Geld & Recht alle pijlers

huis voor de helft aan kleindochter schenken ?

16-04-2017 17:47 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn ouders leven gelukkig nog alle twee, ze hebben een eigen huis waar geen hypotheek meer op zit.

Het huis is ongeveer 190.000 euro waard. Mijn vader wil graag dat het huis in de familie blijft als ze komen te overlijden. ( over heel veel jaar pas hoop ik )

Ik heb twee dochters van 16 en 13 ,.. en ik heb een zus met drie kinderen van 20, 16, en 11 jaar Nu wil hij het volgende in zijn testament zetten :



Hij wil graag dat mijn oudste dochter het huis koopt voor 90.000 euro , wil mijn dochter dat niet dan mag mijn jongste dochter het kopen, wil mijn jongste het niet dan mag de jongste van mijn zus het kopen. De twee oudste kinderen van mijn zus daar hebben mijn ouders geen contact mee.



Maar ik voorzie heel veel problemen met zijn voorstel

Ten eerste hij trekt mijn kinderen voor die mogen als eerste beslissen of ze willen kopen ja of nee, daar krijg ik problemen mee met mijn zus.

Ten tweede hij gaat aan het erfdeel voorbij van mij en mijn zus .

Ten derde als een kleinkind het huis verkoopt dan krijgen ze 190.000 euro ervoor dus erft 1 kleinkind 100.000 euro dat is de winst ( waarde huis 190.000 euro en ze mogen het kopen voor 90.000 euro )

Ten vierde hij gaat ook voorbij aan de twee oudste van mijn zus.



Dit kan toch niet ?

Het simpelste is volgens mij, gewoon ooit in de verkoop voor de dan geldende prijs . Wie het wil kopen prima maar wel voor de prijs die het waard is. Want ik zie hiervan heel veel moeilijkheden komen.



Mijn vader is hierin heel stellig hij wil heel graag dat het in de familie blijft. Ik snap dat ze het heerlijk wonen vinden, en dat het hun paradijsje is maar ik krijg hiervan een naar gevoel. Ik wil geen ruzie met mijn zus de band is al heel bros. Dit kan toch niet ?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 16 april 2017 @ 19:42:

[...]





Snap je nou echt niet wat ik bedoel.

Je erfenis hoef je niet te kopen. Hoeveel en of je erfbelasting hoeft te betalen staat daar los van.



Als opa alleen een antieke kast heeft



dan hoeven de erfgenamen niet gezamenlijk een bedrag op tafel te leggen om die kast te kunnen erven.In dit geval wil opa blijkbaar maar de helft laten erven door de kleindochter die het wil, de andere helft moet gekocht worden (aan de erfgenamen (= TO en zus) worden betaald).
quote:zusanne1968 schreef op 16 april 2017 @ 19:38:

En inderdaad het is gewoon een raar plan van mijn vader , want wie weet waar ze later willen gaan wonen. Maar hij mikt dus op 3 kleinkinderen en hij gokt dat er 1 van die drie wel wil. Maar dan nog....

Hij wil over zijn dood heen nog regeren over zijn eigendommen.

Stuur hem naar een notaris. Die gaat dit varkentje wel wassen.

Ga hem niet zelf overtuigen van hoe fout dit is, laat dat gewoon even over aan de persoon die deze constructie op papier moet gaan zetten.



Steek jezelf niet in dit wespennest en pas bij overlijden wordt dit actueel. Lijkt me dat je een testament niet hóeft uit te voeren en je niet met het mes op de keel gedwongen kan worden een woning te kopen.
quote:Doreia schreef op 16 april 2017 @ 19:54:

[...]



Hij wil over zijn dood heen nog regeren over zijn eigendommen.

Stuur hem naar een notaris. Die gaat dit varkentje wel wassen.

Ga hem niet zelf overtuigen van hoe fout dit is, laat dat gewoon even over aan de persoon die deze constructie op papier moet gaan zetten.



Steek jezelf niet in dit wespennest en pas bij overlijden wordt dit actueel. Lijkt me dat je een testament niet hóeft uit te voeren en je niet met het mes op de keel gedwongen kan worden een woning te kopen.Ik kan me niet voorstellen dat je in een testament kan zetten dat een erfgenaam een huis móet kopen. Aan wie moet erfgenaam dat geld dan betalen?
Alle reacties Link kopieren
En het kindsdeel van jou en je zus? Ik neem aan dat dat wettelijk vastligt?



Mosterd.
quote:gelderka schreef op 16 april 2017 @ 20:00:

[...]





Dit precies.



Dit fantastische plan heeft allerlei onmogelijkheden.



Verplicht erfdeel (van je zus en haar kinderen).

Erfbelasting, die je of mag aftikken, of van het huis zelf mag betalen (en het dus moet verkopen).



En dat is nog afgezien van een kind van 16 dat verplicht een huis moet kopen voor 90K terwijl haar nooit gevraagd is of ze dat hele huis wil.



Ik zou niet tegen pa ingaan, want als hij zo dominant is luistert hij toch niet.

Ik zou zeggen: Pa. geweldig plan. Beste idee dat ik óóit van je heb gehoord.

Mijn dochter moet een huis kopen van 90K, ze is 16, dus tegen haar minimum jeugdloon moet ze daar 3900 dagen voor werken.

Goed plan! Je bent 70, wat goed dat je je kunt inleven in een kind van 16 uitkijkt naar 3900 dagen werken voor een niet geïsoleerd huis vol onderhoud waar ze niet om heeft gevraagd.Nog een onmogelijkheid: een kind van 16 mag geen huis kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 16 april 2017 @ 18:27:

[...]





De notaris pikt dit wel verder op?? Die voert alleen uit wat er in een testament staat, daar kan hij ook niets meer aan veranderen.

Het zou verstandiger zijn als pa nu al met een notaris gaat praten over wat de gevolgen van deze constructie zullen zijn voor de kleinkinderen en hem om advies vragen op welke andere manier hij het huis binnen de familie kan houden.Ja dat zeg ik toch.... Hij moet naar een notaris
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar en onmogelijk plan.. minderjarigen kunnen niets kopen van een dood iemand. Bovendien waar blijft je moeder dan wonen? Ze kan het met je vader eens zijn maar denkt niet na. Als het huis 160.000 euro waard is en opa overlijd eerst. Dan is de helft van het huis van oma. Erft een kindsdeel van portie opa en jij en je zussen erven een kindsdeel. Oma is langstlevende dus mag in de woning blijven wonen. Kleinkind is in deze fase niet in beeld. Want is geen erfgenaam. Tenzij jij of je zus eerder overlijd dan opa. Kleinkinderen die minderjarig zijn kunnen geen huis kopen en zijn ze boven de 18 kunnen ze geen financiering rondkijken zonder vaste baan zonder hoog inkomen. Vind je vader een dominante man die niet nadenkt over de gevolgen alles om het in zijn ogen paleisje in de familie te willen houden.
Alle reacties Link kopieren
Als hij dat echt wilt en één van de kinderen het ziet zitten, laat hem het dan voor een betere prijs verkopen.

Bv. 180.000 , is dan nog een mooie prijs. Dan kan de rest ten minste ook uitbetaald worden.



Ik zou trouwens nooit in het huis van mijn grootouders willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had best in het huis van mijn opa en oma willen wonen.. een Vrijstaand dijkhuis uit 1930 met uitzicht over de rivier.
Alle reacties Link kopieren
quote:royy schreef op 16 april 2017 @ 19:46:

Als je vader dit plan wil doorzetten, dan moet hij het laten vastleggen bij een notaris. Daar zal hij dan wel de ins en outs horen. Dat zou ik hem dus adviseren. Ga hier geen strijd over aan, de soep wordt waarschijnlijk niet zo heet gegeten.Dit dus. Laat het over aan de mensen die daarvoor gestudeerd hebben
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen: goed plan, hij gaat naar de notaris en komt daar tot de trieste ontdekking dat zijn goede plan helemaal niet haalbaar is.

Op zoek naar een nieuw plan, je ouders dan he.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Dus opa wil een verouderde woning aan zijn kleindochter opdringen omdat hij het zelf zo'n fijn huis vindt en omdat hij zijn dochter en andere kleinkinderen een hak wil zetten? Geweldig plan.



TO, wat vond je dochter van dit verhaal? Ik zou haar meteen uitleggen dat het wettelijk niet kan zoals opa dat wil. En dat ze over 12 jaar (of later) zelf mag bepalen waar ze wil wonen. Mocht dat het huis van opa en oma zijn, dan is het alsnog mooi meegenomen. Maar ik acht die kans klein.
Afgezien dat de hele constructie helemaal niet haalbaar is volgens mij, heeft je vader toch helemaal niet de garantie dat degene die het huis koopt, ook daadwerkelijk in het huis gaat wonen? Stel dat dit over 10 jaar speelt, dan zou jouw dochter het dus voor 90.000 kunnen kopen en gelijk weer voor minimaal 190.000 kunnen verkopen. Gelijk een bewijs dat deze constructie helemaal niet kan, zou een mooie manier zijn om belasting te ontduiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie een aantal onjuiste aannames over wat opa en/of een minderjarige wel en niet zouden mogen en welke rechten en plichten kinderen wel of niet hebben - ik zou zeggen: naar de notaris!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Er is zoveel nog onduidelijk dat niemand bij voorbaat kan zeggen dat het plan van vader niet haalbaar is. Ook niet dat het wel haalbaar is. Moeder schijnt het ermee eens te zijn en mogelijk is het plan van huis naar één van de kleinkinderen voor na overlijden van beiden. Ik heb ook niet gelezen dat een kleinkind moet kopen, alleen dat drie kleinkinderen het mogen kopen(op volgorde). Misschien is er genoeg geld om beiden dochters hun kindsdeel te geven en ook nog genoeg goed voor kosten van belasting. Ik neem aan dat vader en moeder nog geen concrete plannen hebben om te gaan overlijden en er vanuit gaan dat tegen die tijd de kleinkinderen een vaste baan hebben. Allemaal mitsen, maren en mogelijkheden waarom ouders van to naar een notaris moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je er niet mee bemoeien en zeggen dat je vader zelf mag weten wat hij in zijn testament zet. Stuur hem door naar de notaris, die kan mooi uitleggen hoe of wat.



Tegen je dochter zou ik zeggen dat ze van opa's geklets hierover zich niks hoeft aan te trekken.



Als je vader om je mening vraagt, zou ik (persoonlijk) zeggen dat het huis beter naar jou en je zus kan gaan en dat jullie het dan eventueel verkopen en de winst door 2 delen. Dat is gewoon het meest eerlijke. Erg jammer dat hij zijn dochter en bepaalde kleinkinderen buiten sluit. (Hoewel wij niet weten wat er is gebeurt, draagt zo'n vreemde erfenis natuurlijk niet bij aan het lijmen van die breuk)
Alle reacties Link kopieren
Of gaat het hier om een (agrarisch) bedrijf ofzo, waarvan pa wil dat het wordt overgenomen door een van de kleindochters kleinzonen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sowieso al heel raar om een van jouw dochters een ton te schenken en de andere dochters niets, dat klopt al niet. Verder moet hij natuurlijk zelf weten wat hij met zijn geld doet maar het zou heel jammer zijn als dat stomme geld problemen veroorzaakt binnen de familie.



Jij en je zus hebben beide recht op je kindsdeel. Als er bij overlijden van beide ouders geen geld is maar alleen het huis hebben jullie met zijn 2-en recht op de helft van de opbrengst van het huis. Dan moet hij jullie wel in zijn testament onterven en moeten jullie je kindsdeel opeisen.



De andere helft kan hij per testament aan iedereen geven. Het zou heel raar zijn als hij 1 van zijn kleinkinderen daarmee zou bevoordelen.



Over 10 jaar willen jouw dochters misschien heel iets anders en trouwens, ze hebben waarschijnlijk het geld niet om naast de hypotheek het huis te verbouwen zodat het voldoet aan de hedendaagse eisen.



Al met al een heel stom plan. Hij zou wel b.v (al) zijn kleinkinderen een deel kunnen laten erven. Liefst het deel waarover ze geen erfbelasting hoeven te betalen.



Als hij perse 2 kleinkinderen wil overslaan (heel dom, ook tegenover het kind van je zus waar hij wel mee omgaat) kan hij eerst de erfenis in 2-en delen voor jou en je zus en uit jullie helft de kleinkinderen een bedrag laten erven (legaat). Dan kan zus alsnog beslissen dat zij de erfenis van haar dochter die wel erft te laten verdelen onder alle kinderen. Mocht de jongste t.z.t meerderjarig zijn dan kan zij beslissen het hele bedrag te houden. Dat geeft dan weer gelijk een hele gezellige situatie tussen de zussen.



Ik denk dat inderdaad een gesprek met de notaris niet slecht zou zijn. De notaris heeft vaak met deze situaties te maken en kan als onafhankelijk adviseur je vader op betere gedachten brengen.



Zelf kan je wel duidelijk maken dat jij niet blij bent met hoe je ouders het nu van plan zijn.Dat jij niet een kleinkind bevoordeeld wil zien.



Overigens zouden je ouders het huis wel mogen verkopen aan een kleindochter die meerderjarig is. Dan kunnen zij het verkopen voor 90.000 en 100.000 belastingvrij schenken als dat in het huis gestopt wordt. Zij zouden dan zelf moeten verhuizen en zou een kleinkind er ook werkelijk in moeten gaan wonen. Het kan maar zou ook weer heel oneerlijk en onredelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat schenken van 100.000 zou overigens pas mogen als je zus en jij je kindsdeel gehad hebben. Als er niet genoeg geld is dan kan die schenking niet of maar gedeelte plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beter.Laat schreef op 16 april 2017 @ 19:44:

[...]





Helemaal waar.Nogmaals, onzin. Je gaat juist flonk belasting betalen maar je mag een huis voor 1 euro verkopen
quote:veensteker schreef op 16 april 2017 @ 22:35:

Dat schenken van 100.000 zou overigens pas mogen als je zus en jij je kindsdeel gehad hebben. Als er niet genoeg geld is dan kan die schenking niet of maar gedeelte plaatsvinden.Er is na overlijden uberhaupt geen sprake meer van schenken. Zelfs al vanaf 180 dagen voor het overlijden wordt een schenking meegeteld bij de erfenis.
Alle reacties Link kopieren
Nee, bedoel ook voor overlijden. Als ze dan binnen 6 maanden overlijden moet de schenking inderdaad terug in de erfenis. De dochter die dan evt gekocht heeft, heeft een groot probleem met het betalen van het huis.



Je vaders idee is dus een heel stom idee. Hoe kan het dat hij door zijn zin door te drijven omdat hij zelf zijn huis zo leuk vind er een heleboel problemen in de familie komen.?
Alle reacties Link kopieren
Jouw vader vindt wat er met zijn huis gebeurt na zijn dood dus belangrijker dan de verstandhouding tussen jou en je zus? Simpelweg gezegd vindt hij een hoop stenen belangrijker dan (de relatie tussen) zijn (klein-)kinderen? Dat is wel een héél vreemde insteek .....
joyce48 wijzigde dit bericht op 16-04-2017 23:45
Reden: Tikfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het eerste wat in me opkwam, toen ik dit las was dat ik jouw (to) wel heel eerlijk/oprecht vind (denken).



Verder ben ik het wel eens met al je redenen.

Misschien kan je een gesprek aangaan met je ouders en zus. En deze redenen erbij bespreken.
•°: Don't be the same, be better!
Alle reacties Link kopieren
quote:veensteker schreef op 16 april 2017 @ 23:24:

Nee, bedoel ook voor overlijden. Als ze dan binnen 6 maanden overlijden moet de schenking inderdaad terug in de erfenis. De dochter die dan evt gekocht heeft, heeft een groot probleem met het betalen van het huis.



Je vaders idee is dus een heel stom idee. Hoe kan het dat hij door zijn zin door te drijven omdat hij zelf zijn huis zo leuk vind er een heleboel problemen in de familie komen.?



Dit klopt niet. Over de schenking moet dan erfbelasting betaald worden. Weet zo even niet welk percentage dat is, maar het zal wel hoger zijn dan de schenkbelasting. Dus dan zou ze moeten bijbetalen. Maar het is echt niet zo dat ze het huis dan terug moet geven. De belastingdienst bemoeit zich niet met de inhoud van een testament. Die wil alleen afrekenen.

Ik gok eigenlijk dat je vader het beste het huis bij leven in stukjes kan schenken aan je dochter. Maar daar is dus een notaris voor...
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven