Geld & Recht alle pijlers

Huis niet meer kunnen betalen door baanverlies.

17-09-2014 12:03 133 berichten
Hallo,



Door diverse omstandigheden en daarnaast baanverlies is het erg moeilijk geworden om de vaste lasten te betalen en blijft er al helemaal niets over om te sparen voor als er bijvoorbeeld iets kapot gaat.



Nu is er een koophuis, gekocht met NHG. Huis verkopen is hierbij een optie en volgens de adviseur krijgt je urgentie bij de sociale woningbouw in dit geval.



Tips, advies allemaal welkom.

Weet het zelf niet zo goed wat het beste/verstandigste is om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk of je energie etc goedkoper kunt oversluiten. Geen loterijen of abo's meer. Boodschappen op markt, Aldi en Lidl kopen. Goedkopere luiers zoeken. Stoppen met roken. Eventuele huisdieren?
Ozo.
Ons krakkemikkerige flatje kost onze buren als nieuwe bewoners al 620 per maand. Ik zou alles op alles zetten om je huis te kunnen houden.
quote:fabrik schreef op 17 september 2014 @ 12:14:

Moeilijk moeilijk. Wat ik altijd van de NHG heb begrepen is dat ze wel restschulden kwijtschelden in speciale gevallen maar dat het ook zo kan zijn dat ze in betere tijden nog altijd weer aanspraak op dat verlies kunnen maken. Als ik mijn woning te koop zou zetten zou ik in ieder geval proberen kiet te spelen of zo min mogelijk restschuld proberen te hebben. Laat je daar goed over informeren! En dan? Huren? Kom je in aanmerking voor huursubsidie? Bij je hypotheek krijg je teruggave vd belasting. Wordt je nieuwe huur dan niet net zo hoog als je huidige maandelijkse hypotheek na teruggave? Ook iets om over na te denken... Is het niet mogelijk je hypotheek over te sluiten tegen een lagere rente? Neem eens contact op met een adviseur. Je zult zien dat er best wat mogelijkheden zullen zijn.



Verder sparen op je vaste lasten. Hoeveel houd je over als alles betaald is (hyp, verzekering, gas, water licht). Reken 75-100 per week voor je boodschappen en ga naar Lidl of Aldi en niet naar AH of jumbo. Niet pinnen! Want dan is alles in notime op en je hebt geen idee waar het gebleven is. Werk met een weekbudget. Gooi tijdschriftabonnementen eruit. Kijk eens goed naar je tv- en internetpakket. Kan dat niet lager.



En sparen in deze tijden kan vrijwel niemand meer vrees ik...



Bij boodschappen zitten ook pampers dat is helaas best duur.

Daarnaast moet er ook kleding gekocht worden. Niet voor de leuk, daar doe ik niet aan. Maar omdat ik wel kleding aan wil en ook druk ben met solliciteren.

TV internet heb ik naar gekeken, kan inderdaad wat goedkoper. Gaat gebeuren zodra het contract afgelopen is.
Alle reacties Link kopieren
Aj, moeilijke situatie (heb er zelf ook in gezeten), heel veel sterkte!



En verder, heb je zelf een baan? Zo nee, auto helemaal de deur uit.

Zo ja, heb je echt een auto nodig of kun je het ook af met een brommer/scooter? Op die manier bespaar je al veel geld, dan maar wat minder comfortabel reizen.



Alles opzeggen wat opgezegd kan worden: tijdschriften, kranten, televisiegids, uitgebreide televisiepakket, lidmaatschappen van sportscholen/verenigingen en vakbond.



Boodschappen doen op de fiets, en bij alles afvragen: heb ik het echt nodig en is er een goedkoper alternatief? Bijvoorbeeld Pepsi/Coca Cola: goedkoper alternatief is merkloze cola, maar het goedkoopste alternatief is water/thee dus dan drink je dat maar.



Besparen op alles waarop te besparen is dus, hoe moeilijk dat ook is in onze op luxe gerichte maatschappij.



En je zegt: volgens de adviseur krijgt je urgentie bij de sociale woningbouw in dit geval.

Welke adviseur is dat? Tenzij het een keiharde toezegging is van de woningbouwvereniging zou ik hier namelijk 0,0 waarde aan hangen. Mosterd dus. Leuk dat de bank dit zegt maar die heeft maar 1 belang: hun geld. Niet naar luisteren over dit onderwerp dus.
quote:3wieler schreef op 17 september 2014 @ 12:18:

[...]





Ok. Dus jij werkt nog wel? FT? Kun je meer gaan werken om zo je inkomsten te verhogen?

Toch die auto er helemaal uit? Is dat een optie?



PT

Druk aan het solliciteren ook.

Auto eruit is niet slim. Toch nodig voor werk en vergroot kansen op werk, ov is hier niet super.
Alle reacties Link kopieren
poeh bij een bruto hypotheek van 700 euro...daar ga je geen sociale huurwoning voor vinden als je de hypotheek rente aftrekt meetelt.



Kortom proberen in het huis te blijven (kosten als GWL,internet heb je ook in een huurhuis..en de boodschappen worden echt niet goedkoper).



maar ik ben wel heel benieuwd dat hoe het kan dat met 2 inkomen (jij en je partner dan de WW) niet een bruto hypotheek van 700 euro kunnen betalen?



dan doe je toch in je andere uitgaven iets goed fout lijkt mij?



ben heel benieuwd naar het totaal overzicht van jullie inkomen/uitgaven
Alle reacties Link kopieren
Huis onderverhuren en zelf goedkoper gaan wonen een idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:25:

[...]





Bij boodschappen zitten ook pampers dat is helaas best duur.

Daarnaast moet er ook kleding gekocht worden. Niet voor de leuk, daar doe ik niet aan. Maar omdat ik wel kleding aan wil en ook druk ben met solliciteren.

TV internet heb ik naar gekeken, kan inderdaad wat goedkoper. Gaat gebeuren zodra het contract afgelopen is.

Pampers vervangen door goedkope luiers (Kruidvat eigen merk schijnt heel goed te zijn?).

Kleding halen bij de kringloop.

Nu al aan provider doorgeven dat je zo spoedig mogelijk op het goedkoopste abonnement overgezet wilt worden, dan kun je dat niet meer vergeten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:50
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
quote:matroesjka_ schreef op 17 september 2014 @ 12:18:

Als je een overzicht van inkomsten en uitgaven wilt geven kunnen wij eventueel ook meekijken. Hoeveel ben je nu bijvoorbeeld kwijt aan boodschappen per week? En houd je dat goed bij?



Ik denk dat we nu tegen de 150 per week zitten.

Door depressie en vermoeidheid wordt er te vaak gegrepen naar gemakkelijker eten. Pakjes, zakjes en voorgesneden dingen. Zo goed kan ik ook niet koken helaas.

Dus daar zit wel een bezuinigings mogelijkheid. Ben daar hard mee bezig, bonnen bewaren enzo. Doel is 100 per week.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:27:

[...]





PT

Druk aan het solliciteren ook.

Auto eruit is niet slim. Toch nodig voor werk en vergroot kansen op werk, ov is hier niet super.Wat voor werk doe je dat je het niet kunt doen met een brommer in plaats van een auto?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:50
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:30:

[...]





Ik denk dat we nu tegen de 150 per week zitten.

Door depressie en vermoeidheid wordt er te vaak gegrepen naar gemakkelijker eten. Pakjes, zakjes en voorgesneden dingen. Zo goed kan ik ook niet koken helaas.

Dus daar zit wel een bezuinigings mogelijkheid. Ben daar hard mee bezig, bonnen bewaren enzo. Doel is 100 per week.

Doe jij de boodschappen of je man?

Als jij het doet: gewoon niet in huis halen.

Als hij het doet: op budget zetten, dus afgepast geld mee geven waardoor hij geen "dure" dingen meer kan kopen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:50
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
quote:Dreamchild schreef op 17 september 2014 @ 12:30:

[...]



Wat voor werk doe je dat je het niet kunt doen met een brommer in plaats van een auto?Ik heb nog nooit op een brommer gereden en daarnaast heb ik geen geld om een brommer aan te schaffen. En een brommer kost toch ook wel flink wat geld of niet?
quote:Dreamchild schreef op 17 september 2014 @ 12:29:

[...]



Pampers vervangen door goedkope luiers (Kruidvat eigen merk schijnt heel goed te zijn?).

Kleding halen bij de kringloop.

Nu al aan provider doorgeven dat je zo spoedig mogelijk op het goedkoopste abonnement overgezet wilt worden, dan kun je dat niet meer vergeten.



Pampers is de enige die maat 4 luierbroekjes heeft.

Laatste is al gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat ov duurder is dan de auto. Dus dat zou voor ons ook een slechte bezuiniging zijn.



Eerste klap is verzekering, gwl, abonnementen, extra benzinekosten, boodschappen, kleding (er is heel veel gratis of heel goedkoop via fb en mp te krijgen). Luiers kun je ook in de aanbieding kopen.



Daar heb ik echt honderden euro's per maand mee bespaard. Nog steeds kunnen we niet sparen en is ons spaargeld helemaal op, maar de hypotheek kunnen we nog steeds betalen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Koop luiers bij de Kruitvat en dan ook als er een aanbieding is.



Ga naar een kledingbeurs bij je in de buurt voor kleding voor je kind. Ik ga volgende week. Duurste artikel is daar 3,50. Je kunt bij zo'n beurs, zeker bij een kleintje, voor E50,00 helemaal klaar zijn voor een seizoen, inclusief jas.



Wij hoeven niet te besparen, maar wij zitten op max E100,00 aan boodschappen per week. Ik kook altijd met verse ingrediënten. Ik ben geen keukenprinses, maar de maaltijden van de AH (van de site) lukken altijd wel goed. Ik kook altijd voor 2 dagen, is minder verspilling van groente en vlees.



Wij doen boodschappen bij de Lidl, Aldi en de Plus. We hebben ook nog 2 huisdieren die we meenemen in het budget van E100,00.



Groente en fruit haal ik van de markt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot is jullie gezin? Ik vind 100 euro per week nog best royaal. Hier twee kinderen (1 in de luiers) en een huisdier en we kunnen ons met 80 euro per week prima redden. Zou daarop zelfs nog wel wat kunnen besparen indien dat echt zou moeten. Zul je idd het voorgesneden gemaksvoer moeten laten staan en om kwart voor vier een rondje over de markt moeten doen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:studiemiepmiep schreef op 17 september 2014 @ 12:28:

poeh bij een bruto hypotheek van 700 euro...daar ga je geen sociale huurwoning voor vinden als je de hypotheek rente aftrekt meetelt.



Kortom proberen in het huis te blijven (kosten als GWL,internet heb je ook in een huurhuis..en de boodschappen worden echt niet goedkoper).



maar ik ben wel heel benieuwd dat hoe het kan dat met 2 inkomen (jij en je partner dan de WW) niet een bruto hypotheek van 700 euro kunnen betalen?



dan doe je toch in je andere uitgaven iets goed fout lijkt mij?



ben heel benieuwd naar het totaal overzicht van jullie inkomen/uitgaven



Hoeveel is een sociale woning qua kosten dan?



Geen idee hoeveel netto onze hypotheek is. Is ook niet iedere keer gelijk aangezien we annuiteiten hypotheek hebben.
quote:Vera8 schreef op 17 september 2014 @ 12:38:

Hoe groot is jullie gezin? Ik vind 100 euro per week nog best royaal. Hier twee kinderen (1 in de luiers) en een huisdier en we kunnen ons met 80 euro per week prima redden. Zou daarop zelfs nog wel wat kunnen besparen indien dat echt zou moeten. Zul je idd het voorgesneden gemaksvoer moeten laten staan en om kwart voor vier een rondje over de markt moeten doen.Ik weet dus echt niet hoe dat moet.
quote:Dreamchild schreef op 17 september 2014 @ 12:32:

[...]



Doe jij de boodschappen of je man?

Als jij het doet: gewoon niet in huis halen.

Als hij het doet: op budget zetten, dus afgepast geld mee geven waardoor hij geen "dure" dingen meer kan kopen.Boodschappen doen we samen.
quote:matroesjka_ schreef op 17 september 2014 @ 12:20:

Je weet niet wat je netto hypotheeklast is? Bezuinigen begint bij goede inzichten over inkomen en uitgaven.



Zou zonde zijn je huis te verkopen als het niet nodig is. Een beetje gezinswoning huren kost ook al 700 euro.



Ik reken met bruto. En de belastingteruggave wordt jaarlijks gespaard.

Nu is de situatie anders geworden, maar eerst had ik de weet van dat bedrag niet nodig. De adviseur gaat het exact berekenen voor ons.
Voor gesneden groente is gewoon gesneden groente in een leuk zakje voor drie keer zo veel geld, koop gewoon wat uien, paar prei, tomaatjes evt voor lekker sappige toevoeging en lekker strooien met kruiden/zelf gemaakte marinades van honing, mosterd, knoflook uit een potje. Ben je een uurtje bezig met snijden maar heb je een aantal zelf gemaakte voorgesneden groente die je kan in vriezen, al vast kruiden er bij, dan is het net zo vlot minus de tijd die je eenmalig kwijt bent aan snijden dan.



Aardappelen kan je goedkoop halen, kan je gratin van maken, aardappeltjes uit de oven, chips kan je maken, wodka als je heel handig bent



Bladerdeeg kan je lekkere quiches mee maken, dat smaakt heerlijk met alleen maar goedkope ingredienten.



Bij AH is AH Basic (onder in het schap!) net zo goedkoop als Lidl of Aldi. Spaghetti heb je al voor 30 cent het pak, kip of spekjes in aanbieding/eind van de dag op zaterdag bij AH voor 35% korting kopen, sausje kan je zelf heel snel maken van tomaat concentraat in blikjes van 35 cent, kruiden en wat olie er bij en je hebt zo 2 euro bespaard aan saus. Goedkope pinda kaas is een perfecte basis voor sate saus, ketchup met honing en ananas sap/siroop (uit een blikje, ananas kan door de yoghurt of door je gerecht, in een quiche, of gewoon eten) is een lekkere zoet zuur saus voor bij je aziatisch gerechten (sambal uit fles is ook niet duur en doe je lang mee).



Een maandje spenderen aan recepten op internet en koken, dan kan je het voor altijd.
Alle reacties Link kopieren
TO ik vind je financieel op zijn zachtst gezegd niet heel erg bij de pinken. Je hebt geen idee wat een sociale huurwoning kost, weet niet wat je aan je hypotheek kwijt bent 'want dat is ieder jaar anders' - ja verdorie wat ben je nú kwijt, je zit toch nu in de financiele problemen?! Tenminste dat zeg je! Dat je het niet kan betalen, maar je weet niet wat het kost..... Ook weet je niet hoe je voor minder dan 100 euro in de week boodschappen zou moeten doen. Kom op geef jezelf een schop onder je hol en ga eerst eens zorgen dat je de zaak op een rijtje krijgt voor je beslissingen neemt. Oh en voor wat betreft die sociale huurwoning, ik zou er zeker niet klakkeloos vanuit gaan dat jullie in aanmerking komen voor urgentie / het hangt er een beetje vanaf waar je woont maar in de Randstad moet er echt wel heel wat aan de hand zijn voor je die krijgt! (Als in buiten eigen schukd. dakloos met kinderen bijvoorbeeld, niet omdat je huis verkocht is)
Alle reacties Link kopieren
Je maximale huur voor een socialewoning is EUR 699,20.
Action heeft enorm goedkoop toilet papier. Was middel kan je nog zelf maken ook maar Action is ook heel goedkoop. Bij de drogisten als Kruidvat is tandpasta heel vaak in de aanbieding, en er hoeft ook geen enorme klodder op je borstel.
Alle reacties Link kopieren
Zo dan, 150¤ aan boodschappen is echt wel heel erg ruim.

Dat haal ik niet eens en ik hoef me niet eens aan een budget te houden.



Je zou eens met de helft proberen rond te komen.

Dus geen overbodige dingen zoals fris, wijn, snacks etc.

En gaan voor de goedkoopste merken.

Scheelt je toch dan al 300¤ pm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven