Geld & Recht alle pijlers

Huis gekocht met vriend, zijn we nu fiscaal partners?

25-04-2014 20:24 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin van het jaar hebben mijn vriend en ik een huis gekocht Nog een paar weekjes en dan krijgen we de sleutel. Dit is ons eerste koophuis, momenteel huren we nog.



Vriendlief heeft een goede baan met leuk salaris. Ikzelf werk parttime (en heb een iets minder leuk salaris ). Omdat onze levens en financiën op papier tot nu toe altijd nog volledig gescheiden liepen ontvang ik zorgtoeslag. Maar ik heb begrepen dat als je samen een huis bezit, je gezien wordt als fiscaal partners en dat dan dus naar het gezamenlijke inkomen wordt gekeken voor de toeslagen? En dan niet vanaf het moment dat je een huis koopt, maar meteen vanaf 1 januari van dat jaar? Dit is wel even belangrijk om te weten voor mij want als dit zo is dan zet ik die toeslag meteen stop, anders moet ik het volgend jaar natuurlijk terugbetalen.



Kan iemand uitleggen hoe dit precies zit? Op de site van de belastingdienst kan ik niet een heel concreet antwoord vinden. Kan je bijv. ook fiscaal partner zijn vanaf het moment dat je het huis daadwerkelijk bezit en niet helemaal vanaf het begin van het jaar?
Als je samenwoont ben je voor de zorgtoeslag al toeslagpartners. Het kan dus zijn dat je onterecht toelag hebt ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Belastingdienst rekent altijd met jaarsalarissen dus van jan t/m dec. Als je bijv eerste werkeloos bent en dus huurtoeslag ontvangt en in mei start met een baan met gedegen salaris moet je à

Terug betalen op basis van het recht wat je zou hebben met je jaarsalaris. Zou de zorgtoeslag dus per direct stop zetten en geld apart zetten voor het terug betalen. Hier ontvang je vanzelf een nota van van de belastingdienst
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/



http://www.belastingdiens ... tie/fiscaal_partnerschap/



Daar kon je het niet vinden?
Alle reacties Link kopieren
http://www.belastingdiens ... tie/fiscaal_partnerschap/
Wonen jullie nu al samen?

En hebben jullie een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap?
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolatechip schreef op 25 april 2014 @ 20:30:

Als je samenwoont ben je voor de zorgtoeslag al toeslagpartners. Het kan dus zijn dat je onterecht toelag hebt ontvangen.Dit is volgens mij niet helemaal juist. Volgens de rekenhulp van de belastingdienst heb ik geen toeslagpartner, ik heb dit ooit ook nog een keer nagevraagd bij de belastingdienst. Zo ben ik jonger dan 27, is er geen samenlevingscontract, geen woningeigendom, geen partner in de pensioenregeling, geen kinderen, etc. etc. en dan kom ik uit op 'u hebt geen toeslagpartner'.
Klopt mango!
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 25 april 2014 @ 20:35:

Wonen jullie nu al samen?

En hebben jullie een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap?



Ja we wonen nu samen, en nee geen samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of wat dan ook.



De linkjes uit je vorige bericht van de belastingdienst heb ik ook bekeken, maar ik kan daar niet heel duidelijk in vinden hoe het nou precies zit als je in de loop van het jaar een huis koopt en vanaf dat moment pas fiscaal partners bent.



Op de site van de belastingdienst staat:

Hebt u maar een deel van het jaar een fiscale partner? Dan kunt u bij uw aangifte ervoor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd.

Daar word ik niet zoveel wijzer van .. of denk ik nu gewoon heel ingewikkeld?
Hebben jullie een samenlevingscontract bij het kopen van jullie huis?

Of vul de rekenhulp eens in in de nieuwe situatie om te kijken of je een toeslagpartner hebt.
Fiscaal partner en toeslagpartner is wat anders volgens mij.

Heb je het over zorgtoeslag?
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious, nee geen samenlevingscontract bij de koop van het huis, wel testamenten. Omdat we trouwplannen hebben op korte termijn en dan ook huwelijkse voorwaarden laten opstellen lijkt het ons niet nodig om voor die paar maandjes nog een samenlevingscontract op te stellen.



Ik heb het inderdaad over de zorgtoeslag. Omdat ik nu (nog) geen toeslagpartner heb en een vrij laag salaris met mijn parttime baan ontvang ik zorgtoeslag. Maar zodra wij als fiscaal partners gezien worden wanneer we gezamenlijk een woning bezitten zijn we automatisch ook toeslagpartners en worden de toeslagen gebaseerd op ons gezamenlijke inkomen (wat te hoog is om in aanmerking te komen voor toeslagen).



En de vraag is dan of ik de reeds ontvangen zorgtoeslag die ik t/m het eigen woningbezit volgend jaar moet terugbetalen omdat de belastingdienst als peildatum 1 januari van het betreffende jaar aanhoud. Of dat het op de een of andere manier mogelijk is om deze peildatum naar de datum te trekken waarop je pas ook 'echt' de fiscale partners bent: wanneer je gezamenlijk het huis bezit.
Je bent elkaars toeslagpartner als je samen een koophuis hebt. En als je in de loop van het jaar toeslagpartners wordt, ben je met terugwerkende kracht elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari.



http://www.belastingdiens ... olgen_voor_mijn_toeslagen
Weet je zeker dat hij je toeslagpartner wordt als je geen samenlevingscontract hebt?
Wel dus. Dat wordt idd toeslag terugbetalen dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ondertussen nog wat te lezen op het internet en kom toch ook op een aantal ervaringen terecht van mensen die het jaar 'in 2en hebben geknipt' in hun aangifte: een deel waarin ze nog geen fiscaal/toeslagpartner waren, en een deel waarin ze dat wel waren.



Ik zet voor de zekerheid mijn toeslag gewoon per direct stop en laat onze belastingadviseur er volgend jaar bij de aangifte even naar kijken.. denk dat dat de beste oplossing is.



Super bedankt voor al jullie snelle reacties en tips!
Er is een verschil tussen toeslagpartner en fiscaal partner.

Wij, vriend en ik, wonen samen en verder zijn we voor de belasting niks van elkaar.

Toch zijn wij vanaf het moment dat we zijn gaan samenwonen voor de zorgtoeslag toeslag partners.

Maar geen fiscale partners.



Dus ik zou het maar even goed uirzoeken, straks kom je aan het terug betalen.
Slim van je. Liever iets terugkrijgen dan terugbetalen :-)
Slim idd om het voor de zekerheid even stop te zetten.
Bij je belastingaangifte hoef je toch niets te doen met je zorgtoeslag?



Ik zou als ik jou was het bedrag dat je tot nu toe ontvangen hebt apart zetten. Dat wordt terugbetalen vermoed ik zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:cassavechippie schreef op 25 april 2014 @ 21:12:

Er is een verschil tussen toeslagpartner en fiscaal partner.

Wij, vriend en ik, wonen samen en verder zijn we voor de belasting niks van elkaar.

Toch zijn wij vanaf het moment dat we zijn gaan samenwonen voor de zorgtoeslag toeslag partners.

Maar geen fiscale partners.



Dus ik zou het maar even goed uirzoeken, straks kom je aan het terug betalen.

Sinds 2013 is er feitelijk géén verschil meer in fiscaal partners en toeslagpartners. Kwalificeer je als fiscaal partners, dan ben je ook toeslagpartners van elkaar. De enige uitzondering betreft hier buitenlands aangifteplichtigen.



ALS u toeslagpartners van elkaar bent en géén fiscaal partners van elkaar, zou ik a.s. maandag per direct actie ondernemen naar de Belastingtelefoon. Samenwonenden 'zonder iets' waren in 2012 nog toeslagpartners van elkaar. In 2013 en 2014 niet meer. Voor deze jaren is het begrip fiscaal partner dus vrijwel gelijkgetrokken aan het begrip toeslagpartner.

Dus ook in uw situatie zou ik het maar even goed uitzoeken, om nare gevolgen te voorkomen.



@mango1990:

Begrijpelijk dat u uw zorgtoeslag zou willen behouden. Maar omdat u in de loop van 2014 fiscaal partners wordt, bent u met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014 toeslagpartners van elkaar. Nerdopviva gaf hierboven de juiste informatie met de juist link van de Belastingdienst.



U hebt gelezen over het jaar in twee delen knippen. Dit betreft andere situaties bijvoorbeeld scheiding, beëindiging samenwonen c.q. gaan samenwonen, overlijden. In plaats van 1 partner komen er 2 of andersom. Bij u is er geen verschil: op 1 januari woonde u al samen. En op het moment van fiscaal partner worden van elkaar woont u nog steeds samen. En het maakt geen verschil of u op 2 januari of op 30 december fiscaal partners van elkaar wordt. U wordt toeslagpartners met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014. Het is niet anders.
@ fibel, wij zijn nu idd fiscaal partners van elkaar. Maar dat is pas sinds dit jaar. Daarvoor echt alleen maar toeslag partners.

Vrienden van ons zijn geen fiscaal partners van elkaar maar wel toeslagpartners. Zij hebben dat uitgezocht samen met de belastingdienst. Er zit toch echt nog wel verschil in, anders heette het wel hetzelfde.

En daarbij vind ik de toon van maandag per direct actie ondernemen een beetje erg paniekerig en overdreven.



En je mag wel je zeggen, anders voel ik me zo oud
Alle reacties Link kopieren
Hoe het bij u (jou) gegaan is, daarvoor ontbreekt informatie. In elk geval bent u (ben je) in 2014 én fiscaal partners én toeslagpartners van elkaar.Misschien dat de Belastingdienst voor 2013 nog het een en ander gaat rechtzetten.



Wat betreft de vrienden:

Als ze getrouwd zijn of voldoen aan 1 van de criteria van de link hieronder, zijn ze toeslagpartners én fiscaal partners van elkaar. Ik neem aan dat er geen sprake is van een uitzonderingssituatie zoals scheiding aangevraagd of duurzaam gescheiden leven. (zie link)



Verwar je (verwart u) niet fiscaal partnerschap met wel of niet gezamenlijk aangifte doen? Fiscaal partners kunnen gewoon kiezen voor gescheiden aangifte. Ondernemers zijn dat zelfs verplicht. Desondanks zijn ze wel fiscaal partners als ze getrouwd zijn of kwalificeren voor 1 van de voorwaarden van fiscaal partnerschap. M.a.w.: er is geen keus: je bent fiscaal partner van elkaar of je bent het niet.



Mijn conclusie blijft: de begrippen fiscaal partner én toeslagpartner dekken elkaar volledig. De verschillende termen betreffen de inkomstenbelasting en de toeslagen. Als er toch verschil is zit er iets fout.

http://www.belastingdiens ... van_mijn_toeslag/partner/
Als je 6+ maanden van een jaar samenwoont ben je ook toeslag partner automatisch. Toen wij nog huurde, zonder samenlevingscontract oid, bleken we achteraf toch alle zorgtoeslag terug te moeten betalen. We werden wel als toeslag partner gezien
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten in zelfde situatie, wonen sinds 2012 samen, in mijn koophuis, geen kinderen.

Dus geen fiscaal partners.

We trouwen deze zomer dus dan wordt t anders.

Ik heb ook nog steeds ren beetje zorgtoeslag, dus war hierboven staat klopt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven