Geld & Recht alle pijlers

Huurhuis. Inkomen omlaag, jammer dan

28-10-2014 14:56 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Edit;

Mijn man heeft net te horen gekregen dat hij is aangenomen. Onderstaand is dus niet meer van toepassing. Wel laat ik onderstaand staan, misschien heeft iemand anders nog iets aan de tips die gegeven zijn.



Hoi,



Ik hoop op nuttige reacties want ik weet het even niet meer.



Situatie; man geen werk, per 1 nov stopt zijn ww uitkering. Ik ben mijn baan kwijt per 1 nov en heb recht op 19 maanden ww. Ben druk bezig met solliciteren!

Dit houdt in dat wij per 1 november nog maar een inkomen hebben van 1200 euro per maand. Wij betalen 750 euro aan huur.

Ik heb geen recht op huurtoeslag want de huur is te hoog. Grappig om te weten is dat de buren 3 deuren verder wel gewoon huurtoeslag krijgen, zij profiteren al jaren van een bijstands uitkering.

Ik heb met de woningbouw gebeld maar helaas kunnen zij hier ook niets aan doen. Enige oplossing is dat ik bij de gemeente een toeslag aan kan vragen. Echter moet ik dan ook een verhuisverplichting aangaan (ik moet dus gaan zoeken naar een goedkopere woning)

Ik vind dit zo oneerlijk, kan wel huilen. Ik weet niet meer wat ik nu moet doen. Wij hebben altijd gewerkt, ons hele leven. Wij wonen hier heel fijn en onze kinderen hebben het hier ook fijn. Ik wil niet verhuizen. Ik heb trouwens geen geld om te verhuizen



Iemand raad? Alvast super bedankt voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
TO,je kunt de huurverhogingen weer ongedaan maken ivm je nu lagere inkomen.Dus dan kun je huurtoeslag aanvragen.

Je kunt dan gewoon in je huis blijven wonen
Nogmaals, opnieuw naar de woningbouw en kijk of ze de laatste 2 inkomensafhankelijke huurverhogingen terug willen draaien. Kom je daarmee misschien weer onder de grens voor huursubsidie?



Verdere opties:

- naar de SD voor aanvulling van jouw WW tot de uitkeringsgrens

- overleg over een woonkostentoeslag

- per 1 januari meer zorgtoeslag

- per 1 januari gemeentelijke belastingen kwijtschelding aanvragen

- bezuinigen en budgetteren (abonnementen weg of verlagen, verzekeringen waar mogelijk omlaag, loterijen stoppen, internet- en tv pakket mogelijk naar beneden, mobieltjes oversluiten naar een goedkoper pakket, etc) om je vaste lasten omlaag te brengen.



Jammeren omdat de buurvrouw bijstand en huurtoeslag krijgt, gaat jouw situatie niet veranderen.
quote:ikweetgeennickd schreef op 28 oktober 2014 @ 16:18:

[...]





Ik heb contact met de woningbouw opgenomen en zij zeggen je moet naar de gemeente. Daar kun je dan een woningtoeslag aanvragen maar heb je wel verhuizing plicht.



De meeste wbv krijgen heel heel erg weinig te maken met verzoeken van het terugdraaien van het inkomensafhankelijk deel van de huurverhoging. Dikke kans dat degene die je sprak daar niks vanaf weet.

* even ervan uitgaande dat het idd het inkomensafh deel hvh is waardoor jullie nu te hoog zitten voor hts*
quote:blueblue schreef op 28 oktober 2014 @ 16:06:

[...]



Vind jij iddVinden de 420 duizend werkloze mensen ook.
quote:mara2 schreef op 28 oktober 2014 @ 16:20:

[...]





Wat moest denk ik omdat je gewoon voor een goedkoper huurwoning niet in aanmerking komt met een bepaalde inkomen.

Met de pech dat als je minder hebt je geen huurtoeslag krijgt.Klopt. Eerst word je met het scheefwonengedoe als het ware gedwongen te verhuizen naar een duurder huis, en daarna heb je pech als je spaarcenten op zijn. Best wel zuur.
Onze verhuurder vroeg voor het terugdraaien van de inkomensafhankelijke huurverhoging om een bewijs van ons huidige inkomen, dus een inkomstenspecificatie kan al voldoende zijn (dus beschikking einde WW man en toekenning WW TO).
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 28 oktober 2014 @ 16:08:

Even om de situatie duidelijk te krijgen:



Je bent dus gaan huren van de woningbouw, met een woning die onder de huurtoeslaggrens lag. Daarna zijn jullie scheefwoners geworden met een inkomen (ruim) boven de sociale huurgrens, en hebben daarom bovenop de reguliere huurverhoging extra huurverhogingen gehad.

Nu is jullie inkomen sterk gedaald, en kom je niet meer in aanmerking voor huurtoeslag omdat de huur boven de huurtoeslaggrens ligt.



Klopt dit?



Ja klopt, alleen toen wij hier gingen wonen verdienden we zeg maar 300 euro minder (netto) dan de afgelopen 2 jaar. Hierdoor kregen wij wel de max huurverhoging en buurvrouw niet (want laag inkomen, bijstand en ja dat weet ik zeker)



En voor de rest, jullie hebben helemaal gelijk, ik moet mij niet focussen op buurvrouw maar op onszelf. En dat doe ik ook. Ik wilde gewoon duidelijk maken hoe oneerlijk soms dit huurstelsel kan zijn. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er niet meer mensen in Nederland zijn die in dit soort situaties zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 28 oktober 2014 @ 16:08:

Even om de situatie duidelijk te krijgen:



Je bent dus gaan huren van de woningbouw, met een woning die onder de huurtoeslaggrens lag. Daarna zijn jullie scheefwoners geworden met een inkomen (ruim) boven de sociale huurgrens, en hebben daarom bovenop de reguliere huurverhoging extra huurverhogingen gehad.

Nu is jullie inkomen sterk gedaald, en kom je niet meer in aanmerking voor huurtoeslag omdat de huur boven de huurtoeslaggrens ligt.



Klopt dit?



Ja klopt, alleen toen wij hier gingen wonen verdienden we zeg maar 300 euro minder (netto) dan de afgelopen 2 jaar. Hierdoor kregen wij wel de max huurverhoging en buurvrouw niet (want laag inkomen, bijstand en ja dat weet ik zeker)



En voor de rest, jullie hebben helemaal gelijk, ik moet mij niet focussen op buurvrouw maar op onszelf. En dat doe ik ook. Ik wilde gewoon duidelijk maken hoe oneerlijk soms dit huurstelsel kan zijn. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er niet meer mensen in Nederland zijn die in dit soort situaties zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 28 oktober 2014 @ 16:08:

Even om de situatie duidelijk te krijgen:



Je bent dus gaan huren van de woningbouw, met een woning die onder de huurtoeslaggrens lag. Daarna zijn jullie scheefwoners geworden met een inkomen (ruim) boven de sociale huurgrens, en hebben daarom bovenop de reguliere huurverhoging extra huurverhogingen gehad.

Nu is jullie inkomen sterk gedaald, en kom je niet meer in aanmerking voor huurtoeslag omdat de huur boven de huurtoeslaggrens ligt.



Klopt dit?



Ja klopt, alleen toen wij hier gingen wonen verdienden we zeg maar 300 euro minder (netto) dan de afgelopen 2 jaar. Hierdoor kregen wij wel de max huurverhoging en buurvrouw niet (want laag inkomen, bijstand en ja dat weet ik zeker)



En voor de rest, jullie hebben helemaal gelijk, ik moet mij niet focussen op buurvrouw maar op onszelf. En dat doe ik ook. Ik wilde gewoon duidelijk maken hoe oneerlijk soms dit huurstelsel kan zijn. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er niet meer mensen in Nederland zijn die in dit soort situaties zitten.
TO, wat was de aanvangshuur, en in welk jaar ben je gaan huren?
Alle reacties Link kopieren
Ach jeetje TO, ik kan me je zorgen en je buikpijn wel voorstellen hoor. Wat ontzettend zuur zeg. En je hebt er nu ook niks meer aan maar voor in de toekomst wel gaan sparen (indien mogelijk).



Alle goede tips zijn al gegeven: ga langs bij je gemeente voor een tegemoetkoming en vraag alle toeslagen aan. Die verhuisplicht die je dan hebt, die zal hopelijk meevallen. Lijkt me niet dat je binnen een paar maanden een huis hebt dus hopelijk heb je tegen die tijd weer werk.



Ik was vroeger ook iemand die zei dat als je wilde werken, je echt wel zo aan het werk was maar daar ben ik ook van terug gekomen. Soms ben je te hoog opgeleid (en wordt je niet aangenomen omdat ze denken dat je zo wel weer foetsie bent), soms ben je te laag opgeleid en als je aan alle eisen voldoet dan wordt je niet uitgenodigd want er zijn 500 anderen gegadigden. Ik weet wel dat het niet zo simpel is als het lijkt.



Je bent in elk geval goed bezig zie ik m.b.t. het vinden van werk.



Ik wens je veel succes en heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 28 oktober 2014 @ 16:25:

[...]





Vinden de 420 duizend werkloze mensen ook.Die hebben dat jou allemaal idd verteld... weirdo
Alle reacties Link kopieren
Whaaaaaa, dit gaan jullie niet geloven ))



Man kreeg net een telefoontje, hij is aangenomen. Hij moet donderdag op gesprek komen voor de salarisonderhandeling... Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffff Ongelofelijk dit. Kan wel huilen, maar nu van blijdschap joeeehoeeeeeeeeeeeeeee



Nu ik nog! Heb mogen een gesprek bij een W&S bureau, duimen!!
Nee dat gaan we niet geloven



Ga maar lekker even gillen!
Alle reacties Link kopieren
Een baan krijgen is niet zo makkelijk hoor. Zwager hier is afgestudeerd aan de uni, kan geen werk vinden. Woont daarom weer thuis (hij is 27) en is een mbo opleiding gaan doen, in de hoop dan wel werk te vinden is...
Alle reacties Link kopieren
Oooh wat super! Geweldig! Van harte!
Ja, ik weet er alles van want eind vorig jaar zaten wij in hetzelfde schuitje. Forse inkomensdaling en wel maximale huurverhogingen gehad en nog geen recht recht op toeslagen. Wel een goedkopere woning maar per saldo 30 euro over na betaling van de vaste lasten om van te leven.



Ik heb toen gedaan wat ik in mijn opsomming beschrijf. Ik raad je aan hetzelfde te doen TO.



Bij de Sociale Dienst denken ze ook met je mee.



Terugdraaien van de huursverhogingen gaat in veel gevallen niet via de woningbouw, maar omdat je per 1 november acuut in de problemen komt kunnen zij wel beslissen de laatste 2 verhogingen ongedaan te maken (je krijgt dan de gewone verhoging, niet de scheefwoners verhoging).



Gewoon een gesprek aanvragen en zelf ook alvast bij de SD navragen of er daadwerkelijk een verhuisplicht is.
Laat maar. Ik denk dat je nu beter gebak kunt gaan kopen!



Gefeliciteerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 28 oktober 2014 @ 16:39:

Ja, ik weet er alles van want eind vorig jaar zaten wij in hetzelfde schuitje. Forse inkomensdaling en wel maximale huurverhogingen gehad en nog geen recht recht op toeslagen. Wel een goedkopere woning maar per saldo 30 euro over na betaling van de vaste lasten om van te leven.



Ik heb toen gedaan wat ik in mijn opsomming beschrijf. Ik raad je aan hetzelfde te doen TO.



Bij de Sociale Dienst denken ze ook met je mee.



Terugdraaien van de huursverhogingen gaat in veel gevallen niet via de woningbouw, maar omdat je per 1 november acuut in de problemen komt kunnen zij wel beslissen de laatste 2 verhogingen ongedaan te maken (je krijgt dan de gewone verhoging, niet de scheefwoners verhoging).



Gewoon een gesprek aanvragen en zelf ook alvast bij de SD navragen of er daadwerkelijk een verhuisplicht is.Heel erg bedankt ikbenanoniem, maar het is niet meer nodig. Hij heeft een baan, net gehoord. Wat fijn he. Maar anders had ik zeker je advies van harte genomen en nogmaals de woningbouw aangeschreven.
Ikbenanoniem, terugdraaien van inkomensafh huurverhoging gaat altijd via de wbv. Die incasseren de huur. Wel moet er een inkomensverklaring komen van de belastingdienst, en omdat je dan met die vertraging zit (zie mijn eerdere post) kan het zijn dat je die niet meteen krijgt. Of de wbv moet coulant zijn, maar omdat ze zelf ook nogal onder het vergrootglas liggen met die inkomensgrenzen denk ik niet dat er veel hun vingers aan durven branden.
Ik snap hoe klote de situatie is TO, wij hebben uiteindelijk net op tijd (want reserves echt op) goedkopere woonruimte gevonden. We wonen nu in een sloopwoning, niet ideaal maar het geeft wel rust dat we de vaste lasten kunnen betalen van mijn salaris.
Ooh lees net dat je man wen Baan heeft, gefeliciteerd!
Van onder de negeer gefeliciteerd, TO!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
quote:*Ginger* schreef op 28 oktober 2014 @ 16:42:

Ikbenanoniem, terugdraaien van inkomensafh huurverhoging gaat altijd via de wbv. Die incasseren de huur. Wel moet er een inkomensverklaring komen van de belastingdienst, en omdat je dan met die vertraging zit (zie mijn eerdere post) kan het zijn dat je die niet meteen krijgt. Of de wbv moet coulant zijn, maar omdat ze zelf ook nogal onder het vergrootglas liggen met die inkomensgrenzen denk ik niet dat er veel hun vingers aan durven branden.

Onze verhuurder deed dat anders, juist omdat het probleem acuut ontstond en je bij de officiele weg inderdaad vertraging hebt.



Gelukkig is het voor TO niet meer van toepassing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven