Geld & Recht alle pijlers

hoe hoog is jullie hypotheek in relatie tot je inkomsten?

17-08-2009 18:48 145 berichten
Ik ben heel benieuwd hoe bij anderen de verhoudingen liggen voor wat betreft het maandelijkes hypotheekbedrag in relatie tot je inkomsten. WIj verdienen samen rond de ¤ 3000 netto en zijn aan hypotheeklasten ¤ 450 (netto) kwijt. Op zich niet veel en we kunnen elke maand ook nog aardig sparen, maar wij leggen dan ook bijna ¤ 200 per maand opzij voor onze lijfrente, zodat we naast ons pension als we 65 zijn, lekker kunnen rondkomen en nog leuke dingen kunnen doen.

Hoe is bij julle de verdeling?
quote:Villahollandia schreef op 17 augustus 2009 @ 20:42:

Oke dan hier een hooooge hypotheek. Eur 2500,00 per maand bruto. Inkomen 7750,- bruto per maand.



Mien bek valt mie open



Woon je in een riante villa ofzo?
quote:mika65 schreef op 17 augustus 2009 @ 21:22:

[...]





Mien bek valt mie open



Woon je in een riante villa ofzo?die bedragen zijn bruto
Alle reacties Link kopieren
Samen netto ¤ 3.650,00 en een netto hypotheek van ¤ 586,00.
quote:mika65 schreef op 17 augustus 2009 @ 21:22:

[...]





Mien bek valt mie open



Woon je in een riante villa ofzo?Wij wonen inderdaad in een riante villa. Taxatie waarde eur 900.000,-. Is nu in aanbouw. Netto lasten eur 1500,00. Netto inkomen eur 5000,00
Alle reacties Link kopieren
Wat een lage hypotheeklasten heb je dan Hollandia in vergelijking met wat je huis waard is.



Wij hebben ongeveer 3600,- netto aan inkomsten en betalen 650 netto aan de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
@ Schaap1001: sènk joe
Alle reacties Link kopieren
quote:boem schreef op 17 augustus 2009 @ 20:35:

[...]





Gehandicaptenzorg. Tja weet ook niet waarom het fulltime zo weinig is, maar soms kan het wel ietsje meer zijn (1400/1500netto) als ik erg onregelmatig heb gewerkt (dus veel weekenden), maar zeker niet meer.Ik werk in de psychiatrie, wel een andere CAO, maar zou het zoveel schelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 17 augustus 2009 @ 20:39:

ik geloof dat het tijd word dat wij ook eens iets gaan kopen....



inkomen ruim 6000 euro netto

huur nog geen 600 euroZou ik ook doen inderdaad. Nu is wel een goed moment om te kopen als je iets tegenkomt wat je leuk vindt. Lees nu pas je latere post.
Alle reacties Link kopieren
Villahollandia, een huis van 9 ton en een hypotheek van 1500 euro? Da's niet veel! Wij hebben een hypotheek voor de helft van dat geld en betalen iets van 1100 netto.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me ook over de verhoudingen van het inkomen t.o.v. de hypotheeklasten van de meesten. In verhouding vind ik dan wel dat wij erg hoge lasten hebben...



Inkomen is ongeveer ¤ 2800,- netto ( man fulltime, ik 26 uur ) maar aan hypotheek betalen wij zo'n ¤ 1400,- bruto / ¤ 1100,- netto. Daarnaast vind ik dat onze andere vaste lasten erg hoog zijn. Uiteindelijk houden wij ¤ 600,- per maand over voor boodschappen/verzorging/kleding/benzine/extra's dit vind ik zelf erg krap. Nu weet ik dat er mensen zijn die het met veel minder moeten doen, maar ik vind het erg moeilijk om zo krap te leven.



Heeft iedereen van de vorige reacties hun IB jaarlijks of maandelijks? Wij hebben hem nu jaarlijks, puur omdat ik het als spaarpotje zie. Ik weet wel dat de belastingdienst nu de rente "trekt" en niet wij, maar als ik die ¤ 300,- per maand gestort krijg dan gaat het op, dat weet ik zeker.
Alle reacties Link kopieren
Sparkle1980 je schrijft dat je erg hoge lasten hebt. Ik vind dat je ook wel een hele dikke hypotheek hebt t.o.v. je inkomen. Maar da's uiteraard persoonlijk. Misschien moet je eens bijhouden welke vaste en variabele kosten je maandelijks hebt (het Nibud heeft mooie programma's op hun web-site waar standaarden op staan) en mogelijk kom je dan tot de conclusie dat je iets in het patroon kunt veranderen. Wij betaalden bijvoorbeeld veel voor de telefoon, internet en kabel. We gaan nu naar één abonnement en dat scheelt heel wat in de kosten.



Wij vragen overigens 1 maal per jaar de teruggave van de belastingdienst. Bij ons komt het op de grote hoop en wij doen er leuke dingen van of gebruiken het voor ons huis.
Alle reacties Link kopieren
mij valt op dat iedereen zulke lage netto hypotheek lasten heeft!!

zijn dan aflossingsvrije hypotheken ofzo??

Of zijn jullie huizen onder de 2 ton?



Wij gaan zon 850 netto betalen aan hypotheek, wel 100 % banksparen......de meeste van jullie betalen veel minder maar wel redelijk inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sparkle1980 schreef op 17 augustus 2009 @ 22:46:

Ik verbaas me ook over de verhoudingen van het inkomen t.o.v. de hypotheeklasten van de meesten. In verhouding vind ik dan wel dat wij erg hoge lasten hebben...



Inkomen is ongeveer ¤ 2800,- netto ( man fulltime, ik 26 uur ) maar aan hypotheek betalen wij zo'n ¤ 1400,- bruto / ¤ 1100,- netto. Daarnaast vind ik dat onze andere vaste lasten erg hoog zijn. Uiteindelijk houden wij ¤ 600,- per maand over voor boodschappen/verzorging/kleding/benzine/extra's dit vind ik zelf erg krap. Nu weet ik dat er mensen zijn die het met veel minder moeten doen, maar ik vind het erg moeilijk om zo krap te leven.



Heeft iedereen van de vorige reacties hun IB jaarlijks of maandelijks? Wij hebben hem nu jaarlijks, puur omdat ik het als spaarpotje zie. Ik weet wel dat de belastingdienst nu de rente "trekt" en niet wij, maar als ik die ¤ 300,- per maand gestort krijg dan gaat het op, dat weet ik zeker.



Hi Sparkle,



Jullie situatie is vergelijkbaar met die van ons. Wij hebben (nu nog) een gezamenlijk inkomen van 3100 euro netto en onze netto hypotheek is 920 euro per maand. Nu ga ik vanaf volgend jaar minder werken (vanwege kindje op komst) en wordt ons gezamenlijke inkomen zo'n 300 euro lager... Wij moeten ook goed opletten wat we doen, maar op zich gaat het prima. Wij sparen ruim 300 euro per maand, w'lijk zal dat volgend jaar minder makkelijk gaan. We moeten gewoon opletten waar we ons geld aan uitgeven. Maar we zijn allebei nog jong (ik ben 26 en vriend is 28) dus ik ga er vanuit dat (zeker bij mijn vriend) dat zijn inkomen nog wel zal stijgen gezien de branche waarin hij werkt.



Groetjes Nero
quote:flint schreef op 17 augustus 2009 @ 22:40:

Villahollandia, een huis van 9 ton en een hypotheek van 1500 euro? Da's niet veel! Wij hebben een hypotheek voor de helft van dat geld en betalen iets van 1100 netto.

.



We hebben een overwaarde van eur 325.000,-. De hypotheek bedraagt eur 575.000,-.



Dit hebben we verdient door 3x te verhuizen. Ons eerste huis kochten we in 1996 en verkochten wij in 2001 voor ongeveer het dubbele. Daarna het tweede huis wederom voor ongeveer het dubbele verkocht in 2006. Man is aannemer dus die draait zijn hand niet om voor het geheel renoveren van huizen. Deze keer is het een nieuwbouw boerderij achtige woning geworden (ruimte voor ruimte regeling) in het buitengebied.



We hebben dan wel veel overwaarde. Eigenlijk heb je daar zo weinig aan, het zit immers in het huis. Uiteindelijk zijn de hypotheeklasten nog steeds hoog, we hebben er dan wel in verhouding een prachtig huis voor.
Alle reacties Link kopieren
-
Ik verdien ca 2500 netto en betaal 650 netto aan de hypotheek voor mijn appartement. Best veel, maar is te doen. Wellicht ga ik binnenkort samenwonen, dan dalen mijn vaste lasten (en die van mijn vriend) enorm, lijkt me heerlijk!
quote:germanwings schreef op 17 augustus 2009 @ 19:40:

[...]





Voor 2 salarissen, fulltime en met ORT vind ik dat wel heel erg weinig.Nou. Ik werk parttime in de zorg, krijg ook ORT, maar als ik fulltime zou werken zou ik ruim over 1200 heengaan. Als mijn partenr hetzelfde zou doen, verdienden we echt wel meer dan 2400. En dan heb ik nog niet eens een leidinggevende functie of heel veel dienstjaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad een aflossingsvrije hypotheek, anders kon ik de maandelijkse lasten niet eens bij elkaar hoesten (heb ook nog servicekosten van 150 euro, da's echt hoog!). Overigens heb ik ook een deel van mijn ouders geleend, en daar los ik af als ik geld 'over' heb (bv na belastingteruggaaf die hoger uitviel dan verwacht, geld terug van voorschot energiekosten etc)



'Jammer genoeg' heb ik het afgelopen jaar de man van mijn dromen ontmoet, die ook minder dan 2 jaar geleden zijn huis heeft gekocht... Willen ergens volgend jaar graag gaan samenwonen, maar kunnen dan dus niet samen een nieuw huis kopen. Eén van ons verkoopt zijn huis en trekt bij de ander in maar we blijven dan dus met een schuld van bijna 15.000,- zitten. ERRUG jammer, maar ja, je moet wat over hebben voor de liefde, haha
Alle reacties Link kopieren
quote:lentezon68 schreef op 18 augustus 2009 @ 07:52:



Wij vragen overigens 1 maal per jaar de teruggave van de belastingdienst. Bij ons komt het op de grote hoop en wij doen er leuke dingen van of gebruiken het voor ons huis.



Lekker als je het zo kunt doen want dan is het inderdaad 'extra'. Helaas kan ik dat niet betalen (scheelt me meer dan 200 euro per maand).



In reactie op nog iemand anders: je krijgt van de belastingdienst toch ook rente? En die is volgens mij helemaal niet zo slecht!
Netto inkomen ongeveer ¤4900 + 1 zorgverzekering, twee auto's, twee pc's, twee telefoons en internetaansluiting, maakt voor de vraag niet uit, maar het scheelt wel heel erg veel andere maandlasten.



Hypotheek met premies ongeveer ¤1150 voor 300K



Waarde huis is ongeveer 620K
Alle reacties Link kopieren
Inkomen (zijn met z'n 2-en) ¤ 3700 netto

hypotheek ¤ 795 netto
Alle reacties Link kopieren
Netto zo'n 5.000 euro samen, hypotheek betalen we bruto: 1600 euro. Netto is dat zo'n 900 euro schat ik.
Alle reacties Link kopieren
Beide fulltime en er staat voor samen 3450euro op de loonstrook, rond de 400 aflossing staat op de acceptgiro.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
On inkomen samen is zo'n 2500 euro en de hypotheek is netto 270 euro. De hypotheek is ongeveer 78.000 euro. Dus wij sparen veel en hopen over een jaar of twee weer een stuk hypotheek af te lossen. Nu betalen wij alleen de rente.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven