Geld & Recht alle pijlers

Inkomstenbelasting en kapitaalverzekering

30-03-2015 21:20 20 berichten
Ik dacht dat er een algemeen topic was voor de aangifte van 2014 maar kan niks vinden, dan maar even zo...



Wij doen eigenlijk voor het eerst zelf aangifte, voorgaande jaren beetje te lui om ons er in te verdiepen. Kom er toch niet helemaal uit zo.



Wij hebben een levensverzekering met een gegarandeerde uitkering bij overlijden. De BD vraagt of de waarde op 1 januari 2014 niet hoger was dan 6859 euro, en later krijg ik de vraag wat de waarde is op 1 januari 2104. Op het overzicht dat ik jaarlijks van de verzekeraar krijg staat echter helemaal geen (huidige) waarde, alleen de betaalde premie. Wel heb ik een polis waarin het totaal uit te keren bedrag bij overlijden staat (opgesplitst in 2 bedragen). Wat moet ik nou invullen? De totale waarde van de polis na overlijden?



Dit word toch niet als kapitaal gezien, aangezien wij dit bedrag pas krijgen als ik dood ben voor 2048?



Wie kan me uit de brand helpen?
Een levensverzekering valt niet onder een kapitaalverzekering.
Volgens de BD wel, die geven aan dat een levensverzekering die een bedrag in een keer uitkeert bij overlijden een kapitaalverzekering is? Ik weet iig zeker dat de man die het altijd voor ons deed, de betaalde premie opgaf bij de belasting omdat dit aftrekbaar is. Het staat nu ook vooraf ingevuld.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn overlijdensrisicoverzekeringen met een opgebouwd kapitaal. Als je dan nu stopt met premie betalen krijg je een bedrag uitgekeerd (omdat je altijd premie hebt betaald)



Vaak krijg je dan een jaaropgave aan begin van het jaar met "waarde economisch verkeer" (oid) erop. Dat zou dan hoger moeten zijn dan dat bedrag. Als je zo'n opgave niet hebt gehad zou ik er gewoon vanuit gaan dat die niet meer waard is. Ik krijg zo'n opgave ook niet bij mijn verzekering en als ik hem dus nu stopzet krijg ik ook geen bedrag terug van de verzekeraar. Dan betaal je alleen risicopremie en geen "spaarpremie" vaak zijn diegene waar je ook iets opbouwt verzekeringen zonder einddatum. Dan weet de verzekeraar namelijk zeker dat ze ooit moetdn uitkeren (zoals uitvaartverzekeringen)
Wij krijgen idd niks terug als ik het op zou zeggen, het is niet dat wij jaarlijks een overzicht van een opgebouwd bedrag krijgen. Ik krijg alleen te zien dat wij een x bedrag aan premie hebben betaald en ik heb dus de originele polis waarop staat voor welk bedrag we verzekerd zijn.



Maar dat bedrag wat we betalen is wel aftrekbaar, voorgaande jaren is dat ook meegenomen. Hoef ik dan verder niks in te vullen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een overlijdensrisicoverzekering aan de hypotheek hangen. Ook die keert gegarandeerd uit bij overlijden. Wij wisten ook niet zo goed wat we er mee moesten aangezien we die nog nooit opgegeven hadden bij vorige aangiften. Er is immers (gelukkig!) niets uitgekeerd. Toch stond het wel standaard aangevinkt, dit bleek een fout te zijn



http://www.z24.nl/geld/aa ... apitaalverzekering-543322



Belastingdienst gebeld en mijn god wat zitten daar een debielen. De eerste stagiaire snapte niet dat een overlijdensriscioverzekering bij een hypotheek kan horen en zei naderhand dat we het vinkje weg konden halen, of ja we mochten zelf kiezen of we het vinkje weg lieten of niet. Ze kon ons niet vertellen of onze overlijdensriscioverzekering nu als kapitaalverzekering werd gezien door de fiscus... ze las alleen wat standaard tekst op die ik ook al had gevonden maar een antwoord kwam er niet.



De tweede zei dat we de waarde in het economisch verkeer moesten opgeven. : "De waarde die uitgekeerd wordt in geval van overlijden bedoelt u?" Ik citeer de beste man "nee de waarde van die verzekering als iemand die van u over zou willen kopen". Waarom iemand mijn verzekering over zou willen kopen en of dit überhaupt kon wist hij ook niet naar ik moest maar naar de verzekeraar bellen om de waarde op te vragen.



We hebben het vinkje maar gewoon weggehaald. We hebben niks ontvangen qua uitkering ervan dus t zal wel goed zijn hoor.. en anders heb ik twee pareltjes van gesprekken met belastingdienst medewerkers op de callrecorder waarin ze zelf niet weten wat ze verkondigen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Van wiki:

Een kapitaalverzekering is een vorm van levensverzekering waarbij de verzekeraar bij het in leven zijn van de verzekerde op de vooraf overeengekomen datum het verzekerde bedrag uitkeert.
Deze is niet gekoppeld aan onze hypotheek maar 'los' afgesloten. Het premiebedrag staat er denk ik in omdat we dit altijd hebben opgegeven en in de jaarlijkse brief van de verzekeraar staat ook dat de premie aftrekbaar is en zij dit om die reden doorgeven aan de BD.
Trouwens dat vakje blijkt aangevinkt te zijn ook als je geen kapitaalverzekering hebt.

Was bij ons ook het geval.
Krijg je de verzekering uitbetaald op een vaste datum. Of pas bij overlijden?
quote:SweetLittleMe schreef op 30 maart 2015 @ 22:43:

Van wiki:

Een kapitaalverzekering is een vorm van levensverzekering waarbij de verzekeraar bij het in leven zijn van de verzekerde op de vooraf overeengekomen datum het verzekerde bedrag uitkeert.



Dan is dit idd geen kapitaalverzekering omdat hij pas bij overlijden uitkeert aan de overgebleven partner.



Maar als ik het vinkje weg haal, geeft het aangifteprogramma aan dat ik een wijziging aanbreng in de vooraf ingevulde gegevens. Dat klopt, want de premie trekken wij normaal af van de belasting en word door de verzekeraar ook doorgestuurd naar de BD. Waar moet ik dan wél iets invullen?
quote:SweetLittleMe schreef op 30 maart 2015 @ 22:45:

Krijg je de verzekering uitbetaald op een vaste datum. Of pas bij overlijden?Pas bij overlijden.
quote:Penelope_ schreef op 30 maart 2015 @ 22:46:

[...]





Dan is dit idd geen kapitaalverzekering omdat hij pas bij overlijden uitkeert aan de overgebleven partner.



Maar als ik het vinkje weg haal, geeft het aangifteprogramma aan dat ik een wijziging aanbreng in de vooraf ingevulde gegevens. Dat klopt, want de premie trekken wij normaal af van de belasting en word door de verzekeraar ook doorgestuurd naar de BD. Waar moet ik dan wél iets invullen?



Volgens mij hoef je nergens iets in te vullen.



Maar wel erg vreemd dat je de premie kon aftrekken van de belasting.

De premie aftrekken kan alleen bij een lijfrenteverzekering.
Ik zit nu ff verder te Googlen en lees dat onze verzekering in wezen een overlijdensrisicoverzekering is. En dus niet aftrekbaar. Lekker dan, dit geeft/gaf onze belastingman al 4 jaar op als aftrekbare premie
Als het dan een natura-uitkering ging was de premie hiervan, indien deze niet afkoopbaar was, aftrekbaar tot 2009.

In andere gevallen, voor zover ik weet, niet.
Nee, is een uitkering in geld, niet in natura. Wel liep de betaling van de premie in eerste instantie via man zijn werkgever. Toen hij een nieuwe baan kreeg wilde nieuwe werkgever dit niet overnemen en liep de betaling van de premie rechtstreeks via ons.
Kan het een nabestaande pensioen zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetLittleMe schreef op 30 maart 2015 @ 23:25:

Kan het een nabestaande pensioen zijn?



Ja of een nabestaandenlijfrente? Dan krijg je bij overlijden een periodieke uitkering en betaal je daar dan belasting over. Bij een gewone overlijdensrisicoverzekering zijn de premies inderdaad niet aftrekbaar. Over de uitkering betaal je namelijk ook geen (inkomsten-) belasting.



Waarom check je het niet even bij je belasting-man?
Dit haal ik van de site "a1overlijdensrisicoverzekering":



De premie van jouw overlijdensrisicoverzekering kan aftrekbaar zijn van jouw inkomstenbelasting. Wanneer je de premie wel en wanneer je dit niet mag aftrekken is afhankelijk van de besteding die jij kiest voor de uitkering bij overlijden van de verzekerde(n). Je hebt hierin eigenlijk 2 keuzes. Je kunt het geld in één keer laten uitkeren aan jouw nabestaanden en deze kunnen zelf beslissen wat ze met de uitkering doen of je kunt de uitkering als inkomensaanvulling laten gebruiken voor de nabestaanden. In welke van de

situaties de premie aftrekbaar is kun je hieronder vinden.



Premie overlijdensrisicoverzekering aftrekbaar



Kies jij er voor om jouw overlijdensrisicoverzekering te gebruiken voor een inkomensaanvulling voor jouw nabestaanden (lijfrente), dan is de premie die je voor de verzekering betaald aftrekbaar! De premie voor de overlijdensrisicoverzekering kun je dan dus verrekenen met jouw inkomen in box1. Een nadeel hiervan is dat de uitkering bij overlijden wel weer belast is en deze ook niet in één keer mag worden opgenomen. Voor de uitkering moet dan namelijk een lijfrente worden aangekocht die de uitkering over meerdere jaren uitbetaald.



Premie overlijdensrisicoverzekering NIET aftrekbaar



Wanneer je er voor kiest om de uitkering van jouw overlijdensrisicoverzekering in één keer te laten uitkeren, dan is de premie die je voor de verzekering betaald NIET aftrekbaar. De verzekering valt dan gewoon in box3. Gedurende de looptijd maakt dat niets uit, want een risicoverzekering heeft namelijk geen vermogensopbouw. Het grote voordeel van de uitkering ineens is de uitkering belastingvrij is! Daarnaast kunnen de nabestaanden zelf kunnen beslissen wat ze met de uitkering doen en wanneer ze het willen gebruiken. Het uitgekeerde bedrag wordt na uitkering wel bij het vermogen van de nabestaanden geteld. Wanneer dit de hoger is dan de vrijstelling, dan dienen zij hier wel vermogensrendementsheffing over te betalen.

Belastingman hebben we eigenlijk vaarwel gezegd, omdat onze situatie verder vrij eenvoudig is. Betallden wel 60 euro en eigenlijk was dat omdat we te lui waren om er zelf naar om te kijken. Vind het een beetje raar om hem nu te gaan bellen voor gratis advies.



Maar ga morgen voor de zekerheid even contact opnemen met onze verzekeraar, zoals ik het lees keert deze polis in 1x alles uit bij overlijden maar wil het toch even zeker weten. Bedankt voor alle advies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven