Geld & Recht alle pijlers

Inschrijven bij vriend of niet?

25-03-2017 17:14 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend gaat binnenkort een huis kopen en ik kom er dan ook bij. Hij werkt fulltime, ik studeer nog. Nu wonen we allebei nog bij onze ouders. We hebben afgesproken dat hij de hypotheek en vaste lasten betaalt en ik betaal het internet/tv en de boodschappen.

Nu weten we echt niet of het verstandig is om mij officieel bij hem in te schrijven. Nu krijg ik studiefinanciering en zorgtoeslag. Ik heb al gevonden dat ik mijn studiefinanciering mag blijven houden, maar waar kan ik nog meer op rekenen?

Wat verandert er qua belastingen? Ik kan hier echt niks over vinden. Mag ik mijn zorgtoeslag houden?

Kortom, wat verandert er financieel als ik inschrijf bij mijn vriend, of bij mijn ouders ingeschreven blijf staan?
Inschrijven waar je woont, anders is het fraude.
Alle reacties Link kopieren
Op toeslagen.nl kun je berekenen op welke toeslagen je nog recht hebt.

Uiteraard inschrijven waar je woont.
Carpe diem
Alle reacties Link kopieren
Google eens op fiscale partners. Je kan bij de belastingdienst een checklist doorlopen, en aan de hand daarvan zien of jullie fiscale partners zijn (zo niet, dan hou je je zorgtoeslag)
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk schrijf je je in waar je woont, anders pleeg je fraude.

Voor hem betekent het oa dat zijn belastingen van een persoons naar meerpersoons tarief gaan.

Voor jou dat je een uitwonendenbeurs krijgt (als die nog bestaat?)
Alle reacties Link kopieren
quote:montblanc schreef op 25 maart 2017 @ 17:22:

Natuurlijk schrijf je je in waar je woont, anders pleeg je fraude.

Voor hem betekent het oa dat zijn belastingen van een persoons naar meerpersoons tarief gaan.

Voor jou dat je een uitwonendenbeurs krijgt (als die nog bestaat?)Nee, uitwonend bestaat niet meer. Ze gaan gewoon uit van het inkomen van mijn ouders, maakt niet uit waar ik woon.
Alle reacties Link kopieren
De consumentenbond heeft een handig schema gemaakt (geldt ook voor 2017, de regels zijn nog hetzelfde)

https://www.consumentenbo ... caal-partnerschap2016.pdf
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Dus jouw eigenlijke vraag is, hoe kan ik zo goed mogelijk gebruik maken van het systeem om op kosten van de belastingbetaler zo veel mogelijk geld naar binnen te kunnen harken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Het is financieel het verstandigst om je aan de wet te houden. Dus inschrijven waar je woont. Of je je zorgtoeslag houdt, hangt er idd vanaf of jullie fiscale partners worden, dus check dat even. Houd er verder rekening mee dat je inderdaad meer belasting kwijt bent met zn tweeen (oa afvalstoffenheffing etc), dus hou daar rekening mee bij jullie financiele planning.
Alle reacties Link kopieren
Zodra je samen woont ben je fiscaal partner en zakt je zorgtoeslag. Altijd inschrijven waar je woont
quote:Minthe1314 schreef op 25 maart 2017 @ 17:40:

Zodra je samen woont ben je fiscaal partner en zakt je zorgtoeslag.



Volgens mij is dit niet waar.



Edit: inderdaad niet waar. Lees dit eens.

http://samenlevingscontra ... -fiscaal-partnerschap.php
quote:Minthe1314 schreef op 25 maart 2017 @ 17:40:

Zodra je samen woont ben je fiscaal partner en zakt je zorgtoeslag. Altijd inschrijven waar je woontDat is niet waar. Je kan ook samenwonen met huisgenoten zonder dat je meteen fiscaal partner bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Perzina schreef op 25 maart 2017 @ 17:49:

[...]





Volgens mij is dit niet waar.Tuurlijk wel. Dan ben je een economische én fiscale eenheid. En als je dan dus als eenheid samenwoont, wordt er naar het gezamenlijke inkomen gekeken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Minthe1314 schreef op 25 maart 2017 @ 17:40:

Zodra je samen woont ben je fiscaal partner en zakt je zorgtoeslag. Altijd inschrijven waar je woontFiscaal partner ben je als je trouwt samen kinderen hebt of samen een huis koopt.
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 17:51:

[...]





Tuurlijk wel. Dan ben je een economische én fiscale eenheid. En als je dan dus als eenheid samenwoont, wordt er naar het gezamenlijke inkomen gekeken.Niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen flinke bijbaan hebt wordt het samenwonen lastig, volgens mij is een studiefinanciering geen vetpot. Bovendien heb je natuurlijk studiekosten. Boodschappen voor twee personen komen toch al gauw op ongeveer 250/300 euro per maand uit alles meegerekend. Dan nog het internet/tv abonnement, je zorgverzekering, je telefoon abonnement, je kleding etc. Ik weet niet hoelang je studie nog duurt, maar ik zou lekker bij mijn ouders blijven, kun je gewoon af en toe een nachtje bij je vriend slapen.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 25 maart 2017 @ 17:51:

[...]



Dat is niet waar. Je kan ook samenwonen met huisgenoten zonder dat je meteen fiscaal partner bent.Dat kan alleen als je bijv. ergens een kamer huurt. Dan heb je inderdaad niks te maken met het fiscale inkomen van je hospita. Maar dan dien je een huurcontract te kunnen overleggen en te bewijzen dat je elke maand je kamerhuur betaalt, en dan is het inderdaad aan je hospita om haar zaken met de belasting correct te regelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Fiscaal partner en toeslagpartner zijn niet hetzelfde! Je kunt bijvoorbeeld wel toeslagpartners zijn, maar geen fiscaal partners. Verder is het verplicht je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont, het is geen keuze.



Om te bepalen of jullie toeslagpartners zijn hanteert de Belastingdienst deze criteria als je op hetzelfde adres ingeschreven staat. Als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap afsluit ben je sowieso fiscaal partners en dus ook toeslagpartners.



- U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.

- U hebt samen een kind.

- U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.

- U bent partner voor een pensioenregeling.

- U hebt samen een koopwoning.

- U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.

- U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.

- U was in 2016 al elkaars toeslagpartner.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aatje2017 schreef op 25 maart 2017 @ 17:51:

[...]





Fiscaal partner ben je als je trouwt samen kinderen hebt of samen een huis koopt.Nee hoor, ook als je duurzaam samenwoont, en daar hoef je geen kinderen voor te hebben of een huis voor te kopen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 17:51:

[...]





Tuurlijk wel. Dan ben je een economische én fiscale eenheid. En als je dan dus als eenheid samenwoont, wordt er naar het gezamenlijke inkomen gekeken.Voor zorgtoeslag is dat n.v.t
De commentaren hieronder gaan voor het merendeel over toeslagpartners, ook al noemen de meesten het fiscaal partners
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 17:51:

[...]





Tuurlijk wel. Dan ben je een economische én fiscale eenheid. En als je dan dus als eenheid samenwoont, wordt er naar het gezamenlijke inkomen gekeken.Nee, dat werkt niet zo voor de belastingdienst (wel voor de bijstand, maar daar gaat het hier niet over) Als je samenwoont maar geen samenlevingscontract hebt, getrouwd bent, kinderen samen hebt enz. (de voorwaarden zijn hierboven al genoemd) ben je geen fiscale partners en kan je gewoon zorgtoeslag aanvragen als je eigen inkomen binnen de grenzen valt.
Pivot! PIVOT!!!
Als je samenwoont zonder contractuele vastlegging ben je geen fiscale partners en heb je gewoon recht op zorgtoeslag (mits je inkomen dat toelaat uiteraard). Ik heb jaren zt ontvangen, maar pas sinds we een samenlevingscontract hebben zijn we fiscale partners.



Altijd inschrijven waar je woont en wat iemand anders al zei is dat de belasting voor je vriend van 1 pers huishouden naar meerpers huishouden gaat. Als je je niet inschrijft is het fraude.
Alle reacties Link kopieren
quote:KitKeller schreef op 25 maart 2017 @ 18:02:

[...]





Nee, dat werkt niet zo voor de belastingdienst (wel voor de bijstand, maar daar gaat het hier niet over) Als je samenwoont maar geen samenlevingscontract hebt, getrouwd bent, kinderen samen hebt enz. (de voorwaarden zijn hierboven al genoemd) ben je geen fiscale partners en kan je gewoon zorgtoeslag aanvragen als je eigen inkomen binnen de grenzen valt.Klopt, maar TO heeft dus geen eigen inkomen, want ze studeert nog.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:08:

[...]





Klopt, maar TO heeft dus geen eigen inkomen, want ze studeert nog.TO's vraag was of ze haar zorgtoeslag mag houden. Het antwoord op die vraag is 'ja'. Wat maakt het dan uit of ze studeert?
Pivot! PIVOT!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven