Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag zomaar stopgezet door belastingdienst

08-11-2014 14:29 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Even een vraagje voor diegene die hier ook mee te maken hebben of verstand van hebben



Sinds maart 2014 ontvang ik huurtoeslag.



Stomtoevallig zie ik zojuist op mijn persoonlijke pagina van 'mijntoeslagen' op de site van de belastingdienst dat een paar dagen geleden mijn huurtoeslag per 1 januari 2015 is stopgezet. Ik schrok mij kapot!

(was bezig met een aanpassing van uren mbt kinderopvangtoeslag)

Is dit normaal? Doet de belastingdienst dit automatisch vlak voor het begin van het nieuwe jaar en moet ik jaarlijks opnieuw huurtoeslag aanvragen? Of is dit gewoon een formaliteit ivm hun administratie en hoef ik mij geen zorgen te maken en word het een dezer dagen automatisch verlengd?

Helaas kan ik zo snel niet iets terugvinden op internet hierover en krijg er nu al de zenuwen van... Zonder huurtoeslag kom ik niet rond... :'( (alleenstaande part-time werkende moeder met dreumes)

In het weekend is de belastingdienst telefonisch niet bereikbaar en maandag werk ik de hele dag en kan ik onmogelijk bellen... en ja, ik ben heel nieuwsgierig en ongeduldig . Dus mocht iemand op het forum hier al een antwoord op weten en mij gerust kunnen stellen? ;)



Er is geen verandering van de huurprijs van mijn huis en ook geen verandering van mijn inkomen voor 2015.



Wie weet hoe dit zit?



Many thanks!
anoniem_142174 wijzigde dit bericht op 08-11-2014 14:33
Reden: spelVout ;)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vraag het gewoon weer aan via de site en bel ze even voor uitleg maandag. De wegen van de belastingdienst zijn duister en ondoorgrondelijk
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij klopt het wel dat je dit ieder jaar opnieuw moet opvragen! Maar weet het niet 100% zeker eigenlijk... Ik zou ook even bellen, maar maak je in ieder geval geen zorgen
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie snelle reacties

Zal proberen mijn geduld te bewaren en dinsdag meteen met de belastingdienst bellen.
Bij mij wordt het gewoon elk jaar verlengd. Ik heb het 1x aangevraagd en daarna nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Huurtoeslag loopt gewoon door in het nieuwe jaar als je het eerder hebt aangevraagd. Waar precies lees je dat de toeslag is stopgezet? Op je persoonlijke pagina bij mijn toeslagen.nl?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Ik zie nog geen overzicht voor 2015 hoor.
Alle reacties Link kopieren
Is er ook nog niet, bij je persoonlijke gegevens zie je wel het door de belastingdienst geschatte inkomen voor 2015 maar verder nog geen gegevens over je huurtoeslag voor 2015.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
@ Istar_ dat idee had ik idd ook, van het automatisch verlengen.

Kan het zijn dat er per 2015 andere regels gelden mbt automatisch verlengen zoals per 2015 jaarlijks opnieuw aanvragen?
quote:skeete schreef op 08 november 2014 @ 14:46:

@ Istar_ dat idee had ik idd ook, van het automatisch verlengen.

Kan het zijn dat er per 2015 andere regels gelden mbt automatisch verlengen zoals per 2015 jaarlijks opnieuw aanvragen?Daarom heb ik net even gekeken, maar ik zie nergens beschikkingen staan voor 2015. Alleen voor 2014.
Alle reacties Link kopieren
Oh wacht, staat het in het rijtje op de eerste pagina waar de belastingdienst ook vermeldt dat zij jouw inkomen voor 2015 hebben doorgegeven? Staat daar dat de huurtoeslag is stopgezet? Door wie is dat doorgegeven?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:skeete schreef op 08 november 2014 @ 14:46:

@ Istar_ dat idee had ik idd ook, van het automatisch verlengen.

Kan het zijn dat er per 2015 andere regels gelden mbt automatisch verlengen zoals per 2015 jaarlijks opnieuw aanvragen?

Nee, er zijn geen andere regels.



Wie heeft de wijziging doorgegeven? Dat staat er bij vermeld.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Ik las het op mijn Homepage onder het kopje:



Status laatste wijzigingen.



Datum 3 november 2014, wijziging:



Huurtoeslag stopgezet per 1 januari 2015

Door ons vastgesteld op 3 november 2014

Status in behandeling
Alle reacties Link kopieren
quote:skeete schreef op 08 november 2014 @ 14:51:

Ik las het op mijn Homepage onder het kopje:



Status laatste wijzigingen.



Datum 3 november 2014, wijziging:



Huurtoeslag stopgezet per 1 januari 2015

Door ons vastgesteld op 3 november 2014

Status in behandeling

Heb jij in het verleden een medebewoner gehad die meetelde in de huurtoeslag? Dan heeft de belastingdienst een fout gemaakt bij de berekening van je huurtoeslag.

Ze zijn nu bezig deze fout te herstellen. Je krijgt dan een herberekening. Per 11 november krijg je daarover een brief van ze.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad ook een berekening van mijn inkomen voor 2015 (Inflatiecorrectie). Maar dan blijft mijn inkomen nog steeds (ver) beneden modaal ;)



Verder ook geen bechikkingen over 2015. Alleen deze wijziging en stopzetting. Vreemd...
Alle reacties Link kopieren
Hee, als ik naar die pagina ga, zie ik ook dat ze mijn inkomen hebben geschat. Waarom hebben ze dat nou gedaan.. Ik al dat zelf wel eens aanpassen binnenkort, anders zie ik de broek al hangen dat we in 2016 flink moeten terug betalen. Het inkomen dat ze hebben geschat is namelijk aan de lage kant.
Waar ik wel echt van baal zijn die enorme bedragen die ik terug moet betalen voor de KOT. Mijn inkomen is al jaren stabiel, zo moeilijk rekenen is dat dan toch niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:understatement schreef op 08 november 2014 @ 14:54:

Hee, als ik naar die pagina ga, zie ik ook dat ze mijn inkomen hebben geschat. Waarom hebben ze dat nou gedaan.. Ik al dat zelf wel eens aanpassen binnenkort, anders zie ik de broek al hangen dat we in 2016 flink moeten terug betalen. Het inkomen dat ze hebben geschat is namelijk aan de lage kant.De inschatting van je inkomen doet de belastingdienst altijd en ze schatten ook altijd te laag in. Daar moet je zelf alert op zijn en meteen wijzigingen doorgeven.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik woon hier alleen met mijn zoontje van 2. Geen medebewoner gehad en ook niet in de toekomst.

Er stond inderdaad iets over correcties, kan mij niet voorstellen dat ik daar ook onder val/teveel huurtoeslag heb ontvangen...
quote:tallyho schreef op 08 november 2014 @ 14:58:

[...]



De inschatting van je inkomen doet de belastingdienst altijd en ze schatten ook altijd te laag in. Daar moet je zelf alert op zijn en meteen wijzigingen doorgeven.Hoe schatten ze dat in dan? Volgens mij klopt het bij mij altijd wel (zit al in de hoogste schaal voor mijn functie, dus mijn salaris gaat niet meer omhoog).
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 08 november 2014 @ 14:55:

Waar ik wel echt van baal zijn die enorme bedragen die ik terug moet betalen voor de KOT. Mijn inkomen is al jaren stabiel, zo moeilijk rekenen is dat dan toch niet?De belastingdienst schat altijd te laag in, ze vorderen namelijk liever terug dan dat ze moeten nabetalen. Heeft met rente te maken. Zelf altijd je inkomen op de site van de belastingdienst controleren en zelf meteen wijzigingen doorgeven. Dat is de enige manier om te ontsnappen aan teveel ontvangen en terugbetalen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar dat jij jaarlijks bedragen KOT terug moet betalen. Kloppen de gegevens misschien niet wat het KDV opgeeft aan de belastingdienst?
quote:skeete schreef op 08 november 2014 @ 15:02:

Wat bizar dat jij jaarlijks bedragen KOT terug moet betalen. Kloppen de gegevens misschien niet wat het KDV opgeeft aan de belastingdienst?

Ik las laatst dat de belastingdienst de afgelopen jaren rekenfouten heeft gemaakt.

Ik heb begin dit jaar een flink bedrag over 2012 terug moeten betalen en nu net een behoorlijk bedrag over 2013. Gelukkig is 2014 het laatste jaar KOT, dus dan ben ik er vanaf

Verder kloppen al mijn toeslagen altijd en krijg ik elk jaar geld terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:skeete schreef op 08 november 2014 @ 14:58:

Nee, ik woon hier alleen met mijn zoontje van 2. Geen medebewoner gehad en ook niet in de toekomst.

Er stond inderdaad iets over correcties, kan mij niet voorstellen dat ik daar ook onder val/teveel huurtoeslag heb ontvangen...Misschien komt het door de geboorte van je zoontje. Een kind moet je immers vermelden bij de aanvraag van de huurtoeslag of als wijziging doorgeven als het geboren wordt. Heb je dit toen der tijd als wijziging doorgegeven? Wellicht ben je er daarom uitgerold en willen ze handmatig controleren dat het werkelijk een kind van 2 jaar is en niet een medebewoner. Ik ben aan het gokken, hoor. Ik weet het niet zeker.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Maak je bovendien niet al te veel zorgen, als je met je inkomen en je huur in aanmerking komt voor huursubsidie heb je er gewoon recht op. Bovendien mag de belastingdienst teveel uitbetaalde KOT niet verrekenen met andere toeslagen dus dat kan het niet zijn.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven