Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag zomaar stopgezet door belastingdienst

08-11-2014 14:29 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Even een vraagje voor diegene die hier ook mee te maken hebben of verstand van hebben



Sinds maart 2014 ontvang ik huurtoeslag.



Stomtoevallig zie ik zojuist op mijn persoonlijke pagina van 'mijntoeslagen' op de site van de belastingdienst dat een paar dagen geleden mijn huurtoeslag per 1 januari 2015 is stopgezet. Ik schrok mij kapot!

(was bezig met een aanpassing van uren mbt kinderopvangtoeslag)

Is dit normaal? Doet de belastingdienst dit automatisch vlak voor het begin van het nieuwe jaar en moet ik jaarlijks opnieuw huurtoeslag aanvragen? Of is dit gewoon een formaliteit ivm hun administratie en hoef ik mij geen zorgen te maken en word het een dezer dagen automatisch verlengd?

Helaas kan ik zo snel niet iets terugvinden op internet hierover en krijg er nu al de zenuwen van... Zonder huurtoeslag kom ik niet rond... :'( (alleenstaande part-time werkende moeder met dreumes)

In het weekend is de belastingdienst telefonisch niet bereikbaar en maandag werk ik de hele dag en kan ik onmogelijk bellen... en ja, ik ben heel nieuwsgierig en ongeduldig . Dus mocht iemand op het forum hier al een antwoord op weten en mij gerust kunnen stellen? ;)



Er is geen verandering van de huurprijs van mijn huis en ook geen verandering van mijn inkomen voor 2015.



Wie weet hoe dit zit?



Many thanks!
anoniem_142174 wijzigde dit bericht op 08-11-2014 14:33
Reden: spelVout ;)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje was absoluut 'bekend' toen ik destijds de huurtoeslag aan vroeg. Het was tegelijkertijd met kindgebondenbudget etc. In mijn gezinssamenstelling staat hij ook netjes bijgeschreven op de belastingsite.



tallyho, je hebt gelijk, ik moet mij geen zorgen maken, want mijn inkomen en huur geven (gelukkig) recht op o.a. huurtoeslag. I'm just a een newbe in de toeslagen wereld en schrok mij kapot ;)





Thanks voor jullie reacties
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat alles snel in orde komt, TO. Ik kan me voorstellen dat je ervan schrok.
Life is short. Eat dessert first.
De belastingdienst schat niets in, ze hanteren een inkomen wat je destijds hebt opgegeven. Als het inkomen wijzigt moet je dit zelf aanpassen, anders blijven ze het oude inkomen hanteren.



Hoe hoog is je belastbare inkomen geschat? Mogelijk wordt de maximale inkomensgrens die je voor de huurtoeslag mag hebben volgend jaar weer wat verlaagd en val je daardoor buiten de boot. Hoe hoog staat je inkomen voor nu geschat?
Alle reacties Link kopieren
De belastingdienst schrijft zelf op je persoonlijke pagina "geschat inkomen". Lijkt mij dus dat de belastingdienst wel degelijk zelf inschat. Denk je ook niet? Bovendien weet ik zeker dat de belastingdienst zelf inschat want ik geef ieder jaar trouw de wijzigingen door en toch staat er ieder jaar opnieuw bij geschat inkomen een te laag bedrag.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Gismo72, het door de belasting geschatte belastbare inkomen is ruim onder de maximum inkomensgrens en geeft recht op diverse toeslagen ;)

En hun schatting klopt met mijn opgegeven daadwerkelijke inkomen, dus daar kan het echt niet aan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Over een verlaging van de maximale inkomensgrens voor huursubsidie voor 2015 heb ik nog niets gelezen dus het lijkt mij sterk dat dat de oorzaak is. Dan had dit al veel langer bekend moeten zijn.



Een proefberekening maken voor 2015 kan nog niet dus ik kan je op dat punt niet geruststellen TO maar het lijkt mij sterk dat dat de oorzaak zou zijn.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 08 november 2014 @ 15:40:

De belastingdienst schrijft zelf op je persoonlijke pagina "geschat inkomen". Lijkt mij dus dat de belastingdienst wel degelijk zelf inschat. Denk je ook niet? Bovendien weet ik zeker dat de belastingdienst zelf inschat want ik geef ieder jaar trouw de wijzigingen door en toch staat er ieder jaar opnieuw bij geschat inkomen een te laag bedrag.Dat viel mij ook op ja, bij 1 van de toeslagen die ik ontving. Uiteindelijk werd er wel het juiste bruto jaarbedrag gehanteerd (gelukkig) maar heeft vrij lang hardnekkig te laag gestaan.
wij slapen nooit.
quote:skeete schreef op 08 november 2014 @ 15:43:

Gismo72, het door de belasting geschatte belastbare inkomen is ruim onder de maximum inkomensgrens en geeft recht op diverse toeslagen ;)

En hun schatting klopt met mijn opgegeven daadwerkelijke inkomen, dus daar kan het echt niet aan liggen.Dan kan ik er geen verklaring voor bedenken. Bellen dus.
quote:tallyho schreef op 08 november 2014 @ 15:40:

De belastingdienst schrijft zelf op je persoonlijke pagina "geschat inkomen". Lijkt mij dus dat de belastingdienst wel degelijk zelf inschat. Denk je ook niet? Bovendien weet ik zeker dat de belastingdienst zelf inschat want ik geef ieder jaar trouw de wijzigingen door en toch staat er ieder jaar opnieuw bij geschat inkomen een te laag bedrag.geschat inkomen door je jezelf. De belastingdienst schat niet.Ze baseren een inkomen op een definitief inkomen van een of meerdere jaren daarvoor. Ze kunnen niet bedenken wat iemands inkomen gaat worden, dat kan je alleen zelf doen. Wat ze nog wel eens doen is een inflatiecorrectie toepassen op het inkomen wat het jaar daarvoor bekend was en daardoor het bedrag wat anders wordt. Maar nogmaals, je bent en blijft zelf verantwoordelijk om je eigen inkomen te wijzigen en in de gaten te houden.
Alle reacties Link kopieren
Dat is de reden dus niet. Ik hou het er op dat de belastingdienst je gegevens wilt nalopen in verband met een eventuele herberekening. Wellicht hebben ze de selectie daarvoor dusdanig ingesteld dat ook alleenstaanden met 1 kind er ook uit rollen in het kader van foutief meegetelde medebewoners. Maandag even bellen en je niet te sappel maken, als je zou moeten terugbetalen wegens teveel ontvangen toeslag dan hoor je dit in het voorjaar/ zomer als alle inkomens definitief worden vastgesteld door de belastingdienst.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
@Gizmo



Geschat inkomen voor 2015:

Doorgegeven op 1 november 2014 door: ons



Vastgesteld inkomen voor 2013:

Doorgegeven op 2 oktober 2014 door: Basisregistratie inkomen



Nieuwe huur per [datum]

Doorgegeven op [datum] door: uzelf of uw eventuele toeslagpartner



De belastingdienst schat je inkomen voor het komende jaar, gebaseerd op het in het voorgaande jaar door hen vastgestelde inkomen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat de bewoording van 'inschatting' een beetje verkeerd is gekozen. Volgens mij gaan ze uit van het inkomen van dit jaar + inflatie en noemen ze het een inschatting, omdat ze de inflatie inschatten, en niet je inkomen.



Op zich wel logisch dat ze het zo doen, maar ik ga mijn inkomen in ieder geval even bijschroeven
Alle reacties Link kopieren
Ben je nieuw in dat huis komen wonen en weet je zeker dat de oude bewoner is uitgeschreven op dat adres?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
0800 - 0543 (gratis). Voor vragen over belastingen en toeslagen.

Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.



Maandag van 8 tot 20 bereikbaar, dus zou ze gewoon even bellen hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
Geen oude bewoners ingeschreven op dit adres, dus dat kan het ook niet zijn.



Maandag tot 20.00 bereikbaar? Had niet goed gelezen. Tnx, kan ik idd alsnog maandag bellen
Alle reacties Link kopieren
http://www.belastingdiens ... ws/uw_toeslagen_voor_2015
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er in 2015 veel verandert t.o.v. 2014, maar je zou naar



http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/



kunnen gaan en de vragen daar beantwoorden. Dan weet je of je recht hebt op huurtoeslag. Geen huurtoeslag krijg je als:

- je inkomen te hoog is;

- je te veel vermogen hebt;

- de huur van je huidige woning te hoog is.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 09 november 2014 @ 08:54:

http://www.belastingdiens ... ws/uw_toeslagen_voor_2015Je zou op 18 november of later daar deze link kunnen gaan, Skeete.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naar aanleiding van dit topic ook even gekeken en mijn inkomen hebben ze verhoogd ivm nieuwe normen en inflatiecorrectie. Er staat nog niets over mijn toeslagen. Nu heb ik geen huurwoning dus daar kan ik niet over meepraten.

De andere toeslagen worden later pas bekend gemaakt. De alleenstaande ouderkorting gaat er volgend jaar af he? Misschien dat je daarom hoger ingeschat bent en je toeslag is stopgezet? Normaal kreeg je korting en volgend jaar niet?

Er komt wel een extra kindgebonden budget en alleenstaandeouderkop, maar dat is een toeslag en geen korting.

Dit is helaas pas in december te berekenen.
Procrastinate now and panic later.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,



Gelukkig vandaag alsnog tussendoor de belastingdienst kunnen bellen, en.... de belastingdienst blijkt bij meerdere huishoudens een fout te hebben gemaakt door onterecht de huursubsidie te stoppen per 1 januari 2015

Hoe dit komt weet de belastingdienst niet, maar het is inmiddels bekend en wordt een dezer dagen opgelost.



Niets aan de hand dus! Gewoon een ' foutje'



Tnx voor jullie hulp, meedenken etc
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een dringende vraag! :(



Ik huur een woning onder (met contract) nu is het zo dat ik een tijd geleden huurtoeslag heb aangevraagd omdat ik volgens de belastingdienst daar gewoon recht op had als ik maar een eigen opgang, keuken, toilet etc had. Dat heb ik. Nu is het zo dat mijn woning te koop gezet wordt (verwacht geen snelle koper) en dat als deze verkocht wordt ik eruit moet oke oke dat is te overzien... Nu het belangrijkste.. Heb ik weleens recht op huurtoeslag? Ik weet ondertussen dat de bank het niet uitmaakt wie er woont als de rente maar betaald wordt... Maar nu hoor ik net dat mijn huurbaas geen hypotheek rente aftrek kan doen als ik het aanvraag mijn huurbaas weet niet dat ik het allang aangevraagd heb want ja ik dacht zo ik heb er recht op heb alles netjes nagevraagd maar nu begin ik toch weer te twijfelen.. Wat zijn de gevolgen voor mij en de huurbaas als blijkt dat je geen huurtoeslag mag aanvragen als de woning te koop staat en als er hypotheek rente aftrek wordt gedaan.. Ik kan me voor stellen dat jullie er misschien geen reet van snappen want dat doe ik ook niet!!!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er niet om of jij huurtoeslag aanvraagt of niet. Je huisbaas krijgt geen hypotheekrenteaftrek meer omdat hij huur ontvangt voor de woning. Hij kan niet dubbel aan het huis 'verdienen' door én huur én HRA te innen.

En dát hij die huurinkomsten heeft moet hij sowieso zelf ook aangeven, dat wordt als het goed is niet ineens pas bekend omdat jij toeslag aanvraagt.



Overigens huur je de woning niet onder. Dat is wanneer je huurbaas de woning zelf ook huurt. Meestal is dat ook illegaal.

Als de woning eigendom is van je huurbaas, dan huur je van een particulier i.p.v. een WBV of makelaar. Ook daar zitten regels aan, de hypotheekverstrekker moet toestemming geven en soms is er een woonvergunning nodig. Maar dat is dus geen onderhuur.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie! Maar Wanneer zou de huurbaas hier achter komen? Pas wanneer het huis officieel te koop staat? Want dan zet ik het namelijk direct stop.. Al denk ik wel zo dat de belastingdienst mij toen vertelde dat ik er recht op heb.. Ik betaal de huur wel contant. Wat zijn de gevolgen voor mij en de huurbaas als ik het niet stopzet ? In deze tijd is het geld hard nodig zoals je misschien kunt begrijpen.. Is het zo dat ik er wel recht op heb maar dat er dan geen aftrek meer gedaan kan worden door de eigenaar? En dat ik dan dus een probleem heb? Ik heb wel een huurcontract namelijk met wat ik aan huur betaal en alles.
Alle reacties Link kopieren
Het is trouwens niet bekend verder dat ik de woning huur waar de hypotheek betaald word. Maar ik sta wel ingeschreven bij de gemeente op dat adres.
Alle reacties Link kopieren
Jacky J, lees even goed en rustig het advies van Lariba want zij geeft antwoord op de vragen die jij voor een 2e keer stelt.



Allereerst is er geen sprake van onderhuur want jij huurt de woning van de eigenaar, ten tweede heeft de eigenaar van de woning geen recht op aftrek van hypotheekrente omdat hij de woning verhuurt;



Dit betekent voor jou dat je recht hebt op huurtoeslag mits je aan de overige voorwaarden voldoet betreft hoogte van de huur, hoogte van jouw inkomen en hoogte van jouw vermogen. Voldoe je hieraan dan heb je recht op huurtoeslag.



Wat jouw huisbaas (= de eigenaar van de woning) allemaal misloopt is niet jouw probleem. Ik vermoed, gezien jouw paniek, dat de eigenaar van de woning de huurinkomsten niet aan de belastingdienst heeft doorgegeven en wel de hypotheekrente aftrekt. Hij is nu bang is dat de belastingdienst achter de verhuur van de woning komt doordat jij voor dit adres huursubsidie aanvraagt. Dat is echter niet jouw probleem!



Laat je niet door de huiseigenaar onder druk zetten en als hij toch graag heeft dat jij van de huurtoeslag afziet waar jij recht op hebt en goed kan gebruiken, dan staat het hem vrij om de huur met het bedrag van huursubsidie te verlagen. Dan financier jij in ieder geval niet zijn oplichting van de belastingdienst.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven