Geld & Recht alle pijlers

Huis niet meer kunnen betalen door baanverlies.

17-09-2014 12:03 133 berichten
Hallo,



Door diverse omstandigheden en daarnaast baanverlies is het erg moeilijk geworden om de vaste lasten te betalen en blijft er al helemaal niets over om te sparen voor als er bijvoorbeeld iets kapot gaat.



Nu is er een koophuis, gekocht met NHG. Huis verkopen is hierbij een optie en volgens de adviseur krijgt je urgentie bij de sociale woningbouw in dit geval.



Tips, advies allemaal welkom.

Weet het zelf niet zo goed wat het beste/verstandigste is om te doen.
Is er niks meer waar je op kunt bezuinigen?
Alle reacties Link kopieren
Het NHG "vergoedt" restschuld tot EUR 60.000,-- geloof ik.



Heb je WW of bijstand?
quote:GateKeeper schreef op 17 september 2014 @ 12:05:

Het NHG "vergoedt" restschuld tot EUR 60.000,-- geloof ik.



Heb je WW of bijstand?



Partner heeft WW, weinig kans op een baan.

Door depressie kan het noodzakelijk zijn dat hij de Ziektewet in gaat.
Ik denk dat het verstandig is om je huis te koop te zetten. Beter nu al maatregelen nemen dan later volop in de schulden te komen.



Het duurt ook even alvorens je huis is verkocht. Tot die tijd kijken waar je nog meer op kunt bezuinigen, maar een huis dat als een molensteen om je nek ligt kan nooit de bedoeling zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:08:

[...]





Partner heeft WW, weinig kans op een baan.

Door depressie kan het noodzakelijk zijn dat hij de Ziektewet in gaat.En waar bestaan jouw inkomsten uit?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:53
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
quote:matroesjka_ schreef op 17 september 2014 @ 12:05:

Is er niks meer waar je op kunt bezuinigen?



Met bezuinigingen wordt het nog steeds erg lastig heb ik het idee.



De auto gaat ingeruild worden voor een goedkoper exemplaar.

Abo's zijn opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
Of slaat het baanverlies op jouw eigen situatie?
Alle reacties Link kopieren
Allereerst contact opnemen met je hypotheekverstrekker want dit baanverlies is een tijdelijk kwestie als het goed is. Ik neem aan dat als er weer werk gevonden is je weer ruimer zit. Een bank is meer gebaat bij een tijdelijk lagere aflossing tot het weer beter gaat dan met betalingsachterstanden, dure rechtzaken, gedwongen verkoop en restschuld. Wie weet tref je iemand die redelijk is en kan er een tijdelijke oplossing komen die lucht geeft tot er weer werk is.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
quote:teedeekaa schreef op 17 september 2014 @ 12:11:

Allereerst contact opnemen met je hypotheekverstrekker want dit baanverlies is een tijdelijk kwestie als het goed is. Ik neem aan dat als er weer werk gevonden is je weer ruimer zit. Een bank is meer gebaat bij een tijdelijk lagere aflossing tot het weer beter gaat dan met betalingsachterstanden, dure rechtzaken, gedwongen verkoop en restschuld. Wie weet tref je iemand die redelijk is en kan er een tijdelijke oplossing komen die lucht geeft tot er weer werk is.Er is zo goed als geen zicht op een baan met een zelfde salaris of een voldoende salaris.
Hebben jullie de auto echt nodig? En al gekeken naar jullie boodschappenuitgaven, verzekeringen en alle 100 andere dingen die geld kosten?



En weet je zeker dat je urgentie krijgt? Hier zou je het namelijk niet krijgen en particulier huren is vaak minstens net zo duur als kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel of je urgentie krijgt bij de woningbouw eerlijk gezegd, vraag dat ook even goed uit. Daarnaast de vraag wat je nu kwijt bent aan hypotheek netto en bruto. in mijn geval ben ik namelijker goedkoper uit met hypotheek betalen dan met een sociale huurwoning omdat de huren afgelopen jaren echt flink zijn gestegen.
quote:3wieler schreef op 17 september 2014 @ 12:11:

Of slaat het baanverlies op jouw eigen situatie?Nee op die van partner.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:10:

Met bezuinigingen wordt het nog steeds erg lastig heb ik het idee.

Heb je een gedetailleerd overzicht van jullie uitgaven?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:52
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk moeilijk. Wat ik altijd van de NHG heb begrepen is dat ze wel restschulden kwijtschelden in speciale gevallen maar dat het ook zo kan zijn dat ze in betere tijden nog altijd weer aanspraak op dat verlies kunnen maken. Als ik mijn woning te koop zou zetten zou ik in ieder geval proberen kiet te spelen of zo min mogelijk restschuld proberen te hebben. Laat je daar goed over informeren! En dan? Huren? Kom je in aanmerking voor huursubsidie? Bij je hypotheek krijg je teruggave vd belasting. Wordt je nieuwe huur dan niet net zo hoog als je huidige maandelijkse hypotheek na teruggave? Ook iets om over na te denken... Is het niet mogelijk je hypotheek over te sluiten tegen een lagere rente? Neem eens contact op met een adviseur. Je zult zien dat er best wat mogelijkheden zullen zijn.



Verder sparen op je vaste lasten. Hoeveel houd je over als alles betaald is (hyp, verzekering, gas, water licht). Reken 75-100 per week voor je boodschappen en ga naar Lidl of Aldi en niet naar AH of jumbo. Niet pinnen! Want dan is alles in notime op en je hebt geen idee waar het gebleven is. Werk met een weekbudget. Gooi tijdschriftabonnementen eruit. Kijk eens goed naar je tv- en internetpakket. Kan dat niet lager.



En sparen in deze tijden kan vrijwel niemand meer vrees ik...
Alle reacties Link kopieren
Werk jij?
quote:matroesjka_ schreef op 17 september 2014 @ 12:13:

Hebben jullie de auto echt nodig? En al gekeken naar jullie boodschappenuitgaven, verzekeringen en alle 100 andere dingen die geld kosten?



En weet je zeker dat je urgentie krijgt? Hier zou je het namelijk niet krijgen en particulier huren is vaak minstens net zo duur als kopen.



Nog niet nagevraagd bij de woningbouw, maar de financieel adviseur van de bank melde dat.



Auto nodig voor mijn werk.

Boodschappen kan wellicht wel nog op bezuinigd worden. Maar blijft vrij duur vanwege pampers.
Alle reacties Link kopieren
daarnaast is de toetst van de NHG heel streng. (en terecht want er zijn genoeg gevallen bekend van mensen die graag wilden verhuizen maar door de restschuld dat dit niet kon en daarom maar gingen scheiden en zo de NHG voor de schuld lieten opdraaien)



De NHG heeft er overigens geen boodschap aan dat jullie niet kunnen sparen.......die marges waarvan hun vinden dat je rond kunt komen zijn heeel klein.





Hier krijg je overigens ook geen urgentie...daarnaast als je beide inkomen hebt..dan zit je zo over die grens van 34 duizend heen om in aanmerking te komen voor sociale huurwoning
quote:gordijn87 schreef op 17 september 2014 @ 12:13:

Ik twijfel of je urgentie krijgt bij de woningbouw eerlijk gezegd, vraag dat ook even goed uit. Daarnaast de vraag wat je nu kwijt bent aan hypotheek netto en bruto. in mijn geval ben ik namelijker goedkoper uit met hypotheek betalen dan met een sociale huurwoning omdat de huren afgelopen jaren echt flink zijn gestegen.



Bruto hypotheek is bijna 700.

Wat die netto is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:14:

[...]





Nee op die van partner.



Ok. Dus jij werkt nog wel? FT? Kun je meer gaan werken om zo je inkomsten te verhogen?

Toch die auto er helemaal uit? Is dat een optie?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:51
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
Als je een overzicht van inkomsten en uitgaven wilt geven kunnen wij eventueel ook meekijken. Hoeveel ben je nu bijvoorbeeld kwijt aan boodschappen per week? En houd je dat goed bij?
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:13:

[...]





Er is zo goed als geen zicht op een baan met een zelfde salaris of een voldoende salaris.Wat naar voor jullie, maar juist dan is het extra belangrijk contact op te nemen en kijken of er mogelijkheden zijn. Al zou het maar verkoopbegeleiding zijn. En bewaar al die brieven want mocht het uit de hand lopen (de hv is star en er gaat bijvoorbeeld gedwongen verkoop eisen) en er een deurwaarder aan te pas komen dan kan jij aantonen dat je al die tijd bereid was te zoeken naar oplossingen. Ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:51
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Pampers zijn duur. Er zijn veel goedkopere luiers te vinden bij het kruidvat of Aldi.



Heb je op toeslagen.nl gekeken? Misschien dat je voor toeslagen in aanmerking komt waar jezelf nog niet aan gedacht hebt?
Je weet niet wat je netto hypotheeklast is? Bezuinigen begint bij goede inzichten over inkomen en uitgaven.



Zou zonde zijn je huis te verkopen als het niet nodig is. Een beetje gezinswoning huren kost ook al 700 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:18:

[...]





Bruto hypotheek is bijna 700.

Wat die netto is weet ik niet.Als je bruto hypotheek 700 euro is en er gaat nog hypotheekrente vanaf dan kun je echt niet goedkoper wonen dan je nu doet. Wat is je bruto jaarinkomen want als je meer dan 34.000 euro verdient mag je zelfs niet meer sociaal huren en de goedkope sociale huurwoningen krijg je alleen als je onder een x bedrag verdient vaak iets van 20.000 euro of minder op jaarbasis.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:51
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven