Geld & Recht alle pijlers

Inschrijven bij vriend of niet?

25-03-2017 17:14 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend gaat binnenkort een huis kopen en ik kom er dan ook bij. Hij werkt fulltime, ik studeer nog. Nu wonen we allebei nog bij onze ouders. We hebben afgesproken dat hij de hypotheek en vaste lasten betaalt en ik betaal het internet/tv en de boodschappen.

Nu weten we echt niet of het verstandig is om mij officieel bij hem in te schrijven. Nu krijg ik studiefinanciering en zorgtoeslag. Ik heb al gevonden dat ik mijn studiefinanciering mag blijven houden, maar waar kan ik nog meer op rekenen?

Wat verandert er qua belastingen? Ik kan hier echt niks over vinden. Mag ik mijn zorgtoeslag houden?

Kortom, wat verandert er financieel als ik inschrijf bij mijn vriend, of bij mijn ouders ingeschreven blijf staan?
quote:Kirby schreef op 25 maart 2017 @ 17:52:

Als je geen flinke bijbaan hebt wordt het samenwonen lastig, volgens mij is een studiefinanciering geen vetpot. Bovendien heb je natuurlijk studiekosten. Boodschappen voor twee personen komen toch al gauw op ongeveer 250/300 euro per maand uit alles meegerekend. Dan nog het internet/tv abonnement, je zorgverzekering, je telefoon abonnement, je kleding etc. Ik weet niet hoelang je studie nog duurt, maar ik zou lekker bij mijn ouders blijven, kun je gewoon af en toe een nachtje bij je vriend slapen.



Ligt er aan hoe je het regelt met je vriend. Ik, als student, leg bij wat ik bij kan leggen, betaal mijn eigen rekeningen en spaar ook nog een klein bedrag voor mezelf. Mijn vriend weet dat mijn inkomsten nu minimaal zijn en daar doet hij ook totaal niet moeilijk over hoor. Het gaat hartstikke goed.

Was er ook wel aan toe om uit huis te gaan en had er niet aan moeten denken om tot het einde van mijn studie nog thuis te blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chavisory schreef op 25 maart 2017 @ 18:10:

[...]