Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek en zelf geld inleggen?

27-03-2017 22:30 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha!



Ik heb een vraag omtrent een hypotheek aanvragen en eigen geld inbrengen. Misschien kan iemand me een beetje op weg helpen.



Op dit moment huur ik een appartement a 800 euro in de maand. Behoorlijk prijzig dus ik wil graag een huis kopen.

Volgens de hypotheekadviseur kan ik 175.000 euro lenen aan maximale hypotheek. Ik heb 25.000 euro spaargeld.

Er staat een super leuk huis te koop voor 185.000 euro. Ik ben erg enthousiast en wil het graag kopen. Heb een bod gedaan van 175.000 maar dit is afgewezen. Het loopt erg storm en ik zit te denken om 180.000 te bieden. Ik kan eigen geld inbrengen maar wil ook 10.000 euro overhouden voor inrichting en sowieso vind ik een buffer erg fijn. Speel graag op safe.

Ik moet er bij zeggen dat ik werk als ZZP'er en er veel mooie opdrachten aankomen dus ik m'n rekening het komende half jaar goed kan spekken.

En ik hoef verder niets meer aan 't huis te doen, alles is nieuw en kan er zo in....

M'n oom en tante hebben vandaag aangeboden dat ik van hen ook geld mag lenen... dit wil ik liever niet, maar misschien is het toch wijs om dit wel te doen.



Hoe kijken jullie hier naar?

Ik ga morgen om tafel met m'n accountant maar vind het sowieso wel even fijn om dit hier te delen.



Alvast bedankt voor jullie, vaak eerlijke en heldere reacties.



Oh en misschien nog goed om er bij te zeggen dat dit van de buitenkant maar ook van binnen helemaal het huis is wat ik altijd voor ogen had. Perfecte straat en dichtbij m'n werk. Heel erg ideaal allemaal...
Alle reacties Link kopieren
vrij normaal, heb ik ook gedaan.



Hou je wel rekening met kosten koper?? Dat kan ook nog een aardig bedrag zijn.
Raar dat het met 175.000 al is afgewezen. Maar weet niet waar je zoekt. Zelf inleggen maakt hypotheekverstrekkers vaak blij, maar ik zou zeker niet al je spaargeld erin stoppen.
Niet doen...:: het huis is te duur voor je.
Dat moet je echt helemaal zelf bepalen. Houd rekening met bijkomende kosten (overdrachtsbelasting, notariskosten, verhuiskosten) en maak je keuze..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Je moet het toch aflossen dus waarom niet meteen die 10.000 cash afrekenen? Dat doe je bij alle andere dingen die je koopt.



Je kunt de inrichting ook bij elkaar sparen met je mooie opdrachten en die 15.000 gebruiken voor kosten koper (verkijk je daar niet op!) en buffer.
Alle reacties Link kopieren
Wordt wel krap denk ik. Heb je al laten berekenen wat je netto maandlasten zijn (hypotheek plus alle overige woonlasten)?
Je moet toch altijd eigen geld bijleggen voor een woning? Je kan niet meer 100% van de woning financieren met een hypotheek, dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 27 maart 2017 @ 22:37:

Je moet toch altijd eigen geld bijleggen voor een woning? Je kan niet meer 100% van de woning financieren met een hypotheek, dacht ik.



Dit jaar nog 101%



Is die lening van je oom en tante onderhands? Anders heb je er niets aan.
Doen. Het verschil met 175 is relatief klein, en je maandlasten zullen een stuk naar beneden gaan.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel geloof ik 101% ..



Hou er trouwens rekening mee dat het als zzp'er lastiger kan zijn om een hypotheek te krijgen. Dat heeft bij sommigen nogal wat voeten in de aarde namelijk, en niet altijd terecht.
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf geld hebt ga je natuurlijk niet van je oom en tante lenen. Dat kan altijd nog als het echt nodig is.



Als je een hypotheek neemt mag je overigens geen andere leningen hebben. Indien je die wel hebt wordt dat bedrag afgetrokken van het bedrag dat zij je willen lenen.



Mocht je toch geld lenen van je tante en oom dan zou je dat moeten vermelden. Niet iedereen doet dat, officieel moet je het vermelden.
Alle reacties Link kopieren
Als je 180.000 gaat bieden is het aan te raden om bv 180.100 te bieden. Mocht er nog iemand aan het bieden zijn dan zit je er net iets boven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt alvast voor de tips!



Ik heb laten uitrekenen dat ik straks netto 550 a 600 euro betaal per maand, scheelt toch 200 euro met de huur op dit moment. Hier heb ik ook meer kosten > parkeergarage, servicekosten per jaar.

En dat ik 15.000 zelf in moet leggen (kosten koper en alles wat er bij komt). Als ik voor een goedkoper huis ga zit ik te kijken naar nieuwe badkamer en keuken en ben ik die 15.000 ook kwijt... plus dat ik dan in een verbouwing terecht kom waar ik geen zin in heb.



Ben inmiddels 6 jaar ZZP'er en m'n inkomen is zeer stabiel en m'n omzet gaat ieder jaar fors omhoog dus ik verwacht daarin niet heel veel gekkigheid, maar klopt inderdaad dat ze er wel wat strenger naar kijken dan bij mensen in loondienst.
quote:Filee schreef op 27 maart 2017 @ 22:37:

Je moet toch altijd eigen geld bijleggen voor een woning? Je kan niet meer 100% van de woning financieren met een hypotheek, dacht ik.



Wel hij bestaande bouw. Niet bij nieuwbouw.

Toevallig net een nieuwbouwhuis gekocht
anoniem_65120d6e37492 wijzigde dit bericht op 27-03-2017 23:02
Reden: Typfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het nog even met je accountant bespreekt, maar op basis van wat ik hier lees zou ik het doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:veensteker schreef op 27 maart 2017 @ 22:48:

Als je 180.000 gaat bieden is het aan te raden om bv 180.100 te bieden. Mocht er nog iemand aan het bieden zijn dan zit je er net iets boven.Dit is wel een vreemde tip. Ik kom deze bedragen nooit tegen. Werk wel in deze wereld.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Toevallig zat ik eind november in een soortgelijke positie: huis van 185.000 gekocht voor 175.000 en inclusief k.k. heb ik slechts €5400 zelf in moeten leggen (goedkope notaris gevonden in het midden van het land en goedkope hypotheekadviseur). Maar dat was dus wel met 102% hypotheek. Ik denk dat het vooral ligt aan prijzen van adviseur en notaris wat je in moet leggen.
quote:veensteker schreef op 27 maart 2017 @ 22:48:

Als je 180.000 gaat bieden is het aan te raden om bv 180.100 te bieden. Mocht er nog iemand aan het bieden zijn dan zit je er net iets boven.



100 euro meer bieden? Niemand die dat serieus neemt hoor.



Daarbij gaat een verkoper niet perse in zee met de hoogste bieder, wij hadden meerdere biedingen dicht bij elkaar en zijn gaan onderhandelen met degene waar we het meest vertrouwen in hadden dat hij de boel echt rond zou krijgen en snel er in kon.
Alle reacties Link kopieren
Met de kosten koper (ongeveer 6% van de waarde van de woning) en de 10.000 die je nu moet bijleggen, hou je nog een klein beetje over. Het is krap, maar te doen toch? Ik zie geen echte problemen.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
quote:Oulewappeur schreef op 27 maart 2017 @ 22:59:

Toevallig zat ik eind november in een soortgelijke positie: huis van 185.000 gekocht voor 175.000 en inclusief k.k. heb ik slechts €5400 zelf in moeten leggen (goedkope notaris gevonden in het midden van het land en goedkope hypotheekadviseur). Maar dat was dus wel met 102% hypotheek. Ik denk dat het vooral ligt aan prijzen van adviseur en notaris wat je in moet leggen.



Ik ben wel benieuwd naar die notaris.

Zou je mij dit kunnen laten weten?

Dmv een prive bericht misschien.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietjelief schreef op 27 maart 2017 @ 23:03:

[...]





Ik ben wel benieuwd naar die notaris.

Zou je mij dit kunnen laten weten?

Dmv een prive bericht misschien.Ik kan je geen pb sturen. Kan je je functie aanzetten? Dan stuur ik je de naam door.
De prijzen van de notaris zijn onderhandelbaar. Probeer het eens.
quote:Oulewappeur schreef op 27 maart 2017 @ 23:05:

[...]





Ik kan je geen pb sturen. Kan je je functie aanzetten? Dan stuur ik je de naam door.Heb het net aangepast!
Alle reacties Link kopieren
quote:Elle1976 schreef op 27 maart 2017 @ 22:57:

Goed dat je het nog even met je accountant bespreekt, maar op basis van wat ik hier lees zou ik het doen.ja ik ook. Zeker omdat je een stijgende lijn hebt in je inkomsten en de komende tijd goede opdrachten. Desnoods wacht je even met meubels vervangen en doe je dat over een tijdje. Als dit je droomhuis is, zou ik ervoor gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven