Geld & Recht alle pijlers

Hoe ver ga je om achterstallige alimentatie te krijgen?

23-05-2016 22:22 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuwe nick aangemaakt aangezien ex mijn andere nick weet en dus ook wel eens mee leest. Dit houd ik liever even privé.



De situatie is als volgt. Ben een tijdje getrouwd geweest met mijn ex en samen hebben we 3 kinderen. Ik heb uit het huwelijk schulden meegekregen waar ex aan mee zou moeten betalen, maar dat niet doet. Hij zou alimentatie moeten betalen, maar ook dat laat hij afweten. Lbio er op gezet, maar daar zijn nu een aantal jaren overheen gegaan en er is nog niet heel veel bereikt. Ex verandert regelmatig van baan zodat ze hem weer een paar maanden kwijt zijn, en hij krijgt veel zwart uitbetaald. Oftewel, er blijft dan niet veel meer over voor de kinderen.



Nu is er een alimentatieachterstand van zo'n €30.000. Een mooi bedrag waar ik mijn schulden mee af kan lossen en dan nog een lekker spaarcentje overhoud. Alleen, op papier heeft ex niks behalve een koophuis. Er zou beslag gelegd kunnen worden op het koophuis. Maar moet je zo ver gaan? Hij woont er zelf niet maar verhuurd het. Alleen het is zo dat zijn ouders getekend hebben voor dat huis. Ik zou er dus niet alleen mijn ex mee hebben, maar ook zijn ouders. Nou heb ik geen band meer met hen dus dat is het probleem niet. Maar wil ik zelf zo ver gaan?



Ik heb regelmatig op het punt gestaan om het gewoon op te geven, ik heb het alleen zo hard nodig. Ben ook aan het kijken hoe ik meer inkomsten kan krijgen. Misschien dat het tijd is om het te laten gaan, mijn wonden te likken en door te gaan. Maar aan de andere kant, het is wel geld voor de kinderen en daarmee wordt ons leven een stuk makkelijker. Wat zouden jullie doen? Hoe ver zouden jullie gaan om achterstallige alimentatie te krijgen?
Doen. Doei, ex moet zijn verantwoordelijkheid maar eens nemen. Hij kan niet zomaar jou met alle schulden laten zitten. Hij kiest toch ook voor zichzelf. Nou, jij ook. En dan mag hij het zelf aan pappie en mammie uitleggen.
Gaan de kinderen wel naar hun vader? Heb je geld om er een advocaat op te zetten of kan het LBIO ook beslag laten leggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 23 mei 2016 @ 22:26:

Gaan de kinderen wel naar hun vader? Heb je geld om er een advocaat op te zetten of kan het LBIO ook beslag laten leggen?Kinderen gaan wel naar hun vader. Hij woont bij zijn ouders, dus niet in zijn eigen huis. Wat ik begrepen heb van het lbio schakelen zij dan een deurwaarder in die dat verder regelt.
Moet je zo ver gaan?

Waarom niet. Hij gaat toch ook zover?

30.000 is nogal een bedrag..
Ja hoor, ik zou zeker beslag laten leggen.
Ik vind 30.000 nogal een hoog bedrag en zal het zelf dan ook doen. Net als corona zegt. Waarom niet? Jij kunt het geld goed gebruiken
Alle reacties Link kopieren
Een mooi spaarcentje? Sorry maar het geld is volgens mij bedoeld voor de kids toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:laura23 schreef op 23 mei 2016 @ 22:31:

Een mooi spaarcentje? Sorry maar het geld is volgens mij bedoeld voor de kids toch?Jij denkt dat ik ruim 15.000 in een keer op bras aan de kinderen? Nee hoor, gaat mooi op de spaarrekening voor als het nodig is.
quote:laura23 schreef op 23 mei 2016 @ 22:31:

Een mooi spaarcentje? Sorry maar het geld is volgens mij bedoeld voor de kids toch?Kinderen maken er toch gebruik van? Een nieuwe koelkast, kleding, een fiets, een een vakantie. Daar spaar je in de regel voor.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen contact meer met zijn ouders? Dat zijn wel de grootouders van jullie kinderen.

Die hadden er bv ook op toe kunnen zien dat er van de huur van het huis geld naar hun kleinkinderen ging.

Misschien toch maar eens contact zoeken met ze?
Als het LBIO het kan en het jou (bijna) niets kost zou ik het doen. Het is niet zo dat hij dakloos wordt met de kinderen. Anders zou ik het laten.
Heb je wel enige zekerheid dat gedwongen verkoop van het huis geld gaat opleveren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sommar schreef op 23 mei 2016 @ 22:31:

Ik vind 30.000 nogal een hoog bedrag en zal het zelf dan ook doen. Net als corona zegt. Waarom niet? Jij kunt het geld goed gebruikenKlopt, ik kan het heel goed gebruiken. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat onze verstandhouding behoorlijk bekoeld. Nu houden we het redelijk beschaafd. Goed voor de kinderen, en vooral niet over geld beginnen want dan hebben we ruzie.
quote:laura23 schreef op 23 mei 2016 @ 22:31:

Een mooi spaarcentje? Sorry maar het geld is volgens mij bedoeld voor de kids toch?Het is een bijdrage in de kosten van de kinderen, die TO nu dus alleen heeft gedragen. Geld op de spaarrekening komt ook ten goede aan de kinderen.
Hij woont bij zijn ouders en vangt ondertussen geld voor het verhuren van een woning?

Dikke doei, ik zou zeker beslag laten leggen. Zijn ouders is zijn verantwoordelijkheid, had hij zijn verplichtingen maar na moeten komen.
quote:laura23 schreef op 23 mei 2016 @ 22:31:

Een mooi spaarcentje? Sorry maar het geld is volgens mij bedoeld voor de kids toch?



Wie heeft volgens jou dan de afgelopen jaren alle kosten gedragen? En dus feitelijk ex geld voorgeschoten voor zijn deel?



Ik zou het zien als een lening en die moet gewoon terugbetaald worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 23 mei 2016 @ 22:35:

Heb je wel enige zekerheid dat gedwongen verkoop van het huis geld gaat opleveren?Nee, geen volledige zekerheid. Maar mijn ex schoonouders zullen niet in de schulden willen komen dankzij hun zoon. Dus wellicht dat vanaf daar nog druk kan worden gezet.
quote:Ervianne schreef op 23 mei 2016 @ 22:36:

[...]



Klopt, ik kan het heel goed gebruiken. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat onze verstandhouding behoorlijk bekoeld. Nu houden we het redelijk beschaafd. Goed voor de kinderen, en vooral niet over geld beginnen want dan hebben we ruzie.

Dat is ook de reden dat ik nooit achter 'mijn' achterstallige alimentatie aan ben geweest. Het gaat hier om ca. 1200 euro per jaar die hij minder betaalt dan zou moeten, dus ik neem het maar voor lief. 30.000 is echter wel een ander verhaal.

Heb je het nodig, of kun je zelf je schuld ook aflossen? 15.000 klinkt als te overzien.
30.000 euro...dat is geen klein bedrag en zie het eens zo. Ex doet alles om onder betaling uit te komen. Waarom zou jij het hem dan makkelijk maken?
quote:Ervianne schreef op 23 mei 2016 @ 22:36:

[...]



Klopt, ik kan het heel goed gebruiken. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat onze verstandhouding behoorlijk bekoeld. Nu houden we het redelijk beschaafd. Goed voor de kinderen, en vooral niet over geld beginnen want dan hebben we ruzie.

Ja maar hij komt zijn financiële verantwoordelijkheid richting jou en de kinderen niet na, dus daarvan moet hij de consequenties inzien. Als dit in de vorm van beslaglegging is (wat jou goed recht is) dan zou dat zo moeten zijn.



Nogmaals het gaat hier niet om een klein bedrag, maar om 30000 wat uiteindelijk ook ten goede komt van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 23 mei 2016 @ 22:39:

[...]



Dat is ook de reden dat ik nooit achter 'mijn' achterstallige alimentatie aan ben geweest. Het gaat hier om ca. 1200 euro per jaar die hij minder betaalt dan zou moeten, dus ik neem het maar voor lief. 30.000 is echter wel een ander verhaal.

Heb je het nodig, of kun je zelf je schuld ook aflossen? 15.000 klinkt als te overzien.Ik heb het wel echt nodig om de schulden af te lossen. Ik werk uiteraard wel, maar de zorg betaalt helaas niet zo goed. Ben daarom ook al druk rond aan het kijken voor iets anders of voor erbij vanuit huis. Ik reken mezelf iig nog niet rijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 23 mei 2016 @ 22:36:

[...]



Het is een bijdrage in de kosten van de kinderen, die TO nu dus alleen heeft gedragen. Geld op de spaarrekening komt ook ten goede aan de kinderen.



Voor ik verder de reacties lees wilde ik even zeggen: idd! Dit!



Heel irritant die "sorry hoor" reactie. (Ik weet even niet meer wie dat zei, maar minke reageerde er daarom terecht op) Altijd meteen dat verontwaardigde gedoe. Waarschijnlijk heb je zelf nog nooit in zo'n situatie gezeten.
Hij wil waarschijnlijk eronderuit komen. Hij krijgt inkomsten uit verhuur en kan het waarschijnlijk makkelijk betalen, maar wil dit niet. En jij hebt het geld nodig voor onderdak voor je kinderen. Dus ik zou zeker beslag laten leggen als ik jou was
quote:laura23 schreef op 23 mei 2016 @ 22:31:

Een mooi spaarcentje? Sorry maar het geld is volgens mij bedoeld voor de kids toch?To heeft vast al een aardig bedrag extra besteed aan de kinderen, omdat ex tekort schiet. Dus die kinderen hebben het eigenlijk al gehad, nu krijgt moeder haar geld terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven