Geld & Recht alle pijlers

Huurhuis. Inkomen omlaag, jammer dan

28-10-2014 14:56 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Edit;

Mijn man heeft net te horen gekregen dat hij is aangenomen. Onderstaand is dus niet meer van toepassing. Wel laat ik onderstaand staan, misschien heeft iemand anders nog iets aan de tips die gegeven zijn.



Hoi,



Ik hoop op nuttige reacties want ik weet het even niet meer.



Situatie; man geen werk, per 1 nov stopt zijn ww uitkering. Ik ben mijn baan kwijt per 1 nov en heb recht op 19 maanden ww. Ben druk bezig met solliciteren!

Dit houdt in dat wij per 1 november nog maar een inkomen hebben van 1200 euro per maand. Wij betalen 750 euro aan huur.

Ik heb geen recht op huurtoeslag want de huur is te hoog. Grappig om te weten is dat de buren 3 deuren verder wel gewoon huurtoeslag krijgen, zij profiteren al jaren van een bijstands uitkering.

Ik heb met de woningbouw gebeld maar helaas kunnen zij hier ook niets aan doen. Enige oplossing is dat ik bij de gemeente een toeslag aan kan vragen. Echter moet ik dan ook een verhuisverplichting aangaan (ik moet dus gaan zoeken naar een goedkopere woning)

Ik vind dit zo oneerlijk, kan wel huilen. Ik weet niet meer wat ik nu moet doen. Wij hebben altijd gewerkt, ons hele leven. Wij wonen hier heel fijn en onze kinderen hebben het hier ook fijn. Ik wil niet verhuizen. Ik heb trouwens geen geld om te verhuizen



Iemand raad? Alvast super bedankt voor de reacties
Bij ons kan de huur niet boven de subsidiegrens komen. Ook niet als we miljonairs zijn.



Er klopt iets niet in je verhaal TO.
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 15:51:



Ja voor dat vangnet zou ik mogelijk in aanmerking komen maar dan wel met een verhuisplicht. Echt zit hier met tranen in mijn ogen...

En die tranen helpen niet. Ja, de situatie is kut, maar je zult ermee moeten dealen. Als je een woonkostentoeslag van de gemeente wilt, dan moet je de verhuisplicht accepteren. Het is niet anders.



En als de buurvrouw dezelfde huur heeft, hoe komt zij dan aan huurtoeslag als jullie huur te hoog is voor toeslag?



En nogmaals, ga naar je verhuurder en kijk of je in aanmerking komt voor wijzigingen van de huurverhogingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 16:00:

[...]





Dat is ex gas en licht. Ik zit nu op 1600 euro vaste lasten ex boodschappen. Weet je, ik ben juist super positief. Toen ik te horen kreeg dat ik mijn baan kwijt was dacht ik dat ik toch echt wel zo een andere job had. En na tig afwijzingen weet ik het gaat mij echt wel lukken. Het heeft alleen iets meer tijd nodig dan ik gedacht had.Jeetje mina, wat erg zeg!!! Ik snap ondanks mijn reacties echt wel je zorgen hoor! Blijf idd positief dat houdt je denk ik op de been en blijf je de moed er in houden...
quote:EvenWatAnders schreef op dinsdag 28 oktober 2014 15:13 Natuurlijk mag je even huilen, want K is het natuurlijk. Maar goed, je moet ook verder, dus spullen verkopen op marktplaats voor wat extra inkomen, en als een malle solliciteren op ongeveer alles, vooral je man natuurlijk.

Sta je ingeschreven bij een woningbouw? Ga zeker kijken naar goedkopere woningen waar je huursubsidie kan aanvragen.

Heb je al zorgtoeslag ed aangevraagd of nieuwe gegevens doorgegeven? Dit dus. Tuurlijk is het balen allemaal. Even janken en weer door. Inschrijven bij uitzendbureaus en alles aanpakken wat aangeboden wordt. Sterkte ermee.
quote:blueblue schreef op 28 oktober 2014 @ 15:23:

[...]





wat een onzin zeg! als de nood echt hoog is, en je wilt echt werken vind je wel wat, want soms moet je een stap terug doen,alles beter dan thuis op de bank zitten en denken dat je een baan vind waarbij je netto meteen een riant bedrag verdiend..Dit is ook echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 28 oktober 2014 @ 15:16:

[...]





TO en man hebben het nu moeilijk en hebben hun leven lang bijgedragen aan de verzorgingsstaat. Als haar buren nog nooit een dag gewerkt hebben de afgelopen jaren en wel iedere maand uit alle potjes geld toegestopt krijgen snap ik dat TO daar over valt. Zou ik ook doen.



TO wat een drama zeg, beide werkloos en dan gewoon gedwongen worden om te verhuizen.



Wat heeft je man allemaal al gedaan om aan het werk te komen de afgelopen tijd? Ik denk dat zijn uitkering al een poosje loopt of niet? Kunnen jullie tijdelijk terugvallen op familie? Als jullie alleen jouw inkomen hebben heb je misschien op zn minst toch recht op zorgtoeslag? Of zit dat al in je berekening van 1200?



Heel erg dank voor je begrip. Mijn man heeft zeer regelmatig gesolliciteerd, netwerk gebruikt. Ik heb zijn linkedin gepimpt, geholpen met sol brieven schrijven. Ikzelf ben nog iets ondernemender, ik doe nu ook vrijwilligerswerk en ga binnenkort met een korte opleiding starten om mijn kansen te vergroten.



Zorgtoeslag moet ik ook nog even navragen. Volgens mij kijken ze dan naar je inkomen van vorig jaar? Dat ga ik straks nog even uitzoeken. Thanks voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:AnnaRaven schreef op 28 oktober 2014 @ 15:01:

De buren van 3 deuren verder zullen dan wel een lagere huurprijs betalen, zijn er wellicht eerder komen wonen?Dat is denk ik ook de reden van de lagere huur van de buren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 28 oktober 2014 @ 16:04:

[...]





Dit is ook echt onzin.Vind jij idd
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 28 oktober 2014 @ 16:01:

Bij ons kan de huur niet boven de subsidiegrens komen. Ook niet als we miljonairs zijn.



Er klopt iets niet in je verhaal TO.Jahoor, dit kan zeker wel. De huurverhoging is tegenwoordig (gedeeltelijk) inkomensafhankelijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar je komt elke maand ruim 400 te kort,om je vastelasten te kunnen betalen, ppfff wat een nachtmerrrie, hoop echt dat je snel wat vind
Zorgtoeslag is gebaseerd op je jaarinkomen. Met ingang van 1 januari kom je daarvoor in aanmerking.



En de bijstandsnorm voor gehuwden is 1291 euro, dus van de SD kun je ook nog tot dat bedrag aangevuld krijgen als jullie nu 1200 euro krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Even om de situatie duidelijk te krijgen:



Je bent dus gaan huren van de woningbouw, met een woning die onder de huurtoeslaggrens lag. Daarna zijn jullie scheefwoners geworden met een inkomen (ruim) boven de sociale huurgrens, en hebben daarom bovenop de reguliere huurverhoging extra huurverhogingen gehad.

Nu is jullie inkomen sterk gedaald, en kom je niet meer in aanmerking voor huurtoeslag omdat de huur boven de huurtoeslaggrens ligt.



Klopt dit?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 16:04:

[...]





Zorgtoeslag moet ik ook nog even navragen. Volgens mij kijken ze dan naar je inkomen van vorig jaar? Dat ga ik straks nog even uitzoeken. Thanks voor de tip!Of jullie recht hebt op toeslagen in 2014 is afhankelijk van jullie totale inkomen 2014. Voor 2015 geldt het inkomen van 2015. De toeslag ontvang je eerst als voorschot. Gaat je inkomen omhoog dan bestaat de kans dat je (een gedeelte) terug moet betalen. Pas je toeslagen dan ook gelijk aan als je inkomen verandert.
quote:mara2 schreef op 28 oktober 2014 @ 16:05:

[...]





Dat is denk ik ook de reden van de lagere huur van de buren.

TO zei dat het nieuwbouw is en ze er gelijktijdig zijn komen wonen, 3 jaar geleden.



Waarom komt buuv dan wel in aanmerking voor huurtoeslag? Als dit beide geen sociale huur is?
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 28 oktober 2014 @ 15:23:

[...]



Dan heb je dus blijkbaar echt geen idee.... En dat is fijn voor je, want dat betekent dat je het zelf niet hebt meegemaakt.



TO: wat een rotsituatie. Ik snap heel goed dat je niet zomaar wil en kan verhuizen. Staan jullie ingeschreven en is er een mogelijkheid om te verhuizen naar een sociale huurwoning? Ik hoop dat je ergens woont waar dat allemaal geen jaren duurt. Hopelijk vinden jij of je man snel weer een baan!Nee wij staan niet ingeschreven, ik ging er vanuit dat ik hier nooit meer weg zou gaan (willen we ook niet). Grappige is dat wij al in een sociale huurwoning wonen. Toen wij hier kwamen wonen was huurtoeslag niet mogelijk. Echter in de loop der jaren is dat wel mogelijk geworden. Daarom krijgen wij nu ook iedere keer de max huurverhoging, waardoor huurtoeslag niet meer mogelijk is... Volg je het nog? Ik niet hoor haha
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 15:49:

[...]





Nee wij zijn hier tegelijk komen wonen (nieuwbouw). Mijn buurvrouw is gaan latten met haar vriend, zij heeft nooit gewerkt en heeft een bijstandsuitkering. Zij heeft twee kinderen in de puberleeftijd. Zij krijgt alle toeslagen. Ik ben niet jaloers op haar, totaal niet. Wat ik ervan vind dat zij nog steeds niet aan het werk is, is een andere discussie.



Ik vind het niet geheel eerlijk dat ik straks moet verhuizen omdat ik de afgelopen 3 jaar de maximale huurverhoging heb gekregen. Zij nog nooit van haar hele leven gewerkt heeft en lekker kan blijven wonen. Het gaat mij niet om haar, ik gun haar alles, leven en laten leven. Het is meer als voorbeeld dat het een vreemde situatie is dat ik nu nergens recht op heb terwijl ik het nu zo nodig heb. Ik ga er ook vanuit dat wij weer snel werk hebben. Moet ik dan daarna weer verhuizen omdat we dan te goedkoop wonen?





Kan mij voorstellen dat je dit moeilijk vind.



Maar overal komt een einde aan ook de bijstandsuitkering van jouw buurvrouw. Zo denk je hoe doen mensen het. En zo hoor je dat de gemeente bezig is om mensen aan een baan te helpen.



Heb ook een paar voorbeelden. Dan denk je hoe krijgen ze het telkens voor elkaar. Maar ergens valt eens het doek.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 16:12:

[...]





Nee wij staan niet ingeschreven, ik ging er vanuit dat ik hier nooit meer weg zou gaan (willen we ook niet). Grappige is dat wij al in een sociale huurwoning wonen. Toen wij hier kwamen wonen was huurtoeslag niet mogelijk. Echter in de loop der jaren is dat wel mogelijk geworden. Daarom krijgen wij nu ook iedere keer de max huurverhoging, waardoor huurtoeslag niet meer mogelijk is... Volg je het nog? Ik niet hoor hahaNee, ik volg het niet, en dat kan ook niet. Zie mijn eerdere post.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie geen buffer? Spaargeld? Nooit nagedacht over je baan verliezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 28 oktober 2014 @ 16:10:

[...]



TO zei dat het nieuwbouw is en ze er gelijktijdig zijn komen wonen, 3 jaar geleden.



Waarom komt buuv dan wel in aanmerking voor huurtoeslag? Als dit beide geen sociale huur is?



Omdat TO in die onzinnige regel van scheefhuren viel, daarom hebben ze haar huur op 2 jaar met een kleine 15% verhoogd

De buren zaten toen al in de bijstand en kregen niet die huursverhoging.

leuker kunnen we het niet maken , wel idioter
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn dus in een te duur huis gaan wonen..
Alle reacties Link kopieren
quote:banaanaap schreef op 28 oktober 2014 @ 15:44:

TO, is jullie huur boven de toeslaggrens komen te liggen na een huurverhoging op basis van inkomen?



Want volgens mij kun je bij vermindering van inkomsten de extra verhoging terugdraaien zodat je weer in aanmerking komt voor toeslagen.



Neem contact met je woningbouw op om hier meer over te weten te komen.Ik heb contact met de woningbouw opgenomen en zij zeggen je moet naar de gemeente. Daar kun je dan een woningtoeslag aanvragen maar heb je wel verhuizing plicht.
quote:merano schreef op 28 oktober 2014 @ 16:00:

[...]





Ben je door de inkomensafhankelijke huurverhoging boven de huurgrens gekomen?

In dat geval kun je bij een latere inkomensdaling de ink. afh. huurverhoging tot twee jaar terug laten draaien. En je woning komt nooit in het geliberaliseerde regime. Voor de bepaling of er sprake is van een sociale huurwoning is namelijk de aanvangshuur leidend. Dan kun je dus ook huurtoeslag aanvragen.



Dacht ik.



Klopt helemaal Merano.

Het enige nadeel is dat de verhuurder kan verlangen dat je je inkomensdaling aantoont met een IB60 formulier, en aangezien die van 2014 pas medio 2015 beschikbaar komen, duurt het even voordat je huur omlaag gaat weer. Maar misschien komen jullie met het inkomen van 2013 al wel in aanmerking voor huurtoeslag, TO?



In welk jaar ben je er komen wonen, en wat was je kale huur bij aanvang?
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 28 oktober 2014 @ 16:17:

Jullie zijn dus in een te duur huis gaan wonen..



Wat moest denk ik omdat je gewoon voor een goedkoper huurwoning niet in aanmerking komt met een bepaalde inkomen.

Met de pech dat als je minder hebt je geen huurtoeslag krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wat deed je man voor werk? Waarom heeft hij nog geen nieuwe baan?
Alle reacties Link kopieren
Heb je het met de woningbouw vereniging ook over gehad of het mogelijk is de verhoging terug te draaien nu jullie inkomen veel lager is? Ik denk dat hiervoor wel een IB 60 formulier nodig is.



Heb je bij de gemeente geïnformeerd welke voorwaarden zij stellen aan de woontoeslag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven