet eens zo gek. Het toch toch raar zijn dat ze mij dan geen medehuurder kunnen maken?



Iemand hier ervaringen mee?
Betaal jij geen enkele vaste last voor het huis? Geen gwl, internet, gemeentelasten? Hoe doen jullie de boodschappen? Heb je geen rekeningen van bijvoorbeeld jouw telefoon die op dit adres staan? Of vinden ze dat niet voldoende?
Alle reacties Link kopieren
Hi Lady Vintage,



Ja, ik geeft mijn vriend gewoon iedere maand contant geld en dan wordt alles van zijn rekening afgeschreven. Is wat gek/ouderwets, maar zo zijn we ooit begonnen en altijd blijven doen. Jazeker, ik heb ook post meegestuurd, bijvoorbeeld van de apotheek en zelfs vakantiefoto's en foto's van samen thuis, maar dat is niet genoeg.



Hoe bewijzen andere stellen met gescheiden huishouding dit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven