Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen advies

28-04-2017 19:10 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van een forum.

Ik ben benieuwd of jullie antwoord voor mij hebben want ik heb heel het internet afgestruind maar geen vergelijkbaar geval gevonden.



Ik ben in contact gekomen met een oud vrouwtje die haar huis wil verkopen.

We zijn bij haar langs geweest om het huis te bekijken.

Dit huis is precies wat zij zoeken en de prijs die hun genoemd hebben is ver onder onze prijs wat wij in gedachten hadden, dus daar komen we samen heel makkelijk uit.



nu het probleem.



De vrouw weet nog niet wanneer ze uit het huis weg kan om in een flat in hetzelfde dorp te gaan wonen. maar wij willen dus wel heel graag dit huis kopen maar het kan dus zijn dat ze over een maand uit haar huis gaat maar het kan ook nog wel 2 jaar duren.(dit is voor ons totaal geen probleem) alleen hoe kun je iets opstellen dat wij het huis kopen nadat zij uit haar huis vertrokken is? dat het vast staat op papier zeg maar. mijn hypotheek adviseur zegt dat dit eigenlijk niet mogelijk is omdat ze nog geen precieze datum hebben en dat we moeten afwachten totdat ze een definitieve datum heeft zodat we daar het koopcontract/overeenkomst op kunnen afstellen. alleen ik wil zekerheid hebben dat ik dan dat huis koop en dat er dan niet iemand anders mee vandoor gaat.



Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, anders hoor ik het graag.



Groeten Kor!
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar topic.
Alle reacties Link kopieren
Afspraak maken met een notaris, hij hakt vaker met dit bijltje. Mij lijkt het dat jullie dan samen een akte opstellen waarin de wensen van beide partijen worden vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Koop het nu en laat het haar nog tijdelijk huren?
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet kun je je alleen maar bij haar melden als geïnteresseerde en dan hopen dat ze als eerste aan jullie denkt zodra ze er ook daadwerkelijk uit wil.



Maar vind je het verstandig? Stel dat het idd twee jaar duurt, je weet niet hoe je situatie er over twee jaar uitziet, hoe de woningmarkt er over 2 jaar uitziet. Zometeen verplicht je jezelf tot iets, wat over twee jaar niet meer haalbaar is.

En haar vraagprijs? Waar is die op gebaseerd? Is er getaxeerd etc etc?
Alle reacties Link kopieren
Hoe ben je in contact gekomen met haar? Geen makelaar er bij?

En hoe zijn de huidige prijzen van dezelfde huizen? Heeft mevrouw wel de kennis van dit soort zaken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Romy_79 schreef op 28 april 2017 @ 19:24:

Voor zover ik weet kun je je alleen maar bij haar melden als geïnteresseerde en dan hopen dat ze als eerste aan jullie denkt zodra ze er ook daadwerkelijk uit wil.



Maar vind je het verstandig? Stel dat het idd twee jaar duurt, je weet niet hoe je situatie er over twee jaar uitziet, hoe de woningmarkt er over 2 jaar uitziet. Zometeen verplicht je jezelf tot iets, wat over twee jaar niet meer haalbaar is.

En haar vraagprijs? Waar is die op gebaseerd? Is er getaxeerd etc etc?Als ik mij inderdaad alleen maar kan melden om dan als eerste in de rij te staan dan zoek ik rustig verder want daar heb je totaal geen zekerheid in. maar als ik nu iets kan tekenen zodat ik zeker weet dat ik het huis koop op het moment dat die vrouw eruit gaat zou voor mij perfect zijn. en daar heb ik wel 2 jaar voor over om te wachten. om even een beeld te geven het huis is niet heel goed onderhouden, alleen staat op een stuk grond van 1000m2 wat mij mogelijkheden geeft. mijn maximale bod zou 210.000 worden alleen deze mensen hebben het over 135.000-150.000 dus is dit reuze interessant om vooraan in de rij te staan.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik goed dat ze op een wachtlijst of zo staat voor dat huurappartement?



Kopen en laten terughuren klinkt als een goed idee, maar realiseer je wel dat jullie dan haar huurbaas worden met alle extra gedoe van dien én dat je haar er niet zomaar meer uit krijgt als ze toch niet wil vertrekken.
Wat moet ik me voorstellen bij "een oud vrouwtje"? Iemand die wacht op plaats in een verpleeghuis? Is ze mentaal nog in orde? Wat Romy ook zegt: hoe ziet jouw situatie eruit over twee jaar? Maar zeker ook: hoe ziet haar situatie er dan uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 28 april 2017 @ 19:26:

Hoe ben je in contact gekomen met haar? Geen makelaar er bij?

En hoe zijn de huidige prijzen van dezelfde huizen? Heeft mevrouw wel de kennis van dit soort zaken?Via via in contact gekomen. geen makelaar erbij. prijzen van omliggende huizen liggen op 230.000-280.000 alleen hebben die een veel en veel beter staat en iets grotere huizen dan dit huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:ingelise schreef op 28 april 2017 @ 19:34:

Wat moet ik me voorstellen bij "een oud vrouwtje"? Iemand die wacht op plaats in een verpleeghuis? Is ze mentaal nog in orde? Wat Romy ook zegt: hoe ziet jouw situatie eruit over twee jaar? Maar zeker ook: hoe ziet haar situatie er dan uit?Ze is slecht te been. is afgelopen maand 2x uit bed gevallen en gebeld om hulp zodat ze weer in bed getild kon worden. ze staat inderdaad ingeschreven om in een ''bejaardenhuis'' of iets dergelijks te komen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft die mevrouw geen kinderen? Het kan nog een ingewikkelde zaak worden als het ze het huis onder de marktconforme prijs (mag sowieso niet, dacht ik) aan jou wil verkopen en je dan gedoe krijgt met erfgenamen die hun erfenis in thin air zien verdwijnen..
En je voelt je niet tenminste een beetje bezwaard om een huis ver onder de marktwaarde te kopen van iemand die er geen verstand van heeft en geen adviseur heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Huizenjacht schreef op 28 april 2017 @ 19:34:

[...]





Via via in contact gekomen. geen makelaar erbij. prijzen van omliggende huizen liggen op 230.000-280.000 alleen hebben die een veel en veel beter staat en iets grotere huizen dan dit huis.

Ze heeft vast geen familie die haar kan adviseren?

ze moet je op je blauwe ogen geloven?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 28 april 2017 @ 19:37:

Heeft die mevrouw geen kinderen? Het kan nog een ingewikkelde zaak worden als het ze het huis onder de marktconforme prijs (mag sowieso niet, dacht ik) aan jou wil verkopen en je dan gedoe krijgt met erfgenamen die hun erfenis in thin air zien verdwijnen..sorry ben er vergeten bij te vermelden dat ik in contact ben met haar 2 zoons. dus het gaat via haar kinderen. en heeft ze zelf uiteraard ook inspraak over.
quote:Huizenjacht schreef op 28 april 2017 @ 19:32:

[...]





Als ik mij inderdaad alleen maar kan melden om dan als eerste in de rij te staan dan zoek ik rustig verder want daar heb je totaal geen zekerheid in. maar als ik nu iets kan tekenen zodat ik zeker weet dat ik het huis koop op het moment dat die vrouw eruit gaat zou voor mij perfect zijn. en daar heb ik wel 2 jaar voor over om te wachten. om even een beeld te geven het huis is niet heel goed onderhouden, alleen staat op een stuk grond van 1000m2 wat mij mogelijkheden geeft. mijn maximale bod zou 210.000 worden alleen deze mensen hebben het over 135.000-150.000 dus is dit reuze interessant om vooraan in de rij te staan.Tja, ik hoop dat dat oude vrouwtje ook advies inwint. Als zei je iets verkoopt onder de waarde (de belastingdienst is ook niet gestoord) ziet de belastingdienst dat als een gift wat een flinke naheffing kan opleveren. Hierdoor hoop ik dat ze het niet 'onder de waarde' aan jullie verpatst puur voor haar eigen veiligheid, en ik hoop dat een financieel adviseur/notaris dit haar ook zal vertellen...
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 28 april 2017 @ 19:39:

[...]



Ze heeft vast geen familie die haar kan adviseren?

ze moet je op je blauwe ogen geloven?Ik begrijp niet wat je bedoeld met dat ze mij mij moet geloven? wat moet ze van mij geloven?
Alle reacties Link kopieren
quote:Martje2801 schreef op 28 april 2017 @ 19:43:

[...]





Tja, ik hoop dat dat oude vrouwtje ook advies inwint. Als zei je iets verkoopt onder de waarde (de belastingdienst is ook niet gestoord) ziet de belastingdienst dat als een gift wat een flinke naheffing kan opleveren. Hierdoor hoop ik dat ze het niet 'onder de waarde' aan jullie verpatst puur voor haar eigen veiligheid, en ik hoop dat een financieel adviseur/notaris dit haar ook zal vertellen...Financieel adviseur hebben ze ingeschakeld. en die gaat uiteraard nog met hun om de tafel om een definitieve vraagprijs. alleen is het mijn vraag niet aan jullie om mij te assisteren voor welke prijs ik dat huis moet gaan kopen. ik wou graag weten of iemand toevallig een idee heeft hoe je datgene wat ik als topic heb geplaatst kan oplossen. en dat ik degene ben die vooraan staat om het huis te kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solivagant schreef op 28 april 2017 @ 19:23:

Koop het nu en laat het haar nog tijdelijk huren?Dat. Dit gebeurt best vaak.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
quote:eekhoorn12 schreef op 28 april 2017 @ 19:38:

En je voelt je niet tenminste een beetje bezwaard om een huis ver onder de marktwaarde te kopen van iemand die er geen verstand van heeft en geen adviseur heeft?Adviseur hebben hun ingeschakeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:subon schreef op 28 april 2017 @ 19:48:

[...]



Dat. Dit gebeurt best vaak.ik heb met mij adviseur gebeld maar die zei dat dit juridisch gezien veel haken en ogen aan zitten en dat banken hier ook inspraak in hebben en dat ze dat 99 van de 100 keer afwijzen
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er niets dat haar verplicht het aan jou te verkopen. Misschien iets via de notaris maar dan nog vraag ik me af hoe waterdicht het daadwerkelijk is.
quote:Huizenjacht schreef op 28 april 2017 @ 19:47:

[...]





Financieel adviseur hebben ze ingeschakeld. en die gaat uiteraard nog met hun om de tafel om een definitieve vraagprijs. alleen is het mijn vraag niet aan jullie om mij te assisteren voor welke prijs ik dat huis moet gaan kopen. ik wou graag weten of iemand toevallig een idee heeft hoe je datgene wat ik als topic heb geplaatst kan oplossen. en dat ik degene ben die vooraan staat om het huis te kopen.



Tja, ik heb er ervaring mee (1x bij onszelf en 1x bij kennissen), en dat heeft de aankoper ongeveer 43 000 euro aan schenkbelasting gekost, wat ze niet konden betalen waarna ze persoonlijk failliet zijn gegaan en 7 jaar later nog steeds financieel aan de grond zitten.



Laat het gewoon taxeren en koop het voor die prijs, scheelt een hoop gezannik ipv de vraagprijs die jullie nu hebben afgesproken.



Hoe je het kan doen over nu kopen en haar laten wonen kan de notaris je prima in voorlichten. Houd er wel rekening mee dat hypotheek verstrekkers niet zo happig zijn op dit soort constructies omdat je 'huurders' er moeilijk uit krijgt, en om dit risico af te kopen moesten wij een deel van de waarde van het huis (+- 10% van de koopsom) zelf ophoesten. Hierna heeft vorige eigenaar er nog 7 maanden in gewoond, tegen een markt comforme huur. Dit hebben wij ook laten taxeren door een makelaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Huizenjacht schreef op 28 april 2017 @ 19:47:

[...]





Financieel adviseur hebben ze ingeschakeld. en die gaat uiteraard nog met hun om de tafel om een definitieve vraagprijs. alleen is het mijn vraag niet aan jullie om mij te assisteren voor welke prijs ik dat huis moet gaan kopen. ik wou graag weten of iemand toevallig een idee heeft hoe je datgene wat ik als topic heb geplaatst kan oplossen. en dat ik degene ben die vooraan staat om het huis te kopen.Ik zou het bij een makelaar navragen. Of een rechtswinkel. In hoeverre een gezamenlijke overeenkomst op papier rechtsgeldig is. Een overeenkomst waarin zij zich verplicht om als eerste de woning aan jou aan te bieden. (Ik verwacht alleen niet dat je hier bedragen in kan noemen) En stel dat beide partijen dit geen probleem vinden, waarom niet? Zolang je je van beide kanten maar van goed advies voorziet zodat je later niet alsnog de mist in gaat.
Wat jij wilt bestaat niet. Er is geen akte waarin staat dat jij tzt de 1e koper bent.

Sterker nog, totdat de koopakte is getekend, kan ze het nog aan iedereen verkopen.

Mn nichtje had een huis gekocht (tenminste, dat dacht ze). Twee dagen voordat ze de koopakte zouden tekenen had de verkoper het huis opeens aan iemand anders beloofd. Ze kon op haar kop gaan staan, ze kregen het huis niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven