Geld & Recht alle pijlers

Inschrijven bij vriend of niet?

25-03-2017 17:14 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend gaat binnenkort een huis kopen en ik kom er dan ook bij. Hij werkt fulltime, ik studeer nog. Nu wonen we allebei nog bij onze ouders. We hebben afgesproken dat hij de hypotheek en vaste lasten betaalt en ik betaal het internet/tv en de boodschappen.

Nu weten we echt niet of het verstandig is om mij officieel bij hem in te schrijven. Nu krijg ik studiefinanciering en zorgtoeslag. Ik heb al gevonden dat ik mijn studiefinanciering mag blijven houden, maar waar kan ik nog meer op rekenen?

Wat verandert er qua belastingen? Ik kan hier echt niks over vinden. Mag ik mijn zorgtoeslag houden?

Kortom, wat verandert er financieel als ik inschrijf bij mijn vriend, of bij mijn ouders ingeschreven blijf staan?
TO studeert, dus een ft baan ernaast wordt dan wel wat veel. Als ze een beetje slim is wordt ze nadien geen ma-di-do-prinsesje. Tenzij ze met weinig uren voldoende verdient om gewoon financieel voor zichzelf te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:43:

[...]





Nou, dat moet je dan gewoon regelen met je partner, lijkt me. Maar als jullie gezamenlijke inkomen een bepaalde grens overschrijdt, zou ik niet inzien waarom er toeslagen geïnd moeten worden die de rest van Nederland moet opbrengen.Dat was mijn vraag ook helemaal niet, mijn vraag was wat er financieel zou veranderen en wat er allemaal bij komt kijken.
quote:BlondeUnicorn schreef op 25 maart 2017 @ 18:40:

[...]





Nee dit slaat nergens op. Hij verdient gewoon meer dan ik, dus is het logisch dat hij meer betaalt. Het zou pas ongeëmancipeerd zijn als ik 50% zou moeten betalen terwijl ik dat helemaal niet heb..Ik denk dat je niet zo goed weet wat emancipatie betekent Als je echt geëmancipeerd zou zijn, zou je pas gaan samenwonen als je de helft zou kunnen meebetalen.
quote:BlondeUnicorn schreef op 25 maart 2017 @ 18:46:

[...]





Dat was mijn vraag ook helemaal niet, mijn vraag was wat er financieel zou veranderen en wat er allemaal bij komt kijken.Nee, je vraag was: "Kortom, wat is financieel het verstandigste, inschrijven bij mijn vriend, of bij mijn ouders ingeschreven blijven staan?"
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle, vooral heel erg vriendelijke, reacties!

Ben blij dat jullie me willen helpen...
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:41:

[...]





Hahaha, echt? 90% van de vrouwen zit nog steeds op de bagagedrager van hun man. Hebben een dure studie gevolgd en wat doen ze ermee? Grotendeels na hun huwelijk ergens parttime mee op kantoor zitten. Nergens in Europa werken zo veel vrouwen parttime als in Nederland. Als vrouwen al 24 tot 28 uur per week werken, is het veel. Gemiddeld. En kom me dan niet aan met die incidentele voorbeelden van vrouwen die wél 40+ uur in de week werken, want die kan je met een lampje zoeken. Feit is gewoon, dat het merendeel van de vrouwen in Nederland nog steeds in groten mate afhankelijk is van hun wél (meer dan) fulltime werkende man, omdat ze zelf niet verder komen dan 24 uur per week ergens algemene adminstratieve werkzaamheden te gaan uitvoeren of iets dergelijks...Hier is het anders precies zoals Mary beschrijft hoor. Ik ben afgestudeerd en werk al jaren zo veel uren als maar mogelijk. Manlief volgt een zware technische studie waarbij tot zo ver is gebleken dat het ondoenlijk is om er een bijbaan naast te hebben. Ik ben dus kost winner en run vrijwel ook het hele huishouden, dat laatste in ieder geval tot zo lang de studie nog duurt
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
quote:AeonOfWinter schreef op 25 maart 2017 @ 19:07:

[...]





Hier is het anders precies zoals Mary beschrijft hoor. Ik ben afgestudeerd en werk al jaren zo veel uren als maar mogelijk. Manlief volgt een zware technische studie waarbij tot zo ver is gebleken dat het ondoenlijk is om er een bijbaan naast te hebben. Ik ben dus kost winner en run vrijwel ook het hele huishouden, dat laatste in ieder geval tot zo lang de studie nog duurt En dan snap je zelf dus ook dat je de witte raaf bent, de uitzondering op de regel, of niet? Want laten we eerlijk zijn 80% of misschien wel meer van de Nederlandse vrouwen komt, ondanks een goede opleiding, niet verder dan een parttime baan, en niet omdat de werkgevers of de maatschappij hen tegenwerken, maar omdat ze zélf niet meer willen werken, om welke reden dan ook. En in feite liften verdomd veel van die vrouwen, ondanks hun grote woorden over financiële zelfstandigheid en bla-bla-bla, gewoon voor een groot gedeelte mee op het inkomen dat hun wél fulltime (of meer) werkende man thuisbrengt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 19:19:

[...]





En dan snap je zelf dus ook dat je de witte raaf bent, de uitzondering op de regel, of niet? Want laten we eerlijk zijn 80% of misschien wel meer van de Nederlandse vrouwen komt, ondanks een goede opleiding, niet verder dan een parttime baan, en niet omdat de werkgevers of de maatschappij hen tegenwerken, maar omdat ze zélf niet meer willen werken, om welke reden dan ook. En in feite liften verdomd veel van die vrouwen, ondanks hun grote woorden over financiële zelfstandigheid en bla-bla-bla, gewoon voor een groot gedeelte mee op het inkomen dat hun wél fulltime (of meer) werkende man thuisbrengt.Ja, vrouwen zijn echt zum kotzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 19:19:

[...]





En dan snap je zelf dus ook dat je de witte raaf bent, de uitzondering op de regel, of niet? Want laten we eerlijk zijn 80% of misschien wel meer van de Nederlandse vrouwen komt, ondanks een goede opleiding, niet verder dan een parttime baan, en niet omdat de werkgevers of de maatschappij hen tegenwerken, maar omdat ze zélf niet meer willen werken, om welke reden dan ook. En in feite liften verdomd veel van die vrouwen, ondanks hun grote woorden over financiële zelfstandigheid en bla-bla-bla, gewoon voor een groot gedeelte mee op het inkomen dat hun wél fulltime (of meer) werkende man thuisbrengt.



Ik doe wat verkeerd, ik werk parttime, maar verdien meer dan partner die fulltime werkt.

Wonen samen, maar geen toeslagpartner. Wat een gedoe zeg. Krijgen beide dan weer geen zorgtoeslag omdat we apart van elkaar genoeg verdienen.

En over een maand zijn we ineens wel toeslagpartner EN fiscaal partners want dan kopen we een huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lorelai schreef op 25 maart 2017 @ 19:30:

[...]





Ja, vrouwen zijn echt zum kotzen.Nee, helemaal niet. Maar feit is dat ze over de grote linie minder werkend dan mannen, nog steeds. Gewoon de nuchtere feiten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 19:53:

[...]





Nee, helemaal niet. Maar feit is dat ze over de grote linie minder werkend dan mannen, nog steeds. Gewoon de nuchtere feiten.

Het is geen 80% van de vrouwen, en zeker niet meer dan 80% dus. Een kwart van de werkende vrouwen werkt fulltime.

Ik vind dat percentage ook te laag trouwens, ik vind dat meer vrouwen financieel zelfstandig zouden moeten zijn.



Maar in het geval van TO: zij studeert nog, en dat maakt de kans groter dat zij later fulltime werkt, en dat ze financieel zelfstandig wordt. Fijn dat haar vriend dat wil steunen. Hij weet dat ze weinig geld heeft en wil toch samenwonen: alles wat zij wel kan betalen gaat immers ook van zijn vaste lasten af.





TO, de gemeentelijke belastingen gaan omhoog als jij je bij hem inschrijft. De zorgtoeslag mag je houden als je geen samenlevingscontract aangaat, niet gaat trouwen, niet het huis deels op jouw naam krijgt en jullie geen kind hebben samen.

Wettelijk gezien moet jij je inschrijven op het adres waar je ook daadwerkelijk woont. Ik zou me dus gewoon bij hem inschrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 25 maart 2017 @ 20:11:





Maar in het geval van TO: zij studeert nog, en dat maakt de kans groter dat zij later fulltime werkt, en dat ze financieel zelfstandig wordt. Fijn dat haar vriend dat wil steunen. .



Nou zo erg steunt hij haar niet.



Klinkt mooi alleen maar de boodschappen en tv betalen maar ik vraag mij af of to dan niet een onevenredig groot deel van de gezamenlijke kosten gaat betalen.



Dat hij zijn hypotheek geheel zelf betaald lijkt mij logisch. Het is ook geheel zijn huis. Idem voor de verzekerings voor dat huis.



Die kosten zijn vaak de grootste kostenpost in een huishouden.



Als je de rest van de vaste kosten door 2 deelt kom je waarschijnlijk op zo'n 200 a 300 euro uit.



Maar to mag de boodschappen en tv / internet betalen. Dan kom je al snel op op zo'n 500 euro per maand uit..



Per saldo betaald ze dan ongeveer net zoveel of zelfs meer mee aan de gezamenlijke kosten.

Terwijl ze waarschijnlijk minder inkomen heeft.



Dan mag ze zeker ook nog het grootste gedeelte van het huishouden doen omdat ze meer thuis is omdat ze nog studeert..
Ik vind het wel mooi dat we van 90% naar 80% gaan. Morgen zijn mannen de opvreters, met dit tempo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 25 maart 2017 @ 17:17:

Inschrijven waar je woont, anders is het fraude.dit dus
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:43:

[...]





Nou, dat moet je dan gewoon regelen met je partner, lijkt me. Maar als jullie gezamenlijke inkomen een bepaalde grens overschrijdt, zou ik niet inzien waarom er toeslagen geïnd moeten worden die de rest van Nederland moet opbrengen.+1
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
quote:pejeka schreef op 25 maart 2017 @ 18:31:

[...]





Of je partner er wel of niet aan meebetaalt, is irrelevant. Jullie voeren duurzaam gezamenlijk een huishouden, daar komt een X bedrag per maand binnen en op grond daarvan wordt bepaald of je recht hebt op bepaalde toeslagen hebben of niet. Zou wat zijn, als een vrouw die een parttime baantje heeft en samenwoont met een miljonair, dan opeens zomaar allerlei toeslagen binnen zou kunnen hengelen omdat er alleen naar haar inkomen gekeken zou worden. Zodra je duurzaam samenwoont met iemand, wordt gewoon naar de gezamenlijke inkomenssituatie gekeken. En terecht. En of die partner dan wel of niet aan jouw premies meebetaalt, is niet het probleem van de samenleving, dat regel je lekker zelf binnen je relatie.Want een partner/vriend dwingen mee te betalen aan iemands anders zijn vaste lasten is natuurlijk compleet eerlijk..
Alle reacties Link kopieren
quote:whitewolves schreef op 25 maart 2017 @ 22:00:

[...]





Want een partner/vriend dwingen mee te betalen aan iemands anders zijn vaste lasten is natuurlijk compleet eerlijk..



Ik snap nooit dat mensen zo krampachtig over geld doen. Hoe gezellig is dat in een relatie? Jaren geleden had ik een betere baan en betaalde ik meer dan mijn vriend. Nu heeft hij een goed verdienende baan en betaald hij meer. Samen hebben we het goed maar dat is dan ook het codewoord: Samen.

Geld is ook maar 1 van de 'lasten' die je deelt in een relatie, zeker als je samenwoont. Ik kan beter koken dus maak ik met alle liefde de maaltijden. Elke avond. Kan ik ook krampachtig gaan doen dat dat eerlijk 50/50 moet maar wat schiet ik daarmee op?



Het is wat anders als iemand niet wil werken en zich bewust wil laten onderhouden, dat is een instelling die ik ook niet zo zou waarderen. Maar er is altijd wel iemand die meer verdiend dan de ander. Erger nog, 1 van de twee kan ook zijn of haar baan verliezen. Dan zorg je toch ook voor elkaar?
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 25 maart 2017 @ 20:34:

[...]





Nou zo erg steunt hij haar niet.



Klinkt mooi alleen maar de boodschappen en tv betalen maar ik vraag mij af of to dan niet een onevenredig groot deel van de gezamenlijke kosten gaat betalen.



Dat hij zijn hypotheek geheel zelf betaald lijkt mij logisch. Het is ook geheel zijn huis. Idem voor de verzekerings voor dat huis.



Die kosten zijn vaak de grootste kostenpost in een huishouden.



Als je de rest van de vaste kosten door 2 deelt kom je waarschijnlijk op zo'n 200 a 300 euro uit.



Maar to mag de boodschappen en tv / internet betalen. Dan kom je al snel op op zo'n 500 euro per maand uit..



Per saldo betaald ze dan ongeveer net zoveel of zelfs meer mee aan de gezamenlijke kosten.

Terwijl ze waarschijnlijk minder inkomen heeft.



Dan mag ze zeker ook nog het grootste gedeelte van het huishouden doen omdat ze meer thuis is omdat ze nog studeert..Oh, jij kent mijn vriend persoonlijk? Wat leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 25 maart 2017 @ 18:33:

Ik zou er trouwens never noot niet mee accoord gaan dat mijn partner een huis koopt zonder dat ik mede eigenaar wordt.



Je bent partners en gaat dus voor je gezamenlijke toekomst.



Of hij gaat maar voor zijn eigen toekomst maar dan wel zonder mij.



Het ligt er maar net aan. Als de man bv een derde aan eigen geld inbrengt en jij als vrouw bijna niets (omdat je nooit veel gewerkt/verdiend of voor jezelf gespaard hebt), dan lijkt het me niet meer dan logisch dat het huis op mans naam komt te staan. Hij kan het huis betalen wanneer de relatie eindigd, de vrouw natuurlijk niet.

(Of als je een vrouw hebt die bewust parttime werkt (2 of 3 dgn) omdat ze dat zo relaxt vind voor zichzelf, ja lijkt me logisch dat zij dan niet de helft aandeel heeft of krijgt in een huis, dat zou wel weer lekker makkelijk zijn hé)
quote:KitKeller schreef op 25 maart 2017 @ 22:24:

[...]





Ik snap nooit dat mensen zo krampachtig over geld doen. Hoe gezellig is dat in een relatie? Jaren geleden had ik een betere baan en betaalde ik meer dan mijn vriend. Nu heeft hij een goed verdienende baan en betaald hij meer. Samen hebben we het goed maar dat is dan ook het codewoord: Samen.

Geld is ook maar 1 van de 'lasten' die je deelt in een relatie, zeker als je samenwoont. Ik kan beter koken dus maak ik met alle liefde de maaltijden. Elke avond. Kan ik ook krampachtig gaan doen dat dat eerlijk 50/50 moet maar wat schiet ik daarmee op?



Het is wat anders als iemand niet wil werken en zich bewust wil laten onderhouden, dat is een instelling die ik ook niet zo zou waarderen. Maar er is altijd wel iemand die meer verdiend dan de ander. Erger nog, 1 van de twee kan ook zijn of haar baan verliezen. Dan zorg je toch ook voor elkaar?



Helemaal mee eens. Als beiden al zo krampachtig doen over de financiën, hoe ziet de rest van hun leven er dan uit? Is het geen geven en nemen in een relatie of moet je echt over alles gaan discussiëren wie wat doet of wat betaalt?

Het lijkt mee geen leuke en gezonde relatie op die manier, maar meer een bedrijfje wat je samen runt en je meer op een zakelijke manier met elkaar omgaat.
quote:KennyBee schreef op 26 maart 2017 @ 07:56:

Het ligt er maar net aan. Als de man bv een derde aan eigen geld inbrengt en jij als vrouw bijna niets (omdat je nooit veel gewerkt/verdiend of voor jezelf gespaard hebt), dan lijkt het me niet meer dan logisch dat het huis op mans naam komt te staan. Hij kan het huis betalen wanneer de relatie eindigd eindigt, de vrouw natuurlijk niet.

(Of als je een vrouw hebt die bewust parttime werkt (2 of 3 dgn) omdat ze dat zo relaxt vind voor zichzelf, ja lijkt me logisch dat zij dan niet de helft aandeel heeft of krijgt in een huis, dat zou wel weer lekker makkelijk zijn hé)



Kenny, niet alles in de wereld of een gezin draait om geld. Veel vrouwen werken niet 2-3 dagen omdat dat relaxt is, want dat is het niet met kinderen, een bijna volledig huishouden en een man die (bijvoorbeeld) veel op reis is. De parttime werkende vrouwen in mijn omgeving doen een stap terug om het thuis rond te kunnen breien, terwijl hun partner carrière maakt.



Allebei 4 dagen werken zou een eerlijker verdeling zijn maar helaas slaat het nog niet massaal aan. Veel mannen zijn (niet onterecht) bang dat ze minder serieus genomen worden als parttimer. Als ze al teruggaan naar 4 dagen, dan liefst 4x9 (schiet je nauwelijks wat mee op, want ze kunnen die dagen niet de kinderen brengen naar / halen van de opvang dus dat mogen hun vrouwen zelf weer rondbreien).



Ik ben voor die vrouwen voorstander van de grote hoop en (tot op zekere hoogte) partneralimentatie. Pas als een man die een dag minder gaat[/ werken vanwege de kinderen niet meer de hemel in geprezen wordt en een vrouw die vier dagen blijft werken te horen krijgt dat dat wel veel is, dan zijn we klaar voor meer geëmancipeerde wetgeving.
Alle reacties Link kopieren
quote:KitKeller schreef op 25 maart 2017 @ 22:24:

[...]





Ik snap nooit dat mensen zo krampachtig over geld doen. Hoe gezellig is dat in een relatie? Jaren geleden had ik een betere baan en betaalde ik meer dan mijn vriend. Nu heeft hij een goed verdienende baan en betaald hij meer. Samen hebben we het goed maar dat is dan ook het codewoord: Samen.

Geld is ook maar 1 van de 'lasten' die je deelt in een relatie, zeker als je samenwoont. Ik kan beter koken dus maak ik met alle liefde de maaltijden. Elke avond. Kan ik ook krampachtig gaan doen dat dat eerlijk 50/50 moet maar wat schiet ik daarmee op?



Het is wat anders als iemand niet wil werken en zich bewust wil laten onderhouden, dat is een instelling die ik ook niet zo zou waarderen. Maar er is altijd wel iemand die meer verdiend dan de ander. Erger nog, 1 van de twee kan ook zijn of haar baan verliezen. Dan zorg je toch ook voor elkaar?



Dit dus.

Wat een gedoe altijd om geld. Ik lees hier ook vaker topics over mensen wiens partner dan ook een koophuis heeft en dan wordt geadviseerd om de rente of de aflossing of weet-ik-veel-wat te betalen. Pfff ik moet er niet aan denken. Als ik bij een partner in zijn koophuis zou gaan wonen, dan zou ik gewoon een gedeelte betalen wat wij afspreken. En dat je dat dan 'kwijt' bent als je uit elkaar gaat? Nou en? Als je single was had je ook ergens een woning moeten huren en dat had ook geld gekost. Bij huur ben je het dan ook 'kwijt'.

Tuurlijk moet je sommige dingen goed regelen voor jezelf maar sommige mensen doen zo krampachtig over geld.



Momenteel woon ik ook in het koophuis van mijn partner. Wij gaan dit wel verkopen en in een andere gemeente samen iets kopen of huren. Maar wij gooien alles op 1 hoop. Over een paar maanden gaan we trouwen. Vriend verdient veel meer dan ik maar hij staat er hetzelfde in. Gezamenlijk komt er hier ongeveer 5000 euro netto binnen. Daar betalen we alle vaste lasten van en de rest gaat naar onze gezamenlijke spaarrekening. Mijn vriend vind dat ik net zo goed mag 'meeprofiteren' van zijn goede salaris. Wij werken beiden 40 uur. Als je met elkaar gaat trouwen dan moet er ook vertrouwen zijn en ook de wil om voor elkaar te zorgen vind ik. Overigens zijn wij al zo'n 7 jaar samen. Ik snap dat je dit niet meteen doet als je net samenwoont of net een relatie hebt. Dan zou ik kiezen voor wat ik hier boven schreef 'huur betalen'.



Toen wij nog niet samenwoonden, toen zat ik een paar maanden zonder werk (en ik woonde toen alleen). Mijn vriend hielp mij toen met boodschappen of met andere dingen als ik aan het einde van de maand net niet uitkwam en ik heb hem ook weleens ergens bij geholpen. Zo hoort het in een relatie vind ik. Geven en nemen.



Vrienden van ons zijn getrouwd en de man verdient ook veel meer. Zij maken aan het eind van het jaar een afrekening. Het hele jaar houden ze bij wie wat betaalt. Dus dat gaat dan echt van 'ik koop 2 ijsjes van 2 euro, dus op de lijst gaat dan dat ik nog een euro van je krijg'. Vreeeeselijk! Wij waren er al heel snel over uit dat wij dat zo niet wilden.
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 25 maart 2017 @ 18:32:

[...]





vind jij.



En wat je vindt mag je houden.
quote:Erizon schreef op 26 maart 2017 @ 09:33:

[...]





Kenny, niet alles in de wereld of een gezin draait om geld. Veel vrouwen werken niet 2-3 dagen omdat dat relaxt is, want dat is het niet met kinderen, een bijna volledig huishouden en een man die (bijvoorbeeld) veel op reis is. De parttime werkende vrouwen in mijn omgeving doen een stap terug om het thuis rond te kunnen breien, terwijl hun partner carrière maakt.



Allebei 4 dagen werken zou een eerlijker verdeling zijn maar helaas slaat het nog niet massaal aan. Veel mannen zijn (niet onterecht) bang dat ze minder serieus genomen worden als parttimer. Als ze al teruggaan naar 4 dagen, dan liefst 4x9 (schiet je nauwelijks wat mee op, want ze kunnen die dagen niet de kinderen brengen naar / halen van de opvang dus dat mogen hun vrouwen zelf weer rondbreien).



Ik ben voor die vrouwen voorstander van de grote hoop en (tot op zekere hoogte) partneralimentatie. Pas als een man die een dag minder gaat[/ werken vanwege de kinderen niet meer de hemel in geprezen wordt en een vrouw die vier dagen blijft werken te horen krijgt dat dat wel veel is, dan zijn we klaar voor meer geëmancipeerde wetgeving.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chavisory schreef op 25 maart 2017 @ 18:28:

Ohja. Ik krijg nog wel een uitwonende beurs en onze zorg regelen we allebei zelf, oftewel ik heb mijn eigen zorgtoeslag gehouden.

Belastingen zijn wel iets hoger geworden, omdat het nu een tweepersoonshuishouden is.



Verder zijn wij geen partners of iets.



Toen ik een paar jaar geleden met mijn vriend ging samenwonen hebben wij het als volgt geregeld. We hebben een gezamenlijke rekening geopend en daar betaalde hij op wat hij ook betaalde toen hij nog in zijn studentenkamer woonde (minus zijn misgelopen huurtoeslag). Ik betaalde wat ik elke maand kwijt was aan woonlasten. Daarbij deden we ongeveer 75% van het bedrag dat we aan boodschappen kwijt waren. Daar konden we onze gezamenlijke vaste lasten heel goed van betalen. We waren beiden zelf verantwoordelijk voor onze zorgkosten, mobiele telefoon, kleding etc. Wij hebben hiervoor gekozen omdat ik een huis huurde waarvan hij met zijn stufi nooit de helft zou kunnen betalen, maar we wilden wel graag samenwonen, want na 5 jaar latten waren we zo blij dat het nu eindelijk zou kunnen. Voor zijn portomonnee woonden we te duur, voor mijne eigenlijk best wel goedkoop en zo kwamen we mooi in het midden uit en hadden we beiden voordeel. Hij een fijn huis voor relatief lage kosten, ik minder kosten omdat hij ook een gedeelte voor zijn rekening nam (en owh ja, we woonden ook nog eens samen, wat het allerfijnste was, elke nacht bij elkaar in slaap vallen is nog 5 jaar later nog steeds fijn).



Voor ons werkte dit heel goed en voelde het eerlijk. Maar wij huurden een huis en hadden niet gekocht. Met het verloop van de jaren zijn we steeds meer dingen gezamenlijk gaan regelen. Meer geld samen gaan sparen, de zorg (verzekering en kosten) van onze gezamenlijke rekening gaan betalen tot de situatie waar het nu is en we elke maand zakgeld naar onze eigen rekening over maken om te besteden en wat we zelf graag willen.



Voor wat ik verder tot nu toe heb gelezen:

- Let goed op het verschil tussen toeslagpartner en fiscaal partner, er worden hier dingen gezegd die niet waar zijn dus lees je even goed in

- Voor wat betreft eigenaar van het huis worden, trek je niets aan van wat Sugarmiss zegt en trek gewoon je eigen plan. Dat je nu geen eigenaar bent betekent niet dat je nooit gelijkwaardig zult worden.

- Voor wat betreft Pejeka, lekker negeren met haar "laten onderhouden" opmerking, je laat je niet onderhouden, je geniet mee van het feit dat je vriend al werkt, dat is toch net anders.

- Voor alle anders zeurders. Vooral samen goed praten over hoe je het financieel regelt en het zelf eerlijk vinden, dan komt het vanzelf helemaal goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven