Geld & Recht alle pijlers

huis voor de helft aan kleindochter schenken ?

16-04-2017 17:47 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn ouders leven gelukkig nog alle twee, ze hebben een eigen huis waar geen hypotheek meer op zit.

Het huis is ongeveer 190.000 euro waard. Mijn vader wil graag dat het huis in de familie blijft als ze komen te overlijden. ( over heel veel jaar pas hoop ik )

Ik heb twee dochters van 16 en 13 ,.. en ik heb een zus met drie kinderen van 20, 16, en 11 jaar Nu wil hij het volgende in zijn testament zetten :



Hij wil graag dat mijn oudste dochter het huis koopt voor 90.000 euro , wil mijn dochter dat niet dan mag mijn jongste dochter het kopen, wil mijn jongste het niet dan mag de jongste van mijn zus het kopen. De twee oudste kinderen van mijn zus daar hebben mijn ouders geen contact mee.



Maar ik voorzie heel veel problemen met zijn voorstel

Ten eerste hij trekt mijn kinderen voor die mogen als eerste beslissen of ze willen kopen ja of nee, daar krijg ik problemen mee met mijn zus.

Ten tweede hij gaat aan het erfdeel voorbij van mij en mijn zus .

Ten derde als een kleinkind het huis verkoopt dan krijgen ze 190.000 euro ervoor dus erft 1 kleinkind 100.000 euro dat is de winst ( waarde huis 190.000 euro en ze mogen het kopen voor 90.000 euro )

Ten vierde hij gaat ook voorbij aan de twee oudste van mijn zus.



Dit kan toch niet ?

Het simpelste is volgens mij, gewoon ooit in de verkoop voor de dan geldende prijs . Wie het wil kopen prima maar wel voor de prijs die het waard is. Want ik zie hiervan heel veel moeilijkheden komen.



Mijn vader is hierin heel stellig hij wil heel graag dat het in de familie blijft. Ik snap dat ze het heerlijk wonen vinden, en dat het hun paradijsje is maar ik krijg hiervan een naar gevoel. Ik wil geen ruzie met mijn zus de band is al heel bros. Dit kan toch niet ?
Ik zit meer op de gevoelskant van deze situatie.



Vader: wat is er gebeurd dat de kleinkinderen van zus geen contact meer hebben en jouw kinderen voorgetrokken worden? En waarom is hij er nu al zo stellig in dat deze constructie doorgedrukt moet worden? terwijl het nog 10 of 15 jaar duurt voor het zo ver is.



Probeert hij iets zeker te stellen? Of is het voor hem een manier om invloed te "kopen". Zoals ik hem lees is het een vrij dominante man die graag de situatie onder controle heeft.
Alle reacties Link kopieren
Is het een onwijs leuk huis ofzo?
Alle reacties Link kopieren
De nalatenschap wordt vastgesteld na overlijden. Het huis vertegendwoordigd een bepaalde waarde in die nalatenschap. Je vader kan het huis nalaten aan een van de kleinkinderen, mits goed beschreven in het testament. Het gaat dan om de actuele marktwaarde, niet om een waarde die de erflater heeft gesteld. Kleinkind erft dus een huis, waar hij/zij nog belastingtechnisch moet afrekenen. Dat kan behoorlijk oplopen.



Wat je vader bedacht heeft kan niet, hij moet zich laten informeren door een goede notaris.



Kleindochter kan wel het huis kopen voor overlijden. De notaris kan uitleggen hoe dat precies werkt. Dit kan onder de marktwaarde, maar dan komt wel de belastingdienst weer om de hoek kijken.



Jammer dat jouw ouders hun kinderen en kleinkinderen ongelijk behandelen. Er spelen vast veel meer factoren mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:ririanneke schreef op 16 april 2017 @ 17:57:

Nog buiten of het de familie verhoudingen ten goede komt gaat het feest ook niet door met het oog op de belastingen. Een huis ter waarde van €190000 voor €90000 aan kleindochter verkopen gaat belastingdienst niet mee akkoord. Het moet altijd tegen een reëele waarde verkocht worden.Onzin je mag een huis verkopen tegen welk bedrag ook alleen komt er schenkingsbelasting om de hoek kijken en je moet overdrachtsbelasting betalen over de marktwaarde dus de belastingdienst zal in de handjes knijpen. Al is er wel weer een regeling ivm samenloop schenking en overdrachtsbelasting
Ik vind het ook nogal typisch dat de jongste van je zus het wel mag kopen, maar de oudste twee worden overgeslagen. Hoe denkt je vader dat dat voor de familierelaties zal zijn in een toekomst die hij dan niet meer mee gaat maken? Vind hij dat niet zo belangrijk of staat hij daar niet bij stil?
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 16 april 2017 @ 18:00:

[...]





Nee hoor, hoeft niet per se. Alleen wordt het restant dan als schenking beschouwd, dus daar moet belasting over betaald worden.



20% om precies te zijn. Dus dan heeft ze het huis voor een kleine 120.000 euro. De belastingdienst boeit dat verder niet al te veel.

Ik zou je vader zijn gang laten gaan. De notaris pikt dit wel verder op.



Hij mag jullie niet passeren, wel gedeeltelijk onterven. En hoe hij het restant dan tussen zijn kleinkinderen verdeeld is zijn keuze. Als je zus daar moeite mee heeft, moet ze bij je vader zijn.



Maar ik heb zomaar het idee dat hier nog een heel verhaal achter zit....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 16 april 2017 @ 18:00:

Jouw vader ziet over het hoofd dat je van een dode niets kan kopen.



Wat e vader heeft bedacht kan dus helemaal niet.



Ze kopen ook

Niet van een dode maar van de erfgenamen die er dan blijken te zijn doorgaans langstlevende en daarna de beide dochters. Kleinkinderen zullen alleen erfgenaam zijn als ze of tot erfgenaam benoemd zijn of hun moeder erfgenaam

Is en die is vooroverleden en de plaatsvervulling van toepassing is. Opa moet naar een notaris ik denk dat ie er dan we anders over denkt
Beste mensen, het probleem is niet of dit wel of niet mag, of dat dit technisch haalbaar is.



Het probleem is dat vader bepaalde bedoelingen heeft met het zeer vroegtijdig op tafel leggen van deze constructie. Er is iets gaande in de familie.
quote:Lelietje-van-Dalen schreef op 16 april 2017 @ 18:22:

[...]





20% om precies te zijn. Dus dan heeft ze het huis voor een kleine 120.000 euro. De belastingdienst boeit dat verder niet al te veel.

Ik zou je vader zijn gang laten gaan. De notaris pikt dit wel verder op.



Hij mag jullie niet passeren, wel gedeeltelijk onterven. En hoe hij het restant dan tussen zijn kleinkinderen verdeeld is zijn keuze. Als je zus daar moeite mee heeft, moet ze bij je vader zijn.



Maar ik heb zomaar het idee dat hier nog een heel verhaal achter zit....



De notaris pikt dit wel verder op?? Die voert alleen uit wat er in een testament staat, daar kan hij ook niets meer aan veranderen.

Het zou verstandiger zijn als pa nu al met een notaris gaat praten over wat de gevolgen van deze constructie zullen zijn voor de kleinkinderen en hem om advies vragen op welke andere manier hij het huis binnen de familie kan houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:katrien1974 schreef op 16 april 2017 @ 18:24:

[...]





Ze kopen ook

Niet van een dode maar van de erfgenamen die er dan blijken te zijn doorgaans langstlevende en daarna de beide dochters. Kleinkinderen zullen alleen erfgenaam zijn als ze of tot erfgenaam benoemd zijn of hun moeder erfgenaam

Is en die is vooroverleden en de plaatsvervulling van toepassing is. Opa moet naar een notaris ik denk dat ie er dan we anders over denktMaar die erfgenamen ka n niet verplicht worden het huis te verkopen zoals opa dat wenst. Dus is het nog steeds voor opa onmogelijk om dit zo te doen Tenzij hij bij leven aan kleinkind verkoopt
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 16 april 2017 @ 18:27:

[...]





De notaris pikt dit wel verder op?? Die voert alleen uit wat er in een testament staat, daar kan hij ook niets meer aan veranderen.

Het zou verstandiger zijn als pa nu al met een notaris gaat praten over wat de gevolgen van deze constructie zullen zijn voor de kleinkinderen en hem om advies vragen op welke andere manier hij het huis binnen de familie kan houden.En wie denk je dat zo'n testament maakt?
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Je gaat er vanuit dat het nog heel lang duurt voordat je ouders overlijden. uiteraard hoop ik ook dat ze beide fluitend 110 zullen worden maar wat ga je doen wanneer ze over 2 maanden in de auto stappen en geschept worden door een dronken vrachtwagenchauffeur en beide ter plekke overlijden? Die kans is klein maar wel iets om in te calculeren.
Als je een kleinkind van 20 hebt dan ben je toch al flink op leeftijd en heeft die 11-jarige toch helemaal niet zoveel tijd om zoveel geld te sparen als haar nichten het huis niet willen kopen? Volgens ben je dan al minstens 70 als opa.
Alle reacties Link kopieren
Sugarmiss, erven is niet gratis, je moet dan nog altijd erfbelasting betalen, dat zal kleindochter dan dus over die 100.000 euro die ze geërfd krijgt moeten dokken. Naast de 90.000 aan de andere erfgenamen.



TO, stuur je vader naar de notaris, die kan uitleggen dat wat je vader wil helemaal niet zo makkelijk gaat.

En verder, wie zegt dat jullie kinderen als ze volwassen zijn nog steeds in jullie woonplaats willen wonen? Studie, liefde, droombaan, allemaal redenen waarom kinderen als ze zelfstandig zijn zich vaak ergens anders vestigen. En daar valt nu nog helemaal niets over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Oh er was nog een pagina 2
Is het in Nederland niet heel moeilijk om iemand te onterven? Want daar hebben we het over, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is soms inderdaad dominant, en mijn ouders zijn inderdaad dik in de 70.

Hij wil het in de familie houden omdat hij het zon mooi stekkie vind. Het is een twee onder 1 kap huis van de jaren 60. Het is keurig netjes onderhouden maar niet van deze tijd meer. Dus er moet veel aan gebeuren om het te moderniseren. In het huis zitten nog bordplafonds , en het is niet geïsoleerd.

Maar ze zijn heel erg tevreden met hun huis en willen dat dit plekje in de familie blijft.



In de familie is inderdaad het 1 en ander aan de hand. Het zit gewoon scheef, mijn ouders hebben moeite met mijn zus. Haar twee oudste kinderen hebben bijna geen contact met mijn zus maar ook niet met mijn ouders. Veel gebeurd!

Ik wil dit niet hoe mijn vader het wil gaan doen. !! Ik wil al helemaal niet mijn kinderen hiermee lastig vallen maar het is al gebeurd. Mijn oudste dochter ging vanmiddag naar oma en opa eitjes halen, en mijn vader zegt ....zo ga eens even zitten want ik wil iets met je bespreken. Mijn dochter vertelde het verhaal toen ze thuis kwam aan ons.....ik wist al van hun plan af maar dacht het loopt niet zon vaart..

Ik vind dit heel naar allemaal, hij snapt niet dat zijn plan veel gedoe kan gaan geven.

Mijn dochter zei ook tegen opa , maar dan krijgen papa en mama en tante .. minder geld. Hij zei het gaat niet om geld maar om dit plekje.

Nou ja...komt wel goed hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad het is gewoon een raar plan van mijn vader , want wie weet waar ze later willen gaan wonen. Maar hij mikt dus op 3 kleinkinderen en hij gokt dat er 1 van die drie wel wil. Maar dan nog....
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet het huis verkopen en de opbrengst verdelen onder de drie kleinkinderen waar hij goed contact mee heeft?



Zo laat hij toch het huis achter voor hun, maar zitten ze er niet aan vast.

Is de opbrengst eerlijk verdeeld en kunnen de kinderen het in een eigen woning gaan steken.

Heeft hij toch iets aan hun woonplezier bijgedragen
quote:zusanne1968 schreef op 16 april 2017 @ 19:38:

En inderdaad het is gewoon een raar plan van mijn vader , want wie weet waar ze later willen gaan wonen. Maar hij mikt dus op 3 kleinkinderen en hij gokt dat er 1 van die drie wel wil. Maar dan nog....Gelukkig mogen ze voorlopig nog geen huis kopen en tegen die tijd dat dat wel mag, hebben ze waarschijnlijk al wel een idee of ze dat huis überhaupt wel wíllen kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 16 april 2017 @ 19:26:

Sugarmiss, erven is niet gratis, je moet dan nog altijd erfbelasting betalen, dat zal kleindochter dan dus over die 100.000 euro die ze geërfd krijgt moeten dokken. Naast de 90.000 aan de andere erfgenamen.



.



Snap je nou echt niet wat ik bedoel.

Je erfenis hoef je niet te kopen. Hoeveel en of je erfbelasting hoeft te betalen staat daar los van.



Als opa alleen een antieke kast heeft



dan hoeven de erfgenamen niet gezamenlijk een bedrag op tafel te leggen om die kast te kunnen erven.
Alle reacties Link kopieren
Over alle kleinkinderen is trouwens eerlijker natuurlijk.

Maar de reden van contact verbreken weet ik niet.

Als die heel zwaar weegt snap ik dat je iemand onterft
quote:ririanneke schreef op 16 april 2017 @ 17:57:

Nog buiten of het de familie verhoudingen ten goede komt gaat het feest ook niet door met het oog op de belastingen. Een huis ter waarde van €190000 voor €90000 aan kleindochter verkopen gaat belastingdienst niet mee akkoord. Het moet altijd tegen een reëele waarde verkocht worden.Helemaal waar.
Alle reacties Link kopieren
Als je vader dit plan wil doorzetten, dan moet hij het laten vastleggen bij een notaris. Daar zal hij dan wel de ins en outs horen. Dat zou ik hem dus adviseren. Ga hier geen strijd over aan, de soep wordt waarschijnlijk niet zo heet gegeten.
quote:xxlisaaaxx schreef op 16 april 2017 @ 19:42:

Over alle kleinkinderen is trouwens eerlijker natuurlijk.

Maar de reden van contact verbreken weet ik niet.

Als die heel zwaar weegt snap ik dat je iemand onterftKleinkinderen worden pas erfgenamen als hun ouder die eigenlijk erfgenaam zou zijn is overleden (tenzij in een testament anders bepaald wordt). Aangezien TO en haar zus nog gewoon in leven zijn, is er geen sprake van het onterven van de kleinkinderen want die waren al geen erfgenamen. Enkel van een opa die over zijn graf wil heenregeren en de regels rond erven en schenken niet voldoende kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven