Geld & Recht alle pijlers

Huurhuis. Inkomen omlaag, jammer dan

28-10-2014 14:56 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Edit;

Mijn man heeft net te horen gekregen dat hij is aangenomen. Onderstaand is dus niet meer van toepassing. Wel laat ik onderstaand staan, misschien heeft iemand anders nog iets aan de tips die gegeven zijn.



Hoi,



Ik hoop op nuttige reacties want ik weet het even niet meer.



Situatie; man geen werk, per 1 nov stopt zijn ww uitkering. Ik ben mijn baan kwijt per 1 nov en heb recht op 19 maanden ww. Ben druk bezig met solliciteren!

Dit houdt in dat wij per 1 november nog maar een inkomen hebben van 1200 euro per maand. Wij betalen 750 euro aan huur.

Ik heb geen recht op huurtoeslag want de huur is te hoog. Grappig om te weten is dat de buren 3 deuren verder wel gewoon huurtoeslag krijgen, zij profiteren al jaren van een bijstands uitkering.

Ik heb met de woningbouw gebeld maar helaas kunnen zij hier ook niets aan doen. Enige oplossing is dat ik bij de gemeente een toeslag aan kan vragen. Echter moet ik dan ook een verhuisverplichting aangaan (ik moet dus gaan zoeken naar een goedkopere woning)

Ik vind dit zo oneerlijk, kan wel huilen. Ik weet niet meer wat ik nu moet doen. Wij hebben altijd gewerkt, ons hele leven. Wij wonen hier heel fijn en onze kinderen hebben het hier ook fijn. Ik wil niet verhuizen. Ik heb trouwens geen geld om te verhuizen



Iemand raad? Alvast super bedankt voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
TO, is jullie huur boven de toeslaggrens komen te liggen na een huurverhoging op basis van inkomen?



Want volgens mij kun je bij vermindering van inkomsten de extra verhoging terugdraaien zodat je weer in aanmerking komt voor toeslagen.



Neem contact met je woningbouw op om hier meer over te weten te komen.
Alle reacties Link kopieren
De ene sector doet het veel beter dan de andere. Ik zie mensen om me heen ook worstelen om een baan te krijgen, terwijl in mijn sector het mee lijkt te vallen.



Het is wel zo dat als je een wat moeilijker CV hebt of je wijkt op een andere manier een beetje af, het iets moeilijker gaat. Ondertussen zie ik ook dat sommigen uit twee of meer aanbiedingen kunnen kiezen.



Niet sparen is niet slim geweest, heb je nu niets aan.



Het nederlandse huurstelsel vind ik ook erg scheef. Weet een geval waar de ene 550 betaald voor dezelfde woning waar de ander 850 voor betaald. De eerste kan dan ook huursubsidie krijgen. Ik gun het haar hoor, maar het is wel bizar. En dat kan mij ook op moeilijke momenten afzeiken. Maar goed, daar verander je niets aan en dan focussen op je eigen situatie. Die kun je veranderen.



Succes! Ik kan me de paniek voorstellen. Weet geen oplossing behalve dat je bij de gemeente langs moet.

En als de huur te hoog is tov je inkomen heb je niet al te veel te willen. Hopelijk komt er verbetering in jullie situatie, maar dan moet je ook keuzes durven maken en met andere banen en huizen genoegen moeten nemen dan je nu deed.



Mensen in een koopwoning hebben dat risico genomen. Heb je NHG en speel je het netjes, heb je ook geen restschuld. Wel moet je dan ook verkopen en dus verhuizen.
Dan zijn je buren dus niet gaan wonen in een huis dat te duur is om huursubsidie te krijgen.
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 15:41:

[...]





Leuk persoon ben jij, veroordelen op een klein stukje verhaal van mij. Nee ik wil liever niet profiteren van toeslagen, daarom heb ik zo lang mogelijk gewacht. Jij profiteert zeker zelf van een toeslag? Verder ga je wat mij betreft de negeer modus in. Aan dit soort opmerkingen heb ik zoooo geen zin nu :-((Nee, ik krijg geen toeslag. Eerder woonde ik scheef, dus ben verhuisd naar ook zo'n duur huurhuis als jij. Maar anders dan jij leg ik wel geld opzij voor eventuele mindere tijden die wellicht nooit komen. Maar ja, mensen die niet in loondienst werken, denken misschien wat meer na over geld sparen voor mindere tijden.
Alle reacties Link kopieren
Dit is het probleem dat je krijgt als de kwaliteit van een huurwoning niks meer te maken heeft met de huurprijs.

De buren huren hetzelfde huis als jij, maar betalen er minder voor. Zij hoeven niet goedkoper te gaan wonen, als de nood aan de man komt, jij wel.





Verhuizen kost inderdaad meer dan het oplevert op korte termijn. Meer inkomsten proberen te verwerven en blijven zitten lijkt me toch het best.



Is er trouwens een schijn van kans dat je in jouw gemeente aan een goedkopere huurwoning kunt komen?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:AnnaRaven schreef op 28 oktober 2014 @ 15:01:

De buren van 3 deuren verder zullen dan wel een lagere huurprijs betalen, zijn er wellicht eerder komen wonen?



Nee wij zijn hier tegelijk komen wonen (nieuwbouw). Mijn buurvrouw is gaan latten met haar vriend, zij heeft nooit gewerkt en heeft een bijstandsuitkering. Zij heeft twee kinderen in de puberleeftijd. Zij krijgt alle toeslagen. Ik ben niet jaloers op haar, totaal niet. Wat ik ervan vind dat zij nog steeds niet aan het werk is, is een andere discussie.



Ik vind het niet geheel eerlijk dat ik straks moet verhuizen omdat ik de afgelopen 3 jaar de maximale huurverhoging heb gekregen. Zij nog nooit van haar hele leven gewerkt heeft en lekker kan blijven wonen. Het gaat mij niet om haar, ik gun haar alles, leven en laten leven. Het is meer als voorbeeld dat het een vreemde situatie is dat ik nu nergens recht op heb terwijl ik het nu zo nodig heb. Ik ga er ook vanuit dat wij weer snel werk hebben. Moet ik dan daarna weer verhuizen omdat we dan te goedkoop wonen?
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 28 oktober 2014 @ 15:44:

[...]





Ik zou zeggen: Ga bij het UWV of een uitzendbureua werken. Dan kun je de 600.000 werklozen in Nederland vertellen hoe ze aan een baan moeten komen. of nog beter: ze een aanbieden die jij met je positieve instelling natuurlijk zo voor ze gevonden hebt.



Pffft.





IK ZEI duidelijk dat met een negatieve houding je 1 geen baan gaat vinden en 2 jezelf niet op die manier staande kunt houden, dusja ik geloof oprecht met een positieve kijk dat je sneller een baan hebt, dan jezelf heel zielig vinden sorry mijn mening... Ik geloof absoluut niet in t feit dat je 2jr werkeloos kan zijn, dan doe je dingen toch echt fout...



TO is je huur incl gas/licht?? en welke sectoren solliciteer je
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 28 oktober 2014 @ 15:47:

[...]





Nee, ik krijg geen toeslag. Eerder woonde ik scheef, dus ben verhuisd naar ook zo'n duur huurhuis als jij. Maar anders dan jij leg ik wel geld opzij voor eventuele mindere tijden die wellicht nooit komen. Maar ja, mensen die niet in loondienst werken, denken misschien wat meer na over geld sparen voor mindere tijden.Flauwekul. Spaar me suf. Ligt aan je karakter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamuza schreef op 28 oktober 2014 @ 15:02:

Wat de situatie bij de buren is, helpt niets bij jouw situatie, dus dat vergelijk zou ik niet maken.



Jaaaaaren geleden konden wij bij een ferme inkomensdaling bij de gemeente terecht voor een tijdelijke toeslag (dat heette huurvangnet, zoiets?), maar ik heb geen idee of dat nog bestaat en dan ook nog in jouw gemeente.



Doen:

- gemeente bellen

- belastingdienst mailen over mogelijkheid toeslag

- beiden solliciteren

- huis opruimen en kijken of je spullen op marktplaats kan zetten



Done

Done

Done

Done



Ja voor dat vangnet zou ik mogelijk in aanmerking komen maar dan wel met een verhuisplicht. Echt zit hier met tranen in mijn ogen...
quote:blueblue schreef op 28 oktober 2014 @ 15:31:

[...]



Dan heb je binnen 3 maanden echt wel een baan of je moet echt 40+ zijn...Ik dacht dat ik naïef was, maar jij slaat alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:

[...]





Nee wij zijn hier tegelijk komen wonen (nieuwbouw). Mijn buurvrouw is gaan latten met haar vriend, zij heeft nooit gewerkt en heeft een bijstandsuitkering. Zij heeft twee kinderen in de puberleeftijd. Zij krijgt alle toeslagen. Ik ben niet jaloers op haar, totaal niet. Wat ik ervan vind dat zij nog steeds niet aan het werk is, is een andere discussie.



Ik vind het niet geheel eerlijk dat ik straks moet verhuizen omdat ik de afgelopen 3 jaar de maximale huurverhoging heb gekregen. Zij nog nooit van haar hele leven gewerkt heeft en lekker kan blijven wonen. Het gaat mij niet om haar, ik gun haar alles, leven en laten leven. Het is meer als voorbeeld dat het een vreemde situatie is dat ik nu nergens recht op heb terwijl ik het nu zo nodig heb. Ik ga er ook vanuit dat wij weer snel werk hebben. Moet ik dan daarna weer verhuizen omdat we dan te goedkoop wonen?Zie de opmerking van de banaan, misschien kan die verhoging eraf. Krijg je wel subsidie.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:

[...]





Nee wij zijn hier tegelijk komen wonen (nieuwbouw). Mijn buurvrouw is gaan latten met haar vriend, zij heeft nooit gewerkt en heeft een bijstandsuitkering. Zij heeft twee kinderen in de puberleeftijd. Zij krijgt alle toeslagen. Ik ben niet jaloers op haar, totaal niet. Wat ik ervan vind dat zij nog steeds niet aan het werk is, is een andere discussie.



Ik vind het niet geheel eerlijk dat ik straks moet verhuizen omdat ik de afgelopen 3 jaar de maximale huurverhoging heb gekregen. Zij nog nooit van haar hele leven gewerkt heeft en lekker kan blijven wonen. Het gaat mij niet om haar, ik gun haar alles, leven en laten leven. Het is meer als voorbeeld dat het een vreemde situatie is dat ik nu nergens recht op heb terwijl ik het nu zo nodig heb. Ik ga er ook vanuit dat wij weer snel werk hebben. Moet ik dan daarna weer verhuizen omdat we dan te goedkoop wonen?maar je weet haar situatie toch niet? hoe kom je erbij dat zij alle toeslagen krijgt? En al zou ze die krijgen misschien draait zij ook elk dubbeltje om, ik zou zeggen focus je op jezelf ipv op je buurvrouw... is voor nu echt belangrijker
.
anoniem_184700 wijzigde dit bericht op 28-10-2014 15:53
Reden: never mind
% gewijzigd
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:

[...]





Nee wij zijn hier tegelijk komen wonen (nieuwbouw). Mijn buurvrouw is gaan latten met haar vriend, zij heeft nooit gewerkt en heeft een bijstandsuitkering. Zij heeft twee kinderen in de puberleeftijd. Zij krijgt alle toeslagen. Ik ben niet jaloers op haar, totaal niet. Wat ik ervan vind dat zij nog steeds niet aan het werk is, is een andere discussie.



Ik vind het niet geheel eerlijk dat ik straks moet verhuizen omdat ik de afgelopen 3 jaar de maximale huurverhoging heb gekregen. Zij nog nooit van haar hele leven gewerkt heeft en lekker kan blijven wonen. Het gaat mij niet om haar, ik gun haar alles, leven en laten leven. Het is meer als voorbeeld dat het een vreemde situatie is dat ik nu nergens recht op heb terwijl ik het nu zo nodig heb. Ik ga er ook vanuit dat wij weer snel werk hebben. Moet ik dan daarna weer verhuizen omdat we dan te goedkoop wonen?

Ga naar je verhuurder en leg de situatie uit.



Wij waren "scheefwoners" maar zijn per 1 januari bijna op het minimum gekomen. Onze verhuurder heeft de huurverhogingen van dit jaar en vorig jaar terug gedraaid.
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 28 oktober 2014 @ 15:52:

[...]



Ik dacht dat ik naïef was, maar jij slaat alles.Je zelf focussen op de buurvrouwen, niet sparen etc dat is niet naief zeker? het is gewoon een feit dat ouderen minder snel aan een baan komen...
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 15:51:

[...]





Done

Done

Done

Done



Ja voor dat vangnet zou ik mogelijk in aanmerking komen maar dan wel met een verhuisplicht. Echt zit hier met tranen in mijn ogen...



Niet leuk om verplicht te verhuizen, maar zoals eerder gezegd: dat kan een hele tijd duren en dan heb jij weer werk.



Alles ziet nu zwart, maar kijk naar wat er wel mogelijk is. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
EN hoe denk je trouwens een huis te gaan huren zonder inkomsten? vaak is t moeilijk om een huis te huren met een ww of bijstand,
Even iets heel anders: is 750 dan duur voor een huis waar je met een gezin kan wonen?

Ik heb geen idee hoor. Ik woon zelf op kamers. Ik zie hier regelmatig langskomen dat TO duur woont, maar ik dacht dat 750 wel meeviel. Appartement waar ik woon met 2 medestudenten kost 1050 en mijn vorige woning was 2000 (oke dit was in Amsterdam, maar toch)
quote:blueblue schreef op 28 oktober 2014 @ 15:55:

EN hoe denk je trouwens een huis te gaan huren zonder inkomsten? vaak is t moeilijk om een huis te huren met een ww of bijstand,Waar wonen die mensen dan? In kartonnen dozen allemaal?
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 28 oktober 2014 @ 15:12:

Hebben jullie geen buffer opgebouwd in al die jaren?Jazeker, echter niet superveel. En omdat we de laatste anderhalf jaar al op minimaal inkomen leefden hebben we iedere keer wat afgesnoept van het spaargeld. Mijn man heeft nu anderhalf jaar geen werk. Hij heeft getracht werk te krijgen (ook) in een ander vakgebied, heeft daar een opleiding voor gevolgd, helaas is het hier ook moeilijk werk in te vinden. Hij doet echt superveel zijn best en wij hopen deze week te horen te krijgen of hij is aangenomen. Hij heeft trouwens wel 2 keer tussendoor werk gehad. Helaas ging 1 zaak failliet en de andere kwam zijn afspraken niet na.
Alle reacties Link kopieren
To, ik snap je paniek.



Ga eens praten met de woningbouwvereniging en leg je situatie uit. Je hebt niets te verliezen toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 28 oktober 2014 @ 15:56:

[...]





Waar wonen die mensen dan? In kartonnen dozen allemaal?Jezus dat zeg ik toch niet, ook dat is een feit dat dat voor mensen erg lastig is, veel particuliere huurders willen een arbeidsovereenkomst zien.. dat is gewoon zo
Alle reacties Link kopieren
In welke sectoren zoek je werk en waar woon je ?
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:

[...]





Nee wij zijn hier tegelijk komen wonen (nieuwbouw). Mijn buurvrouw is gaan latten met haar vriend, zij heeft nooit gewerkt en heeft een bijstandsuitkering. Zij heeft twee kinderen in de puberleeftijd. Zij krijgt alle toeslagen. Ik ben niet jaloers op haar, totaal niet. Wat ik ervan vind dat zij nog steeds niet aan het werk is, is een andere discussie.



Ik vind het niet geheel eerlijk dat ik straks moet verhuizen omdat ik de afgelopen 3 jaar de maximale huurverhoging heb gekregen. Zij nog nooit van haar hele leven gewerkt heeft en lekker kan blijven wonen. Het gaat mij niet om haar, ik gun haar alles, leven en laten leven. Het is meer als voorbeeld dat het een vreemde situatie is dat ik nu nergens recht op heb terwijl ik het nu zo nodig heb. Ik ga er ook vanuit dat wij weer snel werk hebben. Moet ik dan daarna weer verhuizen omdat we dan te goedkoop wonen?





Ben je door de inkomensafhankelijke huurverhoging boven de huurgrens gekomen?

In dat geval kun je bij een latere inkomensdaling de ink. afh. huurverhoging tot twee jaar terug laten draaien. En je woning komt nooit in het geliberaliseerde regime. Voor de bepaling of er sprake is van een sociale huurwoning is namelijk de aanvangshuur leidend. Dan kun je dus ook huurtoeslag aanvragen.



Dacht ik.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:blueblue schreef op 28 oktober 2014 @ 15:14:

is die 750 in of ex gas en licht, en daarnaast is je man al aan het solliciteren hoelang is hij al werkeloos? misschien beetje mosterd: maar bouw een buffer op voor als je bijv je baan verliest... wat is je leeftijd?Dat is ex gas en licht. Ik zit nu op 1600 euro vaste lasten ex boodschappen. Weet je, ik ben juist super positief. Toen ik te horen kreeg dat ik mijn baan kwijt was dacht ik dat ik toch echt wel zo een andere job had. En na tig afwijzingen weet ik het gaat mij echt wel lukken. Het heeft alleen iets meer tijd nodig dan ik gedacht had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven