Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek en zelf geld inleggen?

27-03-2017 22:30 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha!



Ik heb een vraag omtrent een hypotheek aanvragen en eigen geld inbrengen. Misschien kan iemand me een beetje op weg helpen.



Op dit moment huur ik een appartement a 800 euro in de maand. Behoorlijk prijzig dus ik wil graag een huis kopen.

Volgens de hypotheekadviseur kan ik 175.000 euro lenen aan maximale hypotheek. Ik heb 25.000 euro spaargeld.

Er staat een super leuk huis te koop voor 185.000 euro. Ik ben erg enthousiast en wil het graag kopen. Heb een bod gedaan van 175.000 maar dit is afgewezen. Het loopt erg storm en ik zit te denken om 180.000 te bieden. Ik kan eigen geld inbrengen maar wil ook 10.000 euro overhouden voor inrichting en sowieso vind ik een buffer erg fijn. Speel graag op safe.

Ik moet er bij zeggen dat ik werk als ZZP'er en er veel mooie opdrachten aankomen dus ik m'n rekening het komende half jaar goed kan spekken.

En ik hoef verder niets meer aan 't huis te doen, alles is nieuw en kan er zo in....

M'n oom en tante hebben vandaag aangeboden dat ik van hen ook geld mag lenen... dit wil ik liever niet, maar misschien is het toch wijs om dit wel te doen.



Hoe kijken jullie hier naar?

Ik ga morgen om tafel met m'n accountant maar vind het sowieso wel even fijn om dit hier te delen.



Alvast bedankt voor jullie, vaak eerlijke en heldere reacties.



Oh en misschien nog goed om er bij te zeggen dat dit van de buitenkant maar ook van binnen helemaal het huis is wat ik altijd voor ogen had. Perfecte straat en dichtbij m'n werk. Heel erg ideaal allemaal...
Alle reacties Link kopieren
Als het storm loopt zou ik waarschijnlijk ook arrogant nee gezegd hebben tegen je bod van 175.000.



Persoonlijk, als het huis zo perfect is, en met je omschrijving van je financieën, zou ik nu 185.000 bieden. De vraagprijs dus. Ik liet hem niet aan mijn neus voorbij gaan op 5000 euro.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Als dit is wat je mag lenen dan zie ik niet in waarom je het niet zou doen. Maar extra lenen van anderen voor de inrichting vind ik echt belachelijk. Maar goed, ik begrijp sowieso niet waarom er direct 10.000 euro in de inrichting gestoken moet worden. Eerst zorgen dat je een buffer over hebt na het kopen van je huis, vervolgens weer sparen (wat snel moet gaan de komende tijd lees ik) en dan pas weer veel geld uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Delite_ schreef op 27 maart 2017 @ 23:13:

Als het storm loopt zou ik waarschijnlijk ook arrogant nee gezegd hebben tegen je bod van 175.000.



Persoonlijk, als het huis zo perfect is, en met je omschrijving van je financieën, zou ik nu 185.000 bieden. De vraagprijs dus. Ik liet hem niet aan mijn neus voorbij gaan op 5000 euro.Eens.
Alle reacties Link kopieren
Zo te horen krijg je het huis niet door onder de vraagprijs te gaan bieden.



Ik vind het financieel wel heel erg krap. Er mag dan geen enkele tegenslag met het huis zijn.



Daarnaast ben je ZZP'er en dat is per definitie onzeker, ondanks dat je mooie opdrachten in het vooruitzicht hebt. Ook op dit vlak kun je (wat) tegenslag krijgen.



Aan de andere kant is 800 euro per maand huur heel veel geld dat je elke maand betaalt. Wellicht eens snel met je oom en tante om de tafel gaan zitten en dan ter oriëntatie.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 27 maart 2017 @ 23:18:

Als dit is wat je mag lenen dan zie ik niet in waarom je het niet zou doen. Maar extra lenen van anderen voor de inrichting vind ik echt belachelijk. Maar goed, ik begrijp sowieso niet waarom er direct 10.000 euro in de inrichting gestoken moet worden. Eerst zorgen dat je een buffer over hebt na het kopen van je huis, vervolgens weer sparen (wat snel moet gaan de komende tijd lees ik) en dan pas weer veel geld uitgeven.



En eens met jou.

De huidige meubels zullen even iets langer mee moeten.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Je houdt niet veel buffer over (15.000 eigen inbreng en als je 180 biedt moet je dus zelf ook nog 5000 inleggen. Zit je al op 20.000).



Maar als ik het goed begrijp houd je straks genoeg over per maand. Dus kan je dan weer lekker sparen voor een inrichting.



Wellicht zijn er zaken ter overname (gordijnen ed)?



Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Het is best een risico, maar als jij het aandurft...

Ik denk dat ik ook zou meerekenen hoe fijn je nu woont, of juist niet. Oftewel, als je snel weg wil, zou ik meer risico nemen.
Ik zou het doen (ben ook ZZP'er en heb vergelijkbare situatie meegemaakt).

Maar zeker geen geld lenen van oom en tante. Niet nodig, je kan je buffer weer aanvullen met je goedlopende opdrachten (en daarna pas investeren in inrichting e.d.).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen, maar nog even wachten met niet-noodzakelijke meubels en dure stoffering. Die zaken komen later wel. Eerst opnieuw sparen voor een buffer ivm onderhoudskosten woning.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook doen (en inderdaad, misschien wel die 185 bieden, als het in een gewilde regio is) Hypotheekverstrekkers zijn heel voorzichtig waar het ZZP-ers betreft (en dat snap ik ook wel) maar wij hebben een huis gekocht wat boven onze max volgens de hypotheekverstrekker ligt (deels met eigen geld en onderhands wat bijgeleend van familie) en we zijn er ook nog ns flink aan aan het verbouwen (met jaarlijks een injectie eigen geld) Gaat allemaal prima, afgezien van het verbouwen zijn we nog steeds minder kwijt per maand dan aan huur (dat is dus inclusief aflossen van de lening van familie) en we zijn vreselijk gelukkig met onze plek.
Alle reacties Link kopieren
Risico's vallen reuze mee, huur moet ook gewoon betaalt worden. Volgens mij vergeten mensen dat nog wel eens.



Die 100% regeling hoeft geen probleem te zijn als de waarde van het huis hoog genoeg is. Zolang de taxatiewaarde van de woning hoger is dan het complete hypotheek bedrag kan je alles er bij in proppen wat betreft die regeling.

Ik zou het huis in ieder geval klaar maken met de centen die je met de komende opdrachten verdient.
Ik zou het doen. Als je eigen geld inbrengt is je hypotheek ook lager, dus je maandlasten ook. Succes met bieden!
Ik zou het niet doen.

Ik vind dat je te weinig geld overhoudt na de koop. Je hebt niet veel spaargeld en dat is met een koophuis echt wel nodig.

Ik denk dat het huis te duur is voor je.

Wacht tot je daadwerkelijk die opdrachten hebt binnengesleept, want die garantie heb je nu nog niet.
Als je €25.000 hebt kunnen sparen met €800 huur per maand komt dat spaartegoed opbouwen na aankoop huis ook wel in orde.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.



Ga zo naar mn accountant, ben ook heel erg benieuwd wat hij zegt.

Mn gevoel zegt doen! Maar ik wil er straks niet zuur bij komen te zitten.



Mijn werk als ZZP'er is gelukkig niet erg onzeker. Ik heb grote projecten lopen t/m 2019.

En ik ben een goede spaarder. Heb in januari een nieuwe auto gekocht a 15.000 euro.

Ik spaar ongeveer 30.000 a 35.000 per jaar met de huur die ik nu heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook doen, mocht je echt even krap zitten kan je altijd nog wat van je oom en tante lenen, als zou ik dat inderdaad ook liever niet willen.



Ik weet niet waar het huis is maar onder de vraagprijs bieden is in deze tijd vaak kansloos. Ga idd voor de vraagprijs, hopen dat niemand erboven gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:veensteker schreef op 27 maart 2017 @ 22:48:

Als je 180.000 gaat bieden is het aan te raden om bv 180.100 te bieden. Mocht er nog iemand aan het bieden zijn dan zit je er net iets boven.Zo zijn wij wel aan ons huis gekomen, door €100 meer te bieden dan degene onder ons...
Als het storm loopt dan geef ik je weinig ik kans met een bod onder de vraagprijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:marielle8484 schreef op 28 maart 2017 @ 08:28:

[...]





Zo zijn wij wel aan ons huis gekomen, door €100 meer te bieden dan degene onder ons...



€100 euro meer of minder zou voor mij echt totaal ondergeschikt zijn aan wie ik mijn huis wel of niet verkoop. Dan let ik liever op wie de beste uitgangspositie heeft zodat het voor mij gunstig is.



Succes met het gesprek vandaag TO!
quote:floorfaberfan schreef op 28 maart 2017 @ 08:06:

Bedankt voor de reacties.



Ga zo naar mn accountant, ben ook heel erg benieuwd wat hij zegt.

Mn gevoel zegt doen! Maar ik wil er straks niet zuur bij komen te zitten.



Mijn werk als ZZP'er is gelukkig niet erg onzeker. Ik heb grote projecten lopen t/m 2019.

En ik ben een goede spaarder. Heb in januari een nieuwe auto gekocht a 15.000 euro.

Ik spaar ongeveer 30.000 a 35.000 per jaar met de huur die ik nu heb.Huh? Waarom heb je nu nog maar 25.000 dan?
Heb je wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Ik vind de buffer die je anders nu overhoudt namelijk wel erg krap.
Alle reacties Link kopieren
Misschien mosterd, maar kijk naar een familiebank-constructie, kan voordelig uitpakken voor jou en jouw oom en tante.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamila schreef op 28 maart 2017 @ 08:59:

[...]





Huh? Waarom heb je nu nog maar 25.000 dan?Misschien door de aanschaf van een nieuwe auto?
Alle reacties Link kopieren
Hou ook rekening met alle extra kosten (notaris, belastingen etc,..) Ik weet niet hoeveel dit in Nederland is, maar ik heb zelf net een appartement gekocht voor 153000 euro maar inclusief alle kosten en belastingen komt dit op 177000 euro. Als het gelijkaardig is als in België lenen banken je die extra kosten ook niet mee uit dus goed informeren en in je bod zeker zetten dat het verkrijgen van een lening de opschortende voorwaarde is.



En 175000 euro lenen is ook al een vrij pittige afbetaling niet? Das toch gemakkelijk 1000 euro per maand? Dus reken ook goed uit of je genoeg gaat overhouden niet enkel om je rekeningen te betalen, maar ook om je vrije tijd + hobby's etc nog te kunnen veroorloven :-). Maar als de lening + vaste kosten niet zo heel veel meer is dan nu huur + vaste kosten, dan zou ik er zeker voor gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven