Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel maximaal bijverdienen als student?

26-08-2011 10:19 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



ik heb meerdere vraagjes. Ik studeer aan de universiteit en heb redelijk wat tijd over, en werk dan ook vrij veel. Nu krijg ik volgend jaar nog meer tijd omdat ik een aantal vakken nog niet mag volgen ivm het niet halen van 1 vak uit mijn eerste jaar. Het liefst zou ik dit invullen door nog meer te werken, bijvoorbeeld een studiegerelateerd baantje.



Nu vraag ik mij een aantal dingen af;

1. hoe zat het ook alweer met het maximaal bij te verdienen bedrag als student zijnde, wat is dit bedrag?



2. Is dit bedrag bruto of netto? (Bruto neem ik aan?)



3. Kan ik hierbij gewoon alle bruto bedragen optellen van mijn loonstrookjes of moet ik nog rekening houden met dingen zoals bijvoorbeeld vakantiegeld, dat er extra bij opgeteld moet worden?



Ik heb al wat gezocht, maar vind het allemaal nog wat onduidelijk. Zou het fijn vinden als iemand die er verstand van heeft mij antwoord zou kunnen geven op deze vragen. Het zou zonde zijn als ik mijn belastinggeld mis zou lopen of als mijn studiefinanciering ingekort zou worden.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
DUO
Alle reacties Link kopieren
Oeps, dat was wel erg gemakkelijk te vinden. Thanks! Maar nu heb ik alsnog een vraag; ze hebben het dus over een verzamelinkomen dat vermeld staat op brieven van de belastingdienst. Maar hoe kan ik nu berekenen met behulp van mijn loonstroken hoever ik al zit? Of zou ik met het optellen van mijn bruto- inkomens al een heel eind in de buurt moeten komen?
Alle reacties Link kopieren
Bij maar een baan bij je laatste loonstrook onder de cummulatieve kijken. Dat is het totaal tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
is volgens mij wel NETTO. Gaat om daadwerkelijk bijgeschreven geld
Alle reacties Link kopieren
[quote]MaddyAlbright schreef op 26 augustus 2011 @ 10:32:

is volgens mij wel NETTO. Gaat om daadwerkelijk bijgeschreven geld[/quute]

Nee, het gaat om je verzamelinkomen, niet om je netto inkomen. (zie de link naar de duo site)
Alle reacties Link kopieren
En je vakantiegeld moet er ook bij dus 8% erbij doen!
Alle reacties Link kopieren
Even kijken hoor, begrijp ik het zo goed:



Je telt van je loontstroken het cumulatieve bedrag op, en daar tel je je vakantiegeld bij op?
Alle reacties Link kopieren
Nee van je laatste loonstrook is cummulatief al alle lonen van dit jaar bijelkaar opgeteld. Dat bedrag kun je dus gewoon nemen van de loonstrook augstus. Daar doe je dan 8 procent bij. Als je inkomen gelijk blijft deel je dit door 8 en keer 12 om te zien hoeveel het totaal gaat worden dit jaar.



En het is altijd bruto loon bij dit soort dingen. Volgens mij is netto loon nooit het bedrag waar je je inkomen op moet baseren voor toeslagen en belastingen.
Alle reacties Link kopieren
Oke, op mijn loonstrook staan deze lonen cumulatief weergegeven:



Loon SVW

Loon LH

Loon ZVW



Naar welke van deze bedragen moet ik kijken? Of moet ik optellen? En is dit wel bruto?



Sorry hoor, wat een vragen :P Maar ik wil het even goed op een rijtje hebben en met alleen de info van de belastingdienst of duo kom ik er niet uit!
Alle reacties Link kopieren
Ah, dankjewel Jo! Met optellen van de cumulatieve bedragen bedoelde ik ook eigenlijk de laatste loonstroken van alle baantjes bij elkaar (Y). Dus dat snap ik. Nu nog welk bedrag ik dan moet kiezen van de 3!
Alle reacties Link kopieren
loon voor loonheffing. De middelste dus.
Alle reacties Link kopieren
Top, ik ga gelijk aan de slag. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Als je je vakantie geld al in mei krijgt hoe je nu niet nog 8% bij je cumulatief op te tellen.

misschien is het zo makkelijker als je elke maand een vast bedrag hebt.

Bruto maandloon (alle banen bij elkaar opgeteld) *12 (of 13 als je per 4 weken betaald krijgt) *1,08 + eventueel overwerk etc = totaal bruto jaarloon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven