Geld & Recht alle pijlers

hulp nodig mbt afsluitkosten nieuwe hypo mbt belasting

02-04-2014 21:32 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste medeforummers,



Ik geef het toe, belasting en ik, we liggen elkaar niet. Ik begrijp gewoon niet dat er niet staat: de kosten mbt afsluiten hypotheek kunt u in vullen bij pagina x etc.

Ik heb in februari mijn hypotheek overgesloten. Ik weet wat ik af mag trekken (totaal 5.300)

Alle onderwerpen die ik kan vinden hebben betrekking op als je je eigen woning verkocht hebt. Echter dat heb ik niet. Ik heb alleen de hypotheek overgesloten.

Wie kan me helpen waar ik precies die kosten kan invullen.

Mijn dank is enorm

(en ja ik weet dat ik laat ben:( )
Volgens mij zijn afsluiten en oversluiten twee totaal verschillende dingen. ...
Aftrekbare hypotheekrente en financieringskosten eigen woning. Daar kun je de rente in specificeren en daaronder een kolom overige kosten. Succes!
Alle reacties Link kopieren
SOrry Doreia maar ik snap het niet

ik kies box 1 eigen woning

maar daar is niet de mogelijkheid om dit aan te geven

ook niet onder aftrekposten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar één advies: zoek hulp bij het invullen van je aangifteformulier. En ik hoop dat je tijdig uitstel hebt gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Heb je in februari 2013 of 2014 de hypotheek trouwens overgesloten? Of kijk ik er overheen?
Waar je ook de hypotheek en bijbehorende rente hebt ingevuld, daaronder staan invulvakjes voor financieringskosten.
Alle reacties Link kopieren
ik heb in februari 2013 de hypotheek overgesloten

ik snap je opmerking ondeugd maar het kan toch niet zo moeilijk zijn?



je kan alleen de financieringskosten invullen als je je huis verkocht hebt. En dat heb ik niet.
Nee hoor, ik heb nu een aangifte voor mijn neus waarin geen huis gekocht of verkocht is. En ik heb toch echt de mogelijkheid om de financieringskosten in te vullen.



Aftrekbare kosten eigen woning

Aftrekbare (hypotheek)rente en financieringskosten eigen woning



En als je daar op specificeer drukt, staan er nog extra vakjes voor de financieringskosten.
Wanneer je besluit tot het oversluiten van je hypotheek zijn bepaalde kosten wel aftrekbaar en andere kosten niet aftrekbaar.



Welke kosten bij oversluiten zijn aftrekbaar?

Rente oude hypotheek

Rente over het deel van het geld dat wordt gebruikt voor onderhoud van de eigen woning

Rente over het deel van het geld dat wordt gebruikt voor verbetering van de eigen woning

Rente over het deel van geld dat wordt gebruikt voor de kosten verbonden aan het oversluiten (zoals taxatiekosten, notariskosten, hypotheekkosten, etc.)



De volgende kosten kun je in het jaar van oversluiten ook aftrekken:

Notariskosten die betrekking hebben op de hypotheek

Taxatiekosten

Boeterente

Overige kosten



Welke kosten bij oversluiten zijn niet aftrekbaar?

Als je hypotheekschuld in box 3 valt, dan is de hypotheekrente niet aftrekbaar. Moet je boeterente betalen bij het oversluiten van je oude hypotheek? En laat je deze boeterente meefinancieren in je nieuwe hypotheek? Dan is de rente die je over dit gedeelte betaalt niet fiscaal aftrekbaar.



Boeterente

De boeterente is aftrekbaar, maar rente over de verhoging van de hypotheek voor de boeterente niet.



Bron: huis-hypotheek.nl
Alle reacties Link kopieren
dank jullie voor jullie hulp, Ik heb printscreens gestuurd naar een vriend en het staat er bij mij in ieder geval echt niet in.

Ik zal wel dom zijn

Ik bel morgen de belastingdienst
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd wat voor antwoord je krijgt Bertha. Ik ken het programma niet anders dan met plek voor deze kosten. Wel een scherm wat opent zodra je het aanklikt. Vreemd en heb ook nog niemand erover gehoord of gelezen die hetzelfde probleem hebben (gehad)

In ieder geval is het duidelijk beschreven dus moet goed komen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je in februari je hypotheek hebt afgesloten mag je de kosten volgend jaar pas opvoeren voor de belasting.
Niet geschoten is altijd mis
Februari 2013 bitje....
Alle reacties Link kopieren
ik heb de oplossing gevonden. Ik had de belastingdienst de informatie automatisch laten invullen. Nadat ik die verwijderd heb kreeg ik pas de mogelijkheid om de kosten toe te voegen.

Dank jullie wel voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
U bent wel erg rigoureus te werk gegaan: u hebt de gedownloade gegevens t.a.v. de hypotheekrenteaftrek verwijderd. Dat was niet nodig geweest. De Belastingdienst laat je verplicht klikken op specificeer en/of verwijder. Daarna worden in het vervolgscherm een aantal vragen gesteld bijvoorbeeld of de hypotheekrente volledig is gebruikt voor de eigen woning c.q. of er geen overwaarde is. Ook moeten er soms vragen beantwoord worden hoeveel van de EWS toebehoort aan partner A c.q. partner B. Dezelfde vragen kunnen over de hypotheekrenteaftrek gevraagd worden.



Pas als al deze vooringevulde gegevens met ja/nee c.q. bedragen zijn ingevuld kan er doorgeklikt worden en komen de vervolgschermen van de Eigen Woning te voorschijn. Met in de mogelijkheid om de eenmalige financieringskosten in te vullen. (2e balk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven