Geld & Recht alle pijlers

Huwelijkscadeau: geld. Hoeveel?

15-11-2014 15:33 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik weer een huwelijk. Het bruidspaar vraagt een financiële bijdrage ipv een cadeau. Ik heb dit vaak meegemaakt maar vraag me toch af, hoeveel geven jullie? Ik begrijp dat het afhangt van de situatie en wie de vrienden zijn - wellicht kun je dit wat uitleggen.



Voor het bruidspaar waar het nu om gaat weet ik het gewoon echt niet. Hij is een hele goede vriend uit mijn studententijd die nu nog steeds mijn stapmaatje is. Zijn aanstaande kent hij nog maar een jaar, en ik heb haar nog maar twee keer gezien. Hij is best wel materialistisch en ze pakken flink uit met een kasteel en alles erop en eraan. We zijn uitgenodigd voor de hele dag en maken er gelijk een weekendje van, want de locatie is niet bepaald om de hoek. Tips graag….
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Niks. Ik geef geen geld als cadeau. Als men spaart voor een kristallen glasservies, een mooi servies, een chique bestekcassette, enz. wil ik graag een aantal glazen, borden, dekschalen, couverts. of wat dan ook schenken. Bedrag maakt me dan op zich nog niet eens zo veel uit (kan het me gelukkig permitteren). Maar ik verdom het om een bankbiljet in een enveloppe te doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jane-Ice schreef op 15 november 2014 @ 17:12:

Ik geef 250,- aan familie en goeie vrienden.

Of 100 a 150,- aan minder goeie vrienden/ verre familie's.

Ik ga meestal alleen of met mijn zoon.



Ja het is ook echt veel hoor maar ze trouwen maar 1 keer.

En de meeste zijn gelukkig al getrouwd
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn dit jaar getrouwd en hebben van de meeste vrienden ¤ 50 per stel gekregen. Helemaal prima vind ik. Ik heb liever dat iemand 20 euro (of voor mijn part een goedkoop cadeau) geeft en zelf nog een beetje leuk kan leven, dan 100 euro waar ze krom voor moeten liggen.
I choose happy!
quote:pejeka schreef op 15 november 2014 @ 17:34:

Niks. Ik geef geen geld als cadeau. Als men spaart voor een kristallen glasservies, een mooi servies, een chique bestekcassette, enz. wil ik graag een aantal glazen, borden, dekschalen, couverts. of wat dan ook schenken. Bedrag maakt me dan op zich nog niet eens zo veel uit (kan het me gelukkig permitteren). Maar ik verdom het om een bankbiljet in een enveloppe te doen.Wat een zielig bekrompen leven moet jij wel niet hebben zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 15 november 2014 @ 17:59:

[...]



Wat een zielig bekrompen leven moet jij wel niet hebben zeg.Hoezo? Omdat ik niet doe aan geld geven? Mensen kunnen van me krijgen wat ze willen en de prijs maakt me in principe niet eens zoveel uit. Ik vind geld geven gemakzuchtig, hoef je niet na te denken over een cadeau, niet te gaan winkelen om het te kopen, enz. Lekker makkelijk, stop maar een bankbiljet in een enveloppe. Ik geef liever iets waarvan mensen na een aantal jaren nog steeds zeggen "he, dat heb ik toen van Pejeka gekregen, daar heb ik nog steeds plezier van".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 15 november 2014 @ 17:59:

[...]



Wat een zielig bekrompen leven moet jij wel niet hebben zeg.



Omdat iemand geen geld wil geven??



Ik heb ook een vriendin die nooit geld geeft. Vindt ze gewoon niet leuk. Zowel bruiloften als verjaardagen.

Het envelopje is een tip, geen verplichting.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Foutje wilde mezelf verbeteren ipv quoten.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 15 november 2014 @ 18:22:

[...]





Hoezo? Omdat ik niet doe aan geld geven? Mensen kunnen van me krijgen wat ze willen en de prijs maakt me in principe niet eens zoveel uit. Ik vind geld geven gemakzuchtig, hoef je niet na te denken over een cadeau, niet te gaan winkelen om het te kopen, enz. Lekker makkelijk, stop maar een bankbiljet in een enveloppe. Ik geef liever iets waarvan mensen na een aantal jaren nog steeds zeggen "he, dat heb ik toen van Pejeka gekregen, daar heb ik nog steeds plezier van".



De meeste mensen hebben volgens mij meer plezier van een zelf uitgekozen cadeau waar je aan bijdraagt dan aan een cadeau dat jij hebt uitgekozen en ze eigenlijk niet zaten op te wachten.



Ik geef wat het bruidspaar graag wil, en als dat geld is, dan geef ik geld. Ik vind mijn wensen namelijk niet belangrijker dan de hunne.
Alle reacties Link kopieren
@Maree, ik had vorig jaar een huwelijk van een vriendin die wat minder dichtbij staat. Ik was alleen op het feest. Ik weet niet meer wat ik toen gaf, ik meen 40 of zo.



Ik heb bij andere vrienden ook wel geld of cadeaus gegeven, maar dat hing wel samen met het inkomen op dat moment en wat het stel wil. Bijvoorbeeld: stel dat geen cadeau wilde nam ik een avond uit (ca 80 euro), stel dat geen cadeau wil omdat wij voor hen naar Frankrijk kwamen kregen een kleinigheidje (10 pp voor gezamenlijk cadeau met een paar anderen), stel waarvoor ik naar de VS afreisde kreeg USD 100 - ik zie ze al zo weinig en ze hadden een heel programma van een paar dagen samengesteld.



Onze inkomens laten wel grote cadeau's toe, maar dat hoeft niet te betekenen dat ik dat ook moet geven, vandaar dat ik hier wil peilen wat anderen geven.



Mijn zusje zei dat wanneer iemand haar 100 euro zou geven, dat de gever haar in verlegenheid zou brengen. Maar dat is waarschijnlijk haar bescheiden aard. Of hebben anderen dat ook?
Vanwege de wijze waarop ze haar mening duidelijk maakt!

Toen ik het bericht las werd ik eerlijk waar onpasselijk, zozeer droop de irritatie er van af.

Iemand die niet eens bereid is om in iemands wens tegemoet te komen die hem/ haar dierbaar is vind ik achterlijk.

Er zijn zat mensen die het geld kunnen gebruiken en die je daar dus een groot plezier mee doet. En er zijn zat mensen die alle cadeau's die ze met zogenaamde goede bedoelingen krijgen liefst zo snel mogelijk uit het zicht laten verdwijnen, omdat het niet hun smaak is of omdat ze er geen plek voor hebben of omdat ze er anderszins gewoon echt niets aan vinden. En dan heb je inderdaad altijd 1 typ ertussen dat koste wat kost zijn/ haar wil om een cadeau op te dringen wil doordauwen.

Dat is in mijn ogen bekrompen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 15 november 2014 @ 18:25:

[...]





De meeste mensen hebben volgens mij meer plezier van een zelf uitgekozen cadeau waar je aan bijdraagt dan aan een cadeau dat jij hebt uitgekozen en ze eigenlijk niet zaten op te wachten.



Ik geef wat het bruidspaar graag wil, en als dat geld is, dan geef ik geld. Ik vind mijn wensen namelijk niet belangrijker dan de hunne.Daarom vraag ik ook wat ze willen hebben. Dus willen ze een bepaald servies, een bepaald soort kristallen glazen, een bepaald soort zilverwerk, een bepaald soort andere dingen, dan kunnen ze dat gewoon zeggen. En dan krijgen ze (royaal) een onderdeel van dat servies, een mooie set glazen naar keuze, een mooi aantal couverts naar keuze, fofwat ze dan ook maar wensen. Ga ze echt niet opzadelen met ongewenste meuk. Of als ze een bepaald kunstwerk willen hebben, of andere dingen voor in huis: schaf ik met liefde voor ze aan. Maar ik vertik het om een bankbiljet te geven. En als ze dan toch krijgen wat ze uiteindelijk willen hebben, is het toch OK?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En of geld al dan niet een cadeau is, dat ligt aan de ontvanger. Als het paar het graag wil kunnen ze dat krijgen, want wat hebben ze aan allemaal losse cadeaus die ze misschien niet leuk vinden? Ik geef graag datgene waar ik iemand een plezier mee doet. Of dat nou geld is of dat die wil dat ik een mop vertel maakt mij niet uit.
Ik weet zoveel van etiquette dat ik op de bruiloften waar ik geweest ben nooit een cadeautje heb gegeven. Nu voel ik me heel stom...
quote:pejeka schreef op 15 november 2014 @ 17:34:

Niks. Ik geef geen geld als cadeau. Als men spaart voor een kristallen glasservies, een mooi servies, een chique bestekcassette, enz. wil ik graag een aantal glazen, borden, dekschalen, couverts. of wat dan ook schenken. Bedrag maakt me dan op zich nog niet eens zo veel uit (kan het me gelukkig permitteren). Maar ik verdom het om een bankbiljet in een enveloppe te doen.\



Dan ben ik benieuwd wat jij gaat geven als een stel echt alles al heeft. Veel mensen wonen al jaren samen als ze trouwen, aan de muur hangt het schilderij, het servies is gekocht, etc. Ga je hun dan toch een cadeau geven of geef je dan niks?



Ik heb zelf een hekel aan cadeaus die niet je smaak zijn, kan mij daarom goed voorstellen dat mensen daarom geld vragen.
Ik vind het niet ok. De vraag is geld. Jij vertikt dat om een of andere sneue sumpele reden.

Jouw mening is in dat beval een bevel. Ik vind het zwaar onsympathiek.
Alle reacties Link kopieren
@ ikeafan Wat is er mis met geen cadeau? Sommige stellen willen ook geen cadeaus. Sommige jarigen ook niet, ik heb genoeg van dat soort vrienden. Die krijgen een zelf geplukte bloem of een tekening.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 15 november 2014 @ 18:34:

Ik weet zoveel van etiquette dat ik op de bruiloften waar ik geweest ben nooit een cadeautje heb gegeven. Nu voel ik me heel stom... Jij geeft nooit een cadeautje als je ergens op een feest wordt uitgenodigd??
Ikeaverslaafde, zelfs geen smülmoend?
quote:pejeka schreef op 15 november 2014 @ 18:31:

[...]





Daarom vraag ik ook wat ze willen hebben. Dus willen ze een bepaald servies, een bepaald soort kristallen glazen, een bepaald soort zilverwerk, een bepaald soort andere dingen, dan kunnen ze dat gewoon zeggen. En dan krijgen ze (royaal) een onderdeel van dat servies, een mooie set glazen naar keuze, een mooi aantal couverts naar keuze, fofwat ze dan ook maar wensen. Ga ze echt niet opzadelen met ongewenste meuk. Of als ze een bepaald kunstwerk willen hebben, of andere dingen voor in huis: schaf ik met liefde voor ze aan. Maar ik vertik het om een bankbiljet te geven. En als ze dan toch krijgen wat ze uiteindelijk willen hebben, is het toch OK?Dan is het maar goed dat ik niet trouw, want ik heb aan spullen werkelijk alles. Zit niet de wachten op een schilderij, servies of wat dan ook. Dus wat doe je als iemand echt alles al heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 15 november 2014 @ 18:35:

[...]

\



Dan ben ik benieuwd wat jij gaat geven als een stel echt alles al heeft. Veel mensen wonen al jaren samen als ze trouwen, aan de muur hangt het schilderij, het servies is gekocht, etc. Ga je hun dan toch een cadeau geven of geef je dan niks?



Ik heb zelf een hekel aan cadeaus die niet je smaak zijn, kan mij daarom goed voorstellen dat mensen daarom geld vragen.Als je écht niks nodig hebt, vraag je geen cadeau. Heel simpel. Vraag al jaren geen verjaarscadeau omdat ik gewoon alles heb wat mijn hartje begeert. Dus als je als bruidspaar van echt alles voorzien bent, waar heb je dan een cadeau voor nodig?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik ook niet, ik zou ook geen spullen willen. Als wij gaan trouwen vragen we misschien een bijdrage aan de huwelijksreis of een donatie aan een goed doel.
quote:pejeka schreef op 15 november 2014 @ 18:38:

[...]





Als je écht niks nodig hebt, vraag je geen cadeau. Heel simpel. Vraag al jaren geen verjaarscadeau omdat ik gewoon alles heb wat mijn hartje begeert. Dus als je als bruidspaar van echt alles voorzien bent, waar heb je dan een cadeau voor nodig?Om deel van bruiloft mee af te betalen. Om leuke reis van te maken. Om samen lekker uiteten te gaan. Om op spaarrekening te zetten. Ik kan wel wat leuks verzinnen wat je met gevulde envelop kan doen.
Ik geef als daggast overigens 100 euro. Bij receptie of avondfeest tussen 20 en 50 euro, afhankelijk van de relatie.
quote:nephthys schreef op 15 november 2014 @ 18:37:

[...]





Jij geeft nooit een cadeautje als je ergens op een feest wordt uitgenodigd??



Ter verdediging: ik heb zeer weinig ervaring met feesten... Denk dat het aantal feesten waar ik geweest ben op één hand te tellen is en etiquette heb ik ook niet echt geleerd thuis. Maar goed, ik had het moeten uitzoeken, maar heb er toen niet bij nagedacht. Leerzaam forum dit.



Zal ik ze alsnog wat sturen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven