Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag - onduidelijkheden

11-10-2014 22:29 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond dames,



Ik ben bezig met het maken van een proefberekening om te kijken of ik recht heb op huurtoeslag (en zo ja hoeveel) maar ik kom ergens niet helemaal uit. Ik weet dat ik eigenlijk even naar de belastingdienst moet bellen maar dat kan pas maandagochtend weer en ik brand van nieuwsgierigheid omdat ik maandag naar een heel leuk huisje ga kijken en zooo benieuwd ben of ik dit zou kunnen betalen. Dus ik hoop dat er iemand meeleest die dit toevallig weet.



De woning is een sociale huurwoning met de volgende kosten:

Kale huurprijs ¤ 682,88

Subsidiabele huurprijs ¤ 699

Servicekosten ¤ 23,35

Totale huurprijs ¤ 706,23



Nou lijkt het mij logisch dat met het juiste maximale toetsinginkomen ik sowieso recht heb op huurtoeslag omdat het simpelweg om een sociale huurwoning gaat. Nu heb ik begrepen dat de huurtoeslag wordt berekend over de subsidiabele huurprijs (in dit geval dus 699 euro en dat mag maximaal 699,48 zijn om recht te hebben op huurtoeslag). Maar als ik een proefberekening maak op de site van de belastingdienst kan ik alleen de kale huurprijs en de servicekosten invoeren, wat bij elkaar opgeteld meer dan 700 euro is waardoor de berekening aangeeft dat ik geen recht heb op huurtoeslag.



Ik voel me nu een beetje dom maar ik snap het niet meer. Waarom moet ik de kale huurprijs + servicekosten invoeren bij de berekening van de belastingdienst als de huurtoeslag wordt berekend over de subsidiabele huurprijs? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.



Alvast bedankt namens een warhoofdje.
Alle reacties Link kopieren
heb je www.berekenuwrecht.nl al geprobeerd?

misschien geeft die wel een duidelijk antwoord
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als de servicekosten apart berekend staan in je huurcontract kan je subsidie aanvragen.
Dan vul je de subsidiabele huur in bij kale huur, en zet je nul bij de servicekosten.
Alle reacties Link kopieren
Je moet de kale huur prijs euro 682,88 nemen plus de servicekosten.



Welke servicekosten meetellen en welke niet, kan je bij de proef berekening kijken op toeslagen.nl en dan bij servicekosten klikken op het vraagteken.



Heb je een specificatie van de servicekosten?
Alle reacties Link kopieren
Subsidiabele huurprijs betekend dat je boven de 699 euro geen huurtoeslag meer ontvangt. Dat heeft dus niets te maken met jou huur oid.
De subsidiabele huur is de kale huur plus dat deel van de servicekosten waarover je toeslag krijgt. Als je nu alleen maar die gegevens hebt, die je in de OP zet, vul je de proefberekening in zoals ik net schreef en dan krijg je je toeslagbedrag eruit. Dat is altijd ongeveer, dus hou wel een slag om de arm, maar dan heb je wel een aardig idee.
quote:esther55 schreef op 11 oktober 2014 @ 22:53:

Subsidiabele huurprijs betekend dat je boven de 699 euro geen huurtoeslag meer ontvangt. Dat heeft dus niets te maken met jou huur oid.



Dit is dus niet zo, de subsidiabele huur is kale huur plus servicekosten die subsidiabel zijn.



De verhuurder houdt zo te zien de woning bewust net onder de huurtoeslaggrens, en dat is 699,48 inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:esther55 schreef op 11 oktober 2014 @ 22:48:

Je moet de kale huur prijs euro 682,88 nemen plus de servicekosten.



Welke servicekosten meetellen en welke niet, kan je bij de proef berekening kijken op toeslagen.nl en dan bij servicekosten klikken op het vraagteken.



Heb je een specificatie van de servicekosten?Nee, die staan er niet bij op de website van de woningvereniging maar misschien kan ik die opvragen. Misschien hoef ik er dan uiteindelijk minder servicekosten bij op te tellen omdat ze niet allemaal meetellen en misschien kom ik dan alsnog niet boven die maximale 699,48 euro uit. Doel je daar op?
Alle reacties Link kopieren
Maar ik vind het wel een prijzig huis om te huren als je blijkbaar niet zoveel verdient! Lukt dat dan wel met alle belastingen en energiekosten etc?
quote:josefina schreef op 11 oktober 2014 @ 22:59:

[...]





Nee, die staan er niet bij op de website van de woningvereniging maar misschien kan ik die opvragen. Misschien hoef ik er dan uiteindelijk minder servicekosten bij op te tellen omdat ze niet allemaal meetellen en misschien kom ik dan alsnog niet boven die maximale 699,48 euro uit. Doel je daar op?Je komt niet boven de 699,48 uit, want er staat dat de subsidiabele huur 699 is. Tijdens de bezichtiging vraag je een specificatie, maar vooralsnog kun je hier al mee rekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:*Ginger* schreef op 11 oktober 2014 @ 22:47:

Dan vul je de subsidiabele huur in bij kale huur, en zet je nul bij de servicekosten.Dankjewel voor je duidelijke uitleg en voorbeelden! Zo had ik het ook bedacht maar wist niet of dat klopte. Ik begrijp dan alleen niet de proefberekening dan niet (ook) de optie geeft om gewoon alleen de subsidiabele huur in te voeren voor als je die dan toch al weet. Dan zou je toch in een keer klaar zijn en hoef je niks meer bij elkaar op te tellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:josefina schreef op 11 oktober 2014 @ 22:59:

[...]





Nee, die staan er niet bij op de website van de woningvereniging maar misschien kan ik die opvragen. Misschien hoef ik er dan uiteindelijk minder servicekosten bij op te tellen omdat ze niet allemaal meetellen en misschien kom ik dan alsnog niet boven die maximale 699,48 euro uit. Doel je daar op?http://www.onshuis.com/ve ... t-subsidiabele-huurprijs-

https://www.wonenbreburg. ... ubsidiabele_servicekosten



Volgens alle bronnen gebruikt de belastingdienst de subsidiabele huur voor de huurtoeslag, dus die 699 kun je gewoon gebruiken voor de proefberekening (en dan servicekosten op 0 zetten).



Oo mosterd
Ken je die slogan van de belastingdienst? "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" Ze liegen.



Maar zonder gekheid, ik denk dat ze er vanuit gaan dat je gaat rekenen met alle precieze cijfers. Alleen heeft niet iedere woningbouw in zijn verhuursysteem de mogelijkheid om die ook in de woningadvertentie te zetten. Zeker bij appartementen roept dat eerder veel extra vragen op, dan dat het duidelijker wordt. Dat soort dingen komt dan bij het gesprek verder wel. Voor een voorlopige berekening weet je genoeg, de rest komt later.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:*Ginger* schreef op 11 oktober 2014 @ 23:04:

[...]





Je komt niet boven de 699,48 uit, want er staat dat de subsidiabele huur 699 is. Tijdens de bezichtiging vraag je een specificatie, maar vooralsnog kun je hier al mee rekenen.Aha, kwartje valt nu wel echt geloof ik. Die subsidiabele huurprijs is dus juist lager dan de totale huurprijs omdat niet alle servicekosten mee worden gerekend voor de huurtoeslag. Dan zouden de servicekosten die wél meetellen toch 16,12 euro moeten zijn (kale huurprijs a 682,88 euro min de subsidiabele huurprijs a 699)?
Alle reacties Link kopieren
quote:*Ginger* schreef op 11 oktober 2014 @ 23:10:

Ken je die slogan van de belastingdienst? "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" Ze liegen.



Maar zonder gekheid, ik denk dat ze er vanuit gaan dat je gaat rekenen met alle precieze cijfers. Alleen heeft niet iedere woningbouw in zijn verhuursysteem de mogelijkheid om die ook in de woningadvertentie te zetten. Zeker bij appartementen roept dat eerder veel extra vragen op, dan dat het duidelijker wordt. Dat soort dingen komt dan bij het gesprek verder wel. Voor een voorlopige berekening weet je genoeg, de rest komt later.

Succes!



Haha inderdaad!!!

Weet nu inderdaad genoeg voor een voorlopige berekening dus dat is fijn. En ik snap dat die precieze cijfers niet altijd in de advertentie staan, kan juist verwarrend werken. Dank voor je heldere uitleg!



En de rest ook allemaal bedankt!!!
Alle reacties Link kopieren
Hou je ook rekening met de loongrens van 21600, hierboven krijg je geen cent meer.
Don't know, don't care
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 11 oktober 2014 @ 23:02:

Maar ik vind het wel een prijzig huis om te huren als je blijkbaar niet zoveel verdient! Lukt dat dan wel met alle belastingen en energiekosten etc?Klopt, voor een sociale huurwoning is het zeker prijzig! Volgens mij omdat het een veranda heeft. En ik moet dus echt even uitrekenen of ik dan zou gaan redden. Dit huisje kwam toevallig lang en klinkt heel leuk maar als ik nog wat langer op de wachtlijst blijf staan kom ik wellicht in aanmerking voor een goedkoper huisje dat ook genoeg te bieden heeft.
Alle reacties Link kopieren
Had onlangs nog hetzelfde, maar wij hebben gewoon recht op huursubsidie. Voor het plaatje:



Kale huur ¤680

Servicekosten ¤25 bestaande uit ¤16 ramenwasservice en ¤9 gemeenschappelijke ruimtes. Totaal dus 705, maarrr...



Ramenwasservice is een bijzondere service en mag je niet opgeven als servicekosten.



Ik heb dus ingevuld ¤680+¤9.



Voor jouw (toekomstige) woning zullen er dus ook servicekosten wel en niet subsidiabel zijn. Vast succes gewenst met verhuizen
Alle reacties Link kopieren
quote:merlijne83 schreef op 11 oktober 2014 @ 23:26:

Had onlangs nog hetzelfde, maar wij hebben gewoon recht op huursubsidie. Voor het plaatje:



Kale huur ¤680

Servicekosten ¤25 bestaande uit ¤16 ramenwasservice en ¤9 gemeenschappelijke ruimtes. Totaal dus 705, maarrr...



Ramenwasservice is een bijzondere service en mag je niet opgeven als servicekosten.



Ik heb dus ingevuld ¤680+¤9.



Voor jouw (toekomstige) woning zullen er dus ook servicekosten wel en niet subsidiabel zijn. Vast succes gewenst met verhuizen Bedankt voor de verduidelijking! Ben blij dat ik het eindelijk snap:)
Alle reacties Link kopieren
In principe is de vraag van josefina beantwoord: er zal zeer waarschijnlijk huurtoeslag mogelijk zijn, omdat de subsidiabele servicekosten minder zullen zijn dan ¤ 699.48 minus ¤ 682,88



Bij de aanvraag huutoeslag wordt gevraagd naar de 4 categorieën (componenten) van de servicekosten die meetellen voor de huurtoeslag; elektra algemene ruimten, schoonmaakkosten algemene ruimten, huismeesterkosten, kosten voor diensten- en recreatieruimten.

In de praktijk komen vooral de eerste twee rubrieken voor. Als er bijvoorbeeld ¤ 15 voor elektra moet worden betaald rekent het aanvraagprogramma ¤ 12 deze categorie.



Zo is het mogelijk dat de verhuurder net onder de maximumgrens voor de huurtoeslag gaat 'zitten'. Maar het omgekeerde zie ik in mijn omgeving ook gebeuren. Woningen die vrijkomen en verhuurd worden door een particuliere verhuurder gaan ineens met ¤ 100 of meer huur omhoog en komen dan uit op een huur van plus minus ¤ 800. Kan natuurlijk alleen als er voldoende vraag is. Behalve voor de portemonnee ook goed om huurders die je niet wil buiten de deur te houden (....)



En wat te denken van (sociale) woningbouwverenigingen die zo snel als mogelijk de sociale huurwoning onttrekken aan het verhuurbestand en de woning te koop zetten. Nodig om de begroting rond te krijgen (....)



Een duidelijke uitleg over subsidiabele servicekosten meetellend voor de huurtoeslag geeft de belastingdienst zelf. Eenvoudig te vinden door te googelen op: huurtoeslag + servicekosten!

Lees hier
Alle reacties Link kopieren
quote:lalalalalinda schreef op 11 oktober 2014 @ 23:16:

Hou je ook rekening met de loongrens van 21600, hierboven krijg je geen cent meer.



Hoe kom je erbij?

Volgens mij is het 34678,- hoor...
Prrrr, mauw miawwwww.
34678,- is wat je maximaal mag verdienen om in aanmerking te komen voor sociale huurwoningen met een prijs tot 699,-. Dit betekent niet dat je dan nog recht hebt op huursubsidie.
quote:Jane-Ice schreef op 12 oktober 2014 @ 06:48:

[...]





Hoe kom je erbij?

Volgens mij is het 34678,- hoor...



Nee hoor, bij dat bedrag heb je geen recht op huurtoeslag.

Bij een alleenstaande is dat rond de 21000 max.
Alle reacties Link kopieren
En volgend jaar wordt op 1 juli de huursverhoging doorgevoerd en dan komt het huis boven de huursubsidiegrens?



Ik vind het een enorm bedrag wat iedere maand weer terug komt hoor. Kun je het ook nog betalen als ze bijvoorbeeld gaan bezuinigen op de huurtoeslag, en dat minder wordt? Als de grens om nog huursubsidie te krijgen naar beneden wordt bijgesteld?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven