Geld & Recht alle pijlers

Inschrijven bij vriend of niet?

25-03-2017 17:14 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend gaat binnenkort een huis kopen en ik kom er dan ook bij. Hij werkt fulltime, ik studeer nog. Nu wonen we allebei nog bij onze ouders. We hebben afgesproken dat hij de hypotheek en vaste lasten betaalt en ik betaal het internet/tv en de boodschappen.

Nu weten we echt niet of het verstandig is om mij officieel bij hem in te schrijven. Nu krijg ik studiefinanciering en zorgtoeslag. Ik heb al gevonden dat ik mijn studiefinanciering mag blijven houden, maar waar kan ik nog meer op rekenen?

Wat verandert er qua belastingen? Ik kan hier echt niks over vinden. Mag ik mijn zorgtoeslag houden?

Kortom, wat verandert er financieel als ik inschrijf bij mijn vriend, of bij mijn ouders ingeschreven blijf staan?
quote:Kirby schreef op 25 maart 2017 @ 17:52:

Als je geen flinke bijbaan hebt wordt het samenwonen lastig, volgens mij is een studiefinanciering geen vetpot. Bovendien heb je natuurlijk studiekosten. Boodschappen voor twee personen komen toch al gauw op ongeveer 250/300 euro per maand uit alles meegerekend. Dan nog het internet/tv abonnement, je zorgverzekering, je telefoon abonnement, je kleding etc. Ik weet niet hoelang je studie nog duurt, maar ik zou lekker bij mijn ouders blijven, kun je gewoon af en toe een nachtje bij je vriend slapen.



Ligt er aan hoe je het regelt met je vriend. Ik, als student, leg bij wat ik bij kan leggen, betaal mijn eigen rekeningen en spaar ook nog een klein bedrag voor mezelf. Mijn vriend weet dat mijn inkomsten nu minimaal zijn en daar doet hij ook totaal niet moeilijk over hoor. Het gaat hartstikke goed.

Was er ook wel aan toe om uit huis te gaan en had er niet aan moeten denken om tot het einde van mijn studie nog thuis te blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chavisory schreef op 25 maart 2017 @ 18:10:

[...]





Ligt er aan hoe je het regelt met je vriend. Ik, als student, leg bij wat ik bij kan leggen, betaal mijn eigen rekeningen en spaar ook nog een klein bedrag voor mezelf. Mijn vriend weet dat mijn inkomsten nu minimaal zijn en daar doet hij ook totaal niet moeilijk over hoor. Het gaat hartstikke goed.

Was er ook wel aan toe om uit huis te gaan en had er niet aan moeten denken om tot het einde van mijn studie nog thuis te blijven wonen.Dus in feite laat jij je voor 80% onderhouden door je vriend? Waar zijn we gebleven met de emancipatie? Of is het wél helemaal OK als de man bijspijkert als het de vrouw toevallig even goed uitkomt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:KitKeller schreef op 25 maart 2017 @ 18:09:

[...]





TO's vraag was of ze haar zorgtoeslag mag houden. Het antwoord op die vraag is 'ja'. Wat maakt het dan uit of ze studeert?Niks. Maar ik zou het wel reëel vinden als er dan naar het gezamenlijke inkomen wordt gekeken, als er sprake is van een samenleving, en dat op grond daarvan dan de eventuele toeslagen bepaald zouden worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 17:51:

[...]





Tuurlijk wel. Dan ben je een economische én fiscale eenheid. En als je dan dus als

eenheid samenwoont, wordt er naar het gezamenlijke inkomen gekeken.Nee is gewijzigd. Zelfs de belastingdienst gaat mee in de trend dat iedereen steeds egoïstischer wordt en alleen voor zich zelf gaat en de financiën dus strikt gescheiden blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:14:

[...]





Niks. Maar ik zou het wel reëel vinden als er dan naar het gezamenlijke inkomen wordt gekeken, als er sprake is van een samenleving, en dat op grond daarvan dan de eventuele toeslagen bepaald zouden worden.Daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik vind het ook vreemd dat je een gezamenlijke huishouding kan voeren, alle kosten kan delen en iemand toch recht heeft op zorgtoeslag omdat het inkomen van 1 van de 2 toevallig laag is. Eigenlijk heel krom.
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 25 maart 2017 @ 18:16:

[...]





Daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik vind het ook vreemd dat je een gezamenlijke huishouding kan voeren, alle kosten kan delen en iemand toch recht heeft op zorgtoeslag omdat het inkomen van 1 van de 2 toevallig laag is. Eigenlijk heel krom.Het zou krom zijn als de zorgpremie dan ook vanzelfsprekend gedeeld wordt, maar dat is niet (altijd) zo dus waarom zou ik (hypotetisch gezien) geen recht hebben op zt terwijl ik een laag inkomen heb en mijn premie zelf betaal?
quote:Minthe1314 schreef op 25 maart 2017 @ 17:40:

Zodra je samen woont ben je fiscaal partner en zakt je zorgtoeslag.Onzin. Dat ben je helemaal niet automatisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 25 maart 2017 @ 18:15:

[...]





Nee is gewijzigd. Zelfs de belastingdienst gaat mee in de trend dat iedereen steeds egoïstischer wordt en alleen voor zich zelf gaat en de financiën dus strikt gescheiden blijven.Niks mis mee, maar waarom moet IK dan daarvoor betalen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 17:53:

[...]





Dat kan alleen als je bijv. ergens een kamer huurt. Dan heb je inderdaad niks te maken met het fiscale inkomen van je hospita. Maar dan dien je een huurcontract te kunnen overleggen en te bewijzen dat je elke maand je kamerhuur betaalt, en dan is het inderdaad aan je hospita om haar zaken met de belasting correct te regelen.







Ik woon al jaren samen en pas vanaf dit jaar zijn wij fiscaal partners. Omdat we een samenlevingscontract hebben nu. En altijd keurig op het juiste adres ingeschreven gestaan.
Hij wilde anders zelf ook graag dat ik bij hem kwam wonen Pejeka. Hij heeft dit huis gekocht (toen wij al een relatie hadden) en hij kan in zijn eentje voor de vaste lasten zorgen. Dus hij wist dat ik er op een gegeven moment toch zou bijkomen.

Daarbij ben ik ook gewoon 40 uur in de week bezig met school, afstuderen en mijn bijbaan dus het is niet dat ik lanterfanter, ik breng alleen minder geld binnen. En huishouden doen we samen, in plaats van ik alleen.

Ik zie niet in hoe hij mij 'onderhoudt', ik ben z'n huisdier niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 25 maart 2017 @ 18:19:

[...]



Het zou krom zijn als de zorgpremie dan ook vanzelfsprekend gedeeld wordt, maar dat is niet (altijd) zo dus waarom zou ik (hypotetisch gezien) geen recht hebben op zt terwijl ik een laag inkomen heb en mijn premie zelf betaal?Heel simpel. Als jij een duurzaam huishouden voert met een partner, dan is het logisch dat naar het gezamenlijke inkomen wordt gekeken als het voor de kosten voor huishouden en voorzieningen gaat. Dat jij het dan met je partner anders hebt ingericht, is niet het probleem van de belastingdienst of de samenleving. Jullie wonen samen in één huis, voeren gezamenlijk een huishouding, er komt (ik noem maar wat) 4000 euro per maand binnen gezamenlijk, dus waarom zou de samenleving dan nog moeten opdraaien voor jouw zorgpremie of andere dingen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 25 maart 2017 @ 18:19:

[...]



Het zou krom zijn als de zorgpremie dan ook vanzelfsprekend gedeeld wordt, maar dat is niet (altijd) zo dus waarom zou ik (hypotetisch gezien) geen recht hebben op zt terwijl ik een laag inkomen heb en mijn premie zelf betaal?



Ik kan alleen voor mezelf en mijn situatie spreken natuurlijk. Het zal te maken hebben met wat Sugermiss zegt.

Mijn vriend verdiend 2 keer zoveel als ik. Ik zit net onder de grens voor de zorgtoeslag en zou in theorie dus nog zorgtoeslag kunnen ontvangen. Dat voelt voor mij gewoon raar, geld van de overheid terwijl wij maandelijks van ons gezamenlijk inkomen een fors bedrag naar de spaarrekening kunnen overmaken. Dan denk ik, er zijn mensen in Nederland die dat geld veel beter kunnen gebruiken.

Dat bedoel ik met 'krom'. Ik heb het niet nodig en zie zorgtoeslag toch als iets dat bedacht is voor mensen die dat hard nodig hebben.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Chavisory schreef op 25 maart 2017 @ 18:22:

Hij wilde anders zelf ook graag dat ik bij hem kwam wonen Pejeka. Hij heeft dit huis gekocht (toen wij al een relatie hadden) en hij kan in zijn eentje voor de vaste lasten zorgen. Dus hij wist dat ik er op een gegeven moment toch zou bijkomen.

Daarbij ben ik ook gewoon 40 uur in de week bezig met school, afstuderen en mijn bijbaan dus het is niet dat ik lanterfanter, ik breng alleen minder geld binnen. En huishouden doen we samen, in plaats van ik alleen.

Ik zie niet in hoe hij mij 'onderhoudt', ik ben z'n huisdier niet.Natuurlijk ben je dat niet. Maar zodra jullie samen gaan wonen, zou ik het normaal vinden als gekeken wordt naar de gezamenlijke inkomenspositie van het samenlevingsverband, en dat eventuele toeslagen of subsidies op grond daarvan bepaald worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:14:

[...]





Niks. Maar ik zou het wel reëel vinden als er dan naar het gezamenlijke inkomen wordt gekeken, als er sprake is van een samenleving, en dat op grond daarvan dan de eventuele toeslagen bepaald zouden worden.Misschien moet je in de politiek gaan, kun je daar iets aan veranderen. Voor nu is het niet zo
Alle reacties Link kopieren
To inschrijven bij je vriend. Je woont er toch. Of wil je tot je dood ingeschreven staan op het adres van je ouders?



Ik denk het niet. En wanneer zou je je dan wel op het adres moeten inschrijven? Wanneer je relatie serieuzer wordt?



Als je relatie niet serieus genoeg is om je daar in te schrijven moet je ook niet gaan samenwonen.



Niet inschrijven omdat dit financieel voordeel biedt?



Wl je echt een fraudeur zijn en daar zelfs je relatie voor ontkennen?



Tegenwoordig wordt je niet automatisch meer toeslagpartners . Voor de duidelijkheid toeslagpartners is niet gelijk aan fisaalpartners.
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:24:

[...]





Heel simpel. Als jij een duurzaam huishouden voert met een partner, dan is het logisch dat naar het gezamenlijke inkomen wordt gekeken als het voor de kosten voor huishouden en voorzieningen gaat. Dat jij het dan met je partner anders hebt ingericht, is niet het probleem van de belastingdienst of de samenleving. Jullie wonen samen in één huis, voeren gezamenlijk een huishouding, er komt (ik noem maar wat) 4000 euro per maand binnen gezamenlijk, dus waarom zou de samenleving dan nog moeten opdraaien voor jouw zorgpremie of andere dingen?

Omdat er bij mij bijv maar 1000 binnenkomt waarvan ik 130 euro premie moet betalen en mijn partner daar niks aan mee betaalt. Gewoon zelfde principe als wanneer je zonder partner woont.



Ik heb geen recht op zt of welke toeslag dan ook dus dit gaat niet voor mij op, maar ik begrijp wel waarom iemand er recht op kan hebben als de situatie is zoals ik die schets.
Ohja. Ik krijg nog wel een uitwonende beurs en onze zorg regelen we allebei zelf, oftewel ik heb mijn eigen zorgtoeslag gehouden.

Belastingen zijn wel iets hoger geworden, omdat het nu een tweepersoonshuishouden is.



Verder zijn wij geen partners of iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 25 maart 2017 @ 18:27:

[...]



Omdat er bij mij bijv maar 1000 binnenkomt waarvan ik 130 euro premie moet betalen en mijn partner daar niks aan mee betaalt. Gewoon zelfde principe als wanneer je zonder partner woont.



Ik heb geen recht op zt of welke toeslag dan ook dus dit gaat niet voor mij op, maar ik begrijp wel waarom iemand er recht op kan hebben als de situatie is zoals ik die schets.Of je partner er wel of niet aan meebetaalt, is irrelevant. Jullie voeren duurzaam gezamenlijk een huishouden, daar komt een X bedrag per maand binnen en op grond daarvan wordt bepaald of je recht hebt op bepaalde toeslagen hebben of niet. Zou wat zijn, als een vrouw die een parttime baantje heeft en samenwoont met een miljonair, dan opeens zomaar allerlei toeslagen binnen zou kunnen hengelen omdat er alleen naar haar inkomen gekeken zou worden. Zodra je duurzaam samenwoont met iemand, wordt gewoon naar de gezamenlijke inkomenssituatie gekeken. En terecht. En of die partner dan wel of niet aan jouw premies meebetaalt, is niet het probleem van de samenleving, dat regel je lekker zelf binnen je relatie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:31:

[...]





Of je partner er wel of niet aan meebetaalt, is irrelevant. Jullie voeren duurzaam gezamenlijk een huishouden, daar komt een X bedrag per maand binnen en op grond daarvan wordt bepaald of je recht hebt op bepaalde toeslagen hebben of niet. Zou wat zijn, als een vrouw die een parttime baantje heeft en samenwoont met een miljonair, dan opeens zomaar allerlei toeslagen binnen zou kunnen hengelen omdat er alleen naar haar inkomen gekeken zou worden. Zodra je duurzaam samenwoont met iemand, wordt gewoon naar de gezamenlijke inkomenssituatie gekeken. En terecht. En of die partner dan wel of niet aan jouw premies meebetaalt, is niet het probleem van de samenleving, dat regel je lekker zelf binnen je relatie.



vind jij.



En wat je vindt mag je houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er trouwens never noot niet mee accoord gaan dat mijn partner een huis koopt zonder dat ik mede eigenaar wordt.



Je bent partners en gaat dus voor je gezamenlijke toekomst.



Of hij gaat maar voor zijn eigen toekomst maar dan wel zonder mij.
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:12:

[...]





Dus in feite laat jij je voor 80% onderhouden door je vriend? Waar zijn we gebleven met de emancipatie? Of is het wél helemaal OK als de man bijspijkert als het de vrouw toevallig even goed uitkomt?



Heeft natuurlijk niets met emancipatie te maken, er zijn genoeg vrouwen die fulltime werken waarvan de mannelijke partner nog studeert. Dan wordt de man dus 'onderhouden' door zijn vriendin.

Gelukkig wil TO studeren en niet achterop jouw bagagedrager zitten, dat zou pas erg zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:12:

[...]





Dus in feite laat jij je voor 80% onderhouden door je vriend? Waar zijn we gebleven met de emancipatie? Of is het wél helemaal OK als de man bijspijkert als het de vrouw toevallig even goed uitkomt?Nee dit slaat nergens op. Hij verdient gewoon meer dan ik, dus is het logisch dat hij meer betaalt. Het zou pas ongeëmancipeerd zijn als ik 50% zou moeten betalen terwijl ik dat helemaal niet heb..
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 25 maart 2017 @ 18:35:

[...]





Heeft natuurlijk niets met emancipatie te maken, er zijn genoeg vrouwen die fulltime werken waarvan de mannelijke partner nog studeert. Dan wordt de man dus 'onderhouden' door zijn vriendin.

Gelukkig wil TO studeren en niet achterop jouw bagagedrager zitten, dat zou pas erg zijn.Hahaha, echt? 90% van de vrouwen zit nog steeds op de bagagedrager van hun man. Hebben een dure studie gevolgd en wat doen ze ermee? Grotendeels na hun huwelijk ergens parttime mee op kantoor zitten. Nergens in Europa werken zo veel vrouwen parttime als in Nederland. Als vrouwen al 24 tot 28 uur per week werken, is het veel. Gemiddeld. En kom me dan niet aan met die incidentele voorbeelden van vrouwen die wél 40+ uur in de week werken, want die kan je met een lampje zoeken. Feit is gewoon, dat het merendeel van de vrouwen in Nederland nog steeds in groten mate afhankelijk is van hun wél (meer dan) fulltime werkende man, omdat ze zelf niet verder komen dan 24 uur per week ergens algemene adminstratieve werkzaamheden te gaan uitvoeren of iets dergelijks...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:31:

[...]





Of je partner er wel of niet aan meebetaalt, is irrelevant. Jullie voeren duurzaam gezamenlijk een huishouden, daar komt een X bedrag per maand binnen en op grond daarvan wordt bepaald of je recht hebt op bepaalde toeslagen hebben of niet. Zou wat zijn, als een vrouw die een parttime baantje heeft en samenwoont met een miljonair, dan opeens zomaar allerlei toeslagen binnen zou kunnen hengelen omdat er alleen naar haar inkomen gekeken zou worden. Zodra je duurzaam gsamenwoont met iemand, wordt gewoon naar de gezamenlijke inkomenssituatie gekeken. En terecht. En of die partner dan wel of niet aan jouw premies meebetaalt, is niet het probleem van de samenleving, dat regel je lekker zelf binnen je relatie.Nee Pejeka dat is dus gewijzigd . De vriendin van de miljonair kan dus gewoon zorgtoeslag ontvangen. Tenzij ze met hem gaat trouwen. ZE samen een huis kopen of samen een kind krijgen dan kan het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:BlondeUnicorn schreef op 25 maart 2017 @ 18:40:

[...]





Nee dit slaat nergens op. Hij verdient gewoon meer dan ik, dus is het logisch dat hij meer betaalt. Het zou pas ongeëmancipeerd zijn als ik 50% zou moeten betalen terwijl ik dat helemaal niet heb..Nou, dat moet je dan gewoon regelen met je partner, lijkt me. Maar als jullie gezamenlijke inkomen een bepaalde grens overschrijdt, zou ik niet inzien waarom er toeslagen geïnd moeten worden die de rest van Nederland moet opbrengen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven