Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek en zelf geld inleggen?

27-03-2017 22:30 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha!



Ik heb een vraag omtrent een hypotheek aanvragen en eigen geld inbrengen. Misschien kan iemand me een beetje op weg helpen.



Op dit moment huur ik een appartement a 800 euro in de maand. Behoorlijk prijzig dus ik wil graag een huis kopen.

Volgens de hypotheekadviseur kan ik 175.000 euro lenen aan maximale hypotheek. Ik heb 25.000 euro spaargeld.

Er staat een super leuk huis te koop voor 185.000 euro. Ik ben erg enthousiast en wil het graag kopen. Heb een bod gedaan van 175.000 maar dit is afgewezen. Het loopt erg storm en ik zit te denken om 180.000 te bieden. Ik kan eigen geld inbrengen maar wil ook 10.000 euro overhouden voor inrichting en sowieso vind ik een buffer erg fijn. Speel graag op safe.

Ik moet er bij zeggen dat ik werk als ZZP'er en er veel mooie opdrachten aankomen dus ik m'n rekening het komende half jaar goed kan spekken.

En ik hoef verder niets meer aan 't huis te doen, alles is nieuw en kan er zo in....

M'n oom en tante hebben vandaag aangeboden dat ik van hen ook geld mag lenen... dit wil ik liever niet, maar misschien is het toch wijs om dit wel te doen.



Hoe kijken jullie hier naar?

Ik ga morgen om tafel met m'n accountant maar vind het sowieso wel even fijn om dit hier te delen.



Alvast bedankt voor jullie, vaak eerlijke en heldere reacties.



Oh en misschien nog goed om er bij te zeggen dat dit van de buitenkant maar ook van binnen helemaal het huis is wat ik altijd voor ogen had. Perfecte straat en dichtbij m'n werk. Heel erg ideaal allemaal...
Alle reacties Link kopieren
Ik werd net gebeld door de makelaar dat ze met een tegenbod komen vanavond of morgen.

Ze willen dus wel in onderhandeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:floorfaberfan schreef op 28 maart 2017 @ 16:17:

Ik werd net gebeld door de makelaar dat ze met een tegenbod komen vanavond of morgen.

Ze willen dus wel in onderhandeling.



Goed op een rijtje zetten wat je echt wil en desnoods nog eens even contact opnemen met die makelaarvriend.



Want zij willen nu de prijs nog opdrijven, maar als die makelaarvriend zegt dat het eigenlijk echt heel duur is voor dit soort huis in die buurt.. Dan komt er over een paar maanden misschien een gelijkaardig huis te koop voor 160000 en dan ga je misschien spijt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Werd net weer gebeld door de makelaar, de verkopers geven nu 183.000 aan.

Heb m'n makelaarsvriend weer gebeld, die zegt heel stellig : Niet doen! De plek is het niet waard, dus ik blijf bij 178.000 euro en heb aangegeven dat m'n bod geldig is t/m vrijdagmiddag, dan trek ik m in.



A.s. weekend is er open huizen dag, dus daar doen ze aan mee.

Toen de makelaar met het tegenbod kwam gaf ze aan dat de verkopers het ook lastig vonden, ze vinden 175.000 een goed bod, maar omdat het er net op staat willen ze het nog even afwachten. Ze willen er alleen z.s.m. van af omdat ze al een huis hebben gekocht.... dus dat is misschien gunstig.



Ik wacht het af!
Alle reacties Link kopieren
quote:floorfaberfan schreef op 28 maart 2017 @ 16:54:

Werd net weer gebeld door de makelaar, de verkopers geven nu 183.000 aan.

Heb m'n makelaarsvriend weer gebeld, die zegt heel stellig : Niet doen! De plek is het niet waard, dus ik blijf bij 175.000 euro en heb aangegeven dat m'n bod geldig is t/m vrijdagmiddag, dan trek ik m in.



A.s. weekend is er open huizen dag, dus daar doen ze aan mee.

Toen de makelaar met het tegenbod kwam gaf ze aan dat de verkopers het ook lastig vonden, ze vinden 175.000 een goed bod, maar omdat het er net op staat willen ze het nog even afwachten. Ze willen er alleen z.s.m. van af omdat ze al een huis hebben gekocht.... dus dat is misschien gunstig.



Ik wacht het af!Als ze een bod van 10K onder de vraagprijs in deze tijd "een goed bod" vinden terwijl hun huis pas net te koop staat, dan is hun huis de vraagprijs dus niet waard. Het gaat nogal hard op de woningmarkt momenteel, als verkopers dan binnen no time denken over 10K zakken (wat vrij veel is op 185.000), vind ik dat raar. Ik denk dat je makelaarsvriend gelijk heeft en het huis inderdaad minder waard is dan de vraagprijs. Je kan je afvragen of het jouw bod eigenlijk wel waard is.
quote:spuit_111 schreef op 28 maart 2017 @ 19:04:

[...]





Als ze een bod van 10K onder de vraagprijs in deze tijd "een goed bod" vinden terwijl hun huis pas net te koop staat, dan is hun huis de vraagprijs dus niet waard. Het gaat nogal hard op de woningmarkt momenteel, als verkopers dan binnen no time denken over 10K zakken (wat vrij veel is op 185.000), vind ik dat raar. Ik denk dat je makelaarsvriend gelijk heeft en het huis inderdaad minder waard is dan de vraagprijs. Je kan je afvragen of het jouw bod eigenlijk wel waard is.Inderdaad. Het huis is dan wel af. Maar als andere huizen (zoals je eerder zei) rond de 165 zitten, is het vrij hoog. Voor 10.000 euro kun je al best wat veranderen en dan helemaal naar je eigen smaak
quote:floorfaberfan schreef op 28 maart 2017 @ 16:54:

Werd net weer gebeld door de makelaar, de verkopers geven nu 183.000 aan.

Heb m'n makelaarsvriend weer gebeld, die zegt heel stellig : Niet doen! De plek is het niet waard, dus ik blijf bij 175.000 euro en heb aangegeven dat m'n bod geldig is t/m vrijdagmiddag, dan trek ik m in.



A.s. weekend is er open huizen dag, dus daar doen ze aan mee.

Spannend allemaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 28 maart 2017 @ 15:16:

Spannend, ik denk dat je het goed doet hoor. Mijn tip: laat je nooit meer hypotheek aansmeren dan je nodig hebt, want iedereen pakt een percentage en wil dus dat jij meer uitgeeft.Die tijd is geweest... Je kan max 101% van de marktwaarde van de woning lenen. Meer kan niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:floorfaberfan schreef op 27 maart 2017 @ 22:53:

Bedankt alvast voor de tips!



Ik heb laten uitrekenen dat ik straks netto 550 a 600 euro betaal per maand, scheelt toch 200 euro met de huur op dit moment. Hier heb ik ook meer kosten > parkeergarage, servicekosten per jaar.

En dat ik 15.000 zelf in moet leggen (kosten koper en alles wat er bij komt). Als ik voor een goedkoper huis ga zit ik te kijken naar nieuwe badkamer en keuken en ben ik die 15.000 ook kwijt... plus dat ik dan in een verbouwing terecht kom waar ik geen zin in heb.



Ben inmiddels 6 jaar ZZP'er en m'n inkomen is zeer stabiel en m'n omzet gaat ieder jaar fors omhoog dus ik verwacht daarin niet heel veel gekkigheid, maar klopt inderdaad dat ze er wel wat strenger naar kijken dan bij mensen in loondienst.



Als ik zo het hele plaatje lees dan zou ik gewoon zelf die 15 inleggen. Mocht het een beetje krap worden dan kun je altijd nog bij oom en tante aankloppen,

Succes!
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:floorfaberfan schreef op 28 maart 2017 @ 16:54:

Werd net weer gebeld door de makelaar, de verkopers geven nu 183.000 aan.

Heb m'n makelaarsvriend weer gebeld, die zegt heel stellig : Niet doen! De plek is het niet waard, dus ik blijf bij 175.000 euro en heb aangegeven dat m'n bod geldig is t/m vrijdagmiddag, dan trek ik m in.



A.s. weekend is er open huizen dag, dus daar doen ze aan mee.

Toen de makelaar met het tegenbod kwam gaf ze aan dat de verkopers het ook lastig vonden, ze vinden 175.000 een goed bod, maar omdat het er net op staat willen ze het nog even afwachten. Ze willen er alleen z.s.m. van af omdat ze al een huis hebben gekocht.... dus dat is misschien gunstig.



Ik wacht het af!rustig afwachten dus. Jouw makelaar heeft er heus verstand van.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties nog steeds.

Het doet me goed, ga ook niet over 1 nacht ijs... wil alle opties goed en rustig afwegen.



Ga morgenvroeg nog even met mn oom en tante om tafel om eventuele opties te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:floorfaberfan schreef op 28 maart 2017 @ 16:54:

Werd net weer gebeld door de makelaar, de verkopers geven nu 183.000 aan.

Heb m'n makelaarsvriend weer gebeld, die zegt heel stellig : Niet doen! De plek is het niet waard, dus ik blijf bij 175.000 euro en heb aangegeven dat m'n bod geldig is t/m vrijdagmiddag, dan trek ik m in.



A.s. weekend is er open huizen dag, dus daar doen ze aan mee.

Toen de makelaar met het tegenbod kwam gaf ze aan dat de verkopers het ook lastig vonden, ze vinden 175.000 een goed bod, maar omdat het er net op staat willen ze het nog even afwachten. Ze willen er alleen z.s.m. van af omdat ze al een huis hebben gekocht.... dus dat is misschien gunstig.



Ik wacht het af!



Ik dacht dat je 178 geboden had.

o, en succes
Alle reacties Link kopieren
Klopt! Mijn laatste bod was 178.000.



Ik heb op t moment een tegenbod gekregen van 180.000. De verkopers noemen dit nu als bodemprijs. Als ik vandaag akkoord ga dan is het 'rond'. Dan worden alle bezichtigingen verder afgezegd en dan kunnen zij verder met het huis dat ze ook pas hebben gekocht.



Ik ga zo nog even naar een huis kijken in dezelfde wijk. Om even te vergelijken. Deze is veel goedkoper maar moet ook veel aan gedaan worden. Daarna ga ik naar mn oom en tante.

Maar ik denk dat ik voor 180.000 ga!

Dit is zo mn droomhuis. Ik voel het helemaal!
quote:floorfaberfan schreef op 29 maart 2017 @ 07:42:

Klopt! Mijn laatste bod was 178.000.



Ik heb op t moment een tegenbod gekregen van 180.000. De verkopers noemen dit nu als bodemprijs. Als ik vandaag akkoord ga dan is het 'rond'. Dan worden alle bezichtigingen verder afgezegd en dan kunnen zij verder met het huis dat ze ook pas hebben gekocht.



Ik ga zo nog even naar een huis kijken in dezelfde wijk. Om even te vergelijken. Deze is veel goedkoper maar moet ook veel aan gedaan worden. Daarna ga ik naar mn oom en tante.

Maar ik denk dat ik voor 180.000 ga!

Dit is zo mn droomhuis. Ik voel het helemaal!Succes! Als het 180.000 wordt zit je nog onder de vraagprijs en heb je weinig extra kosten omdat het huis goed is.
Alle reacties Link kopieren
Volg je gevoel en laat je leiden door je verstand. Lastig maar ik ben heel benieuwd naar de ontknoping. Toi toi toi!
Geluk is een keuze.
Alle reacties Link kopieren
quote:floorfaberfan schreef op 29 maart 2017 @ 07:42:

Ik heb op t moment een tegenbod gekregen van 180.000. De verkopers noemen dit nu als bodemprijs. Als ik vandaag akkoord ga dan is het 'rond'. Dan worden alle bezichtigingen verder afgezegd en dan kunnen zij verder met het huis dat ze ook pas hebben gekocht.

...

Maar ik denk dat ik voor 180.000 ga!

Dit is zo mn droomhuis. Ik voel het helemaal!



Ooh spannend! Inderdaad een goed idee om ook eens een ander huis te gaan bezichtigen. Maar het gevoelsmatige doet ook veel, als jij het gevoel hebt dat dit echt je droomhuis is en je wilt er 180 000 euro voor betalen, waarom niet :-). Als je makelaarvriend zegt dat het eigenlijk teveel is dan kan dat in de toekomst misschien wel moeilijk worden om je geld er terug uit te halen als je het terug zou verkopen, maar met een huis vermoed ik niet dat het de bedoeling is om snel weer te verkopen. Plus dat je gewoon ook uitspaart om elke maand huur te betalen :-).



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Misschien mosterd, maar toch even een berekening



Vraagprijs = 185.000. Dus de marktwaarde zal dat ook zijn (zeker op papier)

Je mag dus max hypotheek hebben van 185.000 x 101% = 186.850



Kosten koper, zoals taxatiekosten, overdrachtsbelasting, notaris, advieskosten, NHG (?), Reken het ruim, op 8% van de koopsom.



Dus je financieringsbehoefte is 199.800.

Je moet dus sowieso 12.950 eigen geld inbrengen



Je houdt dus meer dan 10.000 van je spaargeld. Daarbij investeer je (ja het is een investering, een huis kan ook in waarde dalen!!). Als je het een leuk huis vindt en je wil er graag wonen, succes met de onderhandeling!



Je bent ZZP'er: kijk even naar je cijfers van de afgelopen drie jaar. Hier kijkt de bank ook naar.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Heb je al 'ja' gezegd? Zo niet, vraag eerst nog even bij het Kadaster de laatste verkoopprijs van deze woning op, en eventueel van verkochte huizen in de directe omgeving. Dat geeft je een objectiever beeld van de waarde van het huis.
Alle reacties Link kopieren
Het is rond! Jaaaa ik ben zo blij!

Heb vandaag 180.000 geboden en dit is geaccepteerd.

Ben echt super super super blij!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd joh!

Leuk!
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel!!!
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier in je nieuwe stekkie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven