Geld & Recht alle pijlers

Hoe weet ik of ik ben opgelicht ? (Marktplaats)

12-07-2014 17:25 227 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik zit even in de stress en wil graag jullie advies.

Ik heb een iPad te koop gezien op Marktplaats. Verkoper is daar 1 dag actief maar stond een mobiel nr bij de advertentie. Aangezien ik alleen met openbaar vervoer kon gaan ophalen en hij niet in omgeving van trein en bus woont afgesproken de iPad aangetekend te laten verzenden. Hij wilde een screenshot van de betaling, deze heb ik verstuurd via Whatsapp (alle contact ging via Whatsapp). In plaats van de advertentie te reserveren werd de advertentie meteen verwijderd.



Verkoper zou voor 5 uur het product op de post doen en me de Track en Trace code sturen. Een minuut of 10 geleden heb ik gevraagd om de code. Hierna verdween de profielfoto van whatsapp en kwamen mijn apps niet meer aan.



Ben ik opgelicht en wat kan ik doen? Ik ga nu sowieso mijn betaling proberen terug te boeken en heb een kopie van de advertentie.
Alle reacties Link kopieren
Dan had je beter kunnen wachten tot er een iPad werd aangeboden bij je in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Dan had ik hem dus niet gekocht. Ik koop veel via MP maar alleen als ik er zelf naartoe kan rijden.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Vraag: heb je via marktplaats de gegevens van de verkoper gecheckt? Op de site staat een link naar een pagina van de politie (dacht ik) waar je bv rekeningnummer kunt invullen. Dan zie je of er meldingen zijn.



Vwb overboeking. Dat ligt aan de bank, de gegevens en het bedrag. Door de IBAN kunnen sommige banken de check van rekeningnummer en naam rekeninghouder niet meer uitvoeren. Als je dan per ongeluk een cijfer verkeerd intoetst, wordt het geld toch overgemaakt. Neem dan contact op met de bank. Als geste boeken zij tot een bepaald bedrag het geld terug. Maar dan moet je wel mazzel hebben omdat bv de naam van de rekeninghouder niet overeenkomt.
Het is nu te laat, maar koop nooit een iPad of iPhone of ander soort dure dingen via Marktplaats.

De kans is zo groot dat je bij die spullen wordt opgelicht.

Als je bent opgelicht zul je je geld niet terugkrijgen van de bank.

Je kunt de oplichter proberen te vinden, dat is je enige kans.
Alle reacties Link kopieren
100% opgelicht, nooit iets kopen bij iemand die zo kort actief is, en al helemaal geen ipad!



Heb je het rekeningnummer al gegoogled of ingevuld bij mijnpolitie?



Succes, je geld krijg je helaas sowieso niet terug via je bank.
Sinnombre : waarom nooit zoiets kopen? Als je het af gaat halen en het dus kan zien voor je het koopt is er weinig aan de hand. En gelukkig zijn de meeste verkopers op mp nog altijd gewoon betrouwbaar. Ik verkoop dat soort producten ook. Maakt me toch niet meteen een oplichter?
Alle reacties Link kopieren
Oef TO, wat vervelend, het klinkt inderdaad alsof je op bent gelicht. Ik hoop dat je er niet te veel geld voor hebt neergelegd.



Het zal waarschijnlijk niet, maar heb je misschien heel toevallig de adresgegevens van verkoper? Omdat je weet dat hij niet in de buurt van trein of bus woont? Anders kun je misschien een poging wagen om langs te gaan.



Sinnombre: ik heb ook wel eens een iPhone via Marktplaats verkocht en ben gewoon betrouwbaar. Niet alle verkopers van dure producten zijn oplichters.
Aiiiii, klinkt niet best, denk inderdaad dat je opgelicht bent. Nooit van te voren een groot bedrag overmaken en al helemaal niet bij iemand die pas 1 dag actief is. Wel ontzettend zuur voor je natuurlijk.
Er wordt vaal gewaarschuwd voor het feit dat er veel oplichters met die spullen zitten.

Bij afhalen is het minder een probleem.

Bij alleen versturen moet je er vanuit gaan dat er iets niet klopt.



Ik vind een iPad of iPhone verkopen via Marktplaats dubieus, omdat ik me niet kan voorstellen dat je geen vrienden of familie hebt die deze dingen zouden kunnen overnemen.

Deze dingen raak je buiten Marktplaats om toch wel kwijt meestal.
Alle reacties Link kopieren
De persoon staat bij mijn politie bekend als oplichter.

Nu naar de politie en dan ga ik MP inlichten.
Alle reacties Link kopieren
Dus voortaan eerst de naam googlen. En verkopers 1 dag actief sowieso niet vertrouwen, en niet in buurt van station wonen is toch een smoes.

Je bent er wel erg gemakkelijk ingetuind hoor. Was je totaal niet achterdochtig?
Een vriendin had een IPhone gekocht via MP. Netjes zelf afgehaald, garantiebewijs en aankoopbewijs op verzoek erbij ontvangen. Volgens de "normale" normen zou Apple nog garantie verlenen.

Telefoon tijdens afhalen goed gecontroleerd.



Na enkele dagen wilde ze gebruik maken van een specifieke functie en dat lukte alsmaar niet. Helpdesk van Apple gebeld en wat bleek.......het betrof een toestel dat was gemeld als defect, zou door vorige eigenaar worden opgestuurd en werd door Apple toentertijd in de systemen van de markt gehaald. Toestel stond dus letterlijk geregistreerd als not existing anymore.



Foetsie garantie, Apple deed niets en deelde mede dat vriendin was opgelicht.



Dus ondanks goede controle en zelf afhalen ellende voor haar.
Alle reacties Link kopieren
He meid toch, wat kl*te.

100% dat je opgelicht bent, dure aankopen N O O I T aanbetalen.

Altijd ophalen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
TO, ik neem aan dat je voor dat je contact hebt opgenomen ,sowieso al had gekeken welke items deze persoon nog meer aanbood.

Als hij meer items aanbood bijv. een bepaald item oid. dan weet je dat vast nog wel, dat vul dat item in bij de zoekfunctie, je veranderd je eigen postcode in dat van die persoon z'n stad (afstand verkleind om het zoeken makkelijker te maken) dan kan je uiteindelijk na wat zoekwerk weer bij die persoon uitkomen. Tenzij die persoon al z'n/haar advertenties verwijderd heeft.
Dat is vrij naïef. Telefoonnummer gegoogled? Via whats app ook, simpel blokkeren en de aanbieder is niet meer te bereiken. Van een aanbieder die 1 dag lid is. Ik vind oplichting lullig, maar dit is echt wel heel erg naïef. Zo'n groot bedrag overmaken zonder dat je weet of het te vertrouwen is....
Alle reacties Link kopieren
quote:modepop- schreef op zaterdag 12 juli 2014 17:39 Van de ing kan dat volgens mij wel hoorDat zou leuk zijn. Ga ik mij nu helemaal suf shoppen op mp. En dan maak ik bedragen over, mensen denken fijn betaald, en dan zou ik morgen alle bedragen terughalen. Nee natuurlijk kan dat niet. Dat werkt fraude in de hand.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:missfruztiez schreef op 12 juli 2014 @ 18:08:

Oef TO, wat vervelend, het klinkt inderdaad alsof je op bent gelicht. Ik hoop dat je er niet te veel geld voor hebt neergelegd.



Het zal waarschijnlijk niet, maar heb je misschien heel toevallig de adresgegevens van verkoper? Omdat je weet dat hij niet in de buurt van trein of bus woont? Anders kun je misschien een poging wagen om langs te gaan.



Sinnombre: ik heb ook wel eens een iPhone via Marktplaats verkocht en ben gewoon betrouwbaar. Niet alle verkopers van dure producten zijn oplichters.Deze oplichter heeft toch nooit zijn/haar juiste adres gegeven?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Kut voor je zeg. Wel beetje naïef inderdaad, maar goed, is gebeurd! Hoop dat de politie je verder kan helpen.. Goede leer, maar wel een dure vrees ik..
Echt altijd eerst naam, telefoonnummer, rekeningnummer googelen.



Ik zocht laatst een fiets op marktplaats, een bepaald type, vrij nieuw. De enige twee die er op stonden waren gloedjenieuw en spotgoedkoop. Dat vertrouw ik dus niet, dat zijn óf gejatte fietsen of je wordt opgelicht. Als iets logischerwijs niet klopt dan zie je dat heus. Eerst kijken wat iemand verder aanbiedt, als je meer dan bijv 50 uitgeeft gewoon niet laten opsturen maar halen ( ligt een beetje aan het risico wat je wilt lopen, voor 20 euro hoef ik niet elk risico uit te sluiten, komt iets dan niet binnen dan is dat balen maar geen halszaak, bij 200 euro wordt dat anders)
Alle reacties Link kopieren
Goedkoop is vaak duurkoop.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ach jee TO wat sneu dit. Je hebt wel zijn volledige naam en adres gevraagd en dit, voor zover mogelijk, gecontroleerd?

Ik hoop dat je in ieder geval zoiets nog hebt.



Verder vrees ik dat dit een hele dure les is voor je.
Sinnombre : de iPad raak ik idd wel kwijt aan vrienden of familie. Al zijn die nu ook voorzien en wij kopen telkens de nieuwste versie terwijl de rest gewoon hun oude houdt. iPhone willen ze niet, want iedereen heeft een telefoon via het abonnement. Die verkoop ik dus via mp
Troelalaaatje : maar in dat geval weet je wel waar die persoon woont en kan je dus verhaal gaan halen daar. Als ik moedwillig iemand ga oplichten, zou ik er wel voor zorgen dat die persoon geen adresgegevens etc heeft van me.
Alle reacties Link kopieren
De oplichter gebruikt telkens een ander naam, telkens een andere telefoonnummer en woonplaats. Alleen het product is hetzelfde, iPad Air 32gb.



Ik heb inmiddels contact via de MP Facebook met 1 persoon die ook al aangifte gedaan heeft tegen hem.
Alle reacties Link kopieren
De enige factor die steeds hetzelfde blijft is dus het gebruikte ING rekeningnummer en het product dat hij aanbiedt.



Ik heb de aangifte van de 2de persoon geprint en die neem ik morgenvroeg mee naar het bureau.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven