Geld & Recht alle pijlers

In maart heb ik alles opgespaard

27-02-2017 22:11 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan dat dus van geen elke maand zeggen. Maar mijn koop gedoe loopt ineens weer uit de hand. Bij elk paar nieuwe schoenen moet een nieuwe draagdoek. Ik wil vanalles en heb niks nodig van wat ik wil. Wie nog meer?



Ik wil voorstellen om naast je vaste lasten alles op te sparen wat je sparen kan. Geen pakje klei voor de kids van 2 euro (in mijn geval heeft dochter een hele doos vol en is het NIET nodig), geen draagdoek voor bij mijn schoenen ookal is ze twee en gaat de tijd te snel, geen koffie broodje voor onderweg maar gewoon een boterham smeren dit keer ook voor mijzelf. Even back to basic.



Mijn streven is om eind maart te kunnen zeggen dat ik alles wat ik kon sparen, heb gespaard. Elke vijf cent in een pot, elk tientje bewust uitgeven. Voor 1 maand lang. Wie doet er mee?



Ik weet dat er ergens zon topic rond zwerft maar ik vind een nieuwe groep met nieuwe spaarders leuker.
oh en sorry dat ik blijkbaar TO heb weggejaagd met mijn kritische vraag
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dit topic nu pas en moet ook echt gaan opletten.

Heel veel keer uit eten geweest de laatste maanden. De rem moet erop!

Vakantie moet betaald worden en de belastingdienst wil ook geld terug.
Procrastinate now and panic later.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 16 maart 2017 @ 11:45:

dat is geen doorslaan in mijn ogen, dat is gewoon verstandig

eensch

Wat ik tegenwoordig wel eens doe (moet je wel een bieb in de buurt hebben) dan ga ik bij de bibliotheek in de leeskantine zitten. Kun je koffie halen (50ct maar oke) en daar lekker rustig lezen. Ze hebben daar heel veel tijdschriften en je kunt daar je boeken lezen. Je hoeft er ook niet perse lid van te zijn,



zijn wij wel via de kinderen.



Iedereen nog lekker bezig? ik doe ook mee, al een paar jaar. De ene maand lukt het wat beter als de andere, maar dit soort topics helpen me wel.

Inmiddels al veel gesleuteld aan onze hypotheek en flink bespaard nav dat ik minder kon werken ivm het ziek zijn van een van onze kinderen. Inmiddels is ons kind weer beter en werk ik weer mijn normale uren waardoor ik veel kan sparen eu ik bedoel aflossen..
Alle reacties Link kopieren
quote:olijfgroen schreef op 16 maart 2017 @ 11:58:

Ik lees dit topic nu pas en moet ook echt gaan opletten.

Heel veel keer uit eten geweest de laatste maanden. De rem moet erop!

Vakantie moet betaald worden en de belastingdienst wil ook geld terug.belastingdienst kan gelukkig wel in termijnen.
quote:Jongensmama2009 schreef op 16 maart 2017 @ 12:01:

[...]



eensch

Wat ik tegenwoordig wel eens doe (moet je wel een bieb in de buurt hebben) dan ga ik bij de bibliotheek in de leeskantine zitten. Kun je koffie halen (50ct maar oke) en daar lekker rustig lezen. Ze hebben daar heel veel tijdschriften en je kunt daar je boeken lezen. Je hoeft er ook niet perse lid van te zijn,



zijn wij wel via de kinderen.



Iedereen nog lekker bezig? ik doe ook mee, al een paar jaar. De ene maand lukt het wat beter als de andere, maar dit soort topics helpen me wel.

Inmiddels al veel gesleuteld aan onze hypotheek en flink bespaard nav dat ik minder kon werken ivm het ziek zijn van een van onze kinderen. Inmiddels is ons kind weer beter en werk ik weer mijn normale uren waardoor ik veel kan sparen eu ik bedoel aflossen..

Fijn om te horen dat het wel meevalt met m'n doorslaan



Goed idee om dingen te lezen in de bibliotheek, nooit aan gedacht! Al koop ik tijdschriften meestal voor onderweg/op vakantie, lekker luchtig en makkelijk weg te leggen. Dus vrees dat de bieb niet echt een optie voor me is.



Heb vandaag wel €50 teruggeboekt van de spaarrekening Denk dat ik toch iets te optimistisch ben met €300 per maand voor mezelf willen sparen (naast €150 p.p. gezamenlijk), dus ga het nu standaard verlagen naar €200. Geld overhouden aan het einde van de maand voelt beter dan terugboeken en dan toch hetzelfde bedrag sparen
Alle reacties Link kopieren
quote:Jongensmama2009 schreef op 16 maart 2017 @ 12:05:

[...]



belastingdienst kan gelukkig wel in termijnen.Oja, nooit aan gedacht. Maar ik denk dat ik het liever in 1 keer betaal.
Procrastinate now and panic later.
Hier gaat het nog steeds goed. Ik begin aankopen te plannen in plaats van meteen online opzoeken en bestellen. De impulsiviteit is eruit. En dat is heel goed voor mijn portemonnee!



@Jongensmama, de kantine in jouw bibliotheek is nog niet overgenomen door een commercieel bedrijf? Gelukkig maar. Hier betaal je zo 2 euro.
Even een succesje delen! Ik had ooit fijne bic-pennen, helaas allemaal op. Nu wist ik dat ze die bij de Action hadden. Maar ja, dat is echt zo'n winkel waar je voor één ding naartoe gaat en met een tas vol buitenkomt. Wat een uitdaging! Maar het is gelukt! Pennen gekocht, naar de kassa gegaan (ogen dicht bij de lekkere snacks) en toen stond ik weer buiten.



Oh, enne... We zijn over de helft!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 17 maart 2017 @ 19:11:

Even een succesje delen! Ik had ooit fijne bic-pennen, helaas allemaal op. Nu wist ik dat ze die bij de Action hadden. Maar ja, dat is echt zo'n winkel waar je voor één ding naartoe gaat en met een tas vol buitenkomt. Wat een uitdaging! Maar het is gelukt! Pennen gekocht, naar de kassa gegaan (ogen dicht bij de lekkere snacks) en toen stond ik weer buiten.



Oh, enne... We zijn over de helft!!!Wauw wat een Action actie!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Knap! Ik maak ook lijstjes voordat ik naar de action ga haha!
Ik ga gewoon nooit meer naar de action! Is me altijd veel te druk daar, het begint al buiten als ik moet slalommen tussen de uitrijdende en parkerende auto's, vervolgens staat iedereen gigantisch in de weg in de gangpaden en tot slot ellenlange rijen bij de kassa, waarbij ik standaard de langzaamste rij kies



Ga er alleen naartoe als ik weet wat ik wil hebben (dikke enveloppen, voorraadbakjes, speelgoed voor verjaardagen) en hoop dat de nachtmerrie snel voorbij is (ben wel enorm fan van de prijzen! Ik werk alleen overdag, waardoor ik alleen op de drukste momenten langs kan gaan)
Action vermijden probeer ik ook, maar hij zit zo ongeveer op de route uit mijn wijk, dus ik kom er heel vaak langs!



Wat gaat het snel ineens, nog maar 11 dagen te gaan. We kunnen het!
Het moeilijkste gedeelte van de maand maart breekt nu aan... Vandaag loon ontvangen



Gelukkig wordt morgen 75% alweer doorgesluisd naar andere rekeningen (vaste lasten+sparen) en een paar dagen later afbetaling studieschuld à 10% en dan aan mij de zware opgave om de resterende 15% netjes over de maand (22 maart - 21 april) te verdelen of überhaupt niet volledig op te maken
Alle reacties Link kopieren
quote:mms schreef op 22 maart 2017 @ 08:43:

Het moeilijkste gedeelte van de maand maart breekt nu aan... Vandaag loon ontvangen



Gelukkig wordt morgen 75% alweer doorgesluisd naar andere rekeningen (vaste lasten+sparen) en een paar dagen later afbetaling studieschuld à 10% en dan aan mij de zware opgave om de resterende 15% netjes over de maand (22 maart - 21 april) te verdelen of überhaupt niet volledig op te maken Nog even volhouden!
Prrrr, mauw miawwwww.
Je bent al zo ver, je gaat het nu niet de laatste paar dagen verknoeien, he?

Ik zeg het ook maar even tegen mezelf...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen maar in plaats van jezelf te 'straffen' (een maand lang mag ik NIKS), zou je je eens kunnen verdiepen in de achterliggende oorzaken en redenen van je gedrag.



Dingen kopen die je niet nodig hebt, lijkt op troostgedrag. Jezelf belonen, troosten. Hoe lang werkt het 'geluk' dat zo'n aankoop geeft?

(En het is eigenlijk hetzelfde als troost-eten en andere 'verslavingen'. De één probeert een leeg, eenzaam gevoel te vullen met spullen, een ander met eten.)



Waarom heb je dat nodig? Wat mis je in je leven, op psychisch vlak? Ga dat eens uitzoeken, eventueel met een professional.

Die oorzaak aanpakken kan veel beter helpen dan een 'pleister' die er na een maand weer af gaat.



Verder kan op de korte termijn helpen dat je altijd 1 nachtje moet slapen over een aankoop. Dat is al minder straffend naar jezelf. Het MAG wel, alleen je moet er nog minstens 1 dag en nacht over nadenken of je het wel echt nodig hebt, wilt hebben, echt blij van wordt.

En/of dat je ook altijd iets weg moet doen als je iets koopt. Via Marktplaats of naar een kringloopwinkel brengen. Dan heeft een ander tenminste ook iets aan jouw koopverslaving.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Koopverslaving......?
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 22 maart 2017 @ 10:51:

Ik heb niet alle reacties gelezen maar in plaats van jezelf te 'straffen' (een maand lang mag ik NIKS), zou je je eens kunnen verdiepen in de achterliggende oorzaken en redenen van je gedrag.



Dingen kopen die je niet nodig hebt, lijkt op troostgedrag. Jezelf belonen, troosten. Hoe lang werkt het 'geluk' dat zo'n aankoop geeft?

(En het is eigenlijk hetzelfde als troost-eten en andere 'verslavingen'. De één probeert een leeg, eenzaam gevoel te vullen met spullen, een ander met eten.)



Waarom heb je dat nodig? Wat mis je in je leven, op psychisch vlak? Ga dat eens uitzoeken, eventueel met een professional.

Die oorzaak aanpakken kan veel beter helpen dan een 'pleister' die er na een maand weer af gaat.



Verder kan op de korte termijn helpen dat je altijd 1 nachtje moet slapen over een aankoop. Dat is al minder straffend naar jezelf. Het MAG wel, alleen je moet er nog minstens 1 dag en nacht over nadenken of je het wel echt nodig hebt, wilt hebben, echt blij van wordt.

En/of dat je ook altijd iets weg moet doen als je iets koopt. Via Marktplaats of naar een kringloopwinkel brengen. Dan heeft een ander tenminste ook iets aan jouw koopverslaving.



Huh? Het topic gaat toch niet over een maand helemaal niks mogen kopen? Het gaat juist om niet gedachteloos alles te kopen wat je tegenkomt. Zo heb ik het tenminste gelezen. Niet naar de action gaan en thuis komen met 10 dingen die je niet ging halen en eigenlijk niet nodig hebt, maar alleen de dingen die je daar wilde halen. Bij een uitgave even na denken of je echt dat geld er aan uit wil geven, is dat ding echt me zo veel waard of toch eigenlijk niet.



Ik heb helemaal niet geen geld uitgegeven,maar ik heb wel bewuster naar mijn aankopen gekeken. Een winkelmandje op een webshop maken en niet gelijk kopen maar een weekje wachten en dan nog eens kijken of ik die dingen echt wil hebben of dat er iets van het lijstje mag.



En een koopverslaving heb ik ook niet, soms te makkelijk geld uitgeven is geen koopverslaving... Dat is soms meer kopen dan je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mms schreef op 22 maart 2017 @ 08:43:

Het moeilijkste gedeelte van de maand maart breekt nu aan... Vandaag loon ontvangen



Gelukkig wordt morgen 75% alweer doorgesluisd naar andere rekeningen (vaste lasten+sparen) en een paar dagen later afbetaling studieschuld à 10% en dan aan mij de zware opgave om de resterende 15% netjes over de maand (22 maart - 21 april) te verdelen of überhaupt niet volledig op te maken Nog even vol houden dan. Ik heb het juist andersom trouwens. Niet bij het binnenkomen van het geld maar als er nog geld van vorige maand over gaat zijn, dat gaat nu allemaal naar de spaarrekening zodra het salaris er is ipv dat het op de grote hoop blijft en het extra geld om te shoppen wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 22 maart 2017 @ 10:57:

Koopverslaving......?quote:my-little-appletree schreef op 22 maart 2017 @ 10:59:

[...]





Huh? Het topic gaat toch niet over een maand helemaal niks mogen kopen?



TO: "Maar mijn koop gedoe loopt ineens weer uit de hand. Bij elk paar nieuwe schoenen moet een nieuwe draagdoek. Ik wil vanalles en heb niks nodig van wat ik wil."

(En ze vindt het moeilijk dat haar salaris weer is gestort... lijkt mij wel een gevalletje van verslaving ja. EDIT - dat was iemand anders die dat moeilijk vond... toch doet me dat denken aan een verslaving! Andere mensen hebben niet meteen de neiging om onnodige dingen te gaan kopen, als hun salaris binnen is.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 22 maart 2017 @ 11:05:

[...]





[...]





TO: "Maar mijn koop gedoe loopt ineens weer uit de hand. Bij elk paar nieuwe schoenen moet een nieuwe draagdoek. Ik wil vanalles en heb niks nodig van wat ik wil."

(En ze vindt het moeilijk dat haar salaris weer is gestort... lijkt mij wel een gevalletje van verslaving ja. EDIT - dat was iemand anders die dat moeilijk vond... toch doet me dat denken aan een verslaving! Andere mensen hebben niet meteen de neiging om onnodige dingen te gaan kopen, als hun salaris binnen is.)

Dat laatste gaat dus over mij



Nee, het is geen verslaving, het is alleen soms zo makkelijk om even een shirtje hier of een paar schoenen daar te kopen, terwijl ik het niet nodig heb (want wat ik heb, is nog prima). Het is heus niet zo dat als ik m'n salaris binnen heb, ik het eerstvolgende weekend meteen naar de stad ren om alles uit te geven. Sterker nog, ik shop bijna nooit uitgebreid. Het zijn juist de kleine dingen gedurende de hele maand die samen zo weer op 100 euro per maand uitkomen en niet noodzakelijk zijn. Als je dan even wat meer geld op je rekening hebt staan (na aftrek van de vaste lasten), dan is het kopen van iets kleins makkelijker dan aan het einde van de maand, wanneer er niet zoveel meer op staat.



Maar goed, geen idee waarom ik me aan het verdedigen ben. Aan de andere reacties te zien, vinden de anderen me niet zo raar
Het is gewoon te gemakkelijk geworden. Niet dat ik iets moet kopen om me goed te voelen of te troosten. Maar gewoon dat je ergens aan denkt en het maar meteen bestelt, of dat je in de stad loopt en iets leuks ziet en het al meteen koopt. Een automatisme dus.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ja duh, dit hele topic zit vol met andere koopverslaafden. Logisch dat er één en al herkenning is.



Fase 1: ontkenning.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Kenmerken koopverslaving:Je kunt je niet verzetten tegen de drang iets te kopen. Lukt me de afgelopen maanden anders prima, koop vrijwel alleen maar noodzakelijke dingen (bijvoorbeeld hardloopschoenen).Voordat je shopt neemt de spanning toe. Nee.Een opgelucht gevoel na de aankoop. Nee, ik krijg dan een blij gevoel.Je koopt steeds duurdere spullen. Ik ga nog altijd naar de Vero Moda en Van Haren en koop niks bij Piet Zoomers en Manfield.Je verstopt aankopen voordat anderen ze zien. Nee, ik maak er zelfs foto's van om aan bijvoorbeeld m'n moeder te laten zien. Zet het nog net niet op social media.Koopverslaving leidt tot sociale problemen. Nee, geen idee hoe je dat ook voor elkaar kunt krijgen...Het kan je flink in de schulden brengen. Nee, geen postorderschulden etc.Je vindt het kopen zelf uiteindelijk niet zinvol. Nee.Dat is geen ontkenning, dat is de waarheid.




Dus jij hebt ook een koopverslaving, Patsy. Nee, nou niet ontkennen, want dat bewijst het juist.

Fantastisch trouwens in combinatie met jouw motto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven