Geld & Recht alle pijlers

Huwelijkscadeau: geld. Hoeveel?

15-11-2014 15:33 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik weer een huwelijk. Het bruidspaar vraagt een financiële bijdrage ipv een cadeau. Ik heb dit vaak meegemaakt maar vraag me toch af, hoeveel geven jullie? Ik begrijp dat het afhangt van de situatie en wie de vrienden zijn - wellicht kun je dit wat uitleggen.



Voor het bruidspaar waar het nu om gaat weet ik het gewoon echt niet. Hij is een hele goede vriend uit mijn studententijd die nu nog steeds mijn stapmaatje is. Zijn aanstaande kent hij nog maar een jaar, en ik heb haar nog maar twee keer gezien. Hij is best wel materialistisch en ze pakken flink uit met een kasteel en alles erop en eraan. We zijn uitgenodigd voor de hele dag en maken er gelijk een weekendje van, want de locatie is niet bepaald om de hoek. Tips graag….
Alle reacties Link kopieren
75 - 100 euro samen?



Het hangt er ook wel een beetje vanaf wat je budget is en hoeveel kosten je verder hebt voor kleding, vrijgezellenfeestjes etc.
I've learned so much from my mistakes... I'm thinking of making a few more
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet echt een budget. Ik ga niet speciaal kosten maken voor kleding voor dit huwelijk, ik kijk wel wat ik nog in de kast heb hangen (of in een van die van mijn zussen ;)). Vrijgezellenfeest was ik niet mee, ik ben een vriend van hem en bij het vrijgezellenfeest werden alleen de mannen uitgenodigd. Gelukkig maar, want motorcrossen en strippende hoeren zijn niet aan mij besteed :P
Alle reacties Link kopieren
Ze verzorgen best een hoop voor de gasten als ik het zo lees. Als je het idee van een uitje combineert met het idee dat je het huwelijk van een goede vriend gaat vieren dan zou ik zo uitkomen op 100 euro.
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha nee dat snap ik



Ik had vorig jaar hetzelfde bij vrienden van ons. Man en ik hadden geen kosten voor kleding en alleen man ging naar vrijgezellenfeest. Wij hebben toen 100 euro samen gegeven.
I've learned so much from my mistakes... I'm thinking of making a few more
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben idd een hoop verzorgd. Ik verwacht ook dat het een prachtig feest gaat worden. 100 lijkt me een goed idee.
Ow... ik zou 40-50 euro echt wel het maximum vinden. Dat zij trouwen met kasteel enzo, is hun keuze en voor mij geen reden om hen voor het huwelijk méér te geven dan vrienden die low-budget trouwen in hun eigen achtertuin.
Een cadeau kost net zoveel als je zelf kan missen. Persoonlijk kan ik slecht tegen uitnodigingen met een kadotip. Dat hij groot wil uitpakken met zijn bruiloft, hoeft niet te betekenen dat je met een kado ook moet uitpakken. Een kado is geen entree voor de bruiloft, neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 15 november 2014 @ 15:51:

Ow... ik zou 40-50 euro echt wel het maximum vinden. Dat zij trouwen met kasteel enzo, is hun keuze en voor mij geen reden om hen voor het huwelijk méér te geven dan vrienden die low-budget trouwen in hun eigen achtertuin.Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je ook weer gelijk in, Winterlelie. Een kado is geen entree voor een bruiloft. Die vriend laat wel zien door mij uit te nodigen voor de hele dag, incl diner, dat ik tot zijn goede vrienden behoor. En ja, ook daar valt geen bedrag op te plakken. Toch telt het voor mijn gevoel mee.



Deze vriend en ik hebben na ons afstuderen een paar jaar samengewerkt en allebei goed carrière gemaakt. Qua budget zal hij dus geen lowbudget huwelijksfeest geven, en ik hoef geen lowbudget cadeaus te geven. Toch is dit een soort ik-ben-benieuwd / etiquette - vraag.
Als je alleen uitgenodigd wordt voor een receptie geef je een ander bedrag dan wanneer je daggast bent. Ook omdat de band met het paar dan waarschijnlijk anders is.Maar als mensen een groot en luxe feest geven betekend dat niet dat je een duurder cadeau geeft dan wanneer de bruiloft in het zaaltje van de duivenvereniging is.

Als je op een andere bruiloft waar je ook de hele dag bent uitgenodigd een x-bedrag geeft, dan geef je dat nu ook, lijkt mij. Of zou je ook minder geven als hun feestje kleiner en minder uitbundig was?

Ik zou 50 euro een prima bedrag vinden.
Ik vind Beatrijs altijd erg leuk bij dit soort vragen. Kijk eens hier: http://www.beatrijs.com/cat/advies/etiquette/cadeaus/
Voor echt goede vrienden en directe familie waar we een fijne band mee hebben geven we 100,- als stel, als we daggast zijn.



Zijn we avondgast, dan doen we 50,- als stel.



Recepties worden hier niet meer gedaan, het is eigenlijk of daggast of avondgast voor het avondfeest.



Ik zie het niet als entree, maar als cadeau. Hoe groot of hoe klein de bruiloft ook maar mag zijn. En als mensen nu graag geld als cadeau willen hebben, dan vind ik dat prima. En of ze daar dan het huwelijksfeest van betalen, de huwelijksreis of iets moois voor in huis kopen, helemaal prima, het blijft een gegeven cadeau.
Alle reacties Link kopieren
@Katherina, leuke link! Vooral dat stuk over Genoeg hebben van cadeaus .
Ik doe altijd ¤50 als ik daggast ben en ¤25 als ik avondgast ben.



Zelf heb ik dat ook gekregen van onze gasten bij ons huwelijk. Wij trouwden ook in een kasteel en hadden een hotel geboekt voor onze (75) daggasten. Dus het maakt inderdaad niks uit waar het huwelijk wordt gevierd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 15 november 2014 @ 15:51:

Ow... ik zou 40-50 euro echt wel het maximum vinden. Dat zij trouwen met kasteel enzo, is hun keuze en voor mij geen reden om hen voor het huwelijk méér te geven dan vrienden die low-budget trouwen in hun eigen achtertuin.



Eens. Vorige week nog met open mond zitten luisteren naar een kameraad die volgend jaar trouwt, wist niet dat die zo op geld zat.

Hij zat te zeuren dat alles zo duur was en dat sommige mensen maar ¤10 of ¤20 in de envelop deden. Dat het hem veel meer koste.

Heb m dus ook ff duidelijk verteld dat hij niet in andersmans portemonee kan kijken en dat ik er niet ben om zijn bruiloft te betalen maar omdat ik er vanuit ga dat hij en vriendin het leuk vinden dat ik kom.

Wat voor bedrag of cadeau ik ook maar mee neem.

Hij zei niks terug. ( Hij zei in hetzelfde gesprek ook dat hij eraan dacht om de namen van de gevers op de envelop te zetten zodat ze precies weten wie wat gaf. Beetje zielig vind ik persoonlijk. Iets voor het girrige actie topic)



Wij doen meestal ¤50 bij een avond bruiloft bij goede vrienden.

Bij verder van mij af bekijk het op dat moment, afhankelijkvan wat ik missen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer ruim vijf jaar geleden, maar wij kregen van de meeste goede vrienden 50 Euro per stel. Van slechts een paar hele goede vrienden 100 Euro gekregen. Wij geven zelf ook alleen 100 Euro aan onze beste vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Sorry als ik je topic kaap TO, maar wat zou dan normaal zijn als je alleen voor het feest zou worden uitgenodigd (1 persoon en geen heel close vrienden, meer goede kennissen)?
Alle reacties Link kopieren
quote:maree schreef op 15 november 2014 @ 17:05:

Sorry als ik je topic kaap TO, maar wat zou dan normaal zijn als je alleen voor het feest zou worden uitgenodigd (1 persoon en geen heel close vrienden, meer goede kennissen)?¤15/¤20. Bij kennisen zou ik dan eerder gaat voor ¤15 en een leuk kaartje.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Niks is zo vervelend als geld geven. Met cadeaus heb je dit soort problemen niet. Ik zou voor kennissen 75 euro doen als stel, en voor goede vrienden 100 of 125.



Het is nogal veel geld, als je ook de reiskosten, kosten voor de overnachting en voor de kleren meetelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef 250,- aan familie en goeie vrienden.

Of 100 a 150,- aan minder goeie vrienden/ verre familie's.

Ik ga meestal alleen of met mijn zoon.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Wat een uiteenlopende bedragen Dank voor het meedenken!
quote:Jane-Ice schreef op 15 november 2014 @ 17:12:

Ik geef 250,- aan familie en goeie vrienden.

Of 100 a 150,- aan minder goeie vrienden/ verre familie's.

Ik ga meestal alleen of met mijn zoon.



Dat is heel lief, maar laat ik je een klein rekensommetje geven;

Wij hebben een gezamelijk maandelijks inkomen van ongeveer 2500 euro. Daarvan gaat 1500 euro naar de rekening voor vaste lasten en nog eens 300 naar zorgverzekeringen en telefoonabonnementen. Blijft 700 euro over. We hebben p.p. 100 nodig voor brandstof en ongeveer 400 voor boodschappen. Blijft maandelijks dus over; 100 euro.



Als ik 250 euro cadeau moet geven, is dat dus spaargeld van bijna 3 maanden. Drie maanden lang geen truitje van de markt of een ijsje, nieuwe schoenen, die leuke ketting, de schoolfoto´s of kapper.



Sorry, maar dat gaat hem dus echt niet worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier is een typisch bedrag: 25euro als je niet voor de hele dag bent uitgenodigd (enkel receptie), 50euro/pp voor hele dag (avondfeest). Voor beste vrienden, waar ik bijvoorbeeld getuige was, geef ik wel iets van een 100-150 euro.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook exces. Inkomen van ¤1600.

¤50 is voor ons al veel ( avond bruiloft).

En als ze daar niet tevreden over zijn geven ze het maar terug, kan ik zelf goed gebruiken.



Is precies wat ik al eerder schreef: je kan niet in andermans portemonee kijken. Voor de is ¤100 in verhouding netzo veel als ¤10 voor een ander.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven