Geld & Recht alle pijlers

Hoe zit dat nou juridisch?Reparatie probleem niet verholpen.

20-12-2014 19:13 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is een reparatie aan CV ketel verricht met vrij hoge kosten. Het probleem is hierna nog steeds niet verholpen.

Reparateur dit laten weten, reparateur zou reageren maar laat al een week niets van zich horen. De rekening is nog niet betaald. Nu vraag ik mij af, hij heeft weliswaar dingen vervangen en daar tijd in gestoken maar het probleem is niet opgelost. Rekening betalen? Niet betalen? Wachten met betalen tot hij het probleem wel oplost?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hoef je niet te betalen totdat het probleem is opgelost. Tenminste, zo werkt dat in de commerciële sector. Je hebt ook reparatiegarantie, dus ook al zijn er onderdelen vervangen, als het defect niet is verholpen, heb je recht op een gratis / vervolg reparatie. Daarna moet je uiteraard wel de rekening betalen. Maar hoe je dit moet afdwingen weet ik helaas niet.
Is de reparateur aangesloten bij een of andere brancheorganisatie of keurmerk? Dan staat er wellicht in hun voorwaarden iets over dergelijke situaties.



Ik zou wrs nog niet betalen zo lang de reparateur niet reageert en daarna zou het afhangen van hoe hij voorstelt het op te lossen of ik de hele nota al betaal voor het probleem is opgelost of niet.
Alle reacties Link kopieren
Stuur nog een bericht waarin je een termijn stelt, bijv 2 tot 3 weken om een afspraak te maken en het op te lossen. Geef aan dat je ander het vertrouwen kwijt bent in de reparateur en dat je niet zal betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er in elk geval even een email tegenaan gooien waarin je duidelijk maakt dat het probleem nog niet verholpen is en dat je daarom de rekening nog niet betaalt. Zodat je het het zwart op wit hebt, mocht er een betalingsherinnering komen oid.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij hooglijk verbazen als dat zo werkt. Een reparateur is toch niet helderziend?



En dat het commercieel zo gaat, dat is helemaal niet zo. Als ik ga programmeren bij de klant, dan mag hij gewoon elk uur betalen. Niet alleen de uren dat ik foutloos werk hoor.
Toen de persoon kwam repareren was het probleem toen niet opgelost of is hij vertrokken in de veronderstelling dat je cv weer goed functioneerde?



Bellen en mailen dat je refereert naar je vorige contact met hem en je nog steeds niets gehoord hebt. Sommeren dat hij binnen een tijdsbestek van 3 werkdagen contact met je opneemt om het probleem te verhelpen en dat je de nota van desbetreffende datum nog niet gaat voldoen totdat het probleem is verholpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:monsterpinguin schreef op 20 december 2014 @ 22:47:

Het zou mij hooglijk verbazen als dat zo werkt. Een reparateur is toch niet helderziend?



En dat het commercieel zo gaat, dat is helemaal niet zo. Als ik ga programmeren bij de klant, dan mag hij gewoon elk uur betalen. Niet alleen de uren dat ik foutloos werk hoor.En als jij fout programmeert en dat later moet herstellen omdat de klant aangeeft dat je een fout hebt gemaakt, dan denk je dat mensen ook de tijd die je hebt besteed aan het foute programmeren gaat betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 21 december 2014 @ 02:23:

En als jij fout programmeert en dat later moet herstellen omdat de klant aangeeft dat je een fout hebt gemaakt, dan denk je dat mensen ook de tijd die je hebt besteed aan het foute programmeren gaat betalen?



Ja, natuurlijk. Dat heet uurtje-factuurtje.



Ik kan ook fixed-price contracten aannemen, maar die zijn natuurlijk veel en veel duurder. Want dan verschuift het risico van die klant naar mij.



Kijk, ik kan er naast zitten hoor, maar ik zou niet weten waarom een reparateur gratis garantie zou geven op elke handeling.
Alle reacties Link kopieren
Als je iets komt repareren, dan moet dat ook gerepareerd zijn. Als het dus niet gerepareerd is, dan zou je voor prutswerk moeten gaan betalen.
quote:monsterpinguin schreef op 21 december 2014 @ 14:25:

[...]





Ja, natuurlijk. Dat heet uurtje-factuurtje.





Lekker simpel. Nee dus, dat heet wanprestatie. Alleen in de gezondheidszorg kan je geen garantie eisen omdat iemands gezondheid nou eenmaal gecompliceerder in elkaar zit. Er is dan wel een inspanningsverplichting.



De overeenkomst nu is een reparatie tegen een x-bedrag en dan dient hij dat ook te doen. Anders heet dat dus wanprestatie. Als een partij zich niet houdt aan zijn deel van de overeenkomst kan de ander ontbinding eisen van die overeenkomst. Uiteraard moet hij wel een redelijke termijn krijgen om zich aan zijn deel te houden.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben ze weleens iets verkeerd gerepareerd.

Toen kreeg ik het geld terug van het onderdeel wat vervangen was, arbeidsuren werden wel gerekend. Later werden de uren niet gerekend toen ze het onderdeel vervingen wat dus stuk was, onderdeel betaalde ik weer wel.

Onderdeel wat uit eindelijk niet stuk was en toch vervangen werd, mocht er wel gewoon in blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven